szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Magyarország továbbra is az alsó harmadban szerepel a 15 éves diákok szövegértési képességeit illetően, s a középmezőnyben a matematikai és a problémamegoldó képességeket tekintve.

A negyven ország részvételével lezajlott nemzetközi PISA-felmérés során matematikából a 25., szövegértésből ugyancsak a 25., a természettudományos területen a 17., míg a problémamegoldó képességet tekintve a 20. helyen végzett Magyarország. A vizsgálat során azt mérik, hogy az adott ország tanulói milyen mértékben képesek az elsajátított tudást a hétköznapi életben alkalmazni. A felmérést három tudásterület, az olvasás-szövegértés, a matematikai, valamint a természettudományos ismeretek vonatkozásában végzik el. Négy évvel korábban az olvasás-szövegértés, most a matematikai műveltség kapott kiemelt figyelmet a felmérés során. Magyarországon 150 iskolát választottak ki reprezentatív mintaként, amelyek bekapcsolódtak a felmérésbe.

A 2000-es és a tavalyi vizsgálat nagyjából ugyanazt az eredményt mutatja - közölte Magyar Bálint szerdai sajtótájékoztatóján. Az oktatási miniszter elmondta: a vizsgálat szerint Magyarországon az oktatási rendszer nem megszünteti az induló társadalmi hátrányokat, hanem megerősíti azokat, s az első helyek egyikén szerepel abban az összehasonlításban, hogy az iskolák közötti különbség és a családi háttér mennyire befolyásolja a diákok eredményességét. A felmérés szerint Magyarország a 2. helyen áll Törökország után a tekintetben, hogy leginkább az iskolák közti differencia határozza meg a diákok teljesítménye közötti különbséget. Példaként a gimnázisták jó, a szakközépiskolások közepes, s a szakiskolákban tanulók gyenge eredményeit emelte ki.

A szaktárca vezetője megállapította, hogy a magyar oktatási rendszer nem az innovatív készségek felszínre hozását szolgálja. A felmérés rávilágított arra is, hogy a diákok tanulási stratégiájában kiemelkedő szerepet játszik a memorizáló tanulás, amelyet a szisztematizáló és a értelmező tanulás követ. Az oktatási miniszter szerint a felmérés azt erősíti meg, hogy folytatni kell a tavaly elindított oktatási reformot, mert egyedül az oktatás modernizálása javíthatja érdemben a magyar diákok teljesítményét.

A mostani eredmények alapján a 2000-es vizsgálat módszertanilag megalapozott volt, "nem a tükörben kell a hibát keresni, ha a közoktatás állapotát tárgyilagosan szemügyre akarjuk venni" - mondta Magyar Bálint, akit nem lepett meg a felmérés eredménye. Mint mondta: a változások nem egyik pillanatról a másikra következnek be, ehhez időre van szükség. A miniszter kitért arra is, hogy egységes pedagógiai képzést indít a tárca, nem különül el a jövőben a felső tagozatos és középiskolai tanárok képzése, és nőne a gyakorlati képzésre fordított idő.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Leszerepeltek az osztrák diákok

Az osztrák ellenzék katasztrófáról beszél, radikálisai pedig már az oktatási miniszter leváltását követelik, miután kiderült, hogy jelentősen romlott az osztrák diákok felkészültsége az OECD-országok diákjainak tudását felmérő PISA-jelentés alapján.