szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

Sztárművészek voltak már Damien Hirst előtt is – például Picasso és Warhol –, de senki sem alakította-irányította úgy saját művészeti felvevőpiacát, mint ő. A botrányművész kiállításáról a Tate Modernben, Londonban.

Damien Hirst a XX. század végi művészeti paradigmaváltás egyik emblematikus alakja. Sztárművészek voltak már előtte is – például Picasso és Warhol –, de senki sem alakította-irányította úgy saját művészeti felvevőpiacát, mint ő. A Tate Modernben látható retrospektív kiállítása kapcsán folyik is diskurzus a brit médiában arról, hogy a Young British Artists legfelkapottabb alakja mennyiben csak egy mesterségesen felfújt lufi, vagy a korát saját életén is túlmutató módon, értékállóan képviselő sokoldalú művész. Ebben az írásban nem foglalkozom Hirst munkásságának marketing-oldalával, mert egyrészt a csapból is ez folyik, másrészt minden tanulságossága ellenére mellékesnek érzem művészeti (érzelmi, esztétikai és filozófiai) jellemzőihez képest.

Damien Hirst: Sympathy in White Major -- Absolution II 2006, © Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved. DACS 2011.
Prudence Cuming Associates

Már fiatalon kiállított a Velencei Biennálén (1993), és neve összefonódott a világ legbefolyásosabb galériáival (Saatchi, Gagosian, White Cube). Ugyanakkor neves művészeti intézményben eddig nem volt egyéni kiállítása. A 2008-as híres-hírhedt Sotheby’s-aukció utáni áreséseket követően a Tate most talán különösen jókor jött (neki is, gyűjtői körének is). A tárlat – mellesleg – a londoni olimpiával is egybeesik.

Az első terem főiskolai (Goldsmiths, London) munkákkal indít. Az egyik printen a művész látható 16 évesen, amint az anatómiai intézetben pózol vigyorogva egy kövér férfi levágott fejével (With Dead Head, 1991) – ez mindenképp hatásos és érvényes felütése egy olyan alkotó bemutatásának, aki sosem szégyellt pimasznak tűnni, és aki műveiben folyamatosan feszegeti a morbiditás és a halál kérdéseit. A másik korai darab egy kifejezetten jól sikerült, Tony Cragg-ízű Donald Judd-parafrázis: vidám, akkumulált kartondoboz-sarokrelief élénk és fénylő zománcszínekkel (Boxes, 1988). Ebben is benne van Hirst művészetének több fontos aspektusa: a minimal arthoz (és annak alapformájához, a tetraéderhez/dobozhoz) fűződő vonzalma, de egyben a továbblépés kísérlete is, jóllehet ez itt a konvencionálisabb konstruktivista/pop art/arte povera irányba mutat. Ugyanakkor az élénk és túlzottan fényes-lakkos felület már előrevetíti a későbbi glamour-fényességet (króm-, arany-, gyémántművek), és persze a Dot Spot Paintingeket (pötty-festményeket).

Utóbbiakból jó sok jutott a kiállításra – a rosszhiszeműek szerint azért, mert épp ezeknek ment le leginkább az áruk az utóbbi években. Ám tárgyilagosan nézve az is igaz, hogy e munkák a kezdetektől mindmáig átívelnek Hirst életművén. A művész a konceptualista festménysorozat több száz verziójából csak néhányat festett saját kezűleg (a többit a 160 asszisztens egyike-másika). A repetíció a XX. századi – és azon belül a koncept art felé hajló – művészet fő vonása. Szélsőségesen alkalmazva – mint Opalkánál vagy On Kawaránál – inkább az idő végességének súlyát, drámáját hangsúlyozza. Ezzel szemben Hirst megszámlálhatatlanul ismételt pöttyei egy jókedvű, naiv végtelenbenézés lenyomatai szeretnének lenni.

A pöttyös képek háromdimenziós mutációjaként lehet tekinteni a szintén korai gyógyszeres faliszekrényekre is (Medicine Cabinets). Az 1990-es években már nagyon nem volt magától értetődő érvényes ready made munkával előállni. A színes kapszulák ritmikus-módszeres sorba rendezése viszont szellemesen vegyítette a minimal art, a pop art és a ready made jegyeit úgy, hogy közben a gyógyszerek ilyen mérvű akkumulációjával Hirst egyszerre tudott drámai, humoros, morbid és társadalomkritikus lenni.

Az életmű talán leginkább emblematikus vonulatát – az üvegvitrinben lévő állattetemeket (Natural History Series) –, ismertségükre és a terjedelem végességére tekintettel, nem veszem sorra. Természetesen itt van a leghíresebb, az 1991-es nagy cápa (The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living), amelyet 2006-ban, amikor a mű tulajdonost váltott, le kellett cserélni, mert túlzottan mállott, és emiatt valamivel kisebb lett (cserébe jobban kitátja a száját); és persze itt van a hosszanti tengelyében kettéfűrészelt tehén és borjú (Mother and Child Divided, 1993).

Inkább egy kevésbé ismert műről beszélnék: az elsőről, amelyben az üvegvitrin-, az állattetem- és az élőállat-motívumok is mind megtalálhatók. Az 1990-es A Thousand Years egy kettészelt, egyenként körülbelül 2×2 méteres üveghasábból áll, amelyet csak néhány kis környílás köt össze. Az egyikben van egy légylárvakeltetőként szolgáló, kisebb fehér kocka. A másikban egy levágott és megnyúzott, vérző marhafej terül el a földön, mellette kockacukor, víz, vatta, fölötte egy elektromos légycsapda. A lárvák kikelnek, több ezer légy repked. Azok, amelyek nem találják meg a nyílást a táplálék irányába, előbb-utóbb leesnek, és egymás hegyén-hátán haldokolnak. Amelyek viszont megtalálják az utat a másik oldalra a cukorhoz és a marhafejhez, vagy szénné égnek a légycsapdához érve, vagy – ha elkerülik a csapdát – újabb lárvákat rakhatnak, s ily módon az élet–halál körforgás megy tovább.

Ez Hirst talán legszintetikusabb műve. Kiindulópontja a Sol LeWitt-i, Donald Judd-i (ipari) minimalista hasáb, de végül éppen a minimal art szárazságának ellenkezőjét hozza be a kubusba, a galériába, a múzeumba, a művészetbe: az életet és a halált, és ezek többé-kevésbé gusztustalannak tekintett köztes stációit – vért, rothadást, légypiszkot. Az üvegkubus mint struktúra Hirst esetében – nyilatkozatai szerint – nemcsak a minimal art, hanem Francis Bacon befolyását is tükrözi. Bacon festményein a központi alakot gyakran egy kubusba foglalta, és Hirst maga is festett erősen Bacon-hatású képeket. Ezzel a művel az volt a célja, hogy – kilépve a harmadrangú Bacon-kópiákból – a „háromdimenziós Bacon” irányába vigye el művészetét. A nagy festő állítólag látta is az installációt még 1990-ben, és elismerőleg nyilatkozott róla.

Véleményem szerint a kiállítás leggyengébb darabjai a pillangós képek a halott, festékbe ragasztott és élő, repkedő pillangókkal (In and Out of Love, 1991); a fröcskölt, kerek és gyakran forgó festmények (Spin Paintings), valamint a Marc Quinn és Jeff Koons közvetlen hatásáról tanúskodó, hozzáadott vagy átértelmezett jelentéstől mentes művek, így az anatómiai játékbábut sokszorosan felnagyító óriás (Hymn, 1999–2005), vagy a márványból faragott, félig angyal-, félig (megint csak) anatómiai alak (The Anatomy of an Angel, 2008).

Hirst morbiditása erősebben megnyilatkozik, amikor élet–halál témái formai elementaritással párosulnak, mint a valamelyest Anish Kapoort idéző, 365 cm átmérőjű, fekete körrelief (Black Sun, 2004). A messziről eldönthetetlenül a két- és a háromdimenziós kategóriája között érzékelt mű közelről felfedi anyagi valóságát: sok millió odaragadt légytetemből áll.

Kevésbé elementáris, de semmiképp sem hatástalan a Turbinateremben külön sötét szobában június 24-ig látható, híres-hírhedt, gyémántokkal kirakott koponya 2007-ből. Az elején azt írtam, nem mondom fel Hirst marketing- és pénzügyeit. Ebben az esetben azonban a pénz tényleg szó szerint része a műnek. Mert lényeges, hogy a 8601 darab gyémánt 12 millió angol fontba (körülbelül 4 milliárd forintba) került. A vanitas-szimbólum előtt Hirst nem bizsuval tiszteleg. Érdekes módon viszont egyetlen sejk sem jelentkezett a kért 50 millió fontos árra (17 milliárd forint). Így végül a művet egy konzorcium vette meg, amelynek pontos összetétele nem publikus, bár annyit tudni lehet, hogy Hirst és londoni galériája, a White Cube is a részvényesei közé tartoznak. A mű címe – For the Love of God – meg állítólag onnan származik, hogy amikor Hirst elmesélte édesanyjának, mire készül, az csak annyit mondott: „Az isten szerelmére, legközelebb mivel fogsz előállni?” (Megtekinthető szeptember 9-ig.)

Jovánovics Tamás

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

A tálibok orosz közvetítéssel barátkoznának az Egyesült Államokkal

A tálibok orosz közvetítéssel barátkoznának az Egyesült Államokkal

Tőzsdére ment a Gránit Bank, bárki lehet Tiborcz István tulajdonostársa

Tőzsdére ment a Gránit Bank, bárki lehet Tiborcz István tulajdonostársa

Nagyon ritkán jut el kényszerbontásig olyan házak ügye, mint Tordai Bencéé

Nagyon ritkán jut el kényszerbontásig olyan házak ügye, mint Tordai Bencéé

Újabb fontos pozíciót veszített el Parragh László

Újabb fontos pozíciót veszített el Parragh László