Tetszett a cikk?

Ötödik alkalommal rendezték meg az idén a Frieze Kortárs Művészeti vásárt, ám ma már felidézni is nehéz, milyen volt a londoni október a megjelenése előtti időszakban, olyan alapvetően alakította át a művészeti élet minden szegmensét. Az aukciósházak a gyűjtök koncentrált jelenléte miatt a „Frieze-héten” tartják a legfontosabb kortárs árveréseiket, a galériák ekkor mutatják be legígéretesebb kiállításaikat, és ez nem csak a kereskedelmiekre vonatkozik: a Tate és szinte az összes állami intézmény is a Frieze által diktált tempót próbálja követni.

Takashi Murakami: Viráglabda,
2007, Gagosian Gallery, London
A város mintegy 500 (!) galériája mellett ilyenkor sokan ideiglenes kiállítóhelyeket bérelnek, lehetőleg valamelyik vásár helyszínének közelében. A világon talán sehol sem látható együtt a kortárs művészet olyan keresztmetszete, mint október közepén Nagy-Britannia fővárosában. A Frieze látogatottsága az elmúlt időszakban évente 30 százalékkal nőtt, tavaly már elérte a 63 ezret. Idén 68 ezres közönségről számoltak be, a galériák üzleti eredményét viszont 2006 óta nem hozzák nyilvánosságra.

Ezen az őszön már hat úgynevezett szatellitvásár jelent meg a Frieze-héthez időzítve, a teljes kínálat szinte áttekinthetetlen. A Bridge-vásáron a Trafalgar Hotel szobáiban 120 -- zömmel amerikai -- galéria kínált műveket. A jelentős vásárok közelében vándorcirkuszként felbukkanó, rendszerint szállodai szobákban megrendezett Scope most az East End jól bevált londoni kiállítóhelynek számító egykori serfőzdéjében kapott helyet. A szintén amerikai szervezésű Pulse nemzetközi kínálatában a Knoll Galéria is jelen volt, többek között Birkás Ákos és Nemes Csaba képeivel. A legnagyobb hagyományú Zoo-vásárt már nem az állatkertben, hanem a Royal Academy egyik épületében tartották meg. Talán furcsa a „hagyomány” kifejezést alkalmazni egy négyéves vásár esetében, ám Londonban a felpörgött tempó miatt e négy év kétségtelenül tradíciónak tekinthető. A kezdetben fiatal londoni galériákat bemutató rendezvény tavaly már német és mexikói vendégek meghívásával bővítette spektrumát, az idén pedig tovább színesítette a palettát. A volt londoni önkormányzat impozáns Temze-parti épülete -- melynek egy részét nemrég még Charles Saatchi bérelte galériája számára -- a Year_07 Projectet fogadta be, amelyen szintén több londoni galéria állított ki nemzetközi mezőnyben.

A Design Art London elnevezésű vásárt 19 kiállító részvételével most rendezték meg először. Megjelenése szinte prognosztizálható volt, hiszen a művészet és a dizájn határai egyre inkább összemosódnak. Ma már nem meglepő, ha dizájnerek képzőművészeti galériákban mutatják be munkáikat, amelyeket azután a galériák és az aukciósházak kis, számozott szériákban értékesítenek. Míg a tervezők a művészet fellegvárát ostromolják, a képzőművészek a dizájnerek helyét próbálják elfoglalni, amikor funkcionális műveket készítenek. A gyűjtök radarján megjelent a dizájn, amely a galériák és vásárok kínálatában is egyre több helyet követel. A Design Art London kínálatából kiemelkedett a londoni Carpenters Workshop, amely Ron Arad és más sztárdizájnerek mellett fiatal tervezők kis szériás munkáit kínálta. A sanghaji Contrast Galéria standján az ősi kínai kézművesség és a high-tech egyszerre volt jelen, gyakran egy-egy művön belül. A kis alapterületű Design Art London ugyan eltörpült a többi vásár mellett, időszerűsége azonban vitathatatlan, potenciálja pedig minden bizonnyal jelentős.

A túlpörgött műkereskedelem lufijának kipukkanásával régóta riogatnak a gazdasági elemzők. A Frieze-hét előtt a szakértők az augusztus óta gyengélkedő tőzsde függvényében csökkenő vásárlókedvvel számoltak, és ezzel összefüggésben a túlértékelt művek árkorrekcióját prognosztizálták. A Frieze galériáinak kínálatában is kevesebb volt a kísérletező munka, csökkent a videók száma, túlsúlyba került a jól bevált festmény, valamint a grafika, és mintha a fotóra is kisebb hangsúlyt fektettek volna. Ez a biztosra menő taktika inkább a nagyobb fajsúlyú galériákra volt jellemző. A lengyel Foksal standját egyetlen Pawel Althamer-installáció töltötte be. Bátorságát siker koronázta: a művet a Tate vásárolta meg.

Az amerikai gyűjtök rendkívül visszafogottan viselkedtek, amire a gyengélkedő dollár lehet a magyarázat -- akárcsak a nagyszámú amerikai gyűjteményekből kikerülő mű felbukkanására a londoni árveréseken. A műtárgyak errefelé történő vándorlása is közrejátszik abban, hogy míg a New York-i árverések bevétele az utóbbi évben „csupán” megnégyszereződött, a londoniaké a nyolcszorosára nőtt. A Frieze-zel párhuzamosan zajló aukciók összességükben nem igazolták a piac összeomlását előre jelzők aggályait, az árak tekintetében azonban nagy volt az ingadozás. Míg a távol-keleti művek jól szerepeltek, az elmúlt években divatossá vált alkotók (Hirst, Kippenberger, Currin, Basquiat) nem hozták a várt eredményt. Ezt többen azzal magyarázták, hogy a magas árakat elért műveket inkább a divatszakmában, a médiában és a luxuscikkek forgalmazásában érdekelt gyűjtők keresik, akiket az elmúlt hónapok pénzügyi válsága kevésbé érintett, a vártnál alacsonyabb áron elkelt művek alkotói viszont a befektetési alapok kedvencei. Ezek eladására kedvezőtlenül hatott a tőzsdei hullámvölgy, és a Cityben kilátásba helyezett „karcsúsítás” is óvatosságra inthette szokásos vásárlóikat.

A Frieze-en való részvételre az idén 480 galéria pályázott, közülük 151 jutott standhoz, a kiállítóknak azonban csupán mintegy 15 százaléka új szereplő. A vásár helyszínén, a Regents Parkban ismét ideiglenes szoborbemutató létesült, a Frieze-re megrendelt projektek úgynevezett kurátori programjában többek között ott volt Richard Pince saját kezűleg épített autója, a standok között Gianni Motti jógapózba fagyott rendőrei és Kris Martin hanginstallációja. Az utóbbi nem volt más, mint a hangosbemondó időnként elismételt üzenete, amely egyperces néma meditációra és mindennemű tevékenység felfüggesztésére szólította fel a látogatókat.

A vásárok forgatagának kontrasztjaként az idén is megszervezték a Pilot:3 rendezvényt, ám az kiállítás nélkül, csupán egy előadás-sorozatot és egy archívumot kínálva elsősorban művészek és kurátorok számára biztosított nyugodt szigetet és kutatási terepet. A Pilot:3 egy csokornyi izgalmas művész bemutatásáról szól, akiket a kiválasztott művészettörténészek és kurátorok neveznek be. Az alkotókat katalógus ismerteti, a helyszínen portfóliójuk is tanulmányozható.

A Frieze-típusú rendezvények londonihoz hasonló koncentrációja egyre inkább növeli a feszültséget a kortárs művészet kereskedelmi és nonprofit szektora közt. Néhány művész -- például Hans Haacke -- nem engedi munkáit „vásári” környezetben bemutatni. Ezt a szakadékot próbálta áthidalni a Frieze, amikor az idén először két nonprofit galériának kínált térítésmentesen kiállítási lehetőséget. A vásár mellett érvelők rendszerint azt hangsúlyozzák, hogy a beszélgetéseknek helyet adó, speciális projekteket megrendelő Frieze a kritikai szellemnek is teret nyújt. Ezeket a munkákat azonban a kereskedelem kontextusában nehéz komolyan venni. A kritikai vénával is megáldott művészek nem legitimálják a vásárt, csupán csak díszes pántlikái. Ahogy a kereskedelem kisajátítja az ellenkultúrát (lásd: gerillamarketing), úgy a Frieze is látszólag önmaga kritikáját teremti meg, ez azonban pszeudokritika.

Az igazság -- ha van ilyen -- valahol a két álláspont között található. Az úgynevezett magasművészet nem zárkózhat elefántcsonttoronyba és nem ignorálhatja teljességgel a piac realitását, a piac által kínált struktúra pedig nem létezhet reflektív kritika nélkül. Ha mégis létezne, az már a veszett fejsze nyele.

Csizmadia Alexa

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Műértő

Műértő 2007. novemberi tartalom

Mik vogymuk az idén? – Design-hét Budapesten; A jóságos párnaember – Paula Rego Madridban; Buborékmelankólia – Szűcs Attila az újpesti WAX-ban; Basquiat a nappaliban – portré Erika Hoffmannról; Bőrgyári capriccio – Winkler Márton gyűjteménye; Pornóban utazunk – kiállítás Rotterdamban; Ország-világ szenvedése és pénze – Stájer Ősz Grazban. Mindez és még sok minden más a Műértő novemberi számában!

Összedőlt egy sílift Spanyolországban, több tucat ember sérült meg

Összedőlt egy sílift Spanyolországban, több tucat ember sérült meg

Justin Baldoni 400 millió dolláros kártérítéssel vágott vissza az őt abúzussal vádoló Blake Livelynak  

Justin Baldoni 400 millió dolláros kártérítéssel vágott vissza az őt abúzussal vádoló Blake Livelynak  

Szokatlan diplomáciai küldetés – a távozó David Pressman és a magyar kormány háborúját idézi fel a Le Monde

Szokatlan diplomáciai küldetés – a távozó David Pressman és a magyar kormány háborúját idézi fel a Le Monde

Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?

Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?