Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bfc00e31-c8dc-4d21-a1bc-7e0278c085ab","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az UniCredit februártól követi az ezt a lépést már korábban bejelentő négy bank példáját.","shortLead":"Az UniCredit februártól követi az ezt a lépést már korábban bejelentő négy bank példáját.","id":"20241127_Ujabb-bank-jelentette-be-hogy-az-ugyfelekre-haritja-a-tranzakcios-illetek-emeleset-UniCredit-dijemeles-atharitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfc00e31-c8dc-4d21-a1bc-7e0278c085ab.jpg","index":0,"item":"ba9a3f20-c917-40e6-8426-11ba2456376d","keywords":null,"link":"/kkv/20241127_Ujabb-bank-jelentette-be-hogy-az-ugyfelekre-haritja-a-tranzakcios-illetek-emeleset-UniCredit-dijemeles-atharitas","timestamp":"2024. november. 27. 08:26","title":"Újabb bank jelentette be, hogy az ügyfelekre hárítja a tranzakciós illeték emelését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c68d20fc-ef01-46b8-96e2-91c73b5ed6a7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A közép- és nagyvállalatok inkább költségcsökkentést, létszámstopot vagy technológiai beruházásokat terveznek, derül ki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara minimálbér-kutatásának első jelentéséből.","shortLead":"A közép- és nagyvállalatok inkább költségcsökkentést, létszámstopot vagy technológiai beruházásokat terveznek, derül ki...","id":"20241127_Azonnali-aremelessel-valaszolnanak-a-kis-cegek-egy-10-szazalekos-minimalber--es-garantalt-berminimum-emelesre-MKIK-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c68d20fc-ef01-46b8-96e2-91c73b5ed6a7.jpg","index":0,"item":"bd79c833-5565-47a2-b13a-78184e18c55a","keywords":null,"link":"/kkv/20241127_Azonnali-aremelessel-valaszolnanak-a-kis-cegek-egy-10-szazalekos-minimalber--es-garantalt-berminimum-emelesre-MKIK-kutatas","timestamp":"2024. november. 27. 10:27","title":"Azonnali áremeléssel válaszolnának a kis cégek egy 10 százalékos minimálbér- és garantáltbérminimum-emelésre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4588dfd4-5b6f-4410-9c60-b64bf12b63ba","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Különvélemény című filmre emlékeztet az az új funkció, amellyel a felhasználók fájlokat oszthatnak meg két Huawei-eszköz között.","shortLead":"A Különvélemény című filmre emlékeztet az az új funkció, amellyel a felhasználók fájlokat oszthatnak meg két...","id":"20241126_huawei-gesztusvezerelt-fajlmegosztas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4588dfd4-5b6f-4410-9c60-b64bf12b63ba.jpg","index":0,"item":"69b68e86-fe68-4c9e-9f33-9587fe06d173","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_huawei-gesztusvezerelt-fajlmegosztas-video","timestamp":"2024. november. 26. 11:03","title":"Más fájlmegosztás jön a mobilokra, meg sem kell hozzá érinteni a telefont – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b72952d-ad31-454e-8095-7c099f37d070","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A rendőrök megtalálták a férfit, aki azt akarta elérni, hogy töröljenek egy cikket.","shortLead":"A rendőrök megtalálták a férfit, aki azt akarta elérni, hogy töröljenek egy cikket.","id":"20241126_parameter-felgyujtas-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b72952d-ad31-454e-8095-7c099f37d070.jpg","index":0,"item":"793570cb-f406-4030-8d0b-88fa8f016e1f","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_parameter-felgyujtas-fenyegetes","timestamp":"2024. november. 26. 21:29","title":"Felgyújtásukkal fenyegették egy szlovákiai magyar hírportál munkatársait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a21025a6-78fb-4506-afe1-6f38b0d2a597","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az eddig felemás eredménnyel célzott béta-amiloid és tau-fehérjék helyett egy enzimet kezdett el vizsgálni egy olasz kutatócsoport, az eredmények pedig ígéretesek az Alzheimer-kór elleni küzdelem számára.","shortLead":"Az eddig felemás eredménnyel célzott béta-amiloid és tau-fehérjék helyett egy enzimet kezdett el vizsgálni egy olasz...","id":"20241126_alzheimer-kor-kialakulas-lassitasa-orrspray-felfedezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a21025a6-78fb-4506-afe1-6f38b0d2a597.jpg","index":0,"item":"1d4618c5-9198-49b0-8c0e-964965cdf419","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_alzheimer-kor-kialakulas-lassitasa-orrspray-felfedezes","timestamp":"2024. november. 26. 13:03","title":"Pár fújás az egész? Orrspray lassíthatja az Alzheimer-kór kialakulását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe5b9f0d-b7f8-4347-a09d-2b611cbd76a9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eredetileg 2025-ben indította volna útnak a NASA a Dragonfly-projektet, ezt azonban a költségvetés megnyirbálása miatt el kellett halasztani. Most úgy tűnik, megvan az új indítási dátum.","shortLead":"Eredetileg 2025-ben indította volna útnak a NASA a Dragonfly-projektet, ezt azonban a költségvetés megnyirbálása miatt...","id":"20241127_nasa-dragonfly-szaturnusz-holdja-titan-spacex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe5b9f0d-b7f8-4347-a09d-2b611cbd76a9.jpg","index":0,"item":"0ad2db2a-92fe-4eb5-a1f3-f5dbf3026c3a","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_nasa-dragonfly-szaturnusz-holdja-titan-spacex","timestamp":"2024. november. 27. 18:03","title":"2028-ban elindít egy rakétát a SpaceX, és ami utána jön, az mindennél fontosabb lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ecfbf3e-5b99-42ba-a1dd-eeb285908626","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Országos átlagban 7 százalékos engedményt sikerül elérniük, de a 10 százalék feletti sem ritka. Ám ez még így is gyengébb teljesítmény, mint a tavalyi.","shortLead":"Országos átlagban 7 százalékos engedményt sikerül elérniük, de a 10 százalék feletti sem ritka. Ám ez még így is...","id":"20241127_Izombol-alkudnak-iden-a-lakasvasarlok-a-tranzakciok-82-szazaleka-a-hirdetesi-ar-alatt-zarult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ecfbf3e-5b99-42ba-a1dd-eeb285908626.jpg","index":0,"item":"14d6d056-8748-4bbe-b48a-a88946445d3f","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241127_Izombol-alkudnak-iden-a-lakasvasarlok-a-tranzakciok-82-szazaleka-a-hirdetesi-ar-alatt-zarult","timestamp":"2024. november. 27. 11:24","title":"Érdemes próbálkozni: az ingatlanvételek 82 százaléka a hirdetési ár alatt zárult","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dfa3de0-224f-4939-a6de-6527fd8e082e","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Lego építőelemekkel igen profin bánó Fehérvári Donát ezúttal egy legendás brit szupersportkocsival rukkolt elő.","shortLead":"A Lego építőelemekkel igen profin bánó Fehérvári Donát ezúttal egy legendás brit szupersportkocsival rukkolt elő.","id":"20241126_elkepeszto-mclaren-f1-gtr-t-keszitett-egy-magyar-fiatal-fehervari-donat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dfa3de0-224f-4939-a6de-6527fd8e082e.jpg","index":0,"item":"a2919e78-e3f5-4126-9498-d75cb3add5f7","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_elkepeszto-mclaren-f1-gtr-t-keszitett-egy-magyar-fiatal-fehervari-donat","timestamp":"2024. november. 26. 08:51","title":"Elképesztő McLaren F1 GTR-t készített egy magyar fiatal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A sztrájk fertőz: duplaannyi beteg a troligarázsban
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Egyre több a konfliktus a trolivezetők között: van aki sztrájkol, és van, aki nem. Sőt, akadnak olyanok is, akik változtatgatják álláspontjukat. Megint mások inkább szabadságra mennek vagy megbetegednek. A BKV trolibuszüzemében, a Pongrác-telepen jártunk.
"Egykor már bent vagyok, nyugodtan kereshet" - mondta a telefonba csütörtök este Szabó István, a Budapesti Trolibuszközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BDTSZ) vezetője. "De éjjel egykor" - tette hozzá. A hvg.hu munkatársa mégsem éjjel, hanem péntek reggel ért a Pongrác utcai telepre, ahová a belépési engedélyt aznap 0 óra 54 perckor kapta meg a BKV sajtóirodájától.
A Pongrác-telepen aztán Szabó elmondta, hogy 95-97 százalékban járnak a trolik, ezzel a sztrájk idején az egyik legnagyobb teljesítményt adja le az üzem, a metróval együtt. A HÉV 75-80 százalékkal működik általában - teszi hozzá. Szabó szerint ők is ugyanazt akarják, mint a sztrájkoló szakszervezetek: csak azt a részét írták alá az ideiglenes kollektív szerződésnek, ami nem tartalmaz bércsökkenést. Azt is hozzátette azonban, hogy ők bértárgyalásokon akarják rendezni a vitás ügyeket.
A legkomolyabb vita az önkéntes egészség- és nyugdíjpénztári hozzájárulásokról zajlik, a menedzsment korábbi egy-egy százalékos ajánlata helyett az érdekképviseletek 3-3 százalékot kérnek - magyarázza Szabó, aki azért sem tartja indokoltnak a sztrájkot, mert a BKV vezetése már elfogadta ezt a javaslatot, csak éppen bértárgyalások során rendezné ezt a kérdést. (A bérmegállapodás azonban része a kollektív szerződésnek, ezért ez a kérdés elvileg gyorsan rendezhető lenne.)
A Pongrác-telep szolgálatvezetője, Bólya László nem kommentálta a szakszervezeti vitákat a hvg.hu-nak, azt viszont hangsúlyozta: "Legfontosabb feladatunk az utazóközönség kiszolgálása, amit ha teljes mértékben nem is sikerült biztosítani, fenn tudtuk tartani a troliüzem működőképességét. Ám ehhez komoly szervezésre van szükség."
Fél háromra jár dolgozni
Bólya is éjjel fél háromra jár dolgozni, és közben igyekszik az ügyintézés mellett a munkarendet is fenntartani. Az esetleges konfliktusokat is próbálja megelőzni, mondja, mert a sztrájk negyedik napján egyre fokozódnak az indulatok. Egyesek sztrájkolnak, mások nem, a trolisok sem egységesek. A mostani munkabeszüntetés ezért tér el az eddigiektől, mert most nem együtt lépnek fel a dolgozók, így a menedzsment is nehezebben tudja szervezni a munkát.
Egy trolis forgalmi diszpécser azt mondta a hvg.hu-nak, nem lehet tudni, hogy ki, mikor és hol veszi fel a munkát, vagy éppen csak sztrájkolni jelentkezik le. A diszpécsereknek ezért a legnehezebb a dolguk, hiszen egész nap szinte folyamatosan változik a helyzet, és nekik kell megszervezniük a folyamatos működést. Vannak tartalékaik, úgynevezett külsős besegítőket hívhatnak be, de ők is meggondolhatják magukat, és bár csak szerződésük van a BKV-val, néha azt mondják: "nem jövünk segíteni, mert szolidárisak vagyunk a sztrájkolókkal".
Két nap sztrájk, egy nap munka
Mindehhez Bólya hozzáteszi: van olyan embere, aki két napot sztrájkolt, aztán a harmadik napon felvette a munkát, mert kell neki a pénz. De akadt olyan is, ki az első két napon dolgozott, de a harmadikon szolidaritásból egy napot kihagyott. Bólya elmondta, egyre több a személyes konfliktus a dolgozók között, ezért sokan nem mernek állást foglalni. Ezzel magyarázható, hogy a betegség miatt hiányzók száma duplájára nőtt, és többen igyekeznek kivenni a szabadságukat.
Bólya hozzáteszi: ennek ellenére eddig sikerült biztosítani a működést, és a trolik minden vonalon járnak. A Pongrác-telepen egyébként nemcsak trolik, hanem autóbuszok is vannak. Innen járnak ki a 173E, a 30-as, a 25-ös, a 225-ös és a 95-ös járatok. A buszok a járatok egyharmadát teszik ki, és ezek is viszonylag nagy arányban járnak, de nem a trolikhoz hasonló mértékben. Bólya szerint azoknak a buszjáratok a kihasználtsága rendkívül alacsony, amiket most elindítottak a harmadik-negyedik napon, de nem közlekedtek az első két napon. Az utasok ugyanis biztosra mennek: azokkal a járatokra szállnak fel, amelyekről tudják, hogy közlekednek.
Zugló és a belváros járt a legjobban
A trolik miatt egyébként Zugló és a belváros járt a legjobban: ezekben a városrészekben sok a troli, így az itt lakók viszonylag könnyen eljuthatnak úticéljukhoz. A trolik üzemben tartása azonban nehéz feladat. Szabó István szerint a ZIU-állomány (régi szovjet trolibuszokról van szó) átlagéletkora 30 év. A műszaki dolgozóknál gyakorlatilag folyamatos munka, nincs sztrájk, így a trolibuszokat ki tudják adni a sofőröknek.
A gond a munkaszervezéssel van, a kieső sofőrök helyett és a Munka Törvénykönyv szerinti működés miatt 4 és 12 órás műszakok is vannak. Belvárosi járatokon ez rendkívül megerőltető a sofőrök számára - mondja a szakszervezeti vezető. Külön probléma, hogy a jelenlegi, kollektív szerződés nélküli állapotban, a Munka Törvénykönye alapján a trolisok nem kaphatnának úgynevezett startdíjat. Márpedig mostanáig ők ilyen alapon kapták a fizetésüket. A helyzet minél gyorsabb rendezése ezért mindenkinek érdeke lenne. A szakszervezeteknek egymással is meg kéne egyezniük, a megállapodás elkészítése azért is érdeke mindenkinek, mert így megszűnne a bizonytalanság a dolgozók fizetése körül - magyarázta Szabó.