Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7b3fb79f-51fb-4e59-960a-12fe18d77e2e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Senyei György többek között arra próbálta felhívni a honatyák figyelmét, hogy a módosításokban szereplő egyik pontatlan megfogalmazás alapján simán be lehetne záratni a Praktikert vagy az Obit.","shortLead":"Senyei György többek között arra próbálta felhívni a honatyák figyelmét, hogy a módosításokban szereplő egyik pontatlan...","id":"20250425_kosa-drogugy-torvenymodositas-obh-elnok-senyei-lakossagi-eszrevetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b3fb79f-51fb-4e59-960a-12fe18d77e2e.jpg","index":0,"item":"a1d2268c-4c11-4955-b6e7-cb40bbdd344b","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_kosa-drogugy-torvenymodositas-obh-elnok-senyei-lakossagi-eszrevetel","timestamp":"2025. április. 25. 16:50","title":"Kósa Lajos szerint lakossági észrevétel az OBH elnökének véleménye a drogügyi törvénymódosításokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00737f91-3890-489b-a781-e21e3fb41dab","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mit mondanak a profik az autógumi-használat leggyakoribb hibáiról? És az ezekből fakadó drága meglepetésekről?","shortLead":"Mit mondanak a profik az autógumi-használat leggyakoribb hibáiról? És az ezekből fakadó drága meglepetésekről?","id":"20250424_nyari-gumi-szezon-csere-negyevszakos-gumiabroncs-autogumi-gumicsere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00737f91-3890-489b-a781-e21e3fb41dab.jpg","index":0,"item":"8d4641c2-3db6-41d2-8f75-86e6e7d9de8d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_nyari-gumi-szezon-csere-negyevszakos-gumiabroncs-autogumi-gumicsere","timestamp":"2025. április. 24. 09:45","title":"Gumicserehajrá: mítoszok és igazságok túlfújt gumikról, taxis trükkökről, négyévszakos abroncsokról és az otthoni cseréről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6761691b-15e9-45cd-95e2-c2683df84660","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Továbbra is benne van a pakliban, hogy a Google-nek meg kell válnia a piacvezető böngészőjétől, de egy dolog biztos: vevőjelölt akad szép számmal. ","shortLead":"Továbbra is benne van a pakliban, hogy a Google-nek meg kell válnia a piacvezető böngészőjétől, de egy dolog biztos...","id":"20250425_google-chrome-bongeszo-eladasa-trosztellenes-per-perplexity-yahoo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6761691b-15e9-45cd-95e2-c2683df84660.jpg","index":0,"item":"78ca8298-d587-488a-aeb4-8c39dca9fe36","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_google-chrome-bongeszo-eladasa-trosztellenes-per-perplexity-yahoo","timestamp":"2025. április. 25. 09:03","title":"Az OpenAI után újabb két cég jelentkezett be, hogy megvenné a Chrome böngészőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1972507-26c8-43c2-83ef-157f0ccaa582","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"„Ahol már végrehajtották, ott visszacsinálják” – üzent a nemzetgazdasági miniszter a biztosítóknak.","shortLead":"„Ahol már végrehajtották, ott visszacsinálják” – üzent a nemzetgazdasági miniszter a biztosítóknak.","id":"20250424_Nagy-Marton-ket-het-biztositok-onkentes-dijkorlatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1972507-26c8-43c2-83ef-157f0ccaa582.jpg","index":0,"item":"8f42451f-d354-4a36-af40-7e47ebf5db99","keywords":null,"link":"/kkv/20250424_Nagy-Marton-ket-het-biztositok-onkentes-dijkorlatozas","timestamp":"2025. április. 24. 11:22","title":"Nagy Márton két hetet adott a biztosítóknak az önkéntes díjkorlátozásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6476a9f-4fd0-4053-9b05-41b054c414c6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nagy éve volt a Revolutnak, és még nagyobbak a tervek.","shortLead":"Nagy éve volt a Revolutnak, és még nagyobbak a tervek.","id":"20250424_Revolut-profit-nyereseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6476a9f-4fd0-4053-9b05-41b054c414c6.jpg","index":0,"item":"6f6aa378-4ef1-4cd5-bf3c-57a41305d12a","keywords":null,"link":"/kkv/20250424_Revolut-profit-nyereseg","timestamp":"2025. április. 24. 13:38","title":"Egyetlen év alatt két és félszeresére nőtt a Revolut profitja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ddee0867-4218-46aa-86b8-609d9e225719","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Tizenkettedik kihívás.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250424_Gondolkozz-velunk-Kave-az-asztalon-Szexi-a-matek-12","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ddee0867-4218-46aa-86b8-609d9e225719.jpg","index":0,"item":"7a3612df-4d2d-4a95-bc3a-f4a8cce456a0","keywords":null,"link":"/elet/20250424_Gondolkozz-velunk-Kave-az-asztalon-Szexi-a-matek-12","timestamp":"2025. április. 24. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Kávé az asztalon – Szexi a matek 12.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"455ba2c1-5b65-4489-93ec-39160c6a53ec","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nyolcadik generációs vadonatúj Lexus ES hibrid és elektromos hajtással készül.","shortLead":"A nyolcadik generációs vadonatúj Lexus ES hibrid és elektromos hajtással készül.","id":"20250424_szemrevalo-luxusszedan-a-most-eloszor-villanyautokent-is-elerheto-uj-lexus-es","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/455ba2c1-5b65-4489-93ec-39160c6a53ec.jpg","index":0,"item":"ae517f1d-83c6-4bd6-9072-e56254dd499d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_szemrevalo-luxusszedan-a-most-eloszor-villanyautokent-is-elerheto-uj-lexus-es","timestamp":"2025. április. 24. 11:49","title":"Szemrevaló luxusszedán a most először villanyautóként is elérhető új Lexus ES","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66eae6f6-f8bb-4798-b957-f01b829e4514","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Kilenc ember meghalt, hetven pedig megsebesült Kijevben az éjszakai légicsapások után. Az oroszok támadták még Harkivot, Zaporizzsja és az ukrán vasutat is.","shortLead":"Kilenc ember meghalt, hetven pedig megsebesült Kijevben az éjszakai légicsapások után. Az oroszok támadták még...","id":"20250424_raketa-dron-tamadas-kijev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66eae6f6-f8bb-4798-b957-f01b829e4514.jpg","index":0,"item":"d102ec08-14dc-4d54-b8a2-5858243f3b2e","keywords":null,"link":"/vilag/20250424_raketa-dron-tamadas-kijev","timestamp":"2025. április. 24. 11:01","title":"Rakéták és drónok tömegeivel támadták az oroszok Kijevet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Július közepén befejeződhet a 4-es metró alagútjainak építése, majd megkezdődhet a pesti oldalon is az állomások beépítése. A tesztüzem 2013 második negyedévében, a jelenleg érvényes ütemtervnek megfelelően indulhat el.
Erről Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója beszélt kedden adott interjújában. Elmondása szerint még 450 méter van hátra a pajzsos alagútépítésből. "Nagy felszabadultságérzés volt, amikor hétvégén elindult a déli pajzs" - mondta a projektvezető, hangsúlyozva, hogy az alagútépítés egy sajátos és összetett tevékenység, mellyel bármikor és bárhol lehetnek problémák. Ha minden a tervek szerint halad, akkor – bár a budai oldalon jelentős késedelem halmozódott fel - a tavaly novemberi ütemtervhez képest akár 2-3 hónappal korábban is végeznek a pajzsos alagútépítéssel. Ezt a pluszidőt tartalékként építik bele a projektbe, s szinte biztosan fel is fogják használni.
Klados Gusztáv kifejtette: miután a déli pajzs június végén, az északi pedig július közepén elért az ideiglenes végállomásra, azokat szétszerelik és kiemelik, majd a kiszolgáló létesítményeket is felszámolják. Ezt követően folytatódhat a pesti oldalon az állomások szerkezetépítése, amelynek befejező munkálatait korábban a pajzsok elhaladása miatt függesztettek fel. A beruházás egyik kritikus pontja a Szent Gellért tér alatt megvalósuló úgynevezett vágánykapcsolati műtárgy, ha ezzel késnek, akkor az egész beruházás csúszik. Klados úgy nyilatkozott, hogy "előrehaladott állapotban" van ennek építése és ősszel valószínűleg végez a Bamco a kivitelezéssel, így nem lesz csúszás.
Jelenleg a budai oldali állomások szinte mindegyike szerkezetkész, a vállalkozók megkezdhették a belső beépítést és a vágányépítést. Kivétel ez alól a Szent Gellért téri állomás, amelynek szerkezetét még nem tudták befejezni, hiszen innen szolgálják ki a fúrópajzsokat. Itt akkor folytatódhat az építés, ha a kiszolgáló létesítményeket kiszerelték. Az alagútépítést követően is lesz bőven tennivaló, be kell majd szerelni a többi között az áramellátó és hírközlő rendszereket, továbbá az automata vonatirányító rendszert (ATC) is. Ezek Klados Gusztáv elmondása szerint a kelenföldi diszpécserközpontba futnak majd be, ahonnan akár egy gombnyomással is el tudják indítani a vezető nélküli metrószerelvényeket.
A rendszer élesztésére az eredeti szerződésben három hónapot szántak, de - mint mondta - "nemzetközi példákból kiindulva sejthető, hogy ez tovább fog tartani". A projektigazgató azonban úgy látja: a tartalékidők felhasználásával tartható a tesztüzem 2013 második negyedévi indulása. Azt még pontosan nem lehet tudni, hogy mikor indulhat az éles üzem, mert erről nem a DBR dönt, hanem a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). A metrónak ugyanis két hónapig hiba nélkül kell működnie ahhoz, hogy a hatóság ki tudja adni az engedélyt.
Az Alstom és a BKV között több vita is volt a 2-es és 4-es vonalra szállítandó metrószerelvényekről. Jelen állás szerint az NKH csak azt követően tud majd érdemben foglalkozni a 4-es vonal szerelvényeivel, ha az Alstom teljesíti az előírt 1500 kilométeres tesztet, majd ezt követően megkapja a 2-es metró szerelvényeinek végleges típusengedélyét. Ennek június végéig teljesülnie kell. Klados Gusztáv elmondta azt is: a gyártó katowicei telephelyén már elkészült két prototípus-szerelvény, csak arra várnak, hogy azokat leszállíthassák.
Klados Gusztáv a késésekről annyit mondott: a pajzsindítás előtti telekszerzési problémák, majd a Bamco többszöri leállása miatt már tavaly 245 nappal meg kellett hosszabbítani a projektet, majd a Bamco 27 hétről 50-re emelte a pesti oldali alagútépítés időtartamát. A követelésekkel kapcsolatban közölte: jelentős összegekről, több tízmillió euróról vitatkoznak az alagútépítővel, és a többi – késésben érintett - vállalkozóval. Ezekről a most alakuló háromfős döntőbizottságok határoznak majd, részben augusztus végéig. Ha a DBR-nek végül fizetnie kell, akkor erre a szerződések átlagosan 10 százalékos, illetve a teljes projekt mintegy 36 milliárdos tartalékkeretét használják fel.
A 4-es metró alagútját 2007 áprilisában kezdték el építeni, akkor indult el az első pajzs a Kelenföldi pályaudvarról. A korábbi ütemtervek szerint a pajzsoknak már egy éve meg kellett volna érkezniük a Baross térre.
A kivitelező cég szerint nem a budapesti 4-es metró épül a legdrágábban Európában. Nemzetközi viszonylatban az átlagár szempontjából, a szinte teljesen beépített felszín alatt haladó, mélyvezetésű, kedvezőtlen talajviszonyok között épülő metró a középmezőnyhöz tartozik - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság csütörtökön.
Lebonyolító mérnök nélkül maradhat a 4-es metró kivitelezése áprilistól, mivel nincs több pénz a tevékenységet ellátó Eurometróval kötött szerződés első szakaszára - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság csütörtökön. Ha nem sikerül megoldást találni, akkor újra leállhat a kivitelezés.
Elérte szerdán a 4-es metró északi alagútfúró pajzsa is a Népszínház utcai állomást, az utolsó szakaszt a Keleti pályaudvarig május első felében kezdhetik meg.
A tervekhez képest hamarabb, akár már a nyár elejére elkészülhet a 4-es metró teljes alagútjának első szakasza – mondta Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója kedden azt követően, hogy a metró északi fúrópajzsa is elérte a Rákóczi téri állomást.