Tetszett a cikk?

Születésnapi hangversenyt adott a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a főzeneigazgató, Kocsis Zoltán vezényletével a Művészetek Palotájában. A jogelődöket is figyelembe véve 85 szál gyertyának kellett volna égnie a születésnapi tortán. Kocsis azonban mellőzte a negédes külsőségeket, inkább a lényeget mutatta meg: az együttes fejlődéstörténetét.

A Nemzeti Filharmonikusok ünnepi hangversenye
Km.: Ránki Dezső (zongora), karmester: Kocsis Zoltán
április 5., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A méltatásokban aránylag ritkán esik szó a koncertműsorok szerkezetéről, a művek és előadók kapcsolatáról. A Nemzeti Filharmonikusok (NFZ) születésnapi estjére Kocsis Zoltán olyan szellemes, és a „minden mindenhez kapcsolódik” elvet érvényesítő, ugyanakkor a hallgató számára élvezetes hangzó zenekartörténetet állított össze, amely valóban páratlan. Igaz, az sem túl gyakori, hogy egy szimfonikus társulat ilyen szép időt érjen meg, és épp „élemedett korában” álljon új pályára.

A hangverseny Dohnányi Ernő Ünnepi nyitányával kezdődött, amelyet a főváros létrejöttének – Pest, Buda és Óbuda egyesülésének – ötvenedik évfordulójára komponált a szerző, és amely 1923 novemberében Kodály 55. zsoltára és Bartók Táncszvitje mellett hangzott el először. 1923 – ebben az esztendőben lépett a budapesti zenei élet színterére a műkedvelő tisztviselőkből alakult Székesfővárosi Zenekar, Bor Dezső karnagy vezetésével. Az Ünnepi nyitány hatalmas apparátusú, bombasztikus zenekari darab, amelyben a Szózatot és a Himnuszt, valamint saját Magyar Hiszekegyjét idézi Dohnányi. Ezeket vagy kiemeli az előadó – patetikus hangulatba ringatva a hallgatót – vagy ezt elkerülendő, kicsit „elkenheti” a dolgot. E Szkülla és a Kharübdisz között Kocsis biztosan hajózott, poentírozta az idézeteket, de elementáris tempóban suhant, így az érzelgésnek nem adott időt. Ahogy a műsorlapon „tiszteletbeli magyarnak” titulált Brahms három darabja, az I., III. és X. magyar tánc előadása is mentes volt az édeskedéstől; inkább az együttes fizikai és lelki felkészültségére mutatott rá, ami a nézőtérről egészen üdének tetszett.

A táncok Dohnányitól kitűnően vezettek át Kadosa Pál III. zongoraversenyéig, amelynek magánszólamát Ránki Dezső játszotta. 1958-ban a szerző maga mutatta be a versenymű második, végleges változatát (az első verziót Antal István játszotta). A „Kadosa-istállóból” került később a nemzetközi koncertélet élvonalába a nagy pianista-generáció két szövetséges tagja, Kocsis Zoltán és Ránki Dezső. A két teljesen különböző egyéniség között a zenei összhang ma is töretlennek látszik. Kadosa III. zongoraversenye – a közhellyel élve – „ritkán hallható”, nem emlékszem, mikor találkoztunk a művel élő előadásban. Ránki Dezső koncentrált tolmácsolásában méltó főhajtás volt a mester emléke előtt.

Szünet után a Kossuth „szimfóniai költemény” hangzott el. Ez a korai Bartók-kompozíció a jelenbe vezetett. A mű CD-felvétele a folyamatosan gyarapodó Bartók Új Sorozat eminens darabja. Januárban MIDEM-nagydíjat nyert, és számos más nemzetközi elismerést is hozott, itthon aranylemez lett. Az élő előadás a kétkedőket két dologról is meggyőzhette: a Kossuth-szimfóniának helye van az életmű-szériában, és a vállalkozás jó kezekben van. A jelenhez kapcsolódott a koncertet záró Kodály-mű, a Fölszállott a páva – változatok magyar népdalra előadása is. Az NFZ nemcsak a Kodály-emlékévben tartja műsorán a zeneszerző darabjait. A mester szelleméhez híven, úgy merít a múltból, hogy a jövőre nyisson távlatot.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Koncepciótlan Puccini-zsenge félszcenírozva

A Puccini-évben nehéz bármiféle újdonsággal előrukkolni, hiszen művei a legnépszerűbbek közé tartoznak. Így aztán mindenki az érdekességre hajt: Torre del Lagóban például – ahol operái tetemes részét komponálta és ahol évtizedek óta Puccini Fesztivált rendeznek nyaranta – az ifjúkori zsengét, az Edgart állítják idén a középpontba. Ezt mutatták be félig szcenírozva a budapesti Operaházban is, a Tavaszi Fesztivál keretében.

Gramofon

Francia menü bátor zenerajongóknak

A Les Musiciens du Louvre – Marc Minkowski vezényletével – idehaza bátornak számító műsort adott: a Zeneakadémián felületesen ismert francia zeneszerzők ismeretlen művei szólaltak meg.

Gramofon

Anyaisten: a kegyetlen szeretet hangjai

Létezik kortárs magyar operairodalom - csak éppen itthon nem játsszák a külföldön bemutatott magyar darabokat. A Budapesti Tavaszi és Őszi Fesztivál programszerkesztői ezt az adósságot igyekeznek ledolgozni. Idén Tihanyi László Anyaisten (Génitrix) című zenedrámáját prezentálták a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában.

Gramofon

Plusz egy sztár

Némelyik koncert a fináléval kezdődik. A hivatalos program után, a ráadás-számokban enged föl az előadó; ekkor mutatja meg valódi értékeit. Zenekarokkal, hangszeres művészekkel is előfordul ilyesmi, énekesekkel még gyakrabban. Roberto Alagna Puccini-estje is a végén „csattant” a Budapesti Tavaszi Fesztiválon.

Gramofon

Jánosok passiója

A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense olyan koncerten járt, amelyről – kezdetben úgy gondolta – nem szívesen ír. Mert amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell. Most mégis tesz egy próbát, és megkísérli felidézni ennek a katartikus estének egy-egy pillanatát.

BL: Milánóban is kikapott a Leipzig, a Manchester City nem bírt a Feyenoorddal

BL: Milánóban is kikapott a Leipzig, a Manchester City nem bírt a Feyenoorddal

Jogsértő műemlékbontások lepapírozása zajlik Lázár János minisztériumában a most kirúgott szakember szerint

Jogsértő műemlékbontások lepapírozása zajlik Lázár János minisztériumában a most kirúgott szakember szerint

Akkora a kórházak tartozása, hogy szeptember óta nem fizettek a beszállítóknak

Akkora a kórházak tartozása, hogy szeptember óta nem fizettek a beszállítóknak

Sűrű köd miatt adott ki figyelmeztetést a HungaroMet

Sűrű köd miatt adott ki figyelmeztetést a HungaroMet