Tetszett a cikk?

Chico Freeman 2001 óta játszik magyar zenészekkel, akkor és azóta többször is a Dresch Quartettel lépett fel a magyar közönség előtt. Tzumo és Dresch vitán felül két teljesen különböző karakter, különböző háttérrel, ezért aztán külön izgalmas volt a koncert előtt a kérdés, milyen kontrasztokat lehet majd kihallani a mostani megszólalásban a korábbiakhoz képest.

A Tzumo Trio és Chico Freeman koncertje
július 16., Millenáris – Fogadó

Oláh Tzumo Árpád a legjobb amerikai iskolákban tanult, fiatal kora ellenére rendkívül izgalmas, érett stílussal rendelkező zongorista és billentyűs jazz-előadó. A művész Herbie Hancock személyes tanítványaként méltó folytatója a hagyatéknak, érdeklődésének homlokterében éppúgy megtalálható a tradicionális, akusztikus jazz, mint az elektronikus irányzatok legkülönfélébb változatai. Nagy élmény hallgatni első lemezei – bemutatkozó trió-albuma, szólólemeze, valamint elektronikus hangszereken megszólaló anyaga –, valamint számos más izgalmas koncert-felállása és zenei kalandozása után, hogy ismét másfelé terelődik figyelme, vissza a standard hangszerelés és a straight ahead hangszeres technika felé. Tzumo művészi stílusa eddig minden alkalommal mély benyomást tett rám. Alapvető erényei a ritmikai pontosság és izgalmas összetettség, a harmóniai gazdagság, a virtuozitás. Nem meglepően, érdeklődésében egyensúlyt teremt a hagyomány tisztelete és az újító szándék.

Zenésztársai, Pecek Lakatos Krisztián bőgős és Pecek Lakatos András dobos szintén a legfiatalabb generációt képviselik, ennek dacára játszottak már a hazai jazz doyenjeivel is. Nem véletlen Tzumo választása: a két ifjú Pecek olyan zenészdinasztia tagja, amely generációk óta az akusztikus mainstream jazznek kötelezte el magát, és ez a felhalmozott zenei tőke legalább olyan mértékben támogatja most a Tzumo Triót, mint a zenekarvezető tengerentúli tanulmányai.

Chico Freeman már szerzett tapasztalatot arról, milyen roma jazzművészekkel játszani, amikor emlékezetes zenés párbajokat vívott Lukács Miklós cimbalmossal. Freeman bevallottan rajong a cigányzene tradícióiért, felismeri a cigány muzsikusok ösztönös érzékét a jazz iránt, és nyitott az ebből származó, sok szempontból merőben új zenei élmény felé. Persze maga Freeman is kicsit kilóg az amerikai mainstreamből: lázadó hajlama gyakran szembevitte a divathullámokkal: amikor latin-őrület volt, ő standardeket adott ki lemezen, vagy jazzrockot és fordítva. Hogy mi izgalmas neki abban, hogy olyanokkal játszik jazzt, akik anyanyelvi szinten értik üzenetét, de közép-európai kulturális beágyazottsággal rendelkeznek, nem nehéz megérteni.

A koncert során javarészt Freeman és nemzedéktársai saját szerzeményeit hallhattuk, egy Thelonious Monk-kompozíciót és egy másik standardet ráadásként. A zenészek közötti összhang és a koncert hangulata is kiválóan alakult, sallangmentes, tiszta játék, finoman cizellált, visszafogott dinamikájú szólóbetétek, egyenletes ív jellemezte az est egészét. Érdekes volt az a pillanat, amikor Freeman hangszeres válaszolgatásokba invitálta Andrást a doboknál: a jazzes hagyományoktól kissé eltérően, a párbaj előrehaladtával folyamatosan felezte a ciklust a szaxofonos, míg a végén szinte hangról hangra feleltek egymásnak, és végül a tempó feloldódásával hangzatos zenei összeborulás következett.

Az Autumn Leaves megformálását a ráadás során kicsit ódivatúnak éreztem – benne volt a kötelező körökben szerzett, csöppnyit fáradt rutin. Ez azonban nem vont le a koncert egészének élvezeti értékéből: ismét a jazz egyik meghatározója lelt egyenrangú partnerekre hazai művészeinkben.

H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Bartók+Bécs: milyen volt az idei Operafesztivál?

Nem akármilyen programot tűzött műsorára idén a Bartók+… Miskolci Nemzetközi Operafesztivál: Bartók Béla színpadi művei mellett a bécsi klasszikus mesterek és az új bécsi iskola alkotásaival találkozhatott a közönség. - Kritikusunknak tetszett a miskolci felhozatal.

Gramofon

Visszatérés az ősforráshoz Miskolcon

Arnold Schönberg Mózes és Áron című alkotásának két ősbemutatója is ismert: az 1954-es hamburgi koncertszerű és az 1957-es zürichi szcenírozott. Azóta legalább hatvan premiert ért meg, a nemzetközi opera- és fesztiválközpontokban rendszeresen színre kerül.

Gramofon

Sanyi és Aranka menni opera

A hazai operajátszásról sokszor megjegyeztük: nem tesz jót a "zászlóshajó" Magyar Állami Operaháznak, hogy alig van alternatívája. Egyszemélyes mezőnyben elsőnek lenni nem kunszt, ugyanakkor túl sok kötelezettséget ró a delikvensre. Nos, az Ybl-palotához képest bolhányi méretű, ferencvárosi Sanyi és Aranka Színház (SASZ) olyan kezdeményezés, amely sikerével frissességre serkenthet.

Gramofon

Mi a partitúra: szent irat, vagy rendezői példány?

A Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusa a magyar karmesterek doyenjének koncertjén járt – lehet, hogy az utolsón. Lukács Ervinnek a kisujjában van a zene, bámulatos tapasztalat és tudás érződik minden mozdulata mögött. De garancia-e a nagy tapasztalat a magas színvonalú zenélésre?

Gramofon

A királynő rejtélye

Valójában mindegy, hogy Henry Purcell 320 esztendővel ezelőtt kelt műve, a Dido és Aeneas mi célból készült: hódolat gyanánt II. Mária királynőnek, esetleg játékos pedagógiai munkának Jodias Priest iskolájának leánykái számára. Az első igazán brit opera varázslatosan üde ma is. Sopronban a világhírű New London Consort előadásában élvezhettük frissességét.

Áttörés a szúnyogirtásban: magyar kutatók technológiája teszi hatékonyabbá és környezetbarátabbá a védekezést

Áttörés a szúnyogirtásban: magyar kutatók technológiája teszi hatékonyabbá és környezetbarátabbá a védekezést

Vodkát iszik és Cheetost zabál Putyin jó barátja, aki halhatatlanná vált

Vodkát iszik és Cheetost zabál Putyin jó barátja, aki halhatatlanná vált

Hajós András élő adásban, szerenádozva kért bocsánatot Balázs Kláritól

Hajós András élő adásban, szerenádozva kért bocsánatot Balázs Kláritól

Tényleg nem büntetnek, ha csak kicsit megyek a sebességhatár felett? - Kasszakulcs

Tényleg nem büntetnek, ha csak kicsit megyek a sebességhatár felett? - Kasszakulcs