Tetszett a cikk?

Puccini születésének 150. évfordulóját a Művészetek Palotája félig szcenírozott előadások sorozatával ünnepelte meg. A záróesten A Nyugat lánya hangzott el, ezúttal teljesen koncertszerű verzióban, a három főszerepben vendégekkel. Minnie-t Olga Romanko, Dich Johnsont Lee Yeon-Won, Rance seriffet pedig Alexandru Agache énekelte.

Puccini: A Nyugat lánya – koncertszerű előadás
Karmester: Carlo Montanaro
december 15., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Alexandru Agache: magabiztos seriff
© Gramofon
Puccinit nem nevezhetjük különcnek, de tény, hogy vonzódott az extremitásokhoz. Például a sebességhez: imádta a gyors autókat. A japán (Pillangókisasszony) és kínai (Turandot) téma között a kaliforniai aranyásók közé kirándult (A Nyugat lánya) – persze csak lélekben. A western-történetek csak később váltak népszerűvé, először a színpadot hódították meg: A Nyugat lánya librettója David Belasco romantikus színművéből készült, amely a maga korában nagy sikert aratott.

A Metropolitan Opera megrendelésére komponált opera különös stáció a Puccini-életműben, mert a más zenedrámáiban megszokott „áldozat-hősnők”, a gyengédek és gyengék után Minnie győztesként fejezi be a drámát. Ha kell, kemény, de női mivoltát egy pillanatig sem rejtegeti. Sőt, anyáskodva próbálja megszelídíteni a könnyen kést ragadó aranyásókat. Puccini zenekara A Nyugat lányában talán a többi darabjánál is erősebb, wagneribb méretű. Olga Romankónak a mögötte ülő Nemzeti Filharmonikusokat kellett áténekelnie. Az orosz énekesnő kellően harcedzettnek bizonyult, győzte a szintén wagneri méretű szoprán szólamot. A zenei alapokat Moszkvában kapta, így a tökéletes technikai képzettség biztos tudatában kísérletezhetett a lány alakjának megrajzolásával. Ez kevésbé volt tetszetős, mert egy régebbi, negédeskedő orosz gesztusrendszert használt eszközül.

Lee Yeon-Won, a koreai tenorista másfaja, de ugyancsak keleti eszköztárral lépett színre, a jó fiú mosolygós álarca mögé rejtette az általa elképzelt hőst. Aki – valljuk be – mégiscsak rablóvezér, ha a javulás útjára is lépett Minnie kedvéért… Pedig a hangmatéria hősies és fényes, a technikája stabil, forszírozás nélkül énekel, és az ember azt érzi, van még tartaléka. Ezzel a tartalékkal szívesen ismerkednénk más szerepekben, egy őt színészileg is jobban próbára tévő előadásban. Jack Rance negatív figuráját Alexandru Agache impozáns egyéniséggé alakította. A keserű és méltósággal vesztő seriff szólama Agache magvas, sötét baritonját nem terhelte meg. Bölcs választás volt mellé Palerdi Andrást Ashby szerepére fölkérni, mert a két hang kitűnően érvényesült egymás mellett. A kisebb szerepekben Wowkle epizód-jelenetében Lehőcz Andrea és vándorénekesként Kovács István maradt emlékezetes.

A karmesteri dobogón vendég állt: Carlo Montanaro, aki csodálkozva hajlongott a vastapsos siker hallatán, pedig szerte Európában dolgozik, ha nem is a legnagyobb házakban. A rutinja és az ambíciója gyaníthatóan termékeny harmóniában van, mert a kitűnően játszó zenekar – nyilván a műhelymunka tapasztalatait bekalkulálva – külön ünnepelte az olasz dirigenst.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

hvg.hu Kult

Az év legjobb klasszikus- és jazz produkciói a Gramofon szerint

A Gramofon című zenei szaklap - amelynek kritikai műhelye rendszeresen publikál a hvg.hu-n - klasszikus zenei és jazz produkciókat díjazott. Az év, lemezen megjelent magyar klasszikus zenei produkciója Kurtág György: Játékok II. című albuma lett, a legjobb jazz lemeznek járó díjat Oláh Kálmán kapta.

Gramofon

Operaverseny – fesztivál nélkül

Pironkodásra okot adó gálaesttel fejeződött be az első Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval című eseménysorozat. A kéthetes szegedi döntőt – öt operaelőadás bemutatásával – fesztiválként hirdették, a városban azonban minden volt, csak fesztiválhangulat nem.

Gramofon

Cosí fan tutte – tájelőadásban

Mozart nagyszerű operai életművének is kiemelkedő darabjai a Da Ponte-librettókra készült darabok: a Figaro házassága, a Don Giovanni és a Così fan tutte. Ünnep, ha ezeket láthatja-hallhatja a nagyérdemű. A Cosít három estén játszották el a Művészetek Palotájában, Fischer Iván vezényletével, a Budapesti Fesztiválzenekarral és „import” énekesekkel.

Gramofon

Miért lötyög a régi köntös?

November végén, a Puccini-évforduló alkalmából a hét és fél évvel korábban (2001 tavaszán), az Erkel Színházban bemutatott Manon Lescaut-előadást újították föl. A bezárt népoperából mindenképp át kellett hozni az Ybl-palotába a darabot, hogy (majdnem) teljes legyen a Puccini-repertoár. Az új főszereplők – Lukács Gyöngyi és Sümegi Eszter, illetve Kiss B. Atilla és Fekete Attila – nem varázsolták sokkal vonzóbbá Valló Péter rendezését.

Gramofon

Természetes hullámok a Dunaparton

Philippe Herreweghe tíz éve vezeti az antwerpeni székhelyű Flamand Királyi Filharmonikus Zenekart – az utóbbi években megjelent felvételek alapján igen sikeresen. Felismerhető, karakteres hangzású, izgalmas produkciókra képes együttes lett a zenekarból.

Három férfi bement egy torontói bárba és elkezdett lövöldözni, ám csodával határos módon mindenki túlélte

Három férfi bement egy torontói bárba és elkezdett lövöldözni, ám csodával határos módon mindenki túlélte

Megverte a párját, kihallgatták, majd hazament, és agyonverte a nőt egy borsodi férfi

Megverte a párját, kihallgatták, majd hazament, és agyonverte a nőt egy borsodi férfi

Videón: gázvezetékeken átkúszva támadták hátba az ukránokat az oroszok

Videón: gázvezetékeken átkúszva támadták hátba az ukránokat az oroszok

Kiterjesztik az szja-mentességet minden 30 év alatti anyára

Kiterjesztik az szja-mentességet minden 30 év alatti anyára