szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az elmúlt fél évben mintegy 5-6 centimétert süllyedt a Műegyetem vegyészmérnöki és biomérnöki karának "Ch" épülete, a süllyedés így már megközelíti a veszélyes mértéket; a mozgás lassult ugyan az elmúlt két hétben, de nem állt meg - mondta Pokol Béla, a kar dékánja.

A Népszabadság pénteken arról írt, lehet, hogy ki kell üríteni a Műegyetemet, mert a 4-es metró építése miatt lassan süllyed az épület. A lap úgy tudja, kritikus határra ért a vegyészmérnöki és biomérnöki kar épületének süllyedése, amelyet a metróalagút és az épület alatti peron építése okoz.

Pokol Béla az MTI-nek elmondta: a süllyedést folyamatosan mérik, az adatok azonban nem hozzájuk, hanem a beruházóhoz futnak be, amely az időnként közli velük azokat.

A legutóbbi, általa ismert adatok szerint 5 és 6 centiméter közötti az épület süllyedése az elmúlt fél évben. Ez meghaladja a szakértők által jósolt mértéket - jegyezte meg, hozzátéve: tudomása szerint veszélyes helyzet 6 centimétertől állhat elő, ekkor már komoly károk keletkezhetnek.

Mint mondta, már most is vannak a főfalakban, a pillérekben, illetve boltozatoknál repedések. További veszélyforrást jelenthetnek a közművek, nem tudni, hogy például a csatornák, gázcsövek hogyan reagálnak a veszélyes értéket meghaladó süllyedésre. Az épület repedésének következménye, hogy egymáshoz képest is mozognak a falak, a födémek, tehát épületen belül is jelentkezhetnek problémák. A süllyedés augusztus vége felé lett olyan mértékű, hogy a beruházó és kivitelező jelentkezett az egyetemnél.

A mozgás az utóbbi két hétben ugyan lassult, de nem állt meg, s tudomásuk szerint a mélyállomás építése nem fejeződött be, az épület most is mozog - tette hozzá Pokol Béla.Az épület állapotát folyamatosan figyelik, statikai szakértő azonnal jelzi, ha bárhol veszélyhelyzet áll elő.

A dékán által az MTI-hez eljuttatott, szeptember végi egyetemi összefoglaló anyagban az olvasható: a metróépítkezés megkezdése előtt készült szakértői tanulmány szerint a több mint 100 éves épületet, illetve elsősorban az épület alapozását meg kellene erősíteni, hogy biztonsággal kibírja a közvetlen alatta folyó metróvonal- és állomásépítési munkálatokat. Ez mintegy egymilliárd forintba kerülne, a stabilizációs munkálatokat azonban költségtakarékossági okokból nem végezték el.

A 4-es metró Szent Gellért téri állomásának elkészültét követően közvetlenül a "Ch" épület alatt fékeznek és gyorsítanak majd a szerelvények, ami azért lehet kritikus, mert az épületben olyan vegyi kísérletek zajlanak, amelyekhez rezgésmentes (és elektromágneses terhelés mentes) környezetre van szükség. Az egyetem korábbi, ez irányú jelzéseit sem vették figyelembe, így nem zárható ki, hogy szükségessé válik a kari mérőlaborok egy részének másik egyetemi épületbe történő átköltöztetése.

A Műegyetem az ügyben már korábban is többször megkereste a beruházó DBR Metró Projekt Igazgatóságot, ám érdemi intézkedés nem történt, és az elmaradt szakértői vizsgálatokat sem végezték el pótlólag. Eddig az intézmény külső forrást nem vett igénybe, hogy megvizsgáltassa, és szükség szerint stabilizálhassa, megerősíthesse a "Ch" épületet, de a kialakult helyzetben a napokban segítséget kért az Oktatási és Kulturális Minisztériumtól.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság péntek délelőtt az MTI-vel azt közölte: nincs veszélyben statikai szempontból a Műegyetem "Ch" épülete; a süllyedés megállt, a keletkezett károkat megtérítik a metróépítők.

A beruházó hozzátette: az építkezés kezdete óta végzett helyszíni szemlék szerint a Műegyetem "Ch" épületének süllyedése nem éri el az előzetes állapotfelmérések nyomán megállapított, szakértők által várt határértéket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

4-es metró: DBR Metró Projekt nem fizet a kivitelezőnek

Nem fizeti ki a jogosulatlan követeléseket a DBR Metró Projekt Igazgatóság, még fenyegetőzés hatására sem. Bármely indokolatlan leállásáért a kivitelező - ez esetben a Bamco - tartozik anyagi és jogi felelősséggel - közölte a metróberuházásért felelős igazgatóság szóvivője. A Bamco többletként összesen 150 millió eurót követel az építtetőtől, miközben az egész beruházás 170 millió euró.

MTI Gazdaság

Egymillió forintos bírság a 4-es metró kivitelezőjének

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) egymillió forint eljárási bírságot szabott ki a 4-es metrót kivitelező BAMCO Közkereseti Társasággal szemben és megtiltotta az átkötő alagút építését, annak kiviteli tervének jóváhagyásáig. Az indoklás szerint az építkezés engedély nélkül zajlott a hatóság figyelmeztetése ellenére.