Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6bdb9ba-1026-4c95-9781-c454e451b4c8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Mivel az orosz vagyon adja a fedezetet, a támogatást nem kell majd visszatéríteni.","shortLead":"Mivel az orosz vagyon adja a fedezetet, a támogatást nem kell majd visszatéríteni.","id":"20250409_1-milliard-eurot-kapott-Ukrajna-a-befagyasztott-orosz-vagyonok-hozamabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6bdb9ba-1026-4c95-9781-c454e451b4c8.jpg","index":0,"item":"336a35d9-94cb-4520-a959-9528b768ddbf","keywords":null,"link":"/vilag/20250409_1-milliard-eurot-kapott-Ukrajna-a-befagyasztott-orosz-vagyonok-hozamabol","timestamp":"2025. április. 09. 19:10","title":"Egymilliárd eurót kapott Ukrajna a befagyasztott orosz vagyonok hozamából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d221293-805d-4dee-beca-8fd506ed585c","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Lehet, hogy most kihalófélben lévő állatok megmentésében mutatkozhat meg a kísérlet haszna.","shortLead":"Lehet, hogy most kihalófélben lévő állatok megmentésében mutatkozhat meg a kísérlet haszna.","id":"20250410_feltamasztott-oriasfarkas-Colossal-remfarkas-Tronok-Harca","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d221293-805d-4dee-beca-8fd506ed585c.jpg","index":0,"item":"77e539a6-71b7-4945-a1d9-4c874a91bc97","keywords":null,"link":"/360/20250410_feltamasztott-oriasfarkas-Colossal-remfarkas-Tronok-Harca","timestamp":"2025. április. 10. 16:00","title":"Mennyire ősállat és mennyire utánzat a most feltámasztott óriásfarkas?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5008f761-3b1e-4dad-a474-cba0392f4139","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan mikrobatörzset fedeztek fel, ami 21 méterrel a felszín alatti talajban él, és képes lebontani azokat az anyagokat, amelyek átjutottak a felszíni rétegen.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan mikrobatörzset fedeztek fel, ami 21 méterrel a felszín alatti talajban él, és képes lebontani...","id":"20250409_talaj-viz-mikroba-bakterium-csp1-3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5008f761-3b1e-4dad-a474-cba0392f4139.jpg","index":0,"item":"74f351f9-350f-4afe-bb13-6b8c061849f9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_talaj-viz-mikroba-bakterium-csp1-3","timestamp":"2025. április. 09. 13:03","title":"Az egész világ vizét megtisztíthatják azok a baktériumok, amiket most fedeztek fel a talajban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"751fe048-0863-4202-bf19-e27b5178ea9b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy hiba miatt korábban már megesett, hogy hirdetéseket hallhattak a Spotify Premium előfizetői, de ezt akkor gyorsan javították. Az aggodalom azonban maradt a felhasználókban, hogy mi van, ha ez nem is véletlen volt – a Spotify most egy rövid nyilatkozatban reagált a dologra.","shortLead":"Egy hiba miatt korábban már megesett, hogy hirdetéseket hallhattak a Spotify Premium előfizetői, de ezt akkor gyorsan...","id":"20250409_spotify-premium-elofizetes-reklamok-pletykak-nyilatkozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/751fe048-0863-4202-bf19-e27b5178ea9b.jpg","index":0,"item":"4930d03c-9dad-428d-b090-8cc0927bc3c5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_spotify-premium-elofizetes-reklamok-pletykak-nyilatkozat","timestamp":"2025. április. 09. 12:03","title":"Tényleg jönnek a reklámok a fizetős Spotifyba? Megszólalt a cég az ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"306b3d1a-4a6b-449a-a54a-7f9be73b7862","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"50 százalék feletti tartományba mozdult el a VOSZ Barométer az első negyedévben, a részindexek közül azonban több még mindig mélyponton áll.","shortLead":"50 százalék feletti tartományba mozdult el a VOSZ Barométer az első negyedévben, a részindexek közül azonban több még...","id":"20250408_vosz-barometer-2025-elso-negyedev-kkv-vallalkozas-vallalkozoi-hangulat-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/306b3d1a-4a6b-449a-a54a-7f9be73b7862.jpg","index":0,"item":"1e698770-bee4-4579-a623-0d315e2d7d7d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_vosz-barometer-2025-elso-negyedev-kkv-vallalkozas-vallalkozoi-hangulat-gazdasag","timestamp":"2025. április. 09. 07:18","title":"Optimistábbak lettek év elejére a magyar vállalkozók, kérdés, hogy ez trendforduló-e","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97d4c4c6-c277-47f8-8798-7919a9d68f95","c_author":"Tiszai Balázs","category":"kkv","description":"Egyelőre a marhatelepeken pusztít a kór, de a sertésexportot már így is korlátozzák, ráadásul meg kell küzdeni a madárinfluenzával is. ","shortLead":"Egyelőre a marhatelepeken pusztít a kór, de a sertésexportot már így is korlátozzák, ráadásul meg kell küzdeni...","id":"20250409_Husszovetseg-husipar-Eder-Tamas-szaj-es-koromfajas-jarvany-serteshus-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97d4c4c6-c277-47f8-8798-7919a9d68f95.jpg","index":0,"item":"8a773069-01ac-4691-8646-fdb538ede9ef","keywords":null,"link":"/kkv/20250409_Husszovetseg-husipar-Eder-Tamas-szaj-es-koromfajas-jarvany-serteshus-ebx","timestamp":"2025. április. 09. 09:20","title":"Épp helyrebillent volna a húsipar, amikor kitört a száj- és körömfájás járvány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"502be8e9-f6cd-45d1-8580-5dc0098c3111","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A továbbfejlesztett Toyota GR Corolla egyedi aerodinamikai csomaggal és nagyobb nyomatékkal támad.","shortLead":"A továbbfejlesztett Toyota GR Corolla egyedi aerodinamikai csomaggal és nagyobb nyomatékkal támad.","id":"20250409_ime-a-toyota-meg-durvabb-gr-corollaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/502be8e9-f6cd-45d1-8580-5dc0098c3111.jpg","index":0,"item":"4b463adc-0665-4706-9e47-37eb1fb77e8c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_ime-a-toyota-meg-durvabb-gr-corollaja","timestamp":"2025. április. 09. 06:41","title":"Íme a Toyota még durvább GR Corollája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c55d1938-6bbf-4cff-93d8-95c4edc06a44","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ne vigye magával az ágyba a mobilját: egy friss vizsgálat szerint durván rontja az alvásminőségét, ha még nyomkodja, mielőtt lehunyná a szemét.","shortLead":"Ne vigye magával az ágyba a mobilját: egy friss vizsgálat szerint durván rontja az alvásminőségét, ha még nyomkodja...","id":"20250409_telefon-hasznalata-agyban-elalvas-elott-almatlansag-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c55d1938-6bbf-4cff-93d8-95c4edc06a44.jpg","index":0,"item":"e76ffdee-dc67-4fb7-bbb0-30b19a22c7cf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_telefon-hasznalata-agyban-elalvas-elott-almatlansag-kutatas","timestamp":"2025. április. 09. 08:03","title":"63%-kal növeli az álmatlanság esélyét, 24 perccel rövidíti az alvást – mi az?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bemutatták az új budapesti metrószerelvényt - fotóval
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Bemutatták a Budapestre érkező első új metrószerelvényt pénteken a szállító cég, az Alstom lengyelországi gyáregységében.
A chorzowi gyárban Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester elmondta: az első szerelvény októberben érkezik Budapestre, ahol eleinte éjszakánként fogják tesztelni és, ha minden optimálisan alakul, 2009 februárjában üzembe helyezhetik a piros vonalon. Hozzátette: egy pár hónapig egyszerre fognak közlekedni a régi és az új metrókocsik, míg 2009. októberére várhatóan megérkezik az összes új szerelvény.
A 4-es metró kocsijaival kapcsolatban - amelyeket szintén az Alstom gyárt és szállít - Demszky Gábor kifejtette: ha olyan állapotban lesz a pálya, 2010 márciusában üzembe helyezhetik az első szerelvényt, augusztusra pedig a tervek szerint az összes megérkezik.
A metrószerelvények paramétereivel kapcsolatban közölte: a 4-es vonalon automata vezérlésűek lesznek a kocsik, míg a 2-esen - csakúgy mint eddig - vezető fog irányítani. A 4-es (zöld) vonalon közlekedő szerelvények 80 kilométer/órával tudnak majd maximum haladni, a 2-es szerelvényeinek legnagyobb sebessége 70 kilométer/óra lesz. Mind a két vonalon légkondicionált, vizuális és hangbemondásos utastájékoztatással egyaránt ellátott kocsikban utazhatnak majd a fővárosban közlekedők - fűzte hozzá.
A világon minden negyedik metrószerelvényt az Alstom gyártja - hangsúlyozta Demszky Gábor. Arra is kitért, várják, hogy jövő januárban a Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadja a megfelelő engedélyeket, hogy közlekedhessenek a szerelvények Budapesten. Viták azonban még vannak a hatósággal - jegyezte meg.
Ezzel kapcsolatban - újságírói kérdésekre reagálva - elmondta: mintegy 6 hónapos késésben van a metrószerelvények szállítása, arról azonban még folyik a vita, hogy ennek mi az oka. Az Alstom szerint a közlekedési hatóság késve adta ki az engedélyt a prototípusra. A főpolgármester úgy fogalmazott: keresik azt a megoldást, ami elősegítheti a megfelelő időben történő szállítást. Az esetleges kötbér összegéről nem esett szó, a részt vevő felek úgy fogalmaztak: "keresni kell a kompromisszumokat".
Az Alstom 2006 májusában írta alá a budapesti 2-es és a most épülő 4-es metróvonal új szerelvényeinek gyártására és szállítására vonatkozó szerződéseket. Az összesen 65 milliárd forintért vásárolt 37 metrószerelvényből a 2-es metróra szánt 22 járművet 2008 májusától egy éven át szállították volna le. Az Alstom azonban tavaly júliusban jelezte, hogy az előzetes típusengedély késedelmes beszerzése miatt hónapokat csúszik a szállítás. A BKV emiatt mintegy 13 millió euró kötbért igényelt az Alstomtól. A cég vitatta a kötbér jogosságát, egyidejűleg kezdeményezte a projekt csaknem egy évvel való meghosszabbítását, amiért csaknem 15 millió eurós többletköltség-igényt jelentett be.
A szerelvények szállításának csúszása befolyásolja a Siemensszel a vonatbefolyásoló rendszerek telepítésére kötött szerződések határidős teljesítését. Emiatt a BKV-nak késedelmi kötbért kellene fizetnie, amelynek összege a 2-es metró esetében minimum 975 ezer euró egy korábbi közlés szerint.
A kisföldalatti ihlette az új budapesti metrószerelvények design-ját és formaterveit. A chorzowi gyáregységben teljesen külön álló műhelycsarnokok vannak a budapesti metrószerelvények gyártására, amelyekben minden egyes munkafolyamatot - a kocsiszekrények kialakításától kezdve az összeszerelés legapróbb mozzanatáig - mindent külön munkaállomásokon végeznek.
A fekete-fehér szerelvények dupla fényszórókkal, négyszögletes ütközőkkel vannak felszerelve és külsőségeikben több ponton a kisföldalatti stílusjegyeit hordozzák. A küllemtervet Xavier Allard által vezetett design csoport tervezte. A négyajtós szerelvények hosszúsága a 2-es vonalon - ahol öt kocsival fognak közlekedni - 100 méter, a négykocsis 4-esen pedig 80 méter. Mindkét vonalra négyzetméterenként öt utassal számolt a gyártó.
A Budapestre készülő Metropolis termékcsalád járműveihez alapanyagként többségében acélt, alumíniumot és rezet használtak fel, a speciális hangszigetelésnek köszönhetően pedig alacsony külső-belső zajszinttel fognak közlekedni. Az Alstom 70 éve gyárt metrószerelvényeket; a második legnagyobb metrókészítő a világon. Gyártott metrót például Sanghaj, Barcelona, Szingapúr és Varsó számára, azonban a metrón kívül vonatgyártása is jelentős. Nevéhez fűződik például a híres francia nagysebességű vonat, a TGV. Az Alstom csoport Magyarországon mintegy 430 alkalmazottat foglalkoztat; az Alstom Hungária Zrt. 2007/2008-as üzleti évben elért árbevétele - tájékoztatásuk szerint - meghaladta a 30,9 millió eurót.