szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Marketing Centrum október végi felmérése szerint bár az MSZP és a Fidesz támogatottsága közti különbség csökkent egy kicsit, kormánypárti áttörésről egyáltalán nem beszélhetünk. Továbbra is a Fidesz a „most vasárnapi” parlamenti választás esélyese. A választási valószínűséget is figyelembe véve a Fidesz 40, az MSZP 33, míg az SZDSZ 5 százalékon áll.

A Fidesz vezet. Nem változott a tapsrend
© Túry Gergely
A tavaly decemberi népszavazási kampány időszakában jelentős népszerűségvesztést kellett elkönyvelnie az MSZP-nek, ám 2004 legvégén és 2005 elején úgy tűnt: be tudják fogni legnagyobb riválisukat. Februárban azonban megtört a nagyobbik kormánypárt felzárkózásának a lendülete, és azóta stabilan vezet a Fidesz.

Az idén szeptemberi adatok október végén alig változtak: a teljes nagykorú lakosság körében a Fidesznek 34, az MSZP-nek 28 százalékos volt a támogatottsága, az SZDSZ 4 százalékra számíthatott. (Szeptember elején 35–27–3 volt az arány.) A választásokon való részvételi valószínűséggel súlyozott adatok is a Fidesz előnyét mutatják: Orbán Viktor pártja 40, az MSZP 33, míg az SZDSZ 5 százalékon állt.

Az MSZP változatlanul csak a politika iránt erősen érdeklődők, a budapestiek és a 60 évnél idősebbek körében örvend nagyobb népszerűségnek, mint a Fidesz. Az ellenzék nagy pártjának pedig a kistelepüléseken és a rendszeresen templomba járók, illetve a 30 évnél fiatalabbak körében a legnagyobb az előnye.

A Fideszt, az MSZP-t és az SZDSZ-t támogatók szavazókedve között nincs számottevő különbség. Itt az új fejlemény, hogy ebben a tekintetben az SZDSZ tábora a most felzárkózott a két nagy párt táborához. Az MDF és a parlamenten kívüli pártok támogatói körében viszont kisebb a részvételi valószínűségek átlaga, mint a többi pártválasztó körében. Ez viszont azt eredményezi, hogy ha tényleg „most vasárnap” lenne a parlamenti választás, akkor valószínűleg csak három párt lépné át a parlamenti küszöböt.

Ugyanakkor a várhatóan urnákhoz járulók 15 százalékának továbbra sincs kedvenc pártja, tehát a Fidesz tartós vezetése ellenére sem tekinthetjük lefutott meccsnek a 2006-os választást. Már csak azért sem, mert a várhatóan szavazó pártkötődés nélküliek körében jelentős többségben vannak azok, akik azt szeretnék, hogy a 2006-os választások után is a jelenlegi koalíció maradjon kormányon.

Ugyanakkor az összes megkérdezett körében a kormányváltást kívánók vannak többségben. A leginkább figyelemre méltó azonban itt az, hogy a megkérdezettek harmadának ez mindegy, és az összes bizonytalan körében 57 százalék ugyanez az arány.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Marketing Centrum: vezet a Fidesz

A Marketing Centrum április eleji felmérése szerint alig csökkent a két nagy párt közötti különbség, és a kicsik közül csak az SZDSZ kerülne be a parlamentbe.

Itthon

Marketing Centrum: tovább erősödött a Fidesz

Az elmúlt öt hónapban minden pártnál mindvégig a becslési bizonytalanságon belül maradtak a kisebb változások. Ugyanakkor a köztársasági-elnök választás eredménye egy kicsit növelte a Fidesz népszerűségét, és csökkentette az MSZP támogatói táborát.

hvg.hu Itthon

Marketing Centrum: biztos Fidesz-előny

A Marketing Centrum legutóbbi felmérése a köztársasági elnök megválasztása előtt lezárult, így az eredmény esetleges hatására egyáltalán nem lehet következtetni az adatokból. Az elnökválasztást megelőző viták és a 100 lépés meghirdetése viszont éreztethetné a hatását. De nem érezteti.

Itthon

A Fidesz továbbra is biztosan vezet

Valamelyes csökkentett a Fidesszel szembeni hátrányán az MSZP, de még így is jelentős az ellenzéki párt előnye – derül ki a Marketing Centrum szeptember eleji felméréséből. Ha most lennének a választások, könnyen kétpárti parlamentje lehetne az országnak. A biztos szavazók között a Fidesz 41, az MSZP 32, az MDF és az SZDSZ 3–3 százalékon áll.

hvg.hu Itthon

Most az MSZP liheg a Fidesz tarkójára

Őszre megváltozott a politikai közhangulat, és a korábban jelentős Fidesz-előny hibahatárhoz közeli különbséggé olvadt – derül ki a holnapi HVG-ben közölt Medián-kutatásból.

Itthon

Marketing Centrum: tovább csökkent a Fidesz előnye

Október és november eleje között egyetlen párt támogatottsága sem változott a felmérések becslési bizonytalanságánál nagyobb arányban. Az összes megkérdezett körében 7 százalékról 4 százalékra csökkent a Fidesz előnye az MSZP előtt.

hvg.hu Itthon

Marketing Centrum: a kormánypártok nyernék a választást

A Marketing Centrum népszavazási kampány időszakában készített felmérése 12 százalékos Fidesz vezetést jelzett a jogosultak körében. Ez az előny február elejére 1 százalékra olvadt. Ráadásul egy kissé csökkent a Fidesz támogatók szavazási eltökéltsége, és mindez azt eredményezte, hogy a „most vasárnapi” parlamenti választás győztese - 2003 óta először - a kormányoldal lenne.

hvg.hu Itthon

Fidesz–MSZP: 50–41 százalék

Az előző hónapok tendenciájába illeszkedve ismét számottevően javultak a lakosság gazdasági várakozásai ­ – derül ki a Medián szeptember 2. és 6. között készült országos reprezentatív felméréséből. A választani tudó "biztos" szavazók körében a Fidesz 50, az MSZP 41, az SZDSZ 5 százalékon áll - számol be a holnap megjelenő HVG.

MTI Itthon

Gallup: fej-fej mellett a Fidesz és az MSZP

A teljes népesség körében a Fidesz támogatottsága 27, míg az MSZP-é 25 százalékon állt a Magyar Gallup Intézet október 8-a és 13-a között felvett kutatásában.