Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4ecf2a71-1b11-4027-93d7-a6a210d89b53","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Kijevben többen meghaltak.","shortLead":"Kijevben többen meghaltak.","id":"20250606_Oroszorszag-sulyos-tamadast-hajtott-vegre-Ukrajna-ellen-a-fovarosban-tobben-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ecf2a71-1b11-4027-93d7-a6a210d89b53.jpg","index":0,"item":"c237918a-0505-4577-a1d1-774dd7ae46fb","keywords":null,"link":"/vilag/20250606_Oroszorszag-sulyos-tamadast-hajtott-vegre-Ukrajna-ellen-a-fovarosban-tobben-meghaltak","timestamp":"2025. június. 06. 12:51","title":"Oroszország a háború egyik legnagyobb összehangolt rakéta- és dróntámadását hajtotta végre Ukrajna ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b88475b-704c-4225-b3e6-842398d3b2f3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A hvg.hu-n már látható is az egyik legígéretesebb új előadó, cibi (így kisbetűvel) futurisztikus klipje, amiben egy létező robotkutya is fontos szerepet kap.","shortLead":"A hvg.hu-n már látható is az egyik legígéretesebb új előadó, cibi (így kisbetűvel) futurisztikus klipje, amiben...","id":"20250605_Mi-lenne-ha-az-eletunknek-egy-masodik-verzioja-is-letezne-Uj-klippel-jelentkezett-cibi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b88475b-704c-4225-b3e6-842398d3b2f3.jpg","index":0,"item":"642beef8-c945-4fce-9d52-528327f55dde","keywords":null,"link":"/kultura/20250605_Mi-lenne-ha-az-eletunknek-egy-masodik-verzioja-is-letezne-Uj-klippel-jelentkezett-cibi","timestamp":"2025. június. 06. 11:00","title":"Mi lenne, ha az életünknek egy második verziója is létezne? – Új klippel jelentkezett cibi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Nemzetközi Űrállomás (ISS) sorsa megpecsételődni látszik. Miközben az amerikai kormány 24 százalékkal csökkentené az ISS-re fordítható összeget, Donald Trump már azzal fenyegetőzik, hogy felmondja a SpaceX-szel kötött szerződéseket.","shortLead":"A Nemzetközi Űrállomás (ISS) sorsa megpecsételődni látszik. Miközben az amerikai kormány 24 százalékkal csökkentené...","id":"20250606_kapu-tibor-urutazas-donald-trump-elon-musk-nemzetkozi-urallomas-iss-spacex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f.jpg","index":0,"item":"2c310d0c-69cb-4b42-a8d0-fb329f033a61","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_kapu-tibor-urutazas-donald-trump-elon-musk-nemzetkozi-urallomas-iss-spacex","timestamp":"2025. június. 06. 09:02","title":"Kapu Tibor űrutazása is veszélybe kerülhet a Trump–Musk-háború miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a33d074-04bd-4c26-aa38-5ce64c5d6fec","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ügyben ketten kaptak letöltendő börtönbüntetést, a bíróság két további vádlottat felfüggesztett szabadságvesztésre ítélt, míg két másikat próbaidőre bocsátottak.","shortLead":"Az ügyben ketten kaptak letöltendő börtönbüntetést, a bíróság két további vádlottat felfüggesztett szabadságvesztésre...","id":"20250606_posta-imre-itelet-elso-fok-szabadsagvesztes-alkotmanyos-rend-elleni-szervezkedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a33d074-04bd-4c26-aa38-5ce64c5d6fec.jpg","index":0,"item":"a080706b-6659-411a-b169-fa3383246999","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_posta-imre-itelet-elso-fok-szabadsagvesztes-alkotmanyos-rend-elleni-szervezkedes","timestamp":"2025. június. 06. 07:24","title":"Első fokon 5 év fegyházat kapott a politikusokat és más közéleti szereplőket halálra ítélő Posta Imre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f48f0522-c3ce-43d0-878a-e1adeb1449df","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A dühöngő milliárdos épp egy új párt létrehozásáról szavaztatja követőit.","shortLead":"A dühöngő milliárdos épp egy új párt létrehozásáról szavaztatja követőit.","id":"20250605_Elon-Musk-szerint-Donald-Trump-erintett-az-Epstein-ugyben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f48f0522-c3ce-43d0-878a-e1adeb1449df.jpg","index":0,"item":"6267945f-3f11-48f1-a0f9-bd360ea5182e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_Elon-Musk-szerint-Donald-Trump-erintett-az-Epstein-ugyben","timestamp":"2025. június. 05. 22:09","title":"Elon Musk szerint Donald Trump érintett az Epstein-ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"265abb47-7b72-45db-9e75-66d067143d23","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Az Utolsó Igazi Filmsztár égő ejtőernyős ugrásaival került a rekordok könyvébe.","shortLead":"Az Utolsó Igazi Filmsztár égő ejtőernyős ugrásaival került a rekordok könyvébe.","id":"20250606_Tom-Cruise-vegre-Guinness-rekorder-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/265abb47-7b72-45db-9e75-66d067143d23.jpg","index":0,"item":"21108254-eca5-43ca-b7c0-113adc75e4d3","keywords":null,"link":"/elet/20250606_Tom-Cruise-vegre-Guinness-rekorder-lett","timestamp":"2025. június. 06. 11:28","title":"Tom Cruise végre Guinness-rekorder lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. június. 07. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d198ba42-46d7-4832-bea0-e68ba98f0ac7","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Még nem elitkulturális tevékenység az olvasás Magyarországon, de már nem vagyunk messze ettől – állítja Gombos Péter, a Magyar Olvasástársaság alelnöke. Manapság sokszor hároméves korig eldől, hogy valakiből olvasó lesz-e vagy sem, mit tehetnek a szülők? Jó hír, hogy még a nem olvasó fiatalok is könnyen rákapathatók a könyvekre. Vajon hogyan? ","shortLead":"Még nem elitkulturális tevékenység az olvasás Magyarországon, de már nem vagyunk messze ettől – állítja Gombos Péter...","id":"20250606_hvg-nincs-mese-kell-mese-gombos-peter-olvasaskutato-olvasas-kutyuzes-melyolvasas-gyerekek-fiatalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d198ba42-46d7-4832-bea0-e68ba98f0ac7.jpg","index":0,"item":"a93f1e1a-b87e-45c9-a3cd-0b4426f00663","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-nincs-mese-kell-mese-gombos-peter-olvasaskutato-olvasas-kutyuzes-melyolvasas-gyerekek-fiatalok","timestamp":"2025. június. 06. 20:05","title":"Ha a magyarok szövegértési képessége elérné a finnországit, nagyon nagy mértékben nőne a GDP-nk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Július közepén befejeződhet a 4-es metró alagútjainak építése, majd megkezdődhet a pesti oldalon is az állomások beépítése. A tesztüzem 2013 második negyedévében, a jelenleg érvényes ütemtervnek megfelelően indulhat el.
Erről Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója beszélt kedden adott interjújában. Elmondása szerint még 450 méter van hátra a pajzsos alagútépítésből. "Nagy felszabadultságérzés volt, amikor hétvégén elindult a déli pajzs" - mondta a projektvezető, hangsúlyozva, hogy az alagútépítés egy sajátos és összetett tevékenység, mellyel bármikor és bárhol lehetnek problémák. Ha minden a tervek szerint halad, akkor – bár a budai oldalon jelentős késedelem halmozódott fel - a tavaly novemberi ütemtervhez képest akár 2-3 hónappal korábban is végeznek a pajzsos alagútépítéssel. Ezt a pluszidőt tartalékként építik bele a projektbe, s szinte biztosan fel is fogják használni.
Klados Gusztáv kifejtette: miután a déli pajzs június végén, az északi pedig július közepén elért az ideiglenes végállomásra, azokat szétszerelik és kiemelik, majd a kiszolgáló létesítményeket is felszámolják. Ezt követően folytatódhat a pesti oldalon az állomások szerkezetépítése, amelynek befejező munkálatait korábban a pajzsok elhaladása miatt függesztettek fel. A beruházás egyik kritikus pontja a Szent Gellért tér alatt megvalósuló úgynevezett vágánykapcsolati műtárgy, ha ezzel késnek, akkor az egész beruházás csúszik. Klados úgy nyilatkozott, hogy "előrehaladott állapotban" van ennek építése és ősszel valószínűleg végez a Bamco a kivitelezéssel, így nem lesz csúszás.
Jelenleg a budai oldali állomások szinte mindegyike szerkezetkész, a vállalkozók megkezdhették a belső beépítést és a vágányépítést. Kivétel ez alól a Szent Gellért téri állomás, amelynek szerkezetét még nem tudták befejezni, hiszen innen szolgálják ki a fúrópajzsokat. Itt akkor folytatódhat az építés, ha a kiszolgáló létesítményeket kiszerelték. Az alagútépítést követően is lesz bőven tennivaló, be kell majd szerelni a többi között az áramellátó és hírközlő rendszereket, továbbá az automata vonatirányító rendszert (ATC) is. Ezek Klados Gusztáv elmondása szerint a kelenföldi diszpécserközpontba futnak majd be, ahonnan akár egy gombnyomással is el tudják indítani a vezető nélküli metrószerelvényeket.
A rendszer élesztésére az eredeti szerződésben három hónapot szántak, de - mint mondta - "nemzetközi példákból kiindulva sejthető, hogy ez tovább fog tartani". A projektigazgató azonban úgy látja: a tartalékidők felhasználásával tartható a tesztüzem 2013 második negyedévi indulása. Azt még pontosan nem lehet tudni, hogy mikor indulhat az éles üzem, mert erről nem a DBR dönt, hanem a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). A metrónak ugyanis két hónapig hiba nélkül kell működnie ahhoz, hogy a hatóság ki tudja adni az engedélyt.
Az Alstom és a BKV között több vita is volt a 2-es és 4-es vonalra szállítandó metrószerelvényekről. Jelen állás szerint az NKH csak azt követően tud majd érdemben foglalkozni a 4-es vonal szerelvényeivel, ha az Alstom teljesíti az előírt 1500 kilométeres tesztet, majd ezt követően megkapja a 2-es metró szerelvényeinek végleges típusengedélyét. Ennek június végéig teljesülnie kell. Klados Gusztáv elmondta azt is: a gyártó katowicei telephelyén már elkészült két prototípus-szerelvény, csak arra várnak, hogy azokat leszállíthassák.
Klados Gusztáv a késésekről annyit mondott: a pajzsindítás előtti telekszerzési problémák, majd a Bamco többszöri leállása miatt már tavaly 245 nappal meg kellett hosszabbítani a projektet, majd a Bamco 27 hétről 50-re emelte a pesti oldali alagútépítés időtartamát. A követelésekkel kapcsolatban közölte: jelentős összegekről, több tízmillió euróról vitatkoznak az alagútépítővel, és a többi – késésben érintett - vállalkozóval. Ezekről a most alakuló háromfős döntőbizottságok határoznak majd, részben augusztus végéig. Ha a DBR-nek végül fizetnie kell, akkor erre a szerződések átlagosan 10 százalékos, illetve a teljes projekt mintegy 36 milliárdos tartalékkeretét használják fel.
A 4-es metró alagútját 2007 áprilisában kezdték el építeni, akkor indult el az első pajzs a Kelenföldi pályaudvarról. A korábbi ütemtervek szerint a pajzsoknak már egy éve meg kellett volna érkezniük a Baross térre.
A kivitelező cég szerint nem a budapesti 4-es metró épül a legdrágábban Európában. Nemzetközi viszonylatban az átlagár szempontjából, a szinte teljesen beépített felszín alatt haladó, mélyvezetésű, kedvezőtlen talajviszonyok között épülő metró a középmezőnyhöz tartozik - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság csütörtökön.
Lebonyolító mérnök nélkül maradhat a 4-es metró kivitelezése áprilistól, mivel nincs több pénz a tevékenységet ellátó Eurometróval kötött szerződés első szakaszára - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság csütörtökön. Ha nem sikerül megoldást találni, akkor újra leállhat a kivitelezés.
Elérte szerdán a 4-es metró északi alagútfúró pajzsa is a Népszínház utcai állomást, az utolsó szakaszt a Keleti pályaudvarig május első felében kezdhetik meg.
A tervekhez képest hamarabb, akár már a nyár elejére elkészülhet a 4-es metró teljes alagútjának első szakasza – mondta Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója kedden azt követően, hogy a metró északi fúrópajzsa is elérte a Rákóczi téri állomást.