Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1e15ecee-d710-492b-af5c-58dc15073a50","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A Magyar Közút Zrt. és a BME szakemberei ősz óta dolgoznak a rendszer kiépítésén.","shortLead":"A Magyar Közút Zrt. és a BME szakemberei ősz óta dolgoznak a rendszer kiépítésén.","id":"20250517_m1-m7-okos-autopalya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e15ecee-d710-492b-af5c-58dc15073a50.jpg","index":0,"item":"a4589cbf-7872-4073-b626-5a681f2d6c3a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250517_m1-m7-okos-autopalya","timestamp":"2025. május. 17. 09:38","title":"A világ egyik legokosabb autópálya szakasza lesz az M1-M7 budaörsi bevezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"caf670b6-e24c-4db7-a7f8-4857a5471d4c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Már nem csak a meccsek szünetében találkozhatunk a kormánypropagandával.","shortLead":"Már nem csak a meccsek szünetében találkozhatunk a kormánypropagandával.","id":"20250517_voks-2025-m4-sport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/caf670b6-e24c-4db7-a7f8-4857a5471d4c.jpg","index":0,"item":"ad461c3d-1929-469f-b954-2ee1f1444176","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_voks-2025-m4-sport","timestamp":"2025. május. 17. 17:54","title":"A kormány annyira pörgeti az ukrán EU-tagságról szóló szavazást, hogy már a meccsközvetítés alatt is az villódzik a képernyőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4e136a1-08ad-4483-9a4e-969bdff8aba3","c_author":"Fülöp István","category":"tudomany","description":"Az ipar 4.0-t legtöbbször az automatizálással, a mesterséges intelligenciával és az okosgyárakkal azonosítják, és főként a gyártás szemszögéből vizsgálják az elért eredményeket. Ezeknél jóval kevesebbszer van szó egy legalább ennyire fontos vetületről: arról, hogy ezek a technológiák segíthetnek a környezeti fenntarthatóság előmozdításában is. Több tanulmány is vizsgálta az elmúlt években ezeket a hatásokat, és az eredmények kifejezetten biztatók, azonban rosszul, vagy „fél szívvel” használva ezek kifejezetten a fenntarthatóság ellen is dolgozhatnak.","shortLead":"Az ipar 4.0-t legtöbbször az automatizálással, a mesterséges intelligenciával és az okosgyárakkal azonosítják, és...","id":"20250516_ipar-4-0-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4e136a1-08ad-4483-9a4e-969bdff8aba3.jpg","index":0,"item":"738d6f28-b690-4f83-b552-0d4e2d1f87d3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_ipar-4-0-fenntarthatosag","timestamp":"2025. május. 16. 10:30","title":"Okosabb, tisztább, zöldebb: hogyan segít az ipar 4.0 a fenntarthatóságban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84c4491b-fb63-4965-9800-08f6aeee31b2","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"James Comey fotóján a 8647-es szám szerepelt kagylóhéjakból kirakva, ezt találták fenyegetőnek.","shortLead":"James Comey fotóján a 8647-es szám szerepelt kagylóhéjakból kirakva, ezt találták fenyegetőnek.","id":"20250516_egyesult-allamok-titkosszolgalat-kagylo-james-comey-fbi-donald-trump-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84c4491b-fb63-4965-9800-08f6aeee31b2.jpg","index":0,"item":"abf8020d-986e-4631-b70c-d5905adf6894","keywords":null,"link":"/vilag/20250516_egyesult-allamok-titkosszolgalat-kagylo-james-comey-fbi-donald-trump-gyilkossag","timestamp":"2025. május. 16. 11:52","title":"Az amerikai titkosszolgálat egy kagylós képből arra jutott, hogy meg akarja öletni Trumpot az FBI volt igazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db1cc670-89bd-4f18-93b1-7655eba08fd3","c_author":"Székács Linda","category":"360","description":"A különböző gyümölcsöket és zöldségeket, vízcseppet ábrázoló hangulatjelek, vagyis emojik egyfajta kódként is működnek a közösségi médiában. Arra szolgálnak, hogy megtévesszék a szexuális tartalmak szűrését igen ellentmondásosan végző algoritmust. Mi az algospeak, mit jelent a cseresznye, kikre van a legrosszabb hatással a hibásan működő prüdéria, és mit szól mindehhez a szexuálpszichológus és a kommunikációs szakember?","shortLead":"A különböző gyümölcsöket és zöldségeket, vízcseppet ábrázoló hangulatjelek, vagyis emojik egyfajta kódként is működnek...","id":"20250517_szexrol-beszelgetni-TikTokon-padlizsan-cseresznye-jelentese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db1cc670-89bd-4f18-93b1-7655eba08fd3.jpg","index":0,"item":"37d7fe38-6246-414d-bd52-c54c590cb288","keywords":null,"link":"/360/20250517_szexrol-beszelgetni-TikTokon-padlizsan-cseresznye-jelentese","timestamp":"2025. május. 17. 16:30","title":"A Seggs vajon mi? Így butította le a szexről való beszédet a TikTok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff190938-a035-4181-9931-0e464d177f71","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Kihúzták a 20. heti nyerőszámokat.","shortLead":"Kihúzták a 20. heti nyerőszámokat.","id":"20250517_otos-lotto-nyeroszamok-20-het","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff190938-a035-4181-9931-0e464d177f71.jpg","index":0,"item":"9d448b0c-077b-47f7-95d3-ccd9b2966a72","keywords":null,"link":"/elet/20250517_otos-lotto-nyeroszamok-20-het","timestamp":"2025. május. 17. 19:42","title":"Megvannak az ötös lottó nyerőszámai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c64e8ee0-6186-489b-bdb7-f44fd84700a6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A politikai elemző azt mondta Orbán Viktorról beszélve, hogy “az ilyen, régen hatalmon lévő emberek sorra buknak meg”, a bukás veszélye már közvetlen a kormányfőre nézve.","shortLead":"A politikai elemző azt mondta Orbán Viktorról beszélve, hogy “az ilyen, régen hatalmon lévő emberek sorra buknak...","id":"20250517_Tolgyessy-elmondta-miert-adhattak-be-pont-most-a-kulfoldi-tamogatasokat-ellehetetlenito-torvenyjavaslatot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c64e8ee0-6186-489b-bdb7-f44fd84700a6.jpg","index":0,"item":"389f68b4-8551-4042-beaf-d95db0b41f0e","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_Tolgyessy-elmondta-miert-adhattak-be-pont-most-a-kulfoldi-tamogatasokat-ellehetetlenito-torvenyjavaslatot","timestamp":"2025. május. 17. 12:28","title":"Tölgyessy: Megbillenőben a Fidesz, a veszély hatalmas érzete miatt jöttek elő a törvényjavaslattal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbfaea26-abd5-40cb-9585-e73234292373","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel. ","shortLead":"Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független...","id":"20250517_usaid-washington-andras-laszlo-informaciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbfaea26-abd5-40cb-9585-e73234292373.jpg","index":0,"item":"1b27bbd7-0421-44a0-896f-1a6e67f65a87","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_usaid-washington-andras-laszlo-informaciok","timestamp":"2025. május. 17. 08:46","title":"Lepattant Orbán embere Washingtonban, ahol a magyar szervezetek amerikai finanszírozása után kutakodott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
BKV: legalább 130 jármű vesztegel, borulhat a teljes menetrend
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Több száz járművet nem tudott a BKV üzembe állítani hétfő reggel, a problémát az okozza, hogy január elsejétől a cég nem kollektív szerződés, hanem a munka törvénykönyve szerint működik. A Városháza abban bízik, hogy elkerülhető lesz a sztrájk - tudta meg a hvg.hu -, ám egyelőre a hétfői tárgyalásokon sem született megállapodás.
Legalább 130 járművet nem tudtak eddig üzembe állítani, és az is kérdéses, hogy a pihenőidők változása miatt a napközbeni menetrendet mennyire tudják majd tartani - mondta Nemes Gábor a sztrájkbizottság szóvivője, hozzátéve: az úgynevezett kocsikiadás lassulása miatt már most sem tartható a menetrend.
Nemes szerint a munka törvénykönyve számos ponton eltér az eddigi kollektív szerződéstől, így a járművek üzembe állítása sem megy olyan gördülékenyen, ez okozza a problémát. További gondot okoz, hogy a munkavállalóknak nincs munkaszerződésük, ami törvénytelen. Emiatt az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőségnél (OMMF) is panaszt tettek.
Nemes Gábor szerint minden nap ez várható, és keddtől valószínűleg még erősebben jelentkezik majd a probléma. Bár a BKV már január elsejétől a munka törvénykönyve szerint működik, az ünnepek után még pár napig ritkább menetrend szerint közlekedtek a járatok.
Az MTI hétfő reggel más forrásból úgy értesült: a viszonylatok 10-15 százalékán egyetlen jármű sem közlekedik, és voltak olyan buszgarázsok, ahol a buszok 80 százalékát nem tudták kiadni. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közlése szerint hétfő reggel egyes garázsokból a buszok fele sem állt forgalomba, számos vonalon (27, 112, 136E, 203, 233E, 272) el sem indult reggel a közlekedés vagy a 7-8 perc helyett több mint egy órát kellett várni a járatokra.
Rendkívüli vizsgálat
"A BKV reggel óta értetlenül áll a kialakult jármű meghibásodások előtt, ezért a menedzsment azonnali vizsgálatot rendelt el" - közölte a közlekedési társaság hétfő este. A közlemény szerint a Kelenföldi buszgarázsban folytatott vizsgálat során bebizonyosodott, hogy például míg korábban a reggeli meghibásodások száma napi 8-10 volt, hétfőn 172 hibát észleltek. A korábbi napi átlagos meghibásodások között általában két elektromos hiba fordult elő, melyek száma hétfőn 66-ra ugrott.
A cég közben óránként frissülő internetes tájékoztatást ígér. Az információk a http://www.bkv.hu/forgalmihelyzet oldalon olvashatók. A BKV egyben elnézést kér az utasoktól a kényelmetlenségekért, és türelmüket kéri a megszokott forgalmi rend helyreállításáig - olvasható a közlekedési vállalat egy másik közleményében.
A BKV és a szakszervezetek december 22-én jelentették be: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt a szakszervezeti vezetők szerint olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak: borulhat a teljes menetrend is.
Nemes újabb nyilatkozata
Nemes Gábor később újabb nyilatkozatot adott hétfő délután az MTI-nek, ebben már így fogalmazott: "Megszűnt a lojalitás a BKV dolgozóiban a cég iránt, ezért hétfő reggel több száz busz nem ment ki a garázsból." Az alkalmazottak kollektív szerződés hiányában a munka törvénykönyve (mt) szerint dolgoztak, és annak minden egyes pontjához, előírásához szigorúan ragaszkodtak - mondta Nemes, hozzátéve: a dolgozók ezzel azt demonstrálták, hogyan működik a BKV az munka törvénykönyve szerint.
A BKV-sok béremelkedése
2009-hez képest 2010-ben az átlag BKV-dolgozók nettó keresete közel 13 százalékkal nő. Erről a Városháza által a hvg.hu-hoz eljuttatott dokumentum tanúskodik.
Nemes szerint szigorú előírások vonatkoznak arra, hogy egy buszt hogyan és milyen feltételekkel lehet forgalomba adni. Ha a 65 pontos lista áttekintésekor valamilyen problémát találtak, akkor - annak ellenére, hogy a sofőrök időben jelentkeztek és igényeltek buszt a diszpécsernél - a járműveket nem engedték forgalomba, hanem átvizsgálásra küldték azokat.
A Városháza nem szól bele, de reméli, nem lesz sztrájk
A szakszervezetek és a menedzsment tárgyalásába nem akar beavatkozni a Városháza - mondta a hvg.hu-nak Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója. Korábban sem kommentálták a tárgyalásokat, és most is így tesznek, ugyanakkor azt remélik, mint korábban, hogy a szakszervezetek nem az utasok megbüntetésevel kívánják elérni a céljaikat - jegyezte meg Nyáry.
Tizenkét szakszervezettel megállapodott már a BKV menedzsmentje, abban bíznak tehát Nyáryék, hogy a nagyobb szakszervezetek is el fogják fogadni azt, ami nem csak a BKV, hanem a főváros és az ország gazdasági helyzetéből fakad.
A kommunikációs igazgató elmondta ugyanis: 2003 és 2008 között átlagosan évi 9 százalékkal nőttek a személyi jellegű jutattások a BKV-nál. Ez messze az országos átlag fölötti érték. A társaság amennyire a lehetőségei megengedték, a legmagasabb emeléseket hajtotta végre. Erre a mostani gazdasági helyzetben azonban nincs lehetőség Nyáry szerint. A munkahelyek megtartása is fontos eredmény ilyenkor - mondta. Ugyanakkor az szja-változások miatt több pénzt visznek haza 2010-ben a BKV dolgozói - tette hozzá a kommunikációs igazgató, aki bízik benne, hogy sztrájkra végül nem kerül majd sor.
Hétfőn sem született megállapodás
A hétfői tárgyaláson sem született megállapodás a BKV vezetősége és a szakszervezetek között a kollektív szerződésről (ksz), illetve a január 12-étől esedékes, határozatlan idejű sztrájk esetén nyújtandó elégséges szolgáltatás mértékéről - közölte Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője a hétfői tárgyalások után. Bár a BKV tett egy ajánlatot és erre válaszul a szakszervezetek is tettek egy kompromisszumos javaslatot, egyezségre nem sikerült jutni, így nincs előrelépés az ügyben - mondta a szóvivő. A január 12-ére meghirdetett, határozatlan idejű sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásról is egyeztettek a BKV-val, Nemes Gábor közlése szerint erről sem tudtak megállapodni. A BKV csúcsidőben 90 százalékos, csúcsidőn kívül 50 százalékos szolgáltatást szeretne nyújtani. Az érdekképviseletek a buszközlekedést illetően azt ajánlották fel, hogy csak az alvállalkozók által működtetett mintegy 130 busz közlekedjen, a metró-, a HÉV- és a trolibusz-közlekedésben azonban nem lenne fennakadás a sztrájk miatt. A ksz-ről, illetve az elégséges szolgáltatás mértékéről a tárgyalások szerdán folytatódnak. Bár a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége december 29-én megállapodott a BKV-val egy ideiglenes kollektív szerződésről, azt a szakszervezetek 65 százaléka nem írta alá, emiatt ez nem lépett életbe.