Tetszett a cikk?

Igazán nagy vad volt A Zongora című bérletsorozat legutóbbi fellépője. A híres-neves orosz zongoristát koncertről és lemezekről jól ismerjük; ezúttal az is kiderült, hogy nem ismertük félre. A pályaadatok fényessége nem vakította el a kritikust, Nyikolaj Luganszkij jó zongorista, de nem nagy művész.

Nyikolaj Luganszkij zongoraestje
Janáček, Prokofjev és Chopin művei
január 21., Zeneakadémia

© Gramofon Archív
Árulkodó, hogy Luganszkij habitusának alapvonása, „művészetének” karaktere lemezről is megsejthető. És ez baj? – kérdezhetne közbe az olvasó. Igen, ha az alapkarakter lényegi mozzanata az érdektelenség, melyet lemezen elfedni igyekszik mindenki, ideértve magát a zongoristát is. Érdektelenségről beszélünk, de nem abban az értelemben, hogy Luganszkij játéka a kutya érdeklődésére sem tarthat igényt – ezt a budapesti közönség rutinér hálálkodása is cáfolni látszik. Nem, most az előadóművész érdeklődésének hiánya a döntő. A kérdésre, hogy a zongorista miért játszik el bizonyos műveket, egyáltalán: mit akar elmondani zongorája által, erre sem lemezei, sem koncertfellépései, sem pedig mostani szólóestje nem adott választ. (S ha már a zongoránál tartunk, a Zeneakadémia pódiumára telepített instrumentummal is lehetett valami baj, mintha nehezen járt volna és túlságosan mélyen is fogott, ráadásul a szünetben hangolni kellett. Luganszkij virtuozitásán mindez hallható nyomot hagyott.)

Kétkedő kérdéseimre annak idején egy lemezborító adta meg a feleletet. Ezen Luganszkij szürke tekintettel nézett öt centiméterrel homlokom fölé. Jelen volt, de nem volt közölnivalója. A szemkontaktus zsigeri kerülése protokolláris diskurzusról árulkodott, és ez a protokollszerűség, mint mindig, most a koncertélménynek is gyilkosává vált. A kritikust minősíti, hogy a második részben hallott Chopin-művek alatt az elalvással vívott közelharcot. A műsor első fele azonban sokat ígért, s az ígéretből Luganszkij valamit be is váltott. Janáček ritkán műsorra tűzött kéttételes Szonátája (1905) roppant érdekes és értékes kompozíció, a kései Liszt-művek gyermeke, valamint az ebben az évtizedben írt Bartók-művek unokatestvére – bár meglehet, hogy Janáček semmilyen értelemben nem tartotta a kapcsolatot a rokonsággal. Elharapott szavakból, szikárságában rút tónusból, idegen akcentusból felépített, megdöbbentő szónoklatot hallhattunk, a zenei beszédszerűség újszerű megközelítését. A visszafogott színpadi magatartása miatt egyébként szerethető Luganszkij ebben a műben szembetűnő mozgással érzékeltette, hogy volna elképzelése a darabról, ám inadekvát testbeszéde csak követni tudta a zenei beszédet. A hangsúly nem az „inadekvátságon”, hanem a „követésen” van. Mert Luganszkij megremegő gerince, görcsös előrebukása, daccal égbeemelt orcája mindig csak utólag jelezte, hogy mit kellett volna hallanunk. A mozdulat a tolmácsolás természetes megkésettségével közölte az információt. Érthető, hiszen a zenei megfogalmazás korántsem volt magától értődő és esszenciális, nem felelt meg sem a darab, sem az előadóművészi ambíció követelményének. Honnan értesültünk hát a darab minőségéről? – hogy egy újabb kérdést vessek fel az olvasó helyett. A válasz egyszerű: a kompozíció annyira erős, hogy immanens energiája még egy szürkébb előadáson is átsüt.

Immanens energia ügyben Prokofjev zongorára adaptált balett-szvitje problematikus zenemű. A kiindulópontot jelentő Rómeó és Júlia kompozíciós sajátosságait a nagyzenekari hangszerelés, a tánc látványa vagy a sorvezetőként funkcionáló történet indokolja – ha pedig kompozíciós egyenetlenségről beszélnénk, akkor elfedi. A mű úgy tökéletes, ahogy van. A zongoraátirat azonban furcsa szerzet. Egyfelől azért, mert Prokofjev érezhetően nem egyszerű (praktikus) átiratnak szánta, érezhető (nem mindig persze) a darabban a pianisztikus becsvágy. De nem tud mindig szembeszegülni a zenekari hangzást számon kérő paranccsal. Luganszkij ebből a feszültségből semmit sem sejtetett meg budapesti közönségével, úgy tett, mint egy párizsi szalonzongorista Chopin korában: parafrázisnak, gyengébb pillanataiban reminiszcenciának gondolta a művet, néhány jellemző fordulat eljátszásával az eredeti kompozíció emlékezetbe idézését célozta meg. S ha rossz a cél, nincs találat.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Elsüllyedt kultúra, avagy kinek szól a régmúlt zenéje?

Reneszánsz Év, együttműködés külföldi partnerekkel, ötszáz éve született monumentális kompozíciósorozat újrafelfedezése, a figyelem ráirányítása a ma kevésbé divatos zenei korszakokra. Több okból is nagyszerű a kezdeményezés, mégis mindössze harmincan voltunk kíváncsiak a Musica Aeterna Művészeti Alapítvány sorozatának második koncertjére, amelyen a Corvina Consort lépett fel.

Gramofon

Kelet lánya és fia

Puccini születésének 150. évfordulóját a Művészetek Palotája félig szcenírozott előadások sorozatával ünnepelte meg. A záróesten A Nyugat lánya hangzott el, ezúttal teljesen koncertszerű verzióban, a három főszerepben vendégekkel. Minnie-t Olga Romanko, Dich Johnsont Lee Yeon-Won, Rance seriffet pedig Alexandru Agache énekelte.

Gramofon

Verbéna illatú katarzis

„A zene több is, mint a lélek tükre, a hang metafizikus dimenziójával gazdagodik, így képes átformálni az ember mélységes behatároltságát” – írja legújabb, magyarul sajnos még nem olvasható könyvében Daniel Barenboim. A jeles zongoraművész-karmester tétele a muzsika hatalmáról Rost Andrea évnyitó Puccini-estjére is érvényes volt.

Gramofon

Ízléshiány és eszményi egység

Szinte napra pontosan két évvel ezelőtt adta legutóbbi koncertjét Budapesten az Academy of St. Martin in the Fields kamarazenekar. Most is ugyanazt a művet játszották első ráadásnak, mint akkor; most is egy ifjú hegedűművész hölggyel léptek fel; s helyenként most is páratlan hangzásélménnyel ajándékoztak meg.

Gramofon

Veszett fejsze és mámoros siker

A miskolci Bartók+… Nemzetközi Operafesztivál december közepén a már hagyományos gálaestjével emlékezteti a közönséget és támogatóit arra, hogy a következő nyáron ismét szép programmal várja a műfaj barátait. Az ünnepi hangversenyre rendszerint valamilyen sztárvendéget hív Bátor Tamás fesztiváligazgató. A vendég azonban akár meg is betegedhet…

Terézváros adókedvezménnyel segíti a hosszú távú lakáskiadást

Terézváros adókedvezménnyel segíti a hosszú távú lakáskiadást

Az Egyesült Államok újabb fegyvereladási csomagot hagyott jóvá Izrael számára

Az Egyesült Államok újabb fegyvereladási csomagot hagyott jóvá Izrael számára

Bűnösnek találtak egy volt brit katonát, aki a vád szerint Iránnak kémkedett

Bűnösnek találtak egy volt brit katonát, aki a vád szerint Iránnak kémkedett

25 év után találta meg nyomtalanul eltűnt testvérét egy nő Kaliforniában

25 év után találta meg nyomtalanul eltűnt testvérét egy nő Kaliforniában