szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Áprilisban megkezdődik a 4-es metró alagútjának a fúrása - közölte Demszky Gábor főpolgármester évnyitó tájékoztatóján, amelyen az idei 500 milliárd forintos fővárosi költségvetés fontosabb célkitűzéseit ismertette.

Demszky Gábor főpolgármester szerint a több hónapos csúszás ellenére tartható a metróépítés első szakaszának 2009. év végi befejezése, ha megváltozik a beruházás engedélyezési rendje. Hozzátette, hogy a főváros kezdeményezésére már kormányzati koordináción van az a rendelet-tervezet, amellyel felgyorsíthatják az engedélyezési eljárást. E szerint a metróberuházásnál az elsőfokú szakhatósági engedélyeket a kerületek helyett a közigazgatási hivatal, a másodfokút pedig a kormányzat adja majd ki.
 
A főpolgármester elmondta, hogy Becker László személyében metróbiztost nevezett ki. A fővárosi metróbiztos, akinek január végéig egy intézkedési tervet kell elkészítenie, korábban a gazdasági minisztériumban különböző beruházások EU-finanszírozásával foglalkozott.
 
Demszky Gábor felhívta a figyelmet arra, hogy az idei év az európai forrásokkal megvalósuló fejlesztések első éve lesz. Hangsúlyozta, hogy nehéz költségvetési év előtt áll a főváros, amelynek intézményhálózatából kilencmilliárd forintot ki kell vonnia az állami megszorítások miatt. A főpolgármester rámutatott: a tervezett fejlesztések feltétele, hogy az önkormányzat stabil, kiegyensúlyozott gazdálkodást folytasson. Ehhez beruházásösztönző költségvetési politikára van szükség - tette hozzá.
 
Ikvai-Szabó Imre, az SZDSZ frakcióvezetője, aki a főpolgármester tanácsadójaként a gazdálkodási főpolgármester-helyettesi területtel is foglalkozik, beszámolt arról, hogy várhatóan március elején léphet hatályba az önkormányzat ez évi költségvetése. Ez egyebek mellett 164 milliárd forintos adóssággal, 23 milliárdos hiteltörlesztéssel és 32 milliárd forintos korábbi hitel lehívásával számol. Utalva arra, hogy új hitelfelvételt nem terveznek, a politikus megjegyezte: idén tovább csökken az állami normatív támogatások összege, ami ezúttal már csak 51,6 milliárd forint lesz.
 
Néhány tételt kiemelve a költségvetésből elmondta, hogy az állam a tavalyihoz hasonlóan idén is 32 milliárd forintos támogatást ad a BKV-nak. Az önkormányzat pedig 10 milliárd forintos támogatást nyújt a cég fejlesztéseihez. A politikus szólt arról is, hogy 2010-re csak úgy érhetik el a célként kitűzött 20 százalékos korrigált működési eredményt, ha idén teljesítik a 12,5 százalékot.
 
Hagyó Miklós városüzemeltetési főpolgármester-helyettes azt hangsúlyozta, hogy a tulajdonosi önkormányzat hatékonyabb, gazdaságosabb működést vár el a közszolgáltatási cégeitől, amelyeknek fejlesztési üteme nem csökkenhet.
 
A szocialista politikus az idei évi fejlesztésekről szólva elmondta, hogy a 4-es metró pesti állomásépítéseihez kapcsolódva, augusztusban megkezdődhet a Szabadság híd felújítása. Folytatódik a 2-es metró rekonstrukciója és az idén 156 kilométerre tervezett útfelújítási program. Ennek részeként 15 kilométerrel növelik a 160 kilométeres kerékpárút-hálózatot.
 
Májusig megérkezik az utolsó, a 40. Combino villamos is a Nagykörútra. Megkezdik a Szabó Ervin téri forgalomirányító központ korszerűsítését és négymillió eurós uniós támogatással elkezdik az M3-as út bevezető szakaszán a 6 kilométeres zajvédő falának építését is. A tervek szerint idén elkészül Budapest zajtérképe, amelyhez jövőre intézkedési tervet fogadnak el.
 
Demszky Gábor elmondta, hogy idén is folytatják több kórház, köztük a Tétényi úti korszerűsítését. A gyermekvédelem, az oktatás és a szociálpolitikai terén is milliárdos fejlesztéseket valósít meg az önkormányzat.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Négyes metró: a Fővám téri botrány

Akár két milliárd forinttal is többe kerülhet a tervezettnél a négyes metró építése, csak a Fővám téri állomásnál. Kapkodás, rögtönzés, a tervezők és kivitelezők közötti összhang hiánya azt sejteti, hogy az első, Kelenföldet a Keleti pályaudvarral összekötő 7, 3 kilométeres szakasz építési költsége jócskán meghaladja majd a tervben szereplő 88 milliárdot.

MTI Választás 2006

Megnyílt a 4-es metró tájékoztatási központja

Az utóbbi 30 év legnagyobb közlekedési beruházása, a 4-es metró építési folyamata naprakészen figyelemmel követhető abban az információs központban, amit csütörtökön délután mutatott be a főpolgármester a sajtónak a majdani kelenföldi metróvégállomáson.

MTI Itthon

Hónapokat csúszik a 4-es metró fúrásának kezdete

Újabb hónapokat csúszik a 4-es metró alagútfúrásának megkezdése, ami legkorábban jövő tavasszal várható, ez is csak akkor, ha nem változik a metróépítés jelenlegi finanszírozási módja - közölték kormánypárti politikusok szerdán.