szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A gyalogosbarát közlekedés jegyében átépítik a Károly körút Astoria és Deák tér közötti szakaszát, valamint a Március 15. tér környezetét a Budapest szíve program két újabb projektje keretében. A történelmi belvárost megújító munkálatok hétfőn indulnak, ezért a következő hónapokban fennakadásokra lehet számítani a közlekedésben.

Steiner Pál városfejlesztési tanácsnok csütörtöki sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy a jövő héten folytatódik az Európai Unió által támogatott beruházás, melynek első, látványos ütemét, a Belváros új főutcája programot nemrég adták át. A program folytatásaként most a Károly körúton és a Március 15. téren kezdődnek munkálatok a jövő hét első napjaiban, először a közművek kiváltásával. Előbbi projektneve a Hídfőterek és új pesti korzó, az utóbbié a Reprezentatív kaputérség.

Steiner Pál elmondta, a projekteket átfogó Budapest szíve program célja, hogy a történelmi városközpont kereskedelmi, igazgatási és kulturális központi szerepét erősítsék. Arról beszélt, ezt úgy kívánják elérni, hogy a gyalogos- és kerékpárforgalomnak elsőbbséget biztosítanak a gépjárművekkel szemben, és megújítják a közterületeket. A programot összegző tájékoztató szerint nemcsak a közterületek burkolata, a közparkok növényzete, az utcabútorok, a világítótestek és a közművek újulnak meg, hanem a közlekedési és a parkolási rend is megváltozik. A jövőben így a belváros az itt lakóké, dolgozóké, valamint az idelátogató turistáké lesz. A 2011 tavaszára véget érő beruházás után az utcák és terek "életre kelnek", teraszok, fasorok, parkok, kertek, agórák létesülnek.

A Hídfőterek és Új pesti korzó projekt megvalósítása több mint 2,2 milliárd forintba kerül, ebből 1,6 milliárd forint az uniós támogatás. A beruházás során megújul a Március 15. tér, valamint hosszabbá válik a Duna-parti korzó. A Március 15. téren teljesen megújul a park és a római romterület bemutatóhely. Megújul a Piarista tömb, amelynek földszintjén - a projekt által támogatott - új kereskedelmi és szolgáltató egységek nyílnak meg. A most parkolónak használt terület sok zöldterülettel a park részévé válik.

A Duna-part és a szállodasor között futó korzó folytatásaként a Petőfi téren kiszélesítik a gyalogosfelületet, valamint gyalogos-átkelőhelyet alakítanak ki a Március 15. tér felé. Zebrát festenek a Szabadsajtó utcában a Váci utca északi és déli szakasza között, így akadálymentesen, aluljáró használata nélkül végig lehet sétálni a Vörösmarty tértől a Fővám téri Vásárcsarnokig. A kivitelezés a jövő hét első napjaiban indul, ekkor a Március 15. tér zöldfelületét, majd a Pesti Barnabás utca egy részét lezárják. Az Erzsébet híd alatti parkolóból a templom felé a ki- és behajtási lehetőség megszűnik, a Belgrád rakpart felé új kijárat épül.

A másik, a Reprezentatív kaputérség elnevezésű projekt során az Astoria és a Deák tér között építik újjá a Károly körutat, összesen 3,1 milliárd forintból. Az Astoriánál két új felszíni gyalogos-átkelőhelyet építenek ki, így a gyalogosoknak nem kell lelépcsőzniük az aluljáróba, ha át akarnak kelni a Károly körúton. A Dohány utca és a Deák tér között a széles járdákat övező fasoron túl a két villamospálya széthúzásával 8 méter széles zöldsáv jön létre, nyírt fasorral, ezzel a Kiskörútnak az Andrássy úthoz hasonló, ligetes hangulatot adva.

A munkálatok kezdeteként kedden hajnalban vízcsőépítés miatt lezárják a Károly körút páratlan oldalát, az Astoria és a Dohány utca közötti szakaszon. Itt a forgalom irányonként egy-egy sávban a Károly körút páros oldalán zajlik. A közműépítés miatt lezárják a Wesselényi utca - Dob utca közötti szervizutat is. Ezt követően várhatóan július közepétől októberig lezárják majd a Károly körút páratlan oldalát a Dohány utca - Király utca közötti szakaszon. Itt a forgalmat 2-2 sávban a Károly körút páros oldalára terelik, a Károly körút - Dohány utca kapcsolat biztosításával.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Napi merítés

Össztársadalmi termék lett Budapest új főutcája

A Belváros Főutcája működik. Eleve jó volt a koncepció, és a megvalósulásban is elérte célját, vagyis élményszerűvé tette a közteret, életteret csinált belőle, a faltól falig használható utcák a megfizethetetlen Firenze-érzést közvetítik - olvasható az Építészfórum.hu oldalon.

hvg.hu Itthon

Budapest új főutcája képekben

A Belváros polgármestere tervbe vette, hogy élettel tölti meg a Belvárost, mégpedig úgy, hogy az autók se legyenek teljesen kitiltva - olvasható az Urbanista blogon.

hvg.hu Itthon

Stop, behajtani tilos. Felújítások a fővárosban

Élhetőbb belváros több gyalogossal, kerékpárossal, fával és kevesebb autóval - ezekkel az óhajokkal indult meg Budapest belső kerületeinek újjáépítése. Tiszta levegőt, kiszámítható közlekedést, több közösségi teret ígérnek a fejlesztők, miközben egyre-másra készülnek a vonzó látvány- és ütemtervek, sorjáznak az ötletek azért, hogy hely hiányában is jusson tér mindenkinek. Áttekintés a legfontosabb budapesti felújításokról.

MTI Itthon

Kiszorul az átmenőforgalom a budapesti Belvárosból

Új közlekedési rend lép életbe Budapest belvárosában a jövő héttől, mivel befejeződött a belváros új főutcájának kiépítése - közölte Rogán Antal (Fidesz), az V. kerület polgármestere hétfőn sajtótájékoztatón.