Tetszett a cikk?

A Les Musiciens du Louvre – Marc Minkowski vezényletével – idehaza bátornak számító műsort adott: a Zeneakadémián felületesen ismert francia zeneszerzők ismeretlen művei szólaltak meg.

Les Musiciens du Louvre
Km.: Anne Sofie von Otter (ének), Florian Cousin (fuvola),
karmester: Mark Minkowski. március 29., Zeneakadémia

Marc Minkowski
Elbűvölőek voltak
© Gramofon
A műsoron szereplő darabok 1860 és 1930 között keletkeztek, stilárisan valamennyi a XIX. század utolsó évtizedeinek francia zenéjét reprezentálta. A zenekar korhű instrumentumokon játszott (íme, már ezt a korszakot is kezdi bekebelezni a historikus mozgalom), ám nem hangszer-kópiákon, hanem valóban ebben az időben készített és használt hangszereken. Például egy közel százéves, fatőkés Erard-zongorán, egy Debussyt is „ismerő” hárfán, bélhúros vonósokon, különleges hangszínű angolkürtön, oboán és klarinéton, valamint „életveszélyes” kürtön. Az egyébként 440 Hz-re hangolt zenekar hangzása markánsan eltért mind egy modern, mind egy tipikus historikus együttesétől. A sajátos színezetű fafúvós együttes, valamint a fafúvós szólók plasztikusan különültek el a vonós hangzástól (ez egy régizene-együttesre emlékeztetett), a vonósok hangvolumene viszont már-már egy modern hangszereken játszó együttes szintjét is elérte. Ám nem könnyű ezeket a hangszereket koncertképes állapotban tartani: minden műsorszám között hosszadalmas hangolásra volt szükség, egy hegedű húrja menet közben el is pattant, az Erard viszont meglepően jól viselte a Zeneakadémia áldatlan klimatikus viszonyait.

A hangverseny Camille Saint-Saëns fiatalkori, ambiciózus és szellemes II. szimfóniájával kezdődött (nem valószínű, hogy ezzel a művel az elmúlt 20-25 évben találkozhattunk Budapesten). A francia Brahmsnak is nevezett komponista művén érződik a nem franciás orientáció (Haydn, Schubert, Mendelssohn) elsőbbsége, ám az egész tálalás eleganciája, arányossága, helyenként szürreális bája, tervezett esetlegessége Párizst vizionálja (ahol a darab annak idején – természetesen – nem aratott sikert). Az első tétel kócos – és nagyon kócosan is játszott – bizarr fúgája, a szemérmes és törékeny – és ekként is megszólaltatott – lassútétel, a rafinált scherzo, majd a német szimfonikus tradíció szellemében fogant, ám mégis súlytalanná alakított finálé arról győzött meg, hogy a darabot érdemes lenne magyar zenekaroknak is műsorra tűzni.

A szimfónia után dalok csendültek fel. Marie-Joseph Canteloube zenekari dalait (Chants d’Auvergne – Auvergne-i énekek) egy sztárallűröktől mentes énekesnő, Anne Sofie von Otter adta elő. Otter igazi egyéniség, jelentős színpadi személyiség, nagy kultúrájú, de nem bizsergetően szép hangú énekesnő, aki – ahogy mondani szokás – túl van pályája delelőjén. A hatodik sorból hallgatva nem volt hiányérzetem, de tudni véltem, hogy a hátsó sorokban alig hallanak belőle valamit. A változatos zsánereket felvillantó, dél-franciaországi dalokat feldolgozó ciklus kifejezetten jól állt Otternek, a néha invenciózus, néha banálisan szalonzeneszerű kíséretet remekül játszotta a zenekar. Érdemes volt figyelni rájuk, mert a hangzáskép alapján el-eljátszhatott az ember a gondolattal: milyen lehet egy ilyen együttessel Debussy Pelléasa?

Marc Minkowski mindkét rész előtt kijött a közönség elé, hogy néhány szót szóljon a programról. Tőle tudhattuk meg például az Erard zongora korát. Remek hangulatban volt a világ legjobban vezénylő mackója: jópofa angolsággal elmondott, pantomimmel és jelbeszéddel fűszerezett konferálása derűs hangulatot teremtett. A derű egyébként is Minkowski vezénylésének fontos eleme; egy alkalommal még azt is jelezte az első hegedűsnek, hogy tessék mosolyogni. A második rész nyitószámát azzal vezette fel, hogy Gabriel Fauré nemcsak egy Requiemet írt, hanem többek között színpadi kísérőzenéket. Shakespeare Velencei kalmárjához szerzett kompozíciójából ezúttal négy tételt játszottak el. A most hallott mű (Shylock) alapján talán nem gondolnánk, pedig nagyon is valószínű, hogy Fauré a következő évtized egyik újra felfedezett zeneszerzője lesz.

Kifejezetten jelentéktelennek ható darabot hallottunk a folytatásban, Camille Saint-Saëns öregkori zenekar-kíséretes fuvoladarabját (Odelette, op. 162). A szólót a zenekar fiatal fuvolistája, Florian Cousin játszotta. Visszafogottan, szimpatikusan. A koncert vége Otteré volt, aki ismét az Auvergne-i énekekből adott elő néhányat. Az első részben hallott produkciójához képest személyisége és hangja is nyitottabbá vált, a ráadásként magyarul elénekelt két Kodály-dallal pedig végképp elbűvölte a hallgatóságot.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Anyaisten: a kegyetlen szeretet hangjai

Létezik kortárs magyar operairodalom - csak éppen itthon nem játsszák a külföldön bemutatott magyar darabokat. A Budapesti Tavaszi és Őszi Fesztivál programszerkesztői ezt az adósságot igyekeznek ledolgozni. Idén Tihanyi László Anyaisten (Génitrix) című zenedrámáját prezentálták a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában.

Gramofon

Méltatlan nyitány a Tavaszi Fesztiválon

Rá lehet sütni a kritikusra, hogy túlságosan kényes, de számomra bizony rosszul összeállított, nem kellő gonddal szervírozott menü benyomását keltette a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitóhangversenye. Nincs mit tenni, mint várni a többi koncertet és a többi világsztárt – hogy mielőbb feledhessük a Bajor Állami Zenekar és Kent Nagano középszerű produkcióját.

Gramofon

Koncepciótlan Puccini-zsenge félszcenírozva

A Puccini-évben nehéz bármiféle újdonsággal előrukkolni, hiszen művei a legnépszerűbbek közé tartoznak. Így aztán mindenki az érdekességre hajt: Torre del Lagóban például – ahol operái tetemes részét komponálta és ahol évtizedek óta Puccini Fesztivált rendeznek nyaranta – az ifjúkori zsengét, az Edgart állítják idén a középpontba. Ezt mutatták be félig szcenírozva a budapesti Operaházban is, a Tavaszi Fesztivál keretében.

Gramofon

Jánosok passiója

A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense olyan koncerten járt, amelyről – kezdetben úgy gondolta – nem szívesen ír. Mert amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell. Most mégis tesz egy próbát, és megkísérli felidézni ennek a katartikus estének egy-egy pillanatát.

Gramofon

Extázis Michel Camilóval

Michel Camilo jöttének hírére igencsak felbolydult a hazai jazzrajongók tábora – olyannyira, hogy zsúfolásig megtöltötték a Millenáris Teátrum széksorait. Még meg sem jelent a színpadon, de a konferanszban nevének említésére már óriási lelkesedésének adott hangot a publikum. Meg is kapták tőle, amit vártak.

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Drágább lett Magyarország legolcsóbb villanyautója

Drágább lett Magyarország legolcsóbb villanyautója

Bepoloskázott rabok segítségével emeltek újabb vádat egy börtönben ülő moszkvai képviselő ellen

Bepoloskázott rabok segítségével emeltek újabb vádat egy börtönben ülő moszkvai képviselő ellen

A lefejezett Hezbollahnak megkönnyebbülés a tűzszünet, a kérdés, hogy pusztítóbb fegyverekkel tér-e vissza

A lefejezett Hezbollahnak megkönnyebbülés a tűzszünet, a kérdés, hogy pusztítóbb fegyverekkel tér-e vissza