Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A lakosság 9 százalékos inflációt vár egy évre előretekintve, ez a hivatalos előrejelzések több mint duplája. A lakosság megtakarítási kedve nő, a nyugdíjpénztári megtakarítások feltörését sem tervezi a nagy többség.","shortLead":"A lakosság 9 százalékos inflációt vár egy évre előretekintve, ez a hivatalos előrejelzések több mint duplája...","id":"20250605_Hiaba-kuzd-Nagy-Marton-a-lakossag-meg-mindig-borzasztoan-magas-inflaciot-var","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"354d0905-048f-4924-bda8-5fee7b3f10f1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_Hiaba-kuzd-Nagy-Marton-a-lakossag-meg-mindig-borzasztoan-magas-inflaciot-var","timestamp":"2025. június. 05. 10:25","title":"Hiába küzd Nagy Márton, a lakosság még mindig borzasztóan magas inflációt vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a792028-a700-4f63-a7a2-d24ae3a39c6c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Segíti a kormányváltást Gyurcsány Ferenc visszavonulása az ellenzékiek nagy többsége szerint.","shortLead":"Segíti a kormányváltást Gyurcsány Ferenc visszavonulása az ellenzékiek nagy többsége szerint.","id":"20250605_publicus-intezet-kozvelemeny-kutatas-gyurcsany-ferenc-ellenzek-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a792028-a700-4f63-a7a2-d24ae3a39c6c.jpg","index":0,"item":"a5331b1f-0d8b-47b0-9877-aa5108d7d8c3","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_publicus-intezet-kozvelemeny-kutatas-gyurcsany-ferenc-ellenzek-valasztas","timestamp":"2025. június. 05. 08:10","title":"Publicus: Az ellenzékiek több mint kétharmada szerint Gyurcsány ténykedése inkább ártott a legutóbbi választás előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01212c11-9553-4d1d-9621-b673f73f27bf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Mahmud Ahmadinezsád a fenntarthatóságról beszélt, és a rektorral is találkozott.","shortLead":"Mahmud Ahmadinezsád a fenntarthatóságról beszélt, és a rektorral is találkozott.","id":"20250604_nke-mahmud-ahmadinezsad-deli-gergely-irani-elnok-holokauszttagado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01212c11-9553-4d1d-9621-b673f73f27bf.jpg","index":0,"item":"cffd51e5-9532-479d-9a66-9b7741313239","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_nke-mahmud-ahmadinezsad-deli-gergely-irani-elnok-holokauszttagado","timestamp":"2025. június. 04. 14:04","title":"Ismét a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen adott elő a holokauszttagadó volt iráni elnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Facebook-posztokból tudták meg az osztrák hatóságok, hogy a határtól mindössze négy kilométerre fekvő Peresztegen földelnek el több száz, a ragadós száj- és körömfájás vírusával fertőzött tehenet. A Duma Aktuál ennek kapcsán érdekes kérdéseket boncolgatott. Honnan tudjuk, hogy mi fáj a marháknak? Vajon a kullancsok is az (állat)mennyországba kerülnek? Lehet-e valami virálisabb egy dögkút melletti szelfinél? Miért örül Litkai Gergely annak, ahogyan Müller Cecília kezelte koronavírus-járványt? És emlékszik-e még valaki a dániai covidos nyércekre, amelyek egyszer csak lebegni kezdtek? ","shortLead":"Facebook-posztokból tudták meg az osztrák hatóságok, hogy a határtól mindössze négy kilométerre fekvő Peresztegen...","id":"20250604_duma-aktual-szaj-es-koromfajas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909.jpg","index":0,"item":"fab5795d-0eb8-4887-9e49-04df68b7b6c8","keywords":null,"link":"/360/20250604_duma-aktual-szaj-es-koromfajas-video","timestamp":"2025. június. 04. 19:00","title":"Lebegő nyércek és mennybe jutó kullancsok: ez van, ha jogászok elemzik a száj- és körömfájásjárvány kezelését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint az emberek kíváncsiak arra, a Mészáros nevén lévő 1400 milliárd forintból mennyi ténylegesen az övé.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint az emberek kíváncsiak arra, a Mészáros nevén lévő 1400 milliárd forintból mennyi...","id":"20250605_magyar-peter-meszaros-lorinc-teves-beszelgetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"e10b8e9d-a1a3-48ae-b115-5e671d19db0b","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_magyar-peter-meszaros-lorinc-teves-beszelgetes-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 21:33","title":"Magyar Péter ismét írt Mészáros Lőrincnek és tévés beszélgetésre hívta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5179036a-6b7e-476c-98cd-bf56768fcdc9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes-színész abban hisz, hogy a művészetnek nincs oldala.","shortLead":"Az énekes-színész abban hisz, hogy a művészetnek nincs oldala.","id":"20250605_Bereczki-Egy-rogtonitelo-birosag-var-mindenkire-aki-kozeleti-dolgokban-megszolal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5179036a-6b7e-476c-98cd-bf56768fcdc9.jpg","index":0,"item":"e6c4fd82-e698-4cf9-b56b-9dc82028a89b","keywords":null,"link":"/elet/20250605_Bereczki-Egy-rogtonitelo-birosag-var-mindenkire-aki-kozeleti-dolgokban-megszolal","timestamp":"2025. június. 05. 08:41","title":"Bereczki: „Egy rögtönítélő bíróság vár mindenkire, aki közéleti dolgokban megszólal”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8418fb8b-3448-41ed-846e-5ec23481d46a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A korosodó Vitara és S-Cross a korábbiaknál szerényebb teljesítményű változatban folytatja életútját.","shortLead":"A korosodó Vitara és S-Cross a korábbiaknál szerényebb teljesítményű változatban folytatja életútját.","id":"20250604_gyengebb-uj-motort-kap-az-esztergomi-suzuki-vitara-s-cross","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8418fb8b-3448-41ed-846e-5ec23481d46a.jpg","index":0,"item":"20fb0eaa-6344-4be4-8a92-7ba4ab4c4ab3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_gyengebb-uj-motort-kap-az-esztergomi-suzuki-vitara-s-cross","timestamp":"2025. június. 04. 08:58","title":"Gyengébb új motort kapnak az esztergomi Suzukik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f58fe2d2-f12f-4ba2-b46e-f8f928acf414","c_author":"HVG","category":"360","description":"Ígéretesnek tűnik egy egyszerű, otthon is elvégezhető szaglásteszt a kezdeti Alzheimer-kór kimutatására.","shortLead":"Ígéretesnek tűnik egy egyszerű, otthon is elvégezhető szaglásteszt a kezdeti Alzheimer-kór kimutatására.","id":"20250605_hvg-otthoni-alzheimer-teszt-szagminta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f58fe2d2-f12f-4ba2-b46e-f8f928acf414.jpg","index":0,"item":"a5ffa28b-d95e-4877-a664-7760acbfa3c4","keywords":null,"link":"/360/20250605_hvg-otthoni-alzheimer-teszt-szagminta","timestamp":"2025. június. 05. 16:00","title":"Meglepően egyszerű az új, otthoni Alzheimer-teszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két év alatt, 32 milliárd forintnyi ráfordítással épült meg Mallorcán egy olyan hosszúságú metró, amilyen a budapesti 4-es metró is lesz – áll egy blogbejegyzésben. A 4-es metró projektcége szerint a körtét hasonlítják az almához.
Metró Palma de Mallorcán
A 4-es metró várható építési költségei jelenleg 500 milliárd forint felett járnak, ezért is keltett megdöbbenést a Palma de Mallorcán a hírek szerint 32 milliárd forintból épült, a budapestihez hasonló hosszúságú metró híre. Az olcsó és takaros földalatti vasút hírét az előző héten kapták fel a munkaidőben körleveleket küldözgetők, miközben a benne szereplő adatok valójában tavaly tavasszal, a metró felavatásakor kerültek nyilvánosságra, s azóta jócskán elavultak.
Kérdés, hogy valóban összehasonlítható-e a két beruházás? Már az eredeti hír is kissé árnyalta volna a képet, abból ugyanis kiderült például az, hogy a kilenc megépült állomás közül kettő eleve a földfelszínen van, a többi is nyolc méter mélyen, a metró végállomása pedig a már meglévő vasútállomáson van.
A magyar 4-es metró - vélelmezett - pazarlásával szembeállított – vélelmezett – spanyol ésszerűség más megvilágításba kerül, ha elolvassuk a Wikipedia vonatkozó szócikkét, amely szerint a palmai metró összesen fél évig üzemelt menetrendszerűen, tavaly ősszel már beázások miatt lezárták, s azóta sem fut.
Mint kiderült, a 130 millió eurós ár is módosult utólag, összesen 312 millió euróra (80 milliárd forint), s bár nyilvánvalóan ez is lényegesen alacsonyabb ár egy 7,2 kilométeres szakaszért, mint a hazai 500 milliárd, egy olyan vonalért vérlázítóan soknak tűnik, amely szeptember óta használhatatlan.
Az urbanrail.net oldalról kiderül, hogy a 2005 januárjában építeni kezdett, átlagosan nyolc méter mélyen futó metróvonal 2,6 kilométer hosszan a földfelszínen fut. A nyolc méteres mélység olyan kéregvasutat rejt, mint amilyen a pesti földalatti, amelynek pályáját kiásták, nem fúrták, ráadásul csak egy alagutat kellett hozzá kialakítani. A 4-es metró húsz méteres mélységben fut, s két párhuzamos alagutat kell hozzá kifúrni – áll abban a közleményben, amelyet időközben a metróprojektet lebonyolító, a BKV által alapított DBR Metro Kft. kitett a honlapjára.
A projektigazgatóság szerint az almát hasonlítják a körtéhez, s nem keverendő össze egy, a palmaihoz hasonló, leginkább elővárosi vasútnak számító, negyedóránként járó közlekedési eszköz, s a Budapesten épülő metró. „A 4-es metró megépítésének számos problémája a sűrűn lakott területekből adódik. A százötven éve épülő közművek labirintusának feltérképezése és kiváltása, az idős lakóházak biztosítása, a lakók, a laikus (sic!) szervezetek, a polgármesteri hivatalok igényeinek megfelelés óriási bürokratikus és szakmai teher, ami a kivitelezés csúszását és a költségek emelkedését jelenti” – áll a honlapra kirakott közleményben.
A projektcég szerint ennél is nagyobb és költségesebb problémát okoz a Budapest alatt lévő, váltakozó állagú kőzet, s a talajvíz, amellyel a palmai metróépítésen nem kellett számolni.
A palmai metróépítés két évet vett igénybe, ehhez képest a 4-es metrót 2011-re ígérik. Ehhez a projektcég annyit fűz hozzá, hogy a budapesti területeken gyakoriak a régészeti leletek, amelyeket biztosítani kell és feltárni. „A 4-es metró útvonalán a Kelenföldi állomás, Tétényi út és a Szent Gellért tér állomások területén voltak kisebb, de még így is hetekig, hónapokig tartó feltárások” – írják.
Persze az, hogy a beázással küzdő palmai metró közelebb áll az elővárosi vasúthoz, vagy kéregvasúthoz, még nem jelenti azt, hogy Budapesten ne lett volna ésszerű egy hasonló megoldás. A VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) elképzelése szerint ugyanis a metró csak a Keleti és a Kelenföldi pályaudvar között közlekedne a föld alatt, az agglomerációban pedig a MÁV állomásain gyűjtené össze az utasokat, úgy, ahogy a tervezett 5-ös metró a csepeli és a szentendrei HÉV vonalán teszi majd.
Kétmilliárd forinttal lehet olcsóbb a 4-es metró építése, miután a szakemberek megállapították, hogy nincs szükség egy úgynevezett főszellőző megépítésére Újbudán - jelentette be Újbuda polgármestere. A beruházás elhagyásával a szellőző helyén álló játszótér is megmenekülhet.
A főváros szempontjából sok helyen előnytelen metrószerződéseket tető alá hozó korábbi metróbiztos, Gulyás László lehet a fő felelőse a beruházás körüli fiaskóknak; elbocsátása esetén több tízmillió forintos végkielégítést kaphat - írta kedden a Népszabadság.
Közös megegyezéssel távozik Gulyás László a DBR Metró Projekt Igazgatóság igazgatóhelyettesi posztjáról - közölte a Budapesti Közlekedési Zrt. sajtóirodája.
Talán meg se épül a 4-es metró Fővám téri megállója, s a tízállomásosra tervezett első szakaszon csak kilenc helyen állnak meg a szerelvények - írta hétfőn a Népszava.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség december 20-án közzétette honlapján a 4-es metró első szakaszának építésére vonatkozó uniós pályázatát a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretében - közölte a Főpolgármesteri Hivatal.