Tetszett a cikk?

Az állambiztonsági iratok levéltárba kerülésének, illetve nyilvánosságra hozatalának kérdése már 1989-ben...

Az állambiztonsági iratok levéltárba kerülésének, illetve nyilvánosságra hozatalának kérdése már 1989-ben foglalkoztatta a politizáló közvéleményt. Arról azonban, milyen titkosszolgálatok működnek, s azok milyen adatbázisokkal rendelkeznek, még az ellenzéki pártok szakértői sem tudtak igazán. Így nem véletlen, hogy a kerekasztal-tárgyalások idején az állampárti tárgyalóküldöttség félre tudta vezetni őket - a Kenedi-jelentés szerint szándékosan.

Talán ennek is tudható be, hogy az első, Demszky Gábor és Hack Péter SZDSZ-képviselők által 1990-ben beadott törvényjavaslat csak a III/III-as, a volt belső biztonsági csoportfőnökség nyilvántartásait és hálózati személyeinek dokumentumait érintette volna, a teljes állambiztonsági hálózatét nem. Később bebizonyosodott, hogy mindez valójában egy rendszer volt, amelynek iratanyagát együtt kellene kezelni. A Demszky-Hack-javaslatot végül a parlament nem tárgyalta, mert az Antall-kormány saját tervezetet terjesztett a Ház elé, amelyet azonban egy év múlva visszavont. Az iratok közben részben a Belügyminisztériumban voltak, részben pedig az utódszervezetekhez kerültek. Az egyes fontos tisztségek betöltéséről szóló törvényt a Boross-kormány idején, 1994-ben fogadta el a parlament. Ez a III/III-as csoportfőnökséggel kapcsolatban álló közszereplőkre vonatkozott, s részben érintette az iratokat is, amennyiben harminc évig elzárni kívánták azokat. Az e törvénnyel kapcsolatos 1995-ös alkotmánybírósági határozat aztán alkotmányellenesnek ítélte a titkosszolgálati nyilvántartások teljes titkosítását.

Az 1995-ös titoktörvény és levéltári törvény is érintette az állambiztonsági iratok sorsát, az utóbbi például kimondta, hogy erről az anyagról külön jogszabályt alkotnak majd. Ezzel eldőlt, hogy nem a Magyar Országos Levéltárban lévő belügyi anyagokhoz kerülnek az egykori titkosszolgálati iratok, s nem is a levéltári kutatás szabályai vonatkoznak majd rájuk. A Horn-kormány ezért létrehozta a Történeti Hivatalt mint az állambiztonsági iratok őrzőhelyét. A törvény azonban kimondta, az utódszolgálatok csak azokat az 1990 előtti iratokat kell hogy átadják, amelyek feladataik ellátásához nem szükségesek. Márpedig az azóta történtek alapján úgy tűnik, hogy a szolgálatok minden iratot maguknál tartanának, ha tehetnék, hiszen az 1990 előtti ismert iratok nagy része ma is náluk van még. Annak ellenére így van ez, hogy a Medgyessy Péter kormányfő titkosszolgálati múltját leleplező D-209-es botrány után nagy volt a fogadkozás az iratok sorsának végleges rendezésére. A 2003-ban elfogadott törvény alapján a szolgálatoknak végre készíteniük kellett egy jegyzéket 1990 előtti irataikról, ám a levéltárnak való átadás megtagadásához olyan gumifogalmakat iktattak a törvénybe, amelyek nagyon sok irat visszatartását eredményezték.

A Kenedi-bizottság a jegyzékek alapján most újra áttekintette az iratokat, s egy olyan törvényre tett javaslatot, amely megszüntetné a titkosszolgálatok információs monopóliumát, különben - állapították meg a kutatók - nem fogjuk megismerni a közelmúlt történetét. "Politikai szándék hiányában ez a sors vár még sokunkra, nemcsak az áldozatok gyermekeire, de még dédunokáikra is" - mutat rá a jelentés a politikai elit felelősségére.

Egyél patkányt! – A szörfösben Nicolas Cage újfent becsavarodik

Egyél patkányt! – A szörfösben Nicolas Cage újfent becsavarodik

Nem ajándékoznak állami tulajdont a győri ETO-nak, saját államtitkára utasította el a honvédelmi miniszter javaslatát

Nem ajándékoznak állami tulajdont a győri ETO-nak, saját államtitkára utasította el a honvédelmi miniszter javaslatát

25 év börtönre ítélték Salman Rushdie merénylőjét

25 év börtönre ítélték Salman Rushdie merénylőjét

Megválasztása előtt egyáltalán nem érdekelte az embereket Robert Francis Prevost

Megválasztása előtt egyáltalán nem érdekelte az embereket Robert Francis Prevost