Tetszett a cikk?

Régi-új játszóhelyén, a Thália Színházban tartotta első idei bemutatóját a Magyar Állami Operaház. Igor Stravinsky három darabját (A róka, Mavra, A katona története) tűzték műsorra. Az orosz zeneszerző 125 éve született, akárcsak Kodály Zoltán. A jeles évforduló alkalmából megérdemelte volna műveinek koncepciózus előadását Budapesten.

Stravinsky
© Gramofon
Stravinsky három egyfelvonásosa
A Magyar Állami Operaház előadásai a Thália Színházban
Rendező: Vidnyánszky Attila
október 26–27.

Minden bizonnyal jóhiszeműen tűzte műsorra a Magyar Állami Operaház – akkor még átmeneti – vezetése Stravinsky három alkotását. A róka, a Mavra és A katona története időben közeli művei a szerzőnek; 1915 és 1921 között komponálta őket, már emigránsként, francia és svájci környezetben. Operának egyedül a Puskin, Glinka és Csajkovszkij emlékének ajánlott Mavra tekinthető, A rókát burleszkként határozza meg a szerző, A katona története pedig énekszólamok nélküli zenés elbeszélés. A három darab hasonló zenekari apparátust igényel: kis zenekart, válogatott, fölkészült muzsikusokat. Ami a premier zenei részét illeti, e tekintetben csaknem elégedett lehetett volna a néző-hallgató a két szereposztásban kiállított produkcióval.

Ám a zenére ezen a kettős premieren kevés figyelem juthatott, mert mindaz, ami a színpadon történt, nyomasztóan túlburjánzott Stravinskyn. Az évad programját szerkesztő színházi vezetők nyilván abban a tekintetben is jóhiszeműen cselekedtek, hogy az orosz zeneszerző estjének rendezését Vidnyánszky Attilára bízták. Az ugyan Vidnányszky operai működése során nyilvánvalóvá vált, hogy Verdi és Wagner világa távol áll tőle, de az is, hogy Janáček és Sosztakovics drámaiságát, a kisszerűség és a fennköltség kettősségét jól érti. Stravinsky azonban másfajta zeneszerző, sokféle hatást tett a sajátjává. A rókában például cimbalmot használ az orosz népi hangszer, az eredetileg tervezett guzla helyett. (Régi és ismert történet: Ernest Ansermet ismertette meg Stravinskyt a zseniális Rácz Aladár többeket megihlető játékával.) Stravinsky elsősorban ironikus, nála a közönséges, az alpári, a rusztikus vagy az erőszakos sem egy az egyben, naturálisan mutatkozik meg.

Chagalli látvány – Alekszandr Belozub díszlete – keretezi a három kompozíciót. De az összetartozást sem a színpadkép, sem a harsány jelmezkészlet nem erősíti, nem akar összenőni a csoda és a gonosz világa. A kakaskukorékoláson – no és a szerző nevén – kívül nincs meg a vezérfonal, amelyre fölfűzhető lenne éppen ez a három darab. Halott szerző előadási utasításait figyelmen kívül lehet hagyni, ezt azonban csak az engedheti magának, akinek a stílusismerete, a műveltsége biztos, és mást is képes mondani, mint olcsó közhelyeket. Az opera színház, de zenés színház, talpköve a muzsika, s ha valaki nem bízik a komponistában, jobb, ha visszautasítja a fölkérést.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem musicalképzőjének hallgatói baromfiudvarként, A katona történetében pedig mozgalmi reminiszcenciákat ébresztő szavalókórusként is a színpadon tolonganak. Kár, hogy ebben az előadásban szocializálódnak, az Operaházban amúgy is kevesen értenek hozzá, hogy a kart és statisztériát dramaturgiailag célszerűen mozgassák. Bár az előadások magyar nyelvűek, a sokat próbált énekesek alig érthetők A rókában és a Mavrában. Kivétel Nyári Zoltán, akinek érdemes lenne most már határozottan az opera műfaja mellett voksolni.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

A japán császár jazz-telen

Sokan érkeztek az A38 hajóra, akik pontosan tudták, mire számíthatnak a Soil & „Pimp” Sessionstől. Nem csendes, kíváncsi pislogás fogadta tehát a hat extravagáns külsejű japán fiatalembert, hanem a bizalom hangos kinyilvánítása. A bulihangulat pedig önmagát gerjesztette az este folyamán.

Gramofon

Keller az M-Telekom zenekar élén

A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar nyáron kinevezett új zeneigazgatójával, Keller Andrással lépett a Zeneakadémia pódiumára. A hallottak alapján a zenekari muzsikus, a közönség és a szakma is felmérheti az elvégzendő munkát, józanul ítélhet az elvárható reményekről.

Gramofon

Nosferatu-közvetítés 86 év múltán

A közönség feltehetően éretlenebb része is – amelyiket meglepte a Nosferatunak, ennek a korai némafilmnek a koturnusos, túljátszott stílusa – egy idő után hatása alá került, és már alig-alig vihogott. Az orgonánál ülő Wolfgang Mitterer pedig megmutatta, miért kapkodnak érte az európai fesztiválok, színházi és filmrendezők. Nélküle a fiatalok ennyit se tudtak volna befogadni ebből a filmből, a hatásvadászat klasszikusából.

Magánosított kutatóhálózatok: a magyar tudományos élet utolsó fejezete

Magánosított kutatóhálózatok: a magyar tudományos élet utolsó fejezete

„Az egész testemet öt dollárért árulta az Onlyfans, kevesebbért, mint egy gyorséttermi menü"

„Az egész testemet öt dollárért árulta az Onlyfans, kevesebbért, mint egy gyorséttermi menü"

Kutatók szerint át kellene gondolni a 2026-os foci-vb-t, mert egyes helyszíneken 50 fok lesz

Kutatók szerint át kellene gondolni a 2026-os foci-vb-t, mert egyes helyszíneken 50 fok lesz

Futni nem támadt kedvünk Herendi filmjétől, de az édesanyánkkal beszélgetni annál inkább

Futni nem támadt kedvünk Herendi filmjétől, de az édesanyánkkal beszélgetni annál inkább