Az inzulin természetes lebomlását lassítja állatoknál az a vegyület, amelyet amerikai tudósok fedeztek fel. Segítségével később a cukorbetegség új gyógymódja fejleszthető ki az embereknél.

A Harvard Egyetem kutatói egérkísérleteik során felfedezték a 6Bk jelű gátló anyagot, azaz inhibitort, amely blokkolja az inzulinbontó enzim nevű fehérjét (insulin-degrading enzyme, IDE) – olvasható a Nature tudományos folyóiratban.

A hiányzó inzulint most közvetlenül, injekcióval juttatják a szervezetbe, vagy gyógyszerekkel serkentik a hormon elválasztását. Az inzulin természetes lebomlását nem sikerült csökkenteni, bár évtizedeken keresztül azzal a feltevéssel dolgoztak, hogy az inzulinbontó enzim blokkolása lenne az új gyógymódokhoz vezető út kapuja, különösen a 2-es típusú diabétesz esetében.

A kutatás azt is feltárta, hogy az érintett enzim, az IDE a vércukorszintet is szabályozza a glükagon és az amylin hormonok kontroljával. Az utóbbi két hormon a vércukorszint szabályozási folyamatában vesz részt.

A kísérletben szereplő állatokra jótékonyan hatott az inzulin lebontásának lassítása, ezt mutatta meg a kutatás – mondta David Liu, a Harvard Egyetem kémia- és biokémia-professzora.

A blokkoló az egerekben az inzulin szintjének növekedését idézte elő, így a vércukor toleranciáját is javította. A vegyület ezáltal csökkentette a vércukorszintet, miután a cukrot szájon át az állatok szervezetébe juttatták, mintha táplálkozással kerül volna be. Cukorbetegség esetén a sejtek nem tudják a cukrot a vérből felvenni, ezért az ott marad.

A kutatók úgy vélik: hosszú még az út, hogy az eredmények alapján gyógyszer kerüljön forgalomba, de az IDE felfedezése a diabétesz új terápiájának kidolgozását teheti lehetővé.

Ónos eső teszi még szürkébbé a vasárnapot

Falból csináltak üzletet. A berlini falból – "Eljött a paradicsom", 1990. január 27.

Százmilliókat kaszált a Szerencsejáték Zrt. azon, hogy megemelte a lottó árát