Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az ítélet nem jogerős, az ügyészség a tényleges életfogytiglanért fellebbezett.","shortLead":"Az ítélet nem jogerős, az ügyészség a tényleges életfogytiglanért fellebbezett.","id":"20250224_albertirsa-csaladirto-itelet-eletfogytig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69.jpg","index":0,"item":"2057daba-520a-4abf-ae95-f7c5a125c2a1","keywords":null,"link":"/itthon/20250224_albertirsa-csaladirto-itelet-eletfogytig","timestamp":"2025. február. 24. 16:08","title":"Életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélték az albertirsai családirtót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c904b112-727c-4dba-8442-c71a172fca98","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az is kiderült, hogy mikor lehet klíma a kocsikban.","shortLead":"Az is kiderült, hogy mikor lehet klíma a kocsikban.","id":"20250224_bkv-m3-metro-felujitas-ujragyartas-klima","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c904b112-727c-4dba-8442-c71a172fca98.jpg","index":0,"item":"94b7038c-4de2-4670-a25f-bfdf78eb8bdc","keywords":null,"link":"/kkv/20250224_bkv-m3-metro-felujitas-ujragyartas-klima","timestamp":"2025. február. 24. 16:29","title":"Elismerte a BKV, hogy az oroszok nem felújították, hanem újragyártották a 3-as metró szerelvényeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7001e418-067f-4630-b460-11ed18d61e5a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kikapcsolta az egyik legfontosabb adatbiztonsági funkciót Nagy-Britanniában az Apple, de ez volt „a jobbik rossz”. Az ország kormánya ugyanis minden Apple-felhasználó adataihoz szeretett volna hozzáférni, amit a cég nem volt hajlandó megadni.","shortLead":"Kikapcsolta az egyik legfontosabb adatbiztonsági funkciót Nagy-Britanniában az Apple, de ez volt „a jobbik rossz”...","id":"20250224_apple-iphone-icloud-vegpontok-kozotti-titkositas-feloldas-brit-kormany-hatso-kapu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7001e418-067f-4630-b460-11ed18d61e5a.jpg","index":0,"item":"b69b9fe0-01d3-4ae5-9177-e3cca587d85f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250224_apple-iphone-icloud-vegpontok-kozotti-titkositas-feloldas-brit-kormany-hatso-kapu","timestamp":"2025. február. 24. 11:03","title":"Megtagadta az Apple a brit kormány kérését, de ennek is a felhasználók isszák meg a levét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e957b3e0-cbe9-4414-a8a6-682cdb770ec9","c_author":"Csizmadia Ervin","category":"360","description":"Magyarországon olyan mértékű a táborok egymás iránti kölcsönös gyűlölete, hogy a szemben álló felek kiengesztelődését elképzelni is nehéz. Pedig, ha egyszer igazán változást akarunk elérni a belpolitikai viszonyokban, szükségünk lesz a képzelőerőnkre. Vélemény.","shortLead":"Magyarországon olyan mértékű a táborok egymás iránti kölcsönös gyűlölete, hogy a szemben álló felek kiengesztelődését...","id":"20250223_orban-viktor-kiengesztelodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e957b3e0-cbe9-4414-a8a6-682cdb770ec9.jpg","index":0,"item":"ee26e4e9-bb3a-4e4a-89de-728fa06e53b0","keywords":null,"link":"/360/20250223_orban-viktor-kiengesztelodes","timestamp":"2025. február. 23. 15:47","title":"Van még esély kiengesztelődésre Orbán Viktorral szemben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9faf808-18c2-45fa-87c4-6abd6d4a0a3a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hosszasan üldözték a BMW-vel száguldozó férfit.","shortLead":"Hosszasan üldözték a BMW-vel száguldozó férfit.","id":"20250224_szombathelyi-amokfuto-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9faf808-18c2-45fa-87c4-6abd6d4a0a3a.jpg","index":0,"item":"ce94702c-9540-4656-8754-8b285880c82b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250224_szombathelyi-amokfuto-video","timestamp":"2025. február. 24. 09:28","title":"Először még lerázta a rendőröket egy szombathelyi ámokfutó, de pár nappal később elkapták – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fff91eb7-290c-4a97-ade6-a74e7f7caba2","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az amerikai metálbanda jubileumi turnéra indul, ráadásul a Megadeth társaságában érkeznek október 6-án a Budapest Arénába.","shortLead":"Az amerikai metálbanda jubileumi turnéra indul, ráadásul a Megadeth társaságában érkeznek október 6-án a Budapest...","id":"20250224_Disturbed-The-Sickness-25-ev-turne-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fff91eb7-290c-4a97-ade6-a74e7f7caba2.jpg","index":0,"item":"31a09c56-280c-4616-81df-8df07e1f2c62","keywords":null,"link":"/kultura/20250224_Disturbed-The-Sickness-25-ev-turne-Budapest","timestamp":"2025. február. 24. 15:25","title":"Újra Magyarországon koncertezik a Disturbed","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"913aca8e-cf82-4020-92fd-b0e0e761e5fb","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Föld fenntarthatóságában közismert szerepet játszanak a méhek, melyek fennmaradását nemcsak a környezetszennyezés, a rovarirtó szerek és az erdőirtások fenyegetik, hanem amiről csak kevés szó esik: a közlekedés is.","shortLead":"A Föld fenntarthatóságában közismert szerepet játszanak a méhek, melyek fennmaradását nemcsak a környezetszennyezés...","id":"20250223_hvg-mehpusztulas-autok-kozlekedes-forgalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/913aca8e-cf82-4020-92fd-b0e0e761e5fb.jpg","index":0,"item":"49b4aa0e-26f0-44b5-be25-7240a0068b33","keywords":null,"link":"/360/20250223_hvg-mehpusztulas-autok-kozlekedes-forgalom","timestamp":"2025. február. 23. 15:45","title":"Autók kontra méhek: megszámolták, mekkora a pusztítás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5031a1d3-fdc7-4bb0-93a5-bc1b734d184a","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az utóbbi években már 600 köbméter olyan fa került rászorulókhoz, amit azok betegsége miatt kellett kivágni a II. kerületben.","shortLead":"Az utóbbi években már 600 köbméter olyan fa került rászorulókhoz, amit azok betegsége miatt kellett kivágni a II...","id":"20250223_Raszorulokhoz-kerultek-a-betegseg-miatt-kivagott-II-keruleti-fak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5031a1d3-fdc7-4bb0-93a5-bc1b734d184a.jpg","index":0,"item":"499d6ebe-a9d7-4551-8967-8357d4090f99","keywords":null,"link":"/zhvg/20250223_Raszorulokhoz-kerultek-a-betegseg-miatt-kivagott-II-keruleti-fak","timestamp":"2025. február. 23. 15:58","title":"Rászorulókhoz kerültek a betegség miatt kivágott II. kerületi fák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A helyi lakosok aggódva figyelik, az érintett települések közül többen már jó előre jelezték is, hogy mi a bajuk a Budapest–Varsó nagysebességű vasút nyomvonalával. A várhatóan majd csak a következő évtizedben elkészülő beruházás megvalósíthatósági tanulmánytervének eredményeit a héten mutatták meg – egyelőre csak az érintetteknek.
Aggódva figyelik a helyi lakosok a Budapest–Varsó nagysebességű vasút beruházásának előkészítését, legalábbis a Budapest környéki településeken.
Törökbálinton tavasszal már egy petíciót is indítottak, amiben azt követelik, hogy helyezzék át a nyomvonalat, ami “Törökbálint utolsó igazi zöldterületét”, a környékbeliek körében népszerű kirándulóhelyként is számon tartott Hosszúrétet fogja keresztülvágni, és jelentős hatással lesz az állattartással és növénytermesztéssel foglalkozó helyi családi gazdaságokra is.
A szomszédos Biatorbágyon is összefogást sürgetnek, legalábbis a várostól különálló, de hozzá tartozó külterületi Pecató településrészen élők. Mint Égő Ákos, a körülbelül 500 családból álló közösséget tájékoztató pecato.hu szerkesztője a hvg.hu-nak elmondta, bár megértik, hogy miért erre vezetik a pályát, tartanak tőle, hogy a gyorsvasút miatt odalesz a jelenleg csendes, jó mikroklímájú lakóhely nyugalma.
A mozgolódás ugyan korainak tűnik, hiszen a gyorsvasút három évvel ezelőtti bejelentéséhez képest még csak a héten mutatták be a megvalósíthatósági tanulmánytervet az érintett településeknek egy zártkörű online konferencián, és a tanulmánytervre költött másfél milliárd állami forinton kívül egyelőre csak a beruházás környezetvédelmi vizsgálatára sikerült eddig forrást szerezni (kétmilliárd forintot az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközre benyújtott pályázat révén) az érintett települések közül is többen felismerték, hogy jobb, ha már jó előre szólnak.
Nyakas-kő
hvg.hu
Biatorbágy például már tavaly lépett, amikor az első hasonló konferenciát tartották a beruházásról. Rumi Imre biatorbágyi főépítész a hvg.hu-nak azt mondta, akkor azt jelezték a tervezők felé, hogy a nyomvonal túl közel húzódik a környék jelentős nevezetessége, a kirándulók körében is népszerű védett földtani érték Nyakas-kő mészkőszirtjéhez. A főépítész szerint szóbeli ígéretet kapott arra, hogy áthelyezik a nyomvonalat, és ugyan hivatalosan még nem értesítették erről, de úgy tudja, foglalkoztak a felvetéssel (a település nem képviseltette magát a most keddi konferencián).
Ott volt viszont Törökbálint főépítésze, Csenger-Zalán Annamária, aki a hvg.hu-nak elmondta, hogy a rendezvény végén maguk is tettek észrevételeket, elsősorban a zajvédelemmel kapcsolatban. A város azt szeretné, hogy a vasútvonal lehetőség szerint ne vágja ketté a település határában fekvő mezőgazdasági területeket, és ennek érdekében minél hosszabban vezessék alagútban a pályát. Csenger-Zalán Annamária szerint a tervezők azt ígérték, meg fogják vizsgálni a kérést.
Információnk szerint Budaörs is folyamatosan kapcsolatban állt a tervezőkkel szintén a zajvédelem ügyében, de más, a nyomvonal által várhatóan szintén érintett településnek nem voltak észrevételei a keddi eseményen.
Az aggodalmak nem alaptalanok, a vasútvonalat 350 kilométer per órás sebességre tervezik, igaz, a vonatok várhatóan legfeljebb 320-szal száguldanak majd rajta. Ugyan a települések közelében lesznek csökkentett sebességű szakaszok, de Biatorbágynál még a 350 kilométeres sebességű pályaszakaszt mutat a nyomvonal vázaltos térképe, és a szerelvények majd csak Törökbálintnál fognak lassítani – pont a fentebb problémásnak jelzett hosszúréti szakaszon – 120 kilométer per órára.
nsvkonferencia.hu
Ez a sebesség mindenesetre elég lesz ahhoz, mint a keddi konferenciáról a NIF honlapján elérhető beszámolóban olvasható, hogy
Bécsbe vagy Pozsonyba kevesebb mint kettő, Prágába pedig három és fél óra alatt érjenek oda a vonatok,
amikkel aztán egészen Varsóig, Berlinig, Frankfurtig és Milánóig is lehet majd jutni, a remények szerint a repülőgépes utazásokkal is versenyképesen.
A tervezett nyomvonalat – amit a költség-haszon elemzések és környezetvédelmi megfontolások miatt nem a legrövidebb úton, a Vértesen át vezetnek Pozsony és Bécs felé, hanem előbb a hegységtől délre Székesfehérvár irányába, majd a Móri-árkon át Győr felé – belföldi közlekedésre is tervezik használni, például Intercityk is járhatnak rajta Győr vagy Sopron, illetve a székesfehérvári leágazás révén a Balaton felé, ami reális alternatívát jelenthet az autós utazásoknak is.
Az igen jelentős, a G7.huhárom évvel ezelőtti óvatos becslései szerint is 1100 milliárd forintos nagyságrendű beruházást a részleteiben egyelőre nyilvánosságra még nem hozott tanulmányterv előzetes számításai szerint többszörösen alátámasztják az évente várhatóan 20 millió nemzetközi és belföldi (távolsági, elővárosi és regionális) utas, valamint az áruszállítás és a környezetvédelem hasznai. A tanulmánytervben szereplő konkrétabb adatokkal (becsült költségekkel, nyomvonalakkal, ütemezéssel) kapcsolatban megkerestük a NIF Zrt.-t ha válaszolnak, beszámolunk róla.
és az első kapavágások sem holnap lesznek. Addig még ki kell dolgozni a környezetvédelmi engedélyezési eljárásra és a nagysebességű vasúti rendszerekre vonatkozó hazai szabályozásrendszert is, amik nélkül nem készülhetnek el az engedélyeztetési tervek sem. Ezek kidolgozására várhatóan még idén kiírnak közbeszerzési eljárásokat, előbbire a harmadik, utóbbira a negyedik negyedévben. A környezetvédelmi vizsgálatokra – ami során felmérik az élővilágot –, mint fentebb is írtuk, már sikerült kétmilliárd forintot szerezni, a nagysebességű vasút műszaki szabályozási környezetének kialakításának finanszírozása a kormány döntésétől függ. Szerződés egyik esetben sem várható 2022-nél korábban.
A kormány számára a gazdasági siker már csak egyet jelent: a 2026-os választások megnyerését. Ennek rendeltek alá mindent, de leginkább a józan ész logikáját.