Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"00ccce11-5704-40e4-b876-69a835cdb804","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Amíg büntetett előéletűnek számított, nem hódolhatott a szenvedélyének. Most, hogy három év után a jog szerint újra büntetlen, visszakapta az engedélyét.","shortLead":"Amíg büntetett előéletűnek számított, nem hódolhatott a szenvedélyének. Most, hogy három év után a jog szerint újra...","id":"20250520_Stohl-Andras-Az-igazi-buntetes-az-volt-hogy-elvettek-a-vadaszengedelyemet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00ccce11-5704-40e4-b876-69a835cdb804.jpg","index":0,"item":"596ae217-27ee-4de4-9315-bcc98ca5cf49","keywords":null,"link":"/elet/20250520_Stohl-Andras-Az-igazi-buntetes-az-volt-hogy-elvettek-a-vadaszengedelyemet","timestamp":"2025. május. 20. 10:09","title":"Stohl András: Az igazi büntetés az volt, hogy elvették a vadászengedélyemet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22f28e83-d2b2-4970-a258-562d939f2b0b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az összeg a 2024-es 2,5 milliárdról 2025-ben 6,2 milliárdra nőtt.","shortLead":"Az összeg a 2024-es 2,5 milliárdról 2025-ben 6,2 milliárdra nőtt.","id":"20250519_Szuverenitasvedelmi-Hivatal-koltsegvetes-noveles-Lanczi-Tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22f28e83-d2b2-4970-a258-562d939f2b0b.jpg","index":0,"item":"9b3add4b-ad65-4dc6-a0d9-3a6d8d2bcb2c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_Szuverenitasvedelmi-Hivatal-koltsegvetes-noveles-Lanczi-Tamas","timestamp":"2025. május. 19. 09:39","title":"Megduplázta a kormány a listázással megbízott Szuverenitásvédelmi Hivatal költségvetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd8d4377-66ad-4921-826f-477ae0754483","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendszerváltás utáni Lengyelország első elnöke, a Szolidaritás mozgalom legendás vezetője egy ukrán kitűzővel a mellén jelent meg az Egyensúly Intézet budapesti konferenciáján.","shortLead":"A rendszerváltás utáni Lengyelország első elnöke, a Szolidaritás mozgalom legendás vezetője egy ukrán kitűzővel...","id":"20250520_walesa-romanowski-orban-lengyelorszag-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd8d4377-66ad-4921-826f-477ae0754483.jpg","index":0,"item":"58f3d131-a578-4bc3-a7b5-c035a099911f","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_walesa-romanowski-orban-lengyelorszag-ukrajna","timestamp":"2025. május. 20. 13:16","title":"Lech Walesa bűnözőnek nevezte a Magyarországra menekült volt lengyel igazságügyiminiszter-helyettest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ef6386a-6ee0-485a-b989-768e2ea9f5dc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A háromszázmillió forintos egyedi kocsit nem volt nehéz felismerni. ","shortLead":"A háromszázmillió forintos egyedi kocsit nem volt nehéz felismerni. ","id":"20250520_McDrive-Charles-Leclerce-az-imolai-verseny-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ef6386a-6ee0-485a-b989-768e2ea9f5dc.jpg","index":0,"item":"58438287-6761-49d6-b211-8601a28363e9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250520_McDrive-Charles-Leclerce-az-imolai-verseny-utan","timestamp":"2025. május. 20. 07:57","title":"Ilyen Ferrari is ritkán tűnik fel a McDrive-ban, mint Charles Leclerc-é az imolai verseny után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e14348cb-f3c5-4d93-8ff4-bfa58a19097d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A román elnökválasztás befutójának az első adatok szerint nem a magyarellenes George Simion tűnik. Nem is kevéssel van lemaradva az első exitpoll-adatok szerint.","shortLead":"A román elnökválasztás befutójának az első adatok szerint nem a magyarellenes George Simion tűnik. Nem is kevéssel van...","id":"20250518_roman-elnokvalasztas-exit-poll-nicusor-dan-vezet-george-simion-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e14348cb-f3c5-4d93-8ff4-bfa58a19097d.jpg","index":0,"item":"42613273-8168-4b0d-9dc9-24c0da1510d5","keywords":null,"link":"/vilag/20250518_roman-elnokvalasztas-exit-poll-nicusor-dan-vezet-george-simion-ebx","timestamp":"2025. május. 18. 20:12","title":"Nicușor Dan vezet az első exit pollok szerint a román elnökválasztáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02395377-deb9-471e-881a-b3d99e113156","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Letöltendő börtönbüntetés várhat a vádlottakra.","shortLead":"Letöltendő börtönbüntetés várhat a vádlottakra.","id":"20250520_Kinzas-a-tiszaloki-bortonben-csilis-kesztyuvel-vizsgalt-aranyeret-az-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02395377-deb9-471e-881a-b3d99e113156.jpg","index":0,"item":"50ca46ab-e0db-4c2b-952a-ac79deb17480","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_Kinzas-a-tiszaloki-bortonben-csilis-kesztyuvel-vizsgalt-aranyeret-az-orvos","timestamp":"2025. május. 20. 09:21","title":"Kínzás a tiszalöki börtönben: csilis kesztyűvel vizsgált aranyeret az orvos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85462ae8-5369-4929-9e76-a8015c3ada75","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Íme a több mint hat évtizedes múltra visszatekintő Jaguar E-Type XXI. századi kései leszármazottja.","shortLead":"Íme a több mint hat évtizedes múltra visszatekintő Jaguar E-Type XXI. századi kései leszármazottja.","id":"20250519_gyonyoru-uj-roadster-allit-emleket-a-60-as-evekbeli-legendas-jaguar-e-type","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85462ae8-5369-4929-9e76-a8015c3ada75.jpg","index":0,"item":"8ec1aa68-a852-4aa3-ad44-2db59dfd0e57","keywords":null,"link":"/cegauto/20250519_gyonyoru-uj-roadster-allit-emleket-a-60-as-evekbeli-legendas-jaguar-e-type","timestamp":"2025. május. 19. 08:41","title":"Gyönyörű új roadster állít emléket a 60-as évekbeli legendás Jaguarnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az ügy hátterében az áll, hogy a légitársaság pert vesztett egy spanyol szakszervezettel szemben, amelyik egy korábbi bérrendezési megállapodást támadott meg.","shortLead":"Az ügy hátterében az áll, hogy a légitársaság pert vesztett egy spanyol szakszervezettel szemben, amelyik egy korábbi...","id":"20250520_ryanair-beremeles-visszafizettetes-legiutas-kiserok-spanyolorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576.jpg","index":0,"item":"35d91a7e-a905-4dc6-9a4a-97b1af5a2816","keywords":null,"link":"/kkv/20250520_ryanair-beremeles-visszafizettetes-legiutas-kiserok-spanyolorszag","timestamp":"2025. május. 20. 16:10","title":"A Ryanair visszafizetteti a légiutas-kísérők egy részével a fizetésemelésük összegét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Összecsaptak a hullámok a Budapesti Közlekedési Vállalat fölött. A dolgozók sztrájkra készülnek, miközben a csődközeli állapot immár a napi üzletmenetet fenyegeti. A Demszky által felvetett újabb 10 százalékos jegyár emelés csak a bliccelők számát szaporítaná. Szóba került a cég feldarabolása is - egyelőre folynak a viták, azt sem lehet tudni, a 12 ezer alkalmazottból mennyit tartanak meg.
A BKV-nál működő 11 szakszervezet nyílt levelet küldött Demszky Gábornak, amelyben kifejtik: megrendült benne a 12 ezer dolgozó bizalma. A főpolgármester nem tartotta be ígéretét, hogy segít, a cégnek változatlanul hatalmas finanszírozási gondjai vannak. Demszky nem volt hajlandó a szakszervezetek ismételt megkeresésre reagálni. Ha továbbra sem vonják be őket a BKV elkerülhetetlen átalakításának folyamatába, sztrájkot hirdetnek - áll a levélben.
A szakszervezetek "lázadását" közvetlenül megelőzte az APEH bejelentése: a már amúgyis 60 milliárd forinttal eladósodott BKV-nak további 219 milliós adótartozása van. A BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese tagadta, hogy újabb adótartozásról lenne szó, szerinte az adóhatóság könyvelése nem naprakész, ezért hozhatták nyilvánosságra októberi értesítőjükben ezt az adatot. Az APEH-nél elmondták a hvg.hu-nak: a BKV tartozása ténykérdés. Ám, hogy miből halmozódott fel a kérdéses összeg, adótitokra hivatkozva nem árulták el.
A közlekedési vállalatnál az adótartozástól függetlenül napirendre került a teljes vezetőségváltás. Demszky szerint Aba Botonddal az élen a menedzsmentnek már csak azért is mennie kell, mert a nagykörúti villamosprojektnél nem megfelelően jártak el, rosszul kezelték a Combinónál felmerülő hibákat.
MSZP-s körökből nyert információk szerint az ifjú szocialisták egyike lehet Aba utódja, de felmerült Moskovits Péter neve is, aki az előző ciklusban MSZP-színekben a pénzügyi bizottság vezetője volt a Városházán. A közlekedésszervezéshez, úgy hírlik, nem igazán ért, de menedzser-szemléletét hasznosíthatná a BKV-nál, magyarázzák a bennfentesek.
A cégnél már egy éve is "csődközeli állapotokról" beszéltek, akkor a vállalati szakszervezetek egyértelműen a tulajdonos Fővárosi Önkormányzatot tették felelőssé a kialakult helyzetért. Ezt erősítette meg a hvg.hu-nak Podonyi László az Állami Számvevőszék központi szervezeteket ellenőrző osztályának vezetője is. „A cég folyamatos hitelfelvételre kényszerül, mert a szolgáltatásért járó összeget nem kapja meg a megrendelőtől. Emiatt folyamatosan veszteséget halmoz fel, majd a könyvelési időszak végén a főváros utólag megfinanszírozza a tőketörlesztést.”
Még 2003-ban és 2004-ben 3-3 milliárd forinttal támogatta a Városháza a BKV-t. Az utóbbi két évben viszont már egyetlen fillért sem adott az üzemeltetéshez. A 9 milliárdról közel 30 milliárd forintra duzzadó éves veszteség és a 60 milliárdra hízott adósságállomány különösen akkor látszik döbbenetesnek, ha számításba vesszük, hogy az éves bevétel is nagyjából 60 milliárd forintra rúg.
Szálka Miklós, a BKV felügyelőbizottságának fideszes tagja 2005 őszén egy sajtónyilatkozatában azzal a gyanúval állt elő, hogy a csődbe juttatás a privatizáció tudatos előkészítése lehet. Általános csődeljárási gyakorlat, hogy a nagy cégeket, kisebb, jobban kezelhető, átláthatóbb egységekre darabolják. Ugyanez - csődbiztossal az élén - a BKV-val is megtörténhet: más cég üzemeltetné a trolikat, s megint más a villamos-, busz-, vagy metróhálózatot.
A BKV egyelőre a hagyományos megszorításokkal operál. Molnár Gyula a XI. kerület polgármestere járatritkításokat tartana kívánatosnak. A tarifaemelés jelenleg nem szerepel a Fővárosi Közgyűlés napirendjén, bár Demszky Gábor még "elviselhető", 10 százalék körüli jegyáremelést pedzegetett egy reggeli televíziós műsorban. Pusztán a 10 százalék azonban nem fedezi még az emelt energiaárak miatti bevételkiesést sem, nem beszélve a jegyárak 15-ről 20 százalékra emelt áfatartalmáról. A BKV árai rég meghaladták azt a szintet, ami bevételnövekedést realizálhatna, évek óta csak a bliccelők száma növekszik a jegyárakkal - állítják a szakemberek.
A Városi Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint a BKV szerkezeti és strukturális reformja tovább nem halasztható. Meg kell teremteni a cég ma teljesen hiányzó szakmai kontrollját, és a tervezett sokmilliárdos nagyberuházások átláthatóságát is biztosítani kell. Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője szerint az üzemeltetési költségeket drasztikusan csökkenteni lehetne, ha a párhuzamosan működő osztályokon, főosztályokon dolgozó többezres létszámot leépítenék, és működését hatékonyabbá tennék. Járatritkítás helyett például a buszok üzemeltetési költségét szorítanák le. A BKV adatai szerint az autóbuszok egy kilométerre vetített átlagos költsége jelenleg 400 forint, 30 százalékkal több, mint bármely hasonló helyzetű közép-európai országban. Ennél az árnál még az is olcsóbb, ha az újpesti példához hasonlóan, alvállalkozásba adják a buszokat a Nógrád Volánnak, amelynek ebből még profitja is származik.