Tetszett a cikk?

A mélygarázs építése a VI. kerületi jegyző áldásával megkezdődött. A lakók változatlanul tiltakoznak. Már tettlegességre is sor került. Valaki, az egri nőktől megihletve, forralt borral öntötte le a mélygarázst építő munkásokat, egy idős hölgy tucatnyi tojást vágott hozzájuk. Az ellenállók egyesületet hoztak létre, de még senki sem tárgyal velük. Csütörtök délután újabb demonstrációra készülnek.

A beruházásnak tizenegy darab száz éves platánfa biztosan áldozatául esik. De nemcsak erről van szó. A Nagymező utcaiak attól tartanak, hogy a statikai, geodéziai vizsgálatok nélkül megkezdett építkezés ingataggá teheti koros házaikat. Jól jár viszont az építtető, majd üzemeltető német hátterű, Soroksáron logisztikai központot fenntartó WK Bt: a szerződés szerint mindössze évi 7,5 millió forintot fizet a kerületi önkormányzatnak, aminek fejében 370 autó befogadására alkalmas földalatti garázst építhet és üzemeltethet. A cég a terület 75 százalékát köteles közparkolónak kialakítani, a fennmaradó résszel azt tesz, amit akar. Állítólag üzleteket, éttermeket nyit ezen a területen. 

Nagymező utcai mélygarázsépítés.
Veszélyben a platánok
© Müller Judit
Az önkormányzat arra hivatkozik, hogy Terézváros állandósult parkolási gondjain enyhít majd az új mélygarázs. Mások viszont azzal érvelnek, hogy az Aradi utcában, a Zichy Jenő utcában és az Opera mögött nagyrészt kihasználatlanul állnak a parkolóházak. Még két éve is, a színházjegyesek két óráig ingyenesen parkolhattak, ám érdeklődés hiányában megszüntették ezt a kedvezményt. Az Opera mögött az esti órákban most is meglehetősen nyomott áron, 60 forintos óradíjért lehet parkolni.

Szilágyi Erika, a VI. kerületi önkormányzat sajtóreferense jelezte, hogy nem minden esetben értik a lakók érvelését, megpróbálnak egy mindenki számára elfogadható kompromisszumot kötni. Az autóknak parkolóhelyre szükségük van, és ha fent nincs hely, akkor a felszín alatt kell elhelyezni őket.

A Városi Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) viszont közlekedéspolitikai baklövésről beszél. „Ha valóban orvosolni akarjuk a belváros parkolási közlekedési gondjait, akkor a mélygarázs építésével párhuzamosan a belváros felszíni parkolóhelyeit ugyanilyen számban meg kellene szüntetni, ott parkot, sétálóutcát kialakítani. Ellenkező esetben csak tovább növekszik az autós forgalom, amire semmi szükség”- állítja Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője.

Vitézy szerint a mélygarázsnak sokkal jobb helye lenne az Andrássy út végén, a Felvonulási tér alatt. Onnan a színházba érkezők a 70-es trolival, vagy a kis földalattival percek alatt beérhetnének az Opera környékére. Ráadásul így nem tennék tönkre a belváros egyik legjobban bevált troli vonalát, komoly kitérőre kényszerítve a 70-es, és a 78-as trolikat. Terézváros a szerződésben nem kötelezte a beruházót arra, hogy a módosított troli vezetékeket kiépítse.

Az aszfaltot már felszedték, most következik a platánok kivágása. A lakók szerint egy-egy fa több millió forintot ér. A hvg.hu megkeresésére a Környezetvédelmi Szakállamtitkárság munkatársa kifejtette, a platánok parkfák, nem védett növények, ezért értéküket sem lehet megbecsülni. A  Szakállamtitkárságnak vélhetően nincs tudomása arról, hogy a főváros rendeletben mondta ki: megóvandó a Király utcát és Andrássy utat összekötő Nagymező utcai fasor.

Sipos A.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!