Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"db1da201-48fc-4286-9490-c7ea4a5a79e6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gyurcsány Ferenc azt kérte az utolsó pártelnöki levelében a párttársaitól, hogy támogassák majd a DK új elnökét, és tartsanak ki a DK mellett.","shortLead":"Gyurcsány Ferenc azt kérte az utolsó pártelnöki levelében a párttársaitól, hogy támogassák majd a DK új elnökét, és...","id":"20250508_gyurcsany-bucsuuzenet-dk-partelnok-lemondas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db1da201-48fc-4286-9490-c7ea4a5a79e6.jpg","index":0,"item":"eb065355-95c3-4182-b380-30b0150431e6","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_gyurcsany-bucsuuzenet-dk-partelnok-lemondas-ebx","timestamp":"2025. május. 08. 17:17","title":"Gyurcsány búcsúüzenete: Tudom, milyen érzés legyőzni Orbán Viktort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93cc8f9f-1801-4bd1-ac67-f7a9c734e1b9","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Az utolsó napjait töltötte a jegybank élén Matolcsy György, amikor hűséges munkatársaival újabb alapítvány felállításába fogott. Még rejtély, hogy ki, milyen célból, milyen forrásból és mennyi pénzt tesz majd bele.","shortLead":"Az utolsó napjait töltötte a jegybank élén Matolcsy György, amikor hűséges munkatársaival újabb alapítvány...","id":"20250508_Matolcsy-Gyorgy-alapitvany-Eurazsia-Penzugyi-Kozpontjaert-mnb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93cc8f9f-1801-4bd1-ac67-f7a9c734e1b9.jpg","index":0,"item":"220aceeb-954f-4a3c-b435-4a82763b637b","keywords":null,"link":"/360/20250508_Matolcsy-Gyorgy-alapitvany-Eurazsia-Penzugyi-Kozpontjaert-mnb","timestamp":"2025. május. 08. 17:03","title":"A HVG megtalálta: bejegyezték Matolcsy György legújabb alapítványát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da8cdc94-230e-463a-b1ab-133467da2d22","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színésznek nagy fájdalmai vannak.","shortLead":"A színésznek nagy fájdalmai vannak.","id":"20250508_Kerekesszekbe-kerult-David-Hasselhof","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da8cdc94-230e-463a-b1ab-133467da2d22.jpg","index":0,"item":"1a856cd1-dcec-4513-8404-b66da67f5774","keywords":null,"link":"/elet/20250508_Kerekesszekbe-kerult-David-Hasselhof","timestamp":"2025. május. 08. 08:07","title":"Kerekesszékbe került David Hasselhoff","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef92dbf3-c7ac-476b-aa27-ff3e300e855a","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Az Európai Parlament ezen a héten több olyan határozatot is elfogadott, amelyeken emberi jogi kérdésekről foglaltak állást. Ezek egyike az Oroszország által erőszakkal elvitt ukrán gyermekekkel volt kapcsolatos, a szavazás során a fideszesek nem nyomták meg egyik gombot sem.","shortLead":"Az Európai Parlament ezen a héten több olyan határozatot is elfogadott, amelyeken emberi jogi kérdésekről foglaltak...","id":"20250509_orosz-ukran-haboru_fidesz_europai-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef92dbf3-c7ac-476b-aa27-ff3e300e855a.jpg","index":0,"item":"c17702cf-f9af-49bc-916c-031328264c79","keywords":null,"link":"/eurologus/20250509_orosz-ukran-haboru_fidesz_europai-parlament","timestamp":"2025. május. 09. 09:11","title":"A Fideszt nem hatják meg a háborúban elrabolt ukrán gyerekek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","shortLead":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","id":"20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7.jpg","index":0,"item":"de0eaea2-4085-4744-8cf5-12ba7b774ed8","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","timestamp":"2025. május. 08. 07:42","title":"Miniszterelnöki biztosa lesz a pedagógiai innovációnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9d5358b-16be-4941-94ad-a576d58535ce","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Mit fognak elnevezni a magyar burzsoáziáról? Börtönszárnyat, esetleg. Nehéz szabadulni a gondolattól, hogy az egyre hevesebb rongyrázás a végjáték. Hogy az utolsó évüket akarják kiélvezni. És most már mindegy, mit csinálnak, mert túl vannak minden büntetési tételen. Vélemény.","shortLead":"Mit fognak elnevezni a magyar burzsoáziáról? Börtönszárnyat, esetleg. Nehéz szabadulni a gondolattól, hogy az egyre...","id":"20250508_hvg-Tota-W-Arpad-Szodoma-szazhusz-Ferrarija","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9d5358b-16be-4941-94ad-a576d58535ce.jpg","index":0,"item":"afeb357e-ce16-4959-8a9f-3adaa5c17356","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-Tota-W-Arpad-Szodoma-szazhusz-Ferrarija","timestamp":"2025. május. 08. 08:30","title":"Tóta W. Árpád: Szodoma százhúsz Ferrarija","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint a honvédelmi miniszter a felvételen „bevallja, sőt büszkén hirdeti”, hogy a békepártiság, amiről „évek óta papolnak, csak egy ócska hazugság”.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint a honvédelmi miniszter a felvételen „bevallja, sőt büszkén hirdeti”, hogy a békepártiság...","id":"20250508_magyar-peter-ruszin-szendi-romulusz-orban-viktor-bejelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7.jpg","index":0,"item":"341c234c-fb15-447a-97ab-bb88cc3c7e63","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_magyar-peter-ruszin-szendi-romulusz-orban-viktor-bejelentes","timestamp":"2025. május. 08. 09:17","title":"Szakítunk a békementalitással – mondja Szalay-Bobrovniczky a Magyar Péter által közzétett hangfelvételen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59686cf6-2169-4a9c-b3b5-0f58a688383c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Míg vannak, akik örülnek annak, hogy az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma elkapni készül a Google grabancát egy trösztellenes perben, mások, így többek között a Firefox mögött álló Mozilla számára ijesztő lehetőséget is hordozhat a keresőóriással szembeni ítélet.","shortLead":"Míg vannak, akik örülnek annak, hogy az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma elkapni készül a Google grabancát...","id":"20250508_google-elleni-trosztellenes-eljaras-mozilla-firefox-kovetkezmenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59686cf6-2169-4a9c-b3b5-0f58a688383c.jpg","index":0,"item":"1f5a4c17-4c7f-4187-aaed-8000e2ebbedf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_google-elleni-trosztellenes-eljaras-mozilla-firefox-kovetkezmenyek","timestamp":"2025. május. 08. 14:03","title":"Pánik üzemmódba kapcsoltak a Firefox-csapatban a Google ellen hozott ítélet miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két év alatt, 32 milliárd forintnyi ráfordítással épült meg Mallorcán egy olyan hosszúságú metró, amilyen a budapesti 4-es metró is lesz – áll egy blogbejegyzésben. A 4-es metró projektcége szerint a körtét hasonlítják az almához.
Metró Palma de Mallorcán
A 4-es metró várható építési költségei jelenleg 500 milliárd forint felett járnak, ezért is keltett megdöbbenést a Palma de Mallorcán a hírek szerint 32 milliárd forintból épült, a budapestihez hasonló hosszúságú metró híre. Az olcsó és takaros földalatti vasút hírét az előző héten kapták fel a munkaidőben körleveleket küldözgetők, miközben a benne szereplő adatok valójában tavaly tavasszal, a metró felavatásakor kerültek nyilvánosságra, s azóta jócskán elavultak.
Kérdés, hogy valóban összehasonlítható-e a két beruházás? Már az eredeti hír is kissé árnyalta volna a képet, abból ugyanis kiderült például az, hogy a kilenc megépült állomás közül kettő eleve a földfelszínen van, a többi is nyolc méter mélyen, a metró végállomása pedig a már meglévő vasútállomáson van.
A magyar 4-es metró - vélelmezett - pazarlásával szembeállított – vélelmezett – spanyol ésszerűség más megvilágításba kerül, ha elolvassuk a Wikipedia vonatkozó szócikkét, amely szerint a palmai metró összesen fél évig üzemelt menetrendszerűen, tavaly ősszel már beázások miatt lezárták, s azóta sem fut.
Mint kiderült, a 130 millió eurós ár is módosult utólag, összesen 312 millió euróra (80 milliárd forint), s bár nyilvánvalóan ez is lényegesen alacsonyabb ár egy 7,2 kilométeres szakaszért, mint a hazai 500 milliárd, egy olyan vonalért vérlázítóan soknak tűnik, amely szeptember óta használhatatlan.
Az urbanrail.net oldalról kiderül, hogy a 2005 januárjában építeni kezdett, átlagosan nyolc méter mélyen futó metróvonal 2,6 kilométer hosszan a földfelszínen fut. A nyolc méteres mélység olyan kéregvasutat rejt, mint amilyen a pesti földalatti, amelynek pályáját kiásták, nem fúrták, ráadásul csak egy alagutat kellett hozzá kialakítani. A 4-es metró húsz méteres mélységben fut, s két párhuzamos alagutat kell hozzá kifúrni – áll abban a közleményben, amelyet időközben a metróprojektet lebonyolító, a BKV által alapított DBR Metro Kft. kitett a honlapjára.
A projektigazgatóság szerint az almát hasonlítják a körtéhez, s nem keverendő össze egy, a palmaihoz hasonló, leginkább elővárosi vasútnak számító, negyedóránként járó közlekedési eszköz, s a Budapesten épülő metró. „A 4-es metró megépítésének számos problémája a sűrűn lakott területekből adódik. A százötven éve épülő közművek labirintusának feltérképezése és kiváltása, az idős lakóházak biztosítása, a lakók, a laikus (sic!) szervezetek, a polgármesteri hivatalok igényeinek megfelelés óriási bürokratikus és szakmai teher, ami a kivitelezés csúszását és a költségek emelkedését jelenti” – áll a honlapra kirakott közleményben.
A projektcég szerint ennél is nagyobb és költségesebb problémát okoz a Budapest alatt lévő, váltakozó állagú kőzet, s a talajvíz, amellyel a palmai metróépítésen nem kellett számolni.
A palmai metróépítés két évet vett igénybe, ehhez képest a 4-es metrót 2011-re ígérik. Ehhez a projektcég annyit fűz hozzá, hogy a budapesti területeken gyakoriak a régészeti leletek, amelyeket biztosítani kell és feltárni. „A 4-es metró útvonalán a Kelenföldi állomás, Tétényi út és a Szent Gellért tér állomások területén voltak kisebb, de még így is hetekig, hónapokig tartó feltárások” – írják.
Persze az, hogy a beázással küzdő palmai metró közelebb áll az elővárosi vasúthoz, vagy kéregvasúthoz, még nem jelenti azt, hogy Budapesten ne lett volna ésszerű egy hasonló megoldás. A VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) elképzelése szerint ugyanis a metró csak a Keleti és a Kelenföldi pályaudvar között közlekedne a föld alatt, az agglomerációban pedig a MÁV állomásain gyűjtené össze az utasokat, úgy, ahogy a tervezett 5-ös metró a csepeli és a szentendrei HÉV vonalán teszi majd.
Kétmilliárd forinttal lehet olcsóbb a 4-es metró építése, miután a szakemberek megállapították, hogy nincs szükség egy úgynevezett főszellőző megépítésére Újbudán - jelentette be Újbuda polgármestere. A beruházás elhagyásával a szellőző helyén álló játszótér is megmenekülhet.
A főváros szempontjából sok helyen előnytelen metrószerződéseket tető alá hozó korábbi metróbiztos, Gulyás László lehet a fő felelőse a beruházás körüli fiaskóknak; elbocsátása esetén több tízmillió forintos végkielégítést kaphat - írta kedden a Népszabadság.
Közös megegyezéssel távozik Gulyás László a DBR Metró Projekt Igazgatóság igazgatóhelyettesi posztjáról - közölte a Budapesti Közlekedési Zrt. sajtóirodája.
Talán meg se épül a 4-es metró Fővám téri megállója, s a tízállomásosra tervezett első szakaszon csak kilenc helyen állnak meg a szerelvények - írta hétfőn a Népszava.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség december 20-án közzétette honlapján a 4-es metró első szakaszának építésére vonatkozó uniós pályázatát a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretében - közölte a Főpolgármesteri Hivatal.