szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Hajnali 3 órakor határozatlan időre meghirdetett sztrájkba kezdett pénteken a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-START Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél, amelyet délben felfüggesztett.

A VDSZSZ a sztrájkban érintett három társaság munkavállalóirészére munkavállalónként nettó 250 ezer forint kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Ezen felül a 2008. január 1-jén a társaságba vitt MÁV Gépészeti Zrt. és a 2007. július 1-jén kiszervezett MÁV Start Zrt. munkavállalói részére 10 százalékos alapbérfejlesztést is követelnek. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint irreálisak és nem jogosak a VDSZSZ követelései.

A sztrájk ideje alatt egyeztetett a MÁV és a VDSZSZ a követelésekről, illetve a még elégséges szolgáltatásról, azonban egyik kérdésben sem született megállapodás. Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke a tárgyalást követően elmondta: nem közeledtek az álláspontok a bérek tekintetében, azt viszont sikerült elérniük, hogy a munkáltató megértette a követelésüket.
   
Bár a VDSZSZ péntek délben felfüggesztette a sztrájkot, a munkáltatókkal folytatott tárgyalások eredményétől függően szombaton, vasárnap és hétfőn is folytatódhat a határozatlan idejű vasúti sztrájk - mondta Gaskó István, aki szerint a VDSZSZ és a korábbi gazdasági és közlekedési miniszter, Kóka János között 2005-ben szóbeli megállapodás született, a tárca vezetője ígéretet tett arra, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételeiből a dolgozók is részesülhetnek. 
   
Ábrahám Gergely, a GKM szóvivője ezzel kapcsolatban kijelentette, hogy ilyen megállapodás sem írásban sem szóban nem született. Emlékeztetett arra, hogy 2005-ben valóban felmerült a dolgozói tulajdonszerzés lehetősége a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon, az akkori miniszter ezt azonban egy hosszabb távra
szóló - például a reálbéremelés mérséklését is tartalmazó - megállapodás esetén tartotta volna elképzelhetőnek. A megegyezés azonban végül nem jött létre. Gaskó István megerősítette, hogy mindaddig, amíg nem születik
számukra elfogadható egyezség, addig olyan sztrájk technikát alkalmaznak - sztrájk, felfüggesztés, sztrájk -, aminek célja, hogy egyrészt minél kevésbé fáradjanak el a vasúti dolgozók, másrészt csak időlegesen bénuljon meg a vasúti közlekedés.
   
A MÁV adatai szerint vonalaikon az 1.708 vonatból 351 közlekedett pénteken hajnal 3 óra és 12 óra között. Az éjszakai műszakban reggel hat óráig a forgalomirányítói munkakörben vezényelt dolgozók 86 százaléka dolgozott, csupán 14 százalékuk sztrájkolt. A nappalra vezényelt forgalmi dolgozók 91 százaléka dolgozott, és mindössze 9 százalékuk sztrájkolt. A MÁV-START Zrt.-nél az 1.866 szolgálatba vezényelt pénztáros, jegyvizsgáló és kocsivizsgáló közül 1.341-en dolgoztak, ami 72 százaléknak felel meg, míg 28 százalékuk, 525 dolgozó nem vette fel a munkát.  
   
Gaskó István szerint a pénteki 9 óra időtartamú sztrájk a terveik szerint zajlott, mert a vasúti közlekedés megbénult. Adatai szerint a szolgálatban lévők 75 százaléka nem vette fel a munkát,  a műhelyekben pedig csaknem teljes volt a részvétel a sztrájkban. A MÁV a sztrájk felfüggesztését követően közölte, hogy igyekszik
minél előbb helyre állítani a menetrend szerinti közlekedést, amely során a budapesti elővárosi járatok, az InterCity-vonatok, a távolsági gyorsvonatok kapnak elsőbbséget. Péntek este még késésekkel ugyan, de az utasok eljutását biztosítják valamennyi vonalon.

A teljes menetrend a vasúton várhatóan a szombati üzemkezdetre áll helyre, a nemzetközi vonatoknál késések várhatók még szombat délelőtt is. A VDSZSZ szombaton 15 órakor a MÁV Zrt.-vel, míg vasárnap 10 órakor a MÁV-START Zrt.-vel folytatja a tárgyalásokat. A MÁV-csoport 36.991 munkavállalójából 9400 a VDSZSZ tagja. A
MÁV Zrt.-nél 2007. december 31-én - amikor még a mozdonyvezetők és a gépészet dolgozói is odatartoztak - 29.985 munkavállalóból 5863, a MÁV-START-nál a 4894 munkavállalóból 2506 volt tagja a VDSZSZ-nek. A
MÁV-Cargónál 2112 munkavállalóból 1031-en tagjai a VDSZSZ-nek.
   
A vasúti ágazatban a VDSZSZ mellett jelentős szervezettséggel rendelkezik még a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasutasok Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, valamint a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!