Tetszett a cikk?

Puccini Turandotját tűzte műsorára idén a Szegedi Szabadtéri Játékok. A 150 éve született – a romantikus életrajzok szerint életvidám – zeneszerző, ha feltámadt volna, alighanem jót mulat a Csárdáskirálynőre emlékeztető produkción. Ünnepi gesztusnak azonban semmiképp sem tekinthette volna az előadást. Külsőségekben nem volt hiány, csudás ötletek szikráztak föl, de a katarzis elmaradt.

Puccini: Turandot
Rendező: Kesselyák Gergely, karmester: Selmeczi György
július 6., Szeged
A Szegedi Szabadtéri Játékok keretében

Turandot-partitúra
Szecessziós hangulatban
© Gramofon
Szeged vonzó, európai város: parkjai gondozottak, vendéglői hívogatók, a kultúrára figyelmet fordítanak. A nagy hagyományú Szegedi Szabadtéri Játékok műsorválasztása koncepciózus, bár könnyen húz a népszerűség irányába. Ez érthető, mert esténként négyezer jegyet kell eladni a hatalmas nézőtérre. Hogy a kilencvenes években megújított arénát érdemes volt-e ekkorára duzzasztani, abban nem vagyok biztos. Mert a „demokratizmus” jegyében ma minden előadás minden szereplőjét hangosítják – a natúr hang száműzetett a Dóm térről. Kár. A játékokhoz közel állók szerint ma mégis ez a legjobb mix az országban, így nem csekély rettegéssel gondolok rá, ugyan mi lehetett a Bakáts téren (Otello), és mi vár rám a Margitszigeten (Rómeó és Júlia)?

Mint zenei produktum, a szegedi Turandot jóformán értékelhetetlen: a szél dübörögteti a mikrofonokat, a dörmögő alapzaj is bosszantó, a kórus hangja késve érkezik, a főhős magához ragadja a hősnőt, és a két has harsányan csattan. A korszerű(?) hangtechnika egyelőre főként a negatívumokat emeli ki: költői piano nincs, mert az automatika azonnal fölhúzza a volument. A technika a szólistákkal is gépiesen bánik. Premier plánba hozza például, hogy a címszerepet játszó Rálik Szilvia orgánuma a középfekvésben (amely testes masszát kívánna) túl karcsú, egy-egy ponton a forszírozástól kissé lebeg is. Csak a magasságai imponálóan erősek, ám nem elég disztingváltak és kifejezők. Cselóczki Tamás, a nagy ígéretként beharangozott tenor főszereplő Kalafjából a stílus eleganciája hiányzik.

Kesselyák Gergely egy, a párizsi Moulin Rouge-ban honos, csillogó revüt vitt színre, ékköves holdsarlóval, röpködő démonokkal. Ezek a mű költőiségéhez – valamint meseszerűségéhez, amire a rendező nyilatkozataiban hivatkozik – nem illenek. Az előadás magyar nyelvű, angol felirattal. A Puccini-évforduló iránti gesztus lett volna az olasz nyelvű előadás, ami valamelyest leplezné az énektechnikai hiátusokat. Mert azt énekelni, hogy amore, mégis könnyebb, mint azt hogy szerelem. Nem is megy Herczenik Annának: „szirilim” kerekedik a szóból a legdrámaibb pillanatban. Liu-alakítása fájdalmasan jelentéktelen. Igaz, a rendező nem is nagyon exponálja azt a párhuzamot, amely végigvonul Puccini munkásságán, s amelynek lényege, hogy Turandot és Liu éppúgy összetartozó és egyenrangú, mint a taoista filozófiában a jin és jang.

Az előadás legjobb ötlete a három miniszter ábrázolása. Ping, Pang és Pong a kínai színházból ismert sárkányálarccal, és hosszú, kígyózó sárkánytesttel szerepel az első felvonásban. A másodikban levetik a sárkánybőrt, és egy dézsában mosakodva siratják el a békesség, a boldogság világát. Nyári Zoltán, Kóbor Tamás és Cseh Antal alakítja a minisztereket. A fiatal Cseh Antal hangja már most olyan recsegős, mintha harminc éve – és nem csupán néhány esztendeje – lenne a pályán. Selmeczi György a Szegedi Szimfonikusok élén energikusan tartja kézben az előadást, és igyekszik a maximumot kimenteni a rendezői „álomból” – a zene javára. Nem kérdeztem, de feltételezem, hogy ő sem tudna egyértelmű választ adni a kérdésre: érdemes-e szabadtéren operát játszani ma Magyarországon? A nyár még tartogathat meglepetéseket számunkra.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

MÁV Szimfonikusok: bőven elégséges szolgáltatás

Tapasztaljuk, hogy a vasúttársaság zenekara néha nem nyújt ideális szolgáltatást, ám ha a közlekedési körülmények valamivel jobbak, akkor képes nagyobb sebességre kapcsolni. Ez történt legutóbb, amikor a MÁV Szimfonikusok Kocsis Zoltán vezényletével, a Művészetek Palotájában léptek fel.

Gramofon

Femme fatale szőke törékenyben

A férfiak szíve remeg, amikor a törékeny alkatú Harcsa Veronika azt énekli fátyolos hangján, hogy My body is a bass string – Play me, play me, play me. De vajon tényleg csak a femme fatale-szereptől lett a fiatal és szőke énekesnő a legújabb zenei siker Japánban? Legutóbbi klubkoncertjén igyekeztünk utánajárni.

Gramofon

Lusta és gőgös színházi szakma?

A Bartók+szlávok Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon napjaink egyik legjelentősebb rendezője, Peter Konwitschny – Élő vagy halott színház címmel – filmrészletekkel illusztrált, remek előadást tartott. Az eseményt a szakma teljes közönyével tüntette ki – Ugocsa non coronat! Nem koronáz és nem tanul, ám ugyanolyan gőgös, mint a Bourbonok.

Gramofon

Erősségük teljes tudatában

A zenei koreográfia nagymestere csak két évet hagyott ki, így magyarországi jelenléte továbbra is rendszeresnek mondható. Ez jó hír azoknak, akik rajonganak Methenyért. Vagy csak kedvelik. Megint volt belőlünk vagy kétezer a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. S hogy mit is láttunk...?

Gramofon

A talált opera: különös soproni premier

Vashegyi György talált egy operát. Nem is akármilyet, hanem egy Orfeo ed Euridice címűt, amely Ranieri de’ Calzabigi librettójára készült. És amelyben éppúgy kizárólag úgynevezett recitativo accompagnatók vannak, mint Gluck reformoperájában, ami szintén Calzabigi szövegére született. Ki lehet a titokzatos szerző? Milyen a mű, kinek a stílusa ismerhető fel benne? Lehet, hogy az 1700-as évek operatörténetét rövidesen át kell írni? Minden kérdésre még nem adhatott választ a Soproni Régi Zenei Napokon tartott újkori világbemutató.

Maró kénszagot éreztek, akkumulátorsav folyt ki egy szegedi bankfiókban

Maró kénszagot éreztek, akkumulátorsav folyt ki egy szegedi bankfiókban

800 tonna bontási törmeléket tárolt egy vállalkozó a cége telephelyén, vádat emeltek ellene

800 tonna bontási törmeléket tárolt egy vállalkozó a cége telephelyén, vádat emeltek ellene

Tovább gyengült a forint, benézett a 415-ös euróárfolyam fölé is

Tovább gyengült a forint, benézett a 415-ös euróárfolyam fölé is

Kutatók szerint át kellene gondolni a 2026-os foci-vb-t, mert egyes helyszíneken 50 fok lesz

Kutatók szerint át kellene gondolni a 2026-os foci-vb-t, mert egyes helyszíneken 50 fok lesz