Tetszett a cikk?

Lassan befejeződik a kőszínházi évad, elkészülhetnek az első számadások. A Magyar Állami Operaház mérlegéből a „tartozik” oldalon lekerült Verdi A szicíliai vecsernye című operája. Hogy a „követel” oldalon ott volt-e valaha, arról nem vagyok meggyőződve.

Verdi: A szicíliai vecsernye
Rendező: Matthias von Stegmann, karmester: Kovács János
június 2., Magyar Állami Operaház

Az előadást megelőző beszélgetésen a főszereplők könnypárás szemmel dicsérték Stegmannt, s ez már fölkelthette volna gyanakvásunkat. Mert a magyar énekes – elnézést kérek a kivételektől – általában arról híres, hogy szereti a jó fiúkat (lányokat), mert azok nem sokat követelnek, beérik a jól begyakorolt gesztusokkal. Ha haragról van éppen szó, akkor a morcos arckifejezéssel, esetleg égre emelt tekintettel. Ha boldognak kell lenni, hát csapkodnak kezükkel, mint valami kismadár a szárnyával. Mint az esküvőjére készülő Elena is, Sümegi Eszter alakításában.

A hercegnő szerepe lehetetlenül sokféle: drámaian indul, bosszúszomjas, majdnem Lady Macbeth-i súlyú ária mutatja be jellemét, de végül könnyed, virtuóz koloratúr-énekesnők kedvenc koncertszámaként ismert boleróval (sicilianával) válik teljessé. A kiváló szoprán becsülettel teljesíti a zenei feladatot, de mintha személyes jutalomjátékának vagy saját szobra kifaragásához alkalmas eszköznek tekintené a szerepet, valahogy kívül marad az összjátékon. A csapatmunkában e produkció tagjai különben sem remekelnek. Fokanov Anatolijtól hangban, érzelemben igen távol áll Monforte bonyolult figurája: a vérengző, kegyetlen zsarnok egyben érző atya, fő ellensége a saját fia. Fokanov ennek ellenére hősként vonul be az évad kalendáriumába; igen rövid idő alatt tanulta meg Kálmándi helyett a szerepet.

Arrigo – Monforte fia – szólamát Fekete Attila kiabálta el, aki gyönyörű matériájával egyre felelőtlenebbül bánik. Az idősebb pályatársak még tudták, a hangra vigyázni kell, a gége nem javítható, mint egy billentyűjét vesztett zongora. Az erőltetésnek hamar következményei lesznek, lásd a világsztár Rolando Villazónt, akinek sikerült cisztát növeszteni a hangszálaira. Rácz István Procidaként ugyancsak tartózkodott az érzékeny frazírozástól. A kórus összeszedetten énekelt, ám érthetetlen, hogy ugyanazok, akik képesek például az Orfeusz és Eurüdikében belső késztetésből jelen lenni a színen, milyen hamar találnak vissza a sematikus és külsődleges kifejezéshez.

A premiert vezénylő Kovács János jó muzsikus és jó ember, s ez most megbosszulta magát: kiszolgálta az énekeseket, a zenekart, sőt a publikumot is. Engedett a sztereotípiának, miszerint egy Verdi-előadás akkor sikeres, ha iszonyú hangos. Kivételesen örültem, hogy csak egyetlen szereposztásra futotta, mert ha még egyszer végig kellett volna hallgatni e zajtömeget, alighanem töredelmes és kimerítő vallomást teszek nem létező off shore-cégeimről…

Közel ültem volna a zenekarhoz? De hiszen a Májusünnepen ugyanide szólt a jegyünk a Miguel Gomez-Martinez vezényelte Traviatára, amely a zenekari színek gazdagságában mutatott erőt és valódi koncentrációt. Persze tudjuk, a Traviata más karakterű mű, de A szicíliai vecsernye minden hősi hangvétele ellenére sokkal közelebb áll Bellini belcanto heroizmusához, mint a későbbi Verdi-zenedrámákhoz.

A „tartozik” oldalról tehát lekerült egy tétel, de gazdagabbak nem lettünk általa.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Ami tudni akartál az énekesnőről

Kozma Orsi egész pályáját végigkíséri az a kettősség, hogy miközben saját tehetsége által, saját jogán vívta ki a szakmai tiszteletet – mint az egyik legsokoldalúbb énekesnőnk –, valójában mintha mindig is csapatjátékos szeretett volna lenni.

Gramofon

Magasugrás a móló mellett: jazz Siófokon

Ed Neumeister, az Amerikában élő híres osztrák trombonos volt a Kodolányi Jazzverseny zsűri-zenekarának szólistája a május 11-i gálán, Siófokon. Így magas mércéhez kellett igazodniuk a győztes együtteseknek. Vajon megugrották?

Gramofon

Putyin és Menuhin randevúja

A külsőre Putyin-ra emlékeztető észt dirigens esete a Menuhinra hasonlító német hegedűssel? Félre a tréfát: annál is inkább, mivel a hasonlóság nem puszta látszat. Paavo Järvi erős kezű vezető, a szimpatikus Christian Tetzlaff muzsikálásának pedig fő jellegzetessége a mélység.

Gramofon

Milyen volt az Operaház májusi maratonja?

Befejeződött a Magyar Állami Operaház Májusünnepe; elkészíthető az első mérleg. A startnál nagy lendületet vett a dalszínház: egy igazi világsztárral és egy jól sikerült premierrel indította útjára a sorozatot. Csak így tovább?

Gramofon

"Szívesebben olvasok Attiláról, mint Napóleonról"

Rockernek indult és a lányok miatt jelenkezett énekkarba. Szeretne végre letelepdni valahol, és inkább Kelet-Európa vonzza, mint a Nyugat. Egy világhírű tenor, Charles Castronovo először lép fel Magyarországon. A Gramofon stábja vele beszélgetett.

Gramofon

Kameruni "Kis kece lányom"

A korán érő zenészekre különösen élesre fent előadói csapdák leskelődnek: rutin, kiégés, az inspiráció hiánya. Ha jól sejtem, a zseniális Snétberger Ferenc is szembenézett már valamelyikkel eddigi pályája során. Egy kritikus se büszke rá, ha a korábbi kellemetlen élmények miatt eleve rossz szájízzel ül be a következő koncertre – de micsoda megkönnyebbülés, amikor a művész ekkora hátrányból is hanyag eleganciával győz!

Nem fogad az amerikai posta Kínából érkező csomagokat

Nem fogad az amerikai posta Kínából érkező csomagokat

GKI: 5 forintnyi exportbevételből 4 külföldi tulajdonoshoz kerül

GKI: 5 forintnyi exportbevételből 4 külföldi tulajdonoshoz kerül

„Elképesztő siker”: csúnyán visszaesett az érdeklődés a kormány munkáshitele iránt

„Elképesztő siker”: csúnyán visszaesett az érdeklődés a kormány munkáshitele iránt

A Most vagy soha!-ért Kínában érdeklődnek, a független magyar filmekért pedig a Corvin moziban – Elindult a Filmszemle

A Most vagy soha!-ért Kínában érdeklődnek, a független magyar filmekért pedig a Corvin moziban – Elindult a Filmszemle