szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A kollektív szerződésről folytatott hétfői tárgyaláson a Budapest Airport nyolcórás munkarend bevezetését javasolta, amely a munkaadó véleménye szerint megfelel az EU gyakorlatának, jobban illeszkedik a repülőtér forgalmához is. A felek kedden folytatják az egyeztetést.

Szollár Domokos, a BA szóvivője az MTI-t arról tájékoztatta, hogy átadták az érdekképviseleteknek a műszakrendek új tervezetét.  Megerősítették: a munkarendek megváltoztatására azért van szükség, hogy a repülőtér rugalmasan tudjon alkalmazkodni a piaci és forgalmi követelményekhez.

A téli és a nyári időszak alapvetően különbözik egymástól – augusztusban a februári forgalom közel dupláját fogadja Ferihegy -, de a napszakok között is komoly eltérések mutatkozhatnak. Teljesen más forgalmi követelményeknek kell megfelelni egy vasárnap délutánon, mint egy hétfő reggelen. Jelenleg gyakran előfordul, hogy utasbiztonsági ellenőrök feleslegesen vannak beosztva egy-egy "holt" időszakban, a forgalmi csúcsok idején viszont a szükségesnél kevesebb munkaerő áll rendelkezésre. Utóbbi az utasok kiszolgálásának kárára megy: lassabb az ellenőrzés, hosszabbak a sorok - indokolta a BA.

A mostani műszakok ráadásul túlságosan hosszúak is, a 12 órás munka megviseli a dolgozókat. Hozzáteszik: az európai repülőtereken is igen ritka az ilyen hosszú műszak: Németországban a fokozott koncentrációt igénylő utasbiztonsági területen maximum 10 órát dolgozhatnak folyamatosan a munkavállalók, a mediterrán országokban pedig 8 órát - ismertetik.

A Budapest Airport a jövőben 8 órás műszakokkal számol. A beosztásokról minden munkavállaló már fél évvel előre tájékoztatást kap, pontos tervet 4 héttel a beosztás előtt, amely már csak váratlan események miatt változhat minimálisan, a beosztás előtt 7 nappal. A repülőtér üzemeltetője garantálja azt is, hogy a munkavállalók 3 hétig ugyanabba a műszakba legyenek beosztva. A tervezet szerint minden héten két egymás melletti szabadnap jut az ellenőröknek, és minden harmadik hétvége is szabad lenne - áll a közleményben.

A BA kijelentette, hogy nem tervez túlórával, ha mégis szükség lenne erre, akkor a napi túlórapótlékok nem változnak, az első két óráért ötven százalék, négy óra felett pedig százhúsz százalékos plusz jár a dolgozóknak. Mivel az utasbiztonsági terület (UB) létszáma erősen forgalom- és szezonfüggő, a BA 260 és 330 közötti létszámot tart valószínűnek. Jelenleg 280 utasbiztonsági ellenőr dolgozik Ferihegyen. A BA megszakítás nélküli munkarendet javasol az UB területén. Emlékeztetnek rá, hogy az érdekképviselet még nem válaszoltak a BA által múlt héten javasolt moratóriumra. E szerint a BA vállalná, hogy a kollektív szerződésről folytatott tárgyalások alatt nem alkalmazza a külsős utasbiztonsági ellenőröket. Cserébe azt kéri, hogy január 23-ig, a  tárgyalások alatt ne legyen munkabeszüntetés Ferihegyen.

Kedden folytatódnak az egyeztetések a munkáltató és az érdekképviseletek között, amelyen már nemcsak az utasbiztonsági osztály, hanem más területek műszakrendjeiről is szó lesz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!