Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b18fb3de-2933-4760-a40d-47552bc8b524","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A hét embert azzal vádolják, hogy a gondatlanságuk miatt hunyt el az argentin klasszis. Ha bűnösnek találják őket, 8 és 25 év közötti hosszúságú börtönbüntetésre számíthatnak.","shortLead":"A hét embert azzal vádolják, hogy a gondatlanságuk miatt hunyt el az argentin klasszis. Ha bűnösnek találják őket, 8 és...","id":"20250312_diego-maradona-halala-birosagi-targyalas-egeszsegugyi-csapat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b18fb3de-2933-4760-a40d-47552bc8b524.jpg","index":0,"item":"834216df-c752-4d08-99c3-c4fd5497ce84","keywords":null,"link":"/sport/20250312_diego-maradona-halala-birosagi-targyalas-egeszsegugyi-csapat","timestamp":"2025. március. 12. 13:09","title":"„Nézzék, hogyan halt meg Maradona!” – négy és fél év után állt bíróság elé futball-legenda egészségügyi csapata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01944359-5d44-47d0-8256-4204f44cbc8e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A március 15-i ünnepségekre érdemes úgy készülni, hogy aznapra országos eső várható. ","shortLead":"A március 15-i ünnepségekre érdemes úgy készülni, hogy aznapra országos eső várható. ","id":"20250314_eso-marcius-15-unnepseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01944359-5d44-47d0-8256-4204f44cbc8e.jpg","index":0,"item":"c173c459-3bd1-4c33-972f-d2f67a3de6d7","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_eso-marcius-15-unnepseg","timestamp":"2025. március. 14. 05:27","title":"Rengeteg esőt kapunk a nyakunkba a hétvégén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"886800bc-b2c0-4459-8cf1-18bf3cd36d31","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A januári adatokhoz képest csökkent a különbség a Tisza Párt és a Fidesz között a Publicus szerint.","shortLead":"A januári adatokhoz képest csökkent a különbség a Tisza Párt és a Fidesz között a Publicus szerint.","id":"20250314_publicus-tisza-part-fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/886800bc-b2c0-4459-8cf1-18bf3cd36d31.jpg","index":0,"item":"344a1e24-56fe-4b13-a2e1-b0fe06e2a733","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_publicus-tisza-part-fidesz","timestamp":"2025. március. 14. 06:43","title":"Publicus: Két százalékkal vezet a Tisza Párt a Fidesszel szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0f16086-6bca-4fe0-94b9-b589114d958c","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Csak akkor fogják vizsgálni az özvegyi nyugdíj igénylését, ha valaki vitatja, hogy az elhunyt házastársa valóban együtt élt vele.","shortLead":"Csak akkor fogják vizsgálni az özvegyi nyugdíj igénylését, ha valaki vitatja, hogy az elhunyt házastársa valóban együtt...","id":"20250314_ozvegyi-nyugdij-igenyles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0f16086-6bca-4fe0-94b9-b589114d958c.jpg","index":0,"item":"09d6be03-c1f9-4dcc-a5e4-dba77098fcca","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_ozvegyi-nyugdij-igenyles","timestamp":"2025. március. 14. 09:39","title":"Egyszerűbb lesz özvegyi nyugdíjhoz jutni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"734c3d74-d6f3-4a5d-9b08-9ceb7f05cf1a","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Különös dolgok történtek Magyar Péter nevével az Európai Parlamentben. Egy olyan dokumentumra került rá a neve, amelyet nem támogatott, a Fidesz azonban “kiszúrta” az előterjesztést. Az ügy miatt EP-vizsgálat várható, az sem kizárt, hogy valaki belenyúlt az Európai Parlament informatikai rendszerébe.","shortLead":"Különös dolgok történtek Magyar Péter nevével az Európai Parlamentben. Egy olyan dokumentumra került rá a neve, amelyet...","id":"20250312_europai-parlament_magyar-peter_fidesz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/734c3d74-d6f3-4a5d-9b08-9ceb7f05cf1a.jpg","index":0,"item":"bf016aaa-ad76-4fc8-bfcb-87d8e43800b0","keywords":null,"link":"/eurologus/20250312_europai-parlament_magyar-peter_fidesz-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 16:51","title":"Egyre furcsább az egész történet, ami az Európai Parlamentben megesett Magyar Péterrel: eddig még csak példa sem volt ilyesmire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cd254a8-2aaf-4aa0-8019-4d0634dae2af","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A kurszki kiszögellésben bekerített ukránok vagy megadják magukat, vagy meghalnak – mondta az orosz elnök.","shortLead":"A kurszki kiszögellésben bekerített ukránok vagy megadják magukat, vagy meghalnak – mondta az orosz elnök.","id":"20250313_Pputyin-tuzszunet-sajtotajekoztato-ukrajna-kurszk-belarusz-lukasenka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cd254a8-2aaf-4aa0-8019-4d0634dae2af.jpg","index":0,"item":"f17c8f45-70a5-4c2f-b1f8-2c97c597801a","keywords":null,"link":"/vilag/20250313_Pputyin-tuzszunet-sajtotajekoztato-ukrajna-kurszk-belarusz-lukasenka","timestamp":"2025. március. 13. 17:06","title":"Putyin: Vannak kérdések a tűzszünettel kapcsolatban, az orosz csapatok meg épp támadnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65b66c8c-43fb-476e-b4f7-c1aea189885e","c_author":"HVG","category":"360","description":"A TV2-n futó sorozat gyártási költségvetéséből „mindössze” 2 milliárd forint a nem állami forrás. ","shortLead":"A TV2-n futó sorozat gyártási költségvetéséből „mindössze” 2 milliárd forint a nem állami forrás. ","id":"20250313_hvg-Hunyadi-sorozat-allami-tamogatas-kozel-a-24-milliardhoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65b66c8c-43fb-476e-b4f7-c1aea189885e.jpg","index":0,"item":"324f7bdc-1683-41d3-bab3-490a0b006b83","keywords":null,"link":"/360/20250313_hvg-Hunyadi-sorozat-allami-tamogatas-kozel-a-24-milliardhoz","timestamp":"2025. március. 13. 10:42","title":"Hunyadi-sorozat: még annál is több állami támogatást kapott, mint amiről eddig tudtunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c746d7b4-f298-4afc-bb09-2bfb71bebee6","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A diktátor mellé besorolt az áruló, az embernek kicsit olyan érzése van, mint a ’30-as években – csakhogy most az USA a rossz oldalon áll.","shortLead":"A diktátor mellé besorolt az áruló, az embernek kicsit olyan érzése van, mint a ’30-as években – csakhogy...","id":"20250313_FT-kommentar-Europa-belebujhat-Amerika-koponyegebe-mert-mozgositania-kell-a-demokracia-vedelmeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c746d7b4-f298-4afc-bb09-2bfb71bebee6.jpg","index":0,"item":"3c5450d3-139f-4c1f-af4c-c2c777e66c95","keywords":null,"link":"/360/20250313_FT-kommentar-Europa-belebujhat-Amerika-koponyegebe-mert-mozgositania-kell-a-demokracia-vedelmeben","timestamp":"2025. március. 13. 07:30","title":"FT-kommentár: Európa belebújhat Amerika köpönyegébe, mert mozgósítania kell a demokrácia védelmében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kitűnés és a különbözőség minden márka szempontjából fontos. Ugyanakkor nem mindegy, hogy valami mást mondunk, vagy valamit másképpen mondunk.
Sok marketingesnél a bevett praktikák listájának élén szerepel, hogy a sikeres kommunikációnak valami „megkülönböztetőt” kell mondania. Időt és energiát fordítanak mások közléseinek elemzésére. Aggódnak, hogy a versenytársak esetleg ugyanazt közvetítik, és azt kutatják, hogyan mondhatnának valami igazán „relevánsat” és „megkülönböztetőt”. Gondosan mérlegelnek minden ötletet, hogy biztosan „egyedi” legyen.
Ezzel első pillantásra nincs is semmi baj. Hiszen a márkáknak ki kell tűnniük a versenytársak mezőnyéből, nem? Nos, a helyes válasz az, hogy igen is, meg nem is. A kitűnés és a különbözőség minden márka szempontjából fontos. Ugyanakkor nem mindegy, hogy valami mást mondunk, vagy valamit másképpen mondunk.
A különbözőség (difference) kevésbé fontos, a jellegzetesség, egyediség (distinctiveness) annál inkább. Egy kategóriaelőnyön alapuló egyedi (distinctive) kommunikáció általában hatásosabb lesz, mint egy megkülönböztető (differentiated) pozicionálásra épülő megúszós kommunikáció.
Az ügyfelek általában mégis sokat aggódnak, ha az előbbivel kerülnek szembe, és nem nagyon bánják az utóbbit. Az IPA adatbankjának elemzése azonban arra utal, hogy míg a márkaépítés kulcsfontosságú a hosszú távú nyereségességhez, a differenciálásra összpontosító kampányok gyengén teljesítenek.
Ez egybecseng más megfigyelésekkel is, amelyek szerint a terméküzeneteket középpontba helyező kampányok általában kevésbé hatásosak, mint azok, amelyek valamilyen érzelmi reakciót váltanak ki. Összhangban áll továbbá az Ehrenberg-Bass Intézet több évtized alatt összegyűlt kutatási eredményeivel, amelyekből kiderül, hogy a sikeres márkák általában nem kimondottan differenciáltak a versenytársaktól.
Ha végiggondolunk néhány híres és sikeres kampányt, beláthatjuk, hogy ez így igaz. A Walkers több mint 20 éve tartó csipszkampánya számos kreatív és hatékonysági díjat nyert. A híres és jó fej egykori válogatott labdarúgó, Gary Lineker szereplésével készült reklámok mind ugyanarra az alapvető tézisre épülnek: a Walkers csipsz egyszerűen ellenállhatatlan.
Az ellenállhatatlanság valószínűleg az élelmiszerreklámok egyik leggyakrabban használt kifejezése. A Walkers azonban bebizonyította, hogy bár a legtöbbször nemigen tudunk igazán új dolgokat mondani a csipszről, azért még beszélhetünk róla másképpen, egyedi módon: és ez az, amitől csilingelni kezd a pénztárgép.
Ezt az Old Spice-nál is megértették. Az „Old Spice makes men smell nice”, vagyis: „Az Old Spice-tól jobb illatuk lesz a férfiaknak” szlogen nem éppen eredeti, viszont fantasztikusan eredetien mondják el.
Ha ezt nem értjük meg, akkor kétségbeesetten keresgélünk majd, hogy találjunk valamit, bármit, ami megkülönbözteti a márkánkat a többitől. Emiatt pedig előfordulhat, hogy nem vesszük észre a kategória ennél fontosabb előnyeit, pedig a legtöbben éppen ezek miatt választanának bennünket.
Jól emlékszünk a Mars egyik marketingvezetőjére, aki keservesen megbánta, hogy a kommunikációt egy alig ismert kutyaeledelre összpontosította, csak mert szerinte „egyedi” volt. Meg sem fordult a fejében, hogy azért egyedi, mert nem sokan vásárolják. Ugyancsak idetartoznak azok a hajápoló márkák is, amelyek organikus peptidekről vagy más „egyedi”, áltudományos előnyökről halandzsáznak, és teszik ezt a többi cégével teljesen megegyező reklámokban.
Ne arra összpontosítsunk tehát, hogy valami mást mondjunk, inkább azon törjük a fejünket, hogyan mondhatunk valamit másképp! Ha pedig egy kreatív prezentáció után a marketingigazgató nekünk szegezi a kérdést: „De hát nem mindenki ugyanezt mondja?”, akkor valóban újra neki kell futnunk.
Egyediség vs. differenciálás? - Kétperces ellenőrző lista
HVG Könyvek
- Ha a mi márkánk valóban jobb vagy olcsóbb, mint a vetélytársaké, akkor kürtöljük világgá!
- Ha viszont nem tudunk felmutatni semmilyen „egyedi terméktulajdonságot” (unique selling point, USP), akkor sem kell aggódnunk! A márkáknak funkcionális, racionális értelemben nem kell feltétlenül különbözniük.
- A piac szívét vegyük célba, ne valami homályos zugot!
- Ne ijedjünk meg az általánostól! A kategória általános értékei is beválhatnak – lásd a Tango Orange-et vagy a Heinekent!
- Legyünk egyediek, mások, ne differenciáltak! Márkánk minden megnyilvánulása saját stílusunkat és személyiségünket fejezi ki.
- Ne aggódjunk a jelentés és a funkció miatt! A legjobb egyedi vonások „értelmetlenek” – lásd a Polo cukorkákon lévő lyukat vagy a Pears szappan átlátszó borostyánkő színét.
- Ismerjük fel, hogy mennyire fontosak a márkánkhoz köthető, egyedi formajegyek! Ilyenek a dizájn, a betűtípus, a színek, a logó, a dallamok, a figurák és a többi.
- Fontos, hogy tisztában legyünk a márkánkhoz kapcsolódó egyedi asszociációkkal!
- Határozzuk meg, hogy melyek ezek! Foglaljuk rendszerbe őket! Vigyázzunk rájuk! Hívjuk fel rájuk mindenki figyelmét! Használjuk őket! Vigyázzunk arra, hogy használatuk során ugyanúgy jelenjenek meg!
- Alaposan gondoljuk át, mielőtt bármit változtatnánk rajtuk!
A fenti cikk a Hogyan (ne) tervezz? című könyv szerkesztett részlete.A kiadványban két elismert kommunikációs stratéga - Les Binet és Sarah Carter - ad átfogó, mégis követhető gyakorlati útmutatót a hatékony marketingstratégia tervezéséhez.
A könyvhöz kapcsolódó, Lépj előre digitálisan! Egy Telekom-sztori című kiadvány a Telekom CFU (Customer Facing Unit) csapat működését és filozófiáját mutatja be, a könyvben ábrázolt paradigma- és perspektívaváltások egyik hazai gyakorlataként. Erről bővebben a Szabó Béla Attila, a Telekom márka- és kereskedelmi kommunikációs igazgatója beszél ebben az interjúban.
Kutatások szerint az ötletelő csoportok kevesebb és gyengébb minőségű ötletet gyártanak, mint ugyanannyi, egyedül dolgozó munkatárs. De mit tegyünk, ha mégis ötletelni kell?
A márkahűség hajszolása az ortodox marketing rögzült eleme, amelynek értéke szinte megkérdőjelezhetetlen. Mégis jobb lenne, ha megkérdőjeleznénk. A kutatások ugyanis ezt támasztják alá.
A párt aktivistáit a biztonsági őrök és rendőrök félrelökték, a miniszterelnöki interjú zavartalanul lement. A Momentum azt ígéri, minden héten készülnek hasonló akcióval.
A miniszterelnök határon túliaknak írt ünnepi levele arról árulkodik, hogy akárcsak 1956-ot, az 1848-as forradalmat is kész eltorzítani a propaganda nevében.