Tetszett a cikk?

Vannak bizonyos zenei műfajok, amelyek már megszólalásuk első pillanatában képesek megteremteni a rájuk jellemző, erőteljes atmoszférát. A funky jazz ilyen, ha jól csinálják. A Brooklyn Funk Essentials koncertje nem volt kockázatmentes – ezt jelezte az A38 Hajó óvatos (tavaszi fesztivál utánra való) időzítése is. Ám a zenészek kihozták a műfajból azt, amit egyáltalán lehetséges.

Brooklyn Funk Essentials.
április 7., A38 Hajó

Brooklyn Funk Essentials
Csapatszellem
© Gramofon
A viszonylag nagy csúszás, mindenféle figurák sertepertélése után a színpadon, végre megjelent a koncert szervezője, Podlovics Péter, hogy bekonferálja a zenekart. Podlovics több mint tíz éves munkája során Maceo Parkert, DePhazzt, és a funky más, a nemzetközi élvonalba tartozó képviselőit hozta már el a magyar közönségnek, és személye garantál egyfajta megbízható minőséget. A Brooklyn Funk Essentials (BFE) koncertje is kőkeményen hozta ezt a vonalat, egy-két extra borzongással megfűszerezve.

Szeretem például azt a jelenséget, amikor a zenészek furcsa, gyámoltalan oldalgásából varázsütésre elképesztő rend és hangulat kerekedik, amikor megszólalnak a hangszerek. Jaco Pastoriusról terjengenek ilyen legendák. Először akkor ocsúdtam hétköznap esti bágyadtságomból, amikor Hanifah Walidah előlépett a függöny mögül. A csontsovány, kopasz énekesnő avantgárd jelensége annyira gyámoltalannak tűnt első látásra, hogy szinte bocsánatot kért a zavarásért. De egy pillanattal később már hihetetlen szellemi hullámvasutat okozott, mert a zenekar magabiztos és hamisítatlan keleti parti groove-jára olyan higanymozgásban oldódott fel, amilyet a legjobb profi táncosok sem biztos, hogy képesek produkálni. Hangja pedig a 200 kilós hangszekrénnyel bíró gospel-énekesekével vetekszik. Ezért már megérte elmenni a BFE koncertjére. A másik alapvető emberi erőforrást Iwan van Hetten jelentette a zenekar számára. A sokhangszeres művész billentyűn biztosított harmóniahátteret, és közben trombitán szólózott, olykor a vokáléneklésbe is beszállt – nem akárhogy.

A BFE muzsikája maga a jóleső elégtétel napjaink kaotikus popzenei kultúrájáért: hallgatható, élvezhető bulizene ez, de mégis benne van mindaz a nyers erő, dinamizmus és zeneiség, amely a legtöbb afro-amerikai zenei műfajra jellemző. A sodró tánctempók mögött pontos, kidolgozott összhangzatok, polírozott stílus és tudatos imázsépítés egyszerre jellemzi a zenekart. A budapesti koncert az utolsó állomása volt a zenekar új lemezét bemutató turnénak. És hogy mekkora igény van erre a hallgatható, ember és nem gép által produkált, igényes funky-jazz-pop zenére, azt jól jellemzi, hogy a turnéra magukkal hozott lemezekből a hajóra már egy darabot sem tudtak hozni, mindet eladták. Érdemes megjegyezni a BFE nevét: bár a funky műfaja – jellegénél fogva – csak hallgatva (és nem táncolva) egy óra múltán hajlamos kissé kifulladni, ez nem von le az együttes érdemeiből. A tengerentúlról autentikusabb, stílusgazdagabb, érzéssel teltebb zenét hoztak, mint a műfaj nyugat-európai képviselői valaha is.

H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Anyaisten: a kegyetlen szeretet hangjai

Létezik kortárs magyar operairodalom - csak éppen itthon nem játsszák a külföldön bemutatott magyar darabokat. A Budapesti Tavaszi és Őszi Fesztivál programszerkesztői ezt az adósságot igyekeznek ledolgozni. Idén Tihanyi László Anyaisten (Génitrix) című zenedrámáját prezentálták a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában.

Gramofon

Francia menü bátor zenerajongóknak

A Les Musiciens du Louvre – Marc Minkowski vezényletével – idehaza bátornak számító műsort adott: a Zeneakadémián felületesen ismert francia zeneszerzők ismeretlen művei szólaltak meg.

Gramofon

Plusz egy sztár

Némelyik koncert a fináléval kezdődik. A hivatalos program után, a ráadás-számokban enged föl az előadó; ekkor mutatja meg valódi értékeit. Zenekarokkal, hangszeres művészekkel is előfordul ilyesmi, énekesekkel még gyakrabban. Roberto Alagna Puccini-estje is a végén „csattant” a Budapesti Tavaszi Fesztiválon.

Gramofon

Hangzó zenekartörténet

Születésnapi hangversenyt adott a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a főzeneigazgató, Kocsis Zoltán vezényletével a Művészetek Palotájában. A jogelődöket is figyelembe véve 85 szál gyertyának kellett volna égnie a születésnapi tortán. Kocsis azonban mellőzte a negédes külsőségeket, inkább a lényeget mutatta meg: az együttes fejlődéstörténetét.

Gramofon

Jánosok passiója

A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense olyan koncerten járt, amelyről – kezdetben úgy gondolta – nem szívesen ír. Mert amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell. Most mégis tesz egy próbát, és megkísérli felidézni ennek a katartikus estének egy-egy pillanatát.

Az új amerikai pénzügyminiszter egyik feladata lesz, hogy visszafogja Donald Trumpot, és az ő hagymázas elképzeléseit

Az új amerikai pénzügyminiszter egyik feladata lesz, hogy visszafogja Donald Trumpot, és az ő hagymázas elképzeléseit

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Patakba borult egy autó Budapest II. kerületében, a mentőket is riasztották

Patakba borult egy autó Budapest II. kerületében, a mentőket is riasztották

Angela Merkel szerint Angela Merkel mindent jól csinált

Angela Merkel szerint Angela Merkel mindent jól csinált