szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A helyi lakosok meg is támadták a beruházást egy petícióval.

Új fejlemény van az évek óta húzódó, a Szentendrei-szigetre tervezett váci Duna-híd történetében: elkészült a projekt környezeti hatástanulmánya. A tanulmányt az Építési és Közlekedési Minisztérium megrendelésére az UNITEF’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. és a Roden Mérnöki Iroda Kft. konzorciuma készítette.

Az innen letölthető, 490 oldalas dokumentum több lehetséges nyomvonal és hídtípus esetén is megnézte az érintett településekre és a környezetre gyakorolt lehetséges következményeket. Egy ponton a készítők a következőt írják benne:

„Közlekedéshálózati jelentőségén túl szimbolikus hatással is bír egy ekkora híd megépítése, lehetővé teszi a Szentendrei-sziget, Vác és a Duna vonala kedvező látványának feltárulását is, ugyanakkor tájvédelmi szempontból akkora változást eredményez, mely véleményünk szerint nemkívánatos a térségben.”

A három vizsgált nyomvonal
Unitef-Roden Konzorcium

A helyi lakosok nemrég petíciót is indítottak a projekt ellen. A Vác és Tahitótfalu közé tervezett híd szerintük egyebek mellett

  • károsítja a természeti környezetet,
  • ellehetetleníti Tahitótfalut,
  • veszélyezteti az életminőséget,
  • rombolja a látképet,
  • súlyosbítja a közlekedési problémákat,
  • terheli az úthálózatot.

A beruházásról új dokumentum került fel a Pest Megyei Kormányhivatal oldalára is. Aszerint nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánították a környezetvédelmi hatósági engedélyezési eljárást. Az is kiderül a közleményből, hogy a Környezetvédelmi Hatóság tart majd közmeghallgatást az ügyben, csakhogy – mint az akkugyáras fejlesztéseknél már megszokhattuk – az érintettek személyes megjelenése nélkül.

A helyiek így március 6-ig e-mailben és levélben jelezhetik az észrevételeiket, aggályaikat a zoldhatosag@pest.gov.hu és a 1016 Budapest, Mészáros utca 58/B címeken.

A váci Duna-híd története még a 2010-es évek elején kezdődött, akkor Harrach Péter, a KDNP országgyűlési képviselője szorgalmazta a megépítését. Harrach 2014-ben újra letette a projekt mellé a garast, majd 2019-ben Fördős Attila, Vác korábbi KDNP-s polgármestere arról számolt be, hogy elkészült egy tanulmányterv, melyet el is fogadtak, amely szerint a híd a településtől délre ívelne át a Dunán. A tervek nem valósultak meg.

2020 márciusában Rétvári Bence szorgalmazta a híd megépítését, majd nem sokkal később maga Orbán Viktor is az ügy mellé állt. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 2021 áprilisában írt ki tendert a tervezésre, ezt nyerte meg az Unitef-Roden konzorcium. Az már akkor világos volt, hogy egy ilyen híd komoly autós forgalmat terelne a Szentendrei-szigetre.

2024 áprilisában aztán talajmechanikai vizsgálatokat végeztek a József Attila sétány környezetében, a Duna-parti nagy játszótér mellett. Augusztusban viszont a kormány jelentős összeget különített el egy új Duna-híd építésére Mohácsnál, miközben a váci híd ügye továbbra is bizonytalan maradt. Jelenleg a környezeti hatásvizsgálatok és a döntés-előkészítő tanulmányok készítése folyamatban van. A projekt részletes sztoriját a Váci Napló szedte össze, itt olvasható.

Nyitóképünkön a váci Duna-híd egyik aktuális látványterve látható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!