Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e2d121a6-c724-47c2-9092-677894682316","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az összkerék-hajtású Opel Grandland Electric AWD nyomatéka meghaladja az 500 Nm-t.","shortLead":"Az összkerék-hajtású Opel Grandland Electric AWD nyomatéka meghaladja az 500 Nm-t.","id":"20250613_ilyen-opel-eddig-meg-nem-volt-325-loerovel-hodit-a-grandland-electric-awd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2d121a6-c724-47c2-9092-677894682316.jpg","index":0,"item":"0de2e896-b825-46e9-b74f-c028fa9c452d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250613_ilyen-opel-eddig-meg-nem-volt-325-loerovel-hodit-a-grandland-electric-awd","timestamp":"2025. június. 13. 07:21","title":"Ilyen Opel eddig még nem volt, 325 lóerővel hódít az újdonság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1111772-10fb-4d2b-9286-4351a08261f6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Lezárták Izrael és Irán légterét, nem működik a Tel-Aviv-i repülőtér sem.","shortLead":"Lezárták Izrael és Irán légterét, nem működik a Tel-Aviv-i repülőtér sem.","id":"20250613_Irani-letesitmenyeket-bombazott-Izrael-megoltek-a-Forradalmi-Garda-vezetojet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1111772-10fb-4d2b-9286-4351a08261f6.jpg","index":0,"item":"e82aa4e6-14e1-4ae3-b3af-65c77d4abe3d","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_Irani-letesitmenyeket-bombazott-Izrael-megoltek-a-Forradalmi-Garda-vezetojet-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 05:00","title":"Iráni létesítményeket bombázott Izrael, megölték a Forradalmi Gárda vezetőjét is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e2b1e85-39e2-4745-b48d-d04ba9fa6b55","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Öttalálatos nem volt, de négyese még lehet annak, aki kedveli a 7-es számot.","shortLead":"Öttalálatos nem volt, de négyese még lehet annak, aki kedveli a 7-es számot.","id":"20250614_otos-lotto-szamok-nyeremenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e2b1e85-39e2-4745-b48d-d04ba9fa6b55.jpg","index":0,"item":"73c9098c-9bde-4ace-b78b-119b70a7756e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250614_otos-lotto-szamok-nyeremenyek","timestamp":"2025. június. 14. 20:42","title":"Elő a szelvényeket, itt vannak a lottószámok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c921a3b-524c-42c6-b0f1-b18059663cbf","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Több mint 14 ezer szavazat érkezett a győztes Jász-Nagykun-Szolnok megyei intézményre. ","shortLead":"Több mint 14 ezer szavazat érkezett a győztes Jász-Nagykun-Szolnok megyei intézményre. ","id":"20250614_orszag-legjobb-iskolaja-budapest-ujszasz-altalanos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c921a3b-524c-42c6-b0f1-b18059663cbf.jpg","index":0,"item":"6d3dcd52-3918-49bd-a2d3-49dbc7093550","keywords":null,"link":"/elet/20250614_orszag-legjobb-iskolaja-budapest-ujszasz-altalanos","timestamp":"2025. június. 14. 16:42","title":"Megvan az ország legjobb iskolája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30e3d3d9-6ff3-4bda-bd34-d6d6f6a0e85e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a méregdrága bajor szupersportkocsi a gyártás legelején látta meg a napvilágot.","shortLead":"Ez a méregdrága bajor szupersportkocsi a gyártás legelején látta meg a napvilágot.","id":"20250614_egy-darabka-tortenelem-elado-az-egyik-legkoraibb-bmw-m1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30e3d3d9-6ff3-4bda-bd34-d6d6f6a0e85e.jpg","index":0,"item":"8f63ea74-1055-4063-b428-29c3f5d7f15e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250614_egy-darabka-tortenelem-elado-az-egyik-legkoraibb-bmw-m1","timestamp":"2025. június. 14. 07:21","title":"Egy darabka történelem: eladó az egyik legkoraibb BMW M1","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f4e3145-b1cc-4836-8395-662491b369a0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyelőre nem tudni, miért fenyegetőzött, de a közösségi médiában zavaros üzenetet tett közzé.","shortLead":"Egyelőre nem tudni, miért fenyegetőzött, de a közösségi médiában zavaros üzenetet tett közzé.","id":"20250613_robbantas-fenyegetozes-budapest-iskola-16-eves-ukran-menekult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f4e3145-b1cc-4836-8395-662491b369a0.jpg","index":0,"item":"755f3746-a005-4ccf-9bc2-fbc80fa8bf5e","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_robbantas-fenyegetozes-budapest-iskola-16-eves-ukran-menekult","timestamp":"2025. június. 13. 10:49","title":"Az FBI segítségével találták meg a 16 éves ukrán menekült fiút, aki budapesti iskolákat fenyegetett robbantással","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1ac7b82-04d7-4b54-8eac-3cb2f36a0fd8","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Nemrégiben merült fel, hogy hozzányúlnának a jelenlegi rendszerhez.","shortLead":"Nemrégiben merült fel, hogy hozzányúlnának a jelenlegi rendszerhez.","id":"20250613_Maradhat-a-keteves-muszaki-a-regi-autoknal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1ac7b82-04d7-4b54-8eac-3cb2f36a0fd8.jpg","index":0,"item":"e8a1fb33-6dca-4a99-87ec-0a7305903430","keywords":null,"link":"/cegauto/20250613_Maradhat-a-keteves-muszaki-a-regi-autoknal","timestamp":"2025. június. 13. 13:13","title":"Maradhat a kétéves műszaki a régi autóknál – Magyarország ellenzi a változást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21872232-2efe-4653-bc6c-2c9ba2d3fd14","c_author":"Németh András","category":"360","description":"A Geert Wilders vezette szélsőjobboldali Szabadságpárt kilépett a holland kormánykoalícióból a bevándorlás- és Izrael-politikával kapcsolatos viták miatt. Előrehozott választás vár októberben Hollandiára.","shortLead":"A Geert Wilders vezette szélsőjobboldali Szabadságpárt kilépett a holland kormánykoalícióból a bevándorlás- és...","id":"20250614_hvg-hollandiai-kormanyvalsag-wilders-bloffje-hullamzo-nepszeruseg-szakitassal-indult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21872232-2efe-4653-bc6c-2c9ba2d3fd14.jpg","index":0,"item":"f3b7af39-5343-41ba-89b8-c14aa15be322","keywords":null,"link":"/360/20250614_hvg-hollandiai-kormanyvalsag-wilders-bloffje-hullamzo-nepszeruseg-szakitassal-indult","timestamp":"2025. június. 14. 11:00","title":"Orbán Viktor szövetségese szétrobbantotta a holland koalíciót, de nem tudni, nyer-e vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sürgetett építkezések - nem tanultak a Nyugati téri fiaskóból
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Rossz előkészítés, a részletes tervek hiánya. Szakemberek szerint részben ez az oka a 4-es metró építése körüli bénázásoknak. Nem ez az első eset, hogy a városvezetés elszúrja, amit el lehet szúrni. Jó példa erre a Nyugati (Marx) téri felüljáró építésének története, melyben a nyilvánosságnak szánt félinformációk bűnbakokat és legendákat szültek, ám tanulni semmit nem tanultunk belőle.
A Nyugati téri (korábban Marx téri) felüljáró építése körüli legendáknak járt utána a legendavadász Urban Legends blog. A történet szerint annak idején, amikor a Nyugati pályaudvar melletti felüljáró épült, egy nagyon híres építészt bíztak meg a tervezéssel. A terv elkészült, a munkások megépítették, de amikor készen lett, a felüljáró legmagasabb pontján nem ért össze a két félhíd. Szégyenében a tervező állítólag öngyilkos lett. A félresikerült építkezés okait a mai napig sokan, sokféleképpen magyarázzák. Az egyik verzió szerint a híd egyik felét oroszok építették, akik más 0 pontot használtak a magasság mérésénél, s ez okozta a galibát, mások szerint minden rendben ment volna, ha a kivitelezésnél a munkások nem lopnak el a kelleténél több építőanyagot.
Az Urban Legends kutatásából kiderül: a felüljáró tervezője, Wellner Péter él és továbbra is építőmérnökként dolgozik, méghozzá annál a Hídépítő Zrt.-nél, amely a felüljárót tervező és kivitelező Hídépítő Vállalat jogutódja. Az 1979-1980-ban épített felüljáró nem az oroszok vagy az enyveskezű munkások, netán a tervezés miatt lett rosszul összerakva, ugyanazt a felüljárót ugyanis a kivitelezőknek egyszer már sikerült összeszerelniük. A hibát az építkezést sürgető városvezetés hozzáállása okozta: bizonyítván, hogy milyen gördülékenyen működnek a szocialista beruházások, siettették a kivitelező céget (amelyik egyben a tervező is volt). A szóbeszéddel – és az akkori sajtócikkek tartalmával – ellentétben egyébként nem is az volt a gond, hogy a felüljáró két oldala nem ért össze, hanem az, hogy összeillesztés után nem egyenes, hanem „kifli” alakú lett.
A városvezetés sürgetése miatt a kivitelezők nem várták ugyanis meg, hogy az elemeket összekötő ragasztóanyag megkössön. Ugyan nem a ragasztónak kellett egyben tartania a hídat, pusztán annyi volt a szerepe, hogy az elemek alsó részei ne nyíljanak szét, amikor a munkások fent elhelyezik, megfeszítik és lehorgonyozzák a műtárgyat összetartó acélkábeleket. Azzal, hogy nem kötött meg a ragasztó, lent szétnyíltak az elemek és felfelé fordultak. Összeillesztés előtt ez olyan benyomást keltett az emberekben, mintha nem érne össze a híd, ha összeillesztenék. "Nem az volt a baj, hogy a híd nem ért össze, hanem az, hogy alakhiba keletkezett. Amikor összebillentettük, akkor csatlakozott, de a deformálódás miatt a két rész nem tervezett módon csatlakozott. Kénytelenek voltunk lebontani két-két elemet, hogy aztán a helyes irányba lehessen visszatenni” – magyarázza az Urbanlegends-nek Wellner.
A korabeli sajtó – a felső vezetés akaratának megfelelően – ujjal mutogatott a Hídépítő Vállalatra, különösen a tervezőkre, Wellner Péterre és helyettesére, mondván: ők szúrták el az egészet. Arról már nem számolt be a média, hogy munkaügyi perek sorozata után a bíróság 1982-ben kimondta: nem a tervezés okozta a malőrt, hanem az, hogy az építkezést siettették. Wellner pedig köszöni, jól van, a hídtervezést sem hagyta abba, sőt, ő tervezte Magyarország legnagyobb hídját, amit tavaly nyáron adtak át.
Nem tanultak a hibából
Úgy tűnik azonban, a Marx téri felüljáró történetéből nem nagyon tanul a szakma, de legfőképpen a megrendelő, azaz a főváros nem. Ez talán annak is tuajdonítható, hogy miközben legendák születtek a műtárgyról, a malőrt előidéző valódi ok sosem derült ki, az akkori városvezetés gyáva volt szembe nézni rossz döntésével.
A Marx téri fiaskót előidéző kapkodás tapasztalható a 4-es metró építésénél is. Szakértők szerint utóbbi esetben a probléma a beruházási rend szakszerűségében van. Ahogy az egyik építőmérnök fogalmazott a hvg.hu-nak: ma nincsenek kiviteli tervek, csak kiviteli terv szintű tervek vannak. Sem az engedélyezési terv, sem a tenderterv (amelynek célja, hogy a vállalkozó meg tudja becsülni a felmerülő költségeket) nem helyettesíti a kiviteli tervet. „A normális az lenne, ha a megrendelő a vállalkozóra bízná a tervezést, és a kivitelezéshez szükséges technológia kiválasztását” – magyarázta. A 4-es metró Fővám téri állomása jó példája annak, hogy a kapkodás miatt a megrendelő nem vizsgáltatta meg megfelelően az altalajt. Ugyanakkor ajánlott egy építési technológiát, amelyről azonban később kiderült, hogy azok között a körülmények között nem működik.
Persze mindebben a vállalkozó sem ártatlan, hiszen azzal, hogy elfogadja a megrendelő által végeztetett előkészületet, kockázatot vállal. Ez esetben a metróépítés „csúszását” is bejelentő Hídépítő Zrt. vállalt be ilyen rizikót. Az a cég, amely a Nyugati téri felüljárót is tervező-kivitelező Hídépítő Vállalat jogutódja.