Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ed99aa24-79fa-4f27-8d0a-3cb7f46992c7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Megállapodtak a vitás kérdésekről, már csak alá kell írni a békeszerződést.","shortLead":"Megállapodtak a vitás kérdésekről, már csak alá kell írni a békeszerződést.","id":"20250313_azerbajdzsan-ormenyorszag-beketargyalas-lezarult-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed99aa24-79fa-4f27-8d0a-3cb7f46992c7.jpg","index":0,"item":"917cfd12-4c64-4196-b844-324f0551078a","keywords":null,"link":"/vilag/20250313_azerbajdzsan-ormenyorszag-beketargyalas-lezarult-ebx","timestamp":"2025. március. 13. 18:39","title":"Lezárultak a béketárgyalások Azerbajdzsán és Örményország közt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbbe700a-056a-44a8-88e5-08379af6a323","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250313_Marabu-Feknyuz-Arres-a-pajzson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbbe700a-056a-44a8-88e5-08379af6a323.jpg","index":0,"item":"b48df185-8ad9-4eca-9587-d5a89523f8fc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_Marabu-Feknyuz-Arres-a-pajzson","timestamp":"2025. március. 13. 13:25","title":"Marabu Féknyúz: Árrés a pajzson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78632a65-64cc-472e-b0c1-d26cb57062f4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színész egy élő kívánságműsorban debütál. ","shortLead":"A színész egy élő kívánságműsorban debütál. ","id":"20250313_Reviczky-Gabor-Danko-Radio-hangja-Mecs-Karoly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78632a65-64cc-472e-b0c1-d26cb57062f4.jpg","index":0,"item":"84afa58f-9f39-40fb-9aec-9cbf832b6d34","keywords":null,"link":"/elet/20250313_Reviczky-Gabor-Danko-Radio-hangja-Mecs-Karoly","timestamp":"2025. március. 13. 12:31","title":"Az elhunyt Mécs Károly után Reviczky Gábor lesz a Dankó Rádió hangja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79647abc-e5ed-4da2-a168-7d954f42eab6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az izraeli Sapir Berman lesz az első transznemű nő, aki hivatalos nemzetközi meccsen bíráskodik.","shortLead":"Az izraeli Sapir Berman lesz az első transznemű nő, aki hivatalos nemzetközi meccsen bíráskodik.","id":"20250314_eloszor-vezet-nemzetkozi-meccset-transznemu-biro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79647abc-e5ed-4da2-a168-7d954f42eab6.jpg","index":0,"item":"4f5fda0a-ea62-40f3-b511-6c41ae7e1c31","keywords":null,"link":"/elet/20250314_eloszor-vezet-nemzetkozi-meccset-transznemu-biro","timestamp":"2025. március. 14. 14:26","title":"Focitörténelmi fordulat: először vezet nemzetközi meccset transznemű bíró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"baee5304-91a5-477b-a9a3-c0cd27c557a9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Vizsgálják, hogy az így elérhető vízminőség megfelelő-e a tó vízpótlására. Jogszabály-módosításra is szükség lenne. ","shortLead":"Vizsgálják, hogy az így elérhető vízminőség megfelelő-e a tó vízpótlására. Jogszabály-módosításra is szükség lenne. ","id":"20250313_Tisztitott-szennyvizzel-potolnak-a-hianyzo-vizet-a-Velencei-tobol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/baee5304-91a5-477b-a9a3-c0cd27c557a9.jpg","index":0,"item":"ca16a2a2-6894-45db-b12e-6fc10df82281","keywords":null,"link":"/elet/20250313_Tisztitott-szennyvizzel-potolnak-a-hianyzo-vizet-a-Velencei-tobol","timestamp":"2025. március. 13. 17:00","title":"Tisztított szennyvízzel pótolnák a hiányzó vizet a Velencei-tóból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d0f717c-b83d-4160-a5fe-7a281d686760","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Három éve alapították az állami Élelmiszermentő Központot azzal a céllal, hogy csökkentsék az élelmiszer-pazarlást, és a rászorulóknak juttassák a lejárat közeli élelmiszereket. A központra eddig több mint 8 milliárd forintot költött az állam, és idénre további bő 2 milliárdot szánnak rá, jóllehet a rábízott tevékenységet egyelőre nem látszik űzni, csak, mivel beszél róla és adományt is gyűjt, legfeljebb hobbi szinten. Eközben az általa kiírt közbeszerzéseken kormányhoz egészen közel álló szereplők is tarolnak.","shortLead":"Három éve alapították az állami Élelmiszermentő Központot azzal a céllal, hogy csökkentsék az élelmiszer-pazarlást, és...","id":"20250313_elelmiszermento-kozpont-emk-elelmiszerpazarlas-csokkentese-tiborcz-istvan-etelmentes-fenntarthatosag-kiadasok-kozbeszerzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d0f717c-b83d-4160-a5fe-7a281d686760.jpg","index":0,"item":"985412ba-6953-4eff-8fb4-11de859d05f7","keywords":null,"link":"/360/20250313_elelmiszermento-kozpont-emk-elelmiszerpazarlas-csokkentese-tiborcz-istvan-etelmentes-fenntarthatosag-kiadasok-kozbeszerzes","timestamp":"2025. március. 14. 17:00","title":"10 milliárd felett az állami élelmiszermentés költségei, érdemi eredmény nincs, de Tiborcznak már jutott falat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23544461-7246-4aec-b96e-41783db14e71","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Végpontok közötti titkosítás jön az iOS-es és az androidos eszközök közötti kommunikációba, melynek kidolgozásában maga az Apple is részt vett.","shortLead":"Végpontok közötti titkosítás jön az iOS-es és az androidos eszközök közötti kommunikációba, melynek kidolgozásában maga...","id":"20250314_rcs-szabvany-android-iphone-uzenetkuldes-biztonsag-vegpontok-kozotti-titkositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23544461-7246-4aec-b96e-41783db14e71.jpg","index":0,"item":"c5bb9f11-9d2d-4b49-89dc-450754a93690","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_rcs-szabvany-android-iphone-uzenetkuldes-biztonsag-vegpontok-kozotti-titkositas","timestamp":"2025. március. 14. 18:03","title":"Biztonságosabb lesz a funkció, ami leküzdi az Android és az iPhone közötti korlátokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"216d9cc3-31c8-463a-bec1-21079beccb7b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"„Világos, hogy ezeknek nem küldhetem vissza, ezért egyetértek a javaslattal, elárverezem” – írja a műsorvezető.","shortLead":"„Világos, hogy ezeknek nem küldhetem vissza, ezért egyetértek a javaslattal, elárverezem” – írja a műsorvezető.","id":"20250314_Havas-Henrik-elarverezi-a-Tancsics-dijat-a-penzt-Ivanyi-Gabor-alapitvanya-kapja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/216d9cc3-31c8-463a-bec1-21079beccb7b.jpg","index":0,"item":"7158b277-af59-4941-b723-6a17c7b1a90f","keywords":null,"link":"/elet/20250314_Havas-Henrik-elarverezi-a-Tancsics-dijat-a-penzt-Ivanyi-Gabor-alapitvanya-kapja","timestamp":"2025. március. 14. 15:57","title":"Havas Henrik elárverezi a Táncsics-díját, a pénzt Iványi Gábor alapítványa kapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két év alatt, 32 milliárd forintnyi ráfordítással épült meg Mallorcán egy olyan hosszúságú metró, amilyen a budapesti 4-es metró is lesz – áll egy blogbejegyzésben. A 4-es metró projektcége szerint a körtét hasonlítják az almához.
Metró Palma de Mallorcán
A 4-es metró várható építési költségei jelenleg 500 milliárd forint felett járnak, ezért is keltett megdöbbenést a Palma de Mallorcán a hírek szerint 32 milliárd forintból épült, a budapestihez hasonló hosszúságú metró híre. Az olcsó és takaros földalatti vasút hírét az előző héten kapták fel a munkaidőben körleveleket küldözgetők, miközben a benne szereplő adatok valójában tavaly tavasszal, a metró felavatásakor kerültek nyilvánosságra, s azóta jócskán elavultak.
Kérdés, hogy valóban összehasonlítható-e a két beruházás? Már az eredeti hír is kissé árnyalta volna a képet, abból ugyanis kiderült például az, hogy a kilenc megépült állomás közül kettő eleve a földfelszínen van, a többi is nyolc méter mélyen, a metró végállomása pedig a már meglévő vasútállomáson van.
A magyar 4-es metró - vélelmezett - pazarlásával szembeállított – vélelmezett – spanyol ésszerűség más megvilágításba kerül, ha elolvassuk a Wikipedia vonatkozó szócikkét, amely szerint a palmai metró összesen fél évig üzemelt menetrendszerűen, tavaly ősszel már beázások miatt lezárták, s azóta sem fut.
Mint kiderült, a 130 millió eurós ár is módosult utólag, összesen 312 millió euróra (80 milliárd forint), s bár nyilvánvalóan ez is lényegesen alacsonyabb ár egy 7,2 kilométeres szakaszért, mint a hazai 500 milliárd, egy olyan vonalért vérlázítóan soknak tűnik, amely szeptember óta használhatatlan.
Az urbanrail.net oldalról kiderül, hogy a 2005 januárjában építeni kezdett, átlagosan nyolc méter mélyen futó metróvonal 2,6 kilométer hosszan a földfelszínen fut. A nyolc méteres mélység olyan kéregvasutat rejt, mint amilyen a pesti földalatti, amelynek pályáját kiásták, nem fúrták, ráadásul csak egy alagutat kellett hozzá kialakítani. A 4-es metró húsz méteres mélységben fut, s két párhuzamos alagutat kell hozzá kifúrni – áll abban a közleményben, amelyet időközben a metróprojektet lebonyolító, a BKV által alapított DBR Metro Kft. kitett a honlapjára.
A projektigazgatóság szerint az almát hasonlítják a körtéhez, s nem keverendő össze egy, a palmaihoz hasonló, leginkább elővárosi vasútnak számító, negyedóránként járó közlekedési eszköz, s a Budapesten épülő metró. „A 4-es metró megépítésének számos problémája a sűrűn lakott területekből adódik. A százötven éve épülő közművek labirintusának feltérképezése és kiváltása, az idős lakóházak biztosítása, a lakók, a laikus (sic!) szervezetek, a polgármesteri hivatalok igényeinek megfelelés óriási bürokratikus és szakmai teher, ami a kivitelezés csúszását és a költségek emelkedését jelenti” – áll a honlapra kirakott közleményben.
A projektcég szerint ennél is nagyobb és költségesebb problémát okoz a Budapest alatt lévő, váltakozó állagú kőzet, s a talajvíz, amellyel a palmai metróépítésen nem kellett számolni.
A palmai metróépítés két évet vett igénybe, ehhez képest a 4-es metrót 2011-re ígérik. Ehhez a projektcég annyit fűz hozzá, hogy a budapesti területeken gyakoriak a régészeti leletek, amelyeket biztosítani kell és feltárni. „A 4-es metró útvonalán a Kelenföldi állomás, Tétényi út és a Szent Gellért tér állomások területén voltak kisebb, de még így is hetekig, hónapokig tartó feltárások” – írják.
Persze az, hogy a beázással küzdő palmai metró közelebb áll az elővárosi vasúthoz, vagy kéregvasúthoz, még nem jelenti azt, hogy Budapesten ne lett volna ésszerű egy hasonló megoldás. A VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) elképzelése szerint ugyanis a metró csak a Keleti és a Kelenföldi pályaudvar között közlekedne a föld alatt, az agglomerációban pedig a MÁV állomásain gyűjtené össze az utasokat, úgy, ahogy a tervezett 5-ös metró a csepeli és a szentendrei HÉV vonalán teszi majd.
Kétmilliárd forinttal lehet olcsóbb a 4-es metró építése, miután a szakemberek megállapították, hogy nincs szükség egy úgynevezett főszellőző megépítésére Újbudán - jelentette be Újbuda polgármestere. A beruházás elhagyásával a szellőző helyén álló játszótér is megmenekülhet.
A főváros szempontjából sok helyen előnytelen metrószerződéseket tető alá hozó korábbi metróbiztos, Gulyás László lehet a fő felelőse a beruházás körüli fiaskóknak; elbocsátása esetén több tízmillió forintos végkielégítést kaphat - írta kedden a Népszabadság.
Közös megegyezéssel távozik Gulyás László a DBR Metró Projekt Igazgatóság igazgatóhelyettesi posztjáról - közölte a Budapesti Közlekedési Zrt. sajtóirodája.
Talán meg se épül a 4-es metró Fővám téri megállója, s a tízállomásosra tervezett első szakaszon csak kilenc helyen állnak meg a szerelvények - írta hétfőn a Népszava.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség december 20-án közzétette honlapján a 4-es metró első szakaszának építésére vonatkozó uniós pályázatát a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretében - közölte a Főpolgármesteri Hivatal.