Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e98a30c2-09c8-4f72-85e5-fdbf84070ed4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az orosz zászló helyett jelent meg a kék-sárga lobogó a kazah fővárosban. ","shortLead":"Az orosz zászló helyett jelent meg a kék-sárga lobogó a kazah fővárosban. ","id":"20241128_Kazahsztan-Putyin-Ukrajna-ukran-zaszlo-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e98a30c2-09c8-4f72-85e5-fdbf84070ed4.jpg","index":0,"item":"9e413ba4-62a9-47cd-883b-114734ab8c5b","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_Kazahsztan-Putyin-Ukrajna-ukran-zaszlo-haboru","timestamp":"2024. november. 28. 11:57","title":"Hatalmas ukrán zászlót vetítettek ki Putyin látogatásakor Kazahsztánban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfb27115-bb95-43e2-ba26-8fd0ca4a14d2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás azok számára, akik eddig esetleg túl gyengének találták a puttonyos M3-at.","shortLead":"Itt a megoldás azok számára, akik eddig esetleg túl gyengének találták a puttonyos M3-at.","id":"20241127_sportkombi-a-javabol-855-loeros-lett-a-bmw-m3-touring-manhart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfb27115-bb95-43e2-ba26-8fd0ca4a14d2.jpg","index":0,"item":"7df8d2f0-6fc3-4294-842d-05c98da4d3ed","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_sportkombi-a-javabol-855-loeros-lett-a-bmw-m3-touring-manhart","timestamp":"2024. november. 27. 07:21","title":"Sportkombi a javából: M5-öst reggelizik a 855 lóerős új BMW M3 Touring","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eeef64f-c53b-42d5-8cab-a7e89f88f115","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét a mesterséges intelligencia bevonásával. Hallhatóvá tették azt a kommunikációs kapcsolatot, amely sokakat összeköt Európában. Íme a Melody of Europe.","shortLead":"A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét...","id":"20241127_deutsche-telekom-melody-of-europe-adatvizualizacio-mesterseges-intelligencia-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eeef64f-c53b-42d5-8cab-a7e89f88f115.jpg","index":0,"item":"278a0a59-c0e8-4227-9847-1d9454840298","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_deutsche-telekom-melody-of-europe-adatvizualizacio-mesterseges-intelligencia-video","timestamp":"2024. november. 27. 13:12","title":"Hallotta már Európa hangját? Így hangzik egyszerre 109 000 000 000 telefonhívás, SMS és mobilnetezés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"134757a4-a1ee-4401-80b4-6f5d8bfd3199","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Aktívan használják kiberbűnözők azt a megoldást, amely során a felhasználó csak akkor tud kilépni a Chrome böngésző egy speciális módjából, ha beírja a Google-fiókhoz tartozó jelszavát. Szerencsére több módon is lehet védekezni az adatlopás ellen.","shortLead":"Aktívan használják kiberbűnözők azt a megoldást, amely során a felhasználó csak akkor tud kilépni a Chrome böngésző...","id":"20241127_google-chrome-bongeszo-kioszk-mod-jelszo-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/134757a4-a1ee-4401-80b4-6f5d8bfd3199.jpg","index":0,"item":"fd48a842-2d72-4d91-89d1-e42d0d3147c6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_google-chrome-bongeszo-kioszk-mod-jelszo-ellopasa","timestamp":"2024. november. 27. 08:03","title":"Ha így kérik a Chrome-ban a jelszavát, nehogy beírja – mutatjuk, mit kell tennie helyette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d41f93e2-d38e-4b74-95d4-d987782af3b0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A kormánypárt azt is bejelentette, hogy nem fogadnak el támogatást az Európai Uniótól. Irakli Kobahidze kormányfő szerint a grúz nép büszke, önérzetes és gazdag történelemmel rendelkezik, ezért számára teljesen elfogadhatatlan alamizsnaként tekinteni az uniós integrációra.","shortLead":"A kormánypárt azt is bejelentette, hogy nem fogadnak el támogatást az Európai Uniótól. Irakli Kobahidze kormányfő...","id":"20241128_gruzia-csatlakozasi-targyalasok-megkezdese-eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d41f93e2-d38e-4b74-95d4-d987782af3b0.jpg","index":0,"item":"81425c4c-7993-4a7b-b32d-d7e4469925cf","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_gruzia-csatlakozasi-targyalasok-megkezdese-eu","timestamp":"2024. november. 28. 20:57","title":"Grúzia 2028-ig felfüggeszti a csatlakozási tárgyalások megkezdését az EU-val","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8141ef2-2c5e-4b56-af02-29a74cb2a92d","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A kormány kedden hirdette ki, mennyit ad tartozásrendezésre az egészségügyi intézményeknek. Az összeg kevesebb lett a beígértnél – az Orvostechnikai Szövetség főtitkára szerint ennyiből nem lehet minden beszállítót kifizetni.","shortLead":"A kormány kedden hirdette ki, mennyit ad tartozásrendezésre az egészségügyi intézményeknek. Az összeg kevesebb lett...","id":"20241127_Akkora-a-korhazak-tartozasa-hogy-szeptember-ota-nem-fizettek-a-beszallitoknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8141ef2-2c5e-4b56-af02-29a74cb2a92d.jpg","index":0,"item":"6c7b30d0-5063-4ab9-bf05-186cb2b2d61c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Akkora-a-korhazak-tartozasa-hogy-szeptember-ota-nem-fizettek-a-beszallitoknak","timestamp":"2024. november. 27. 07:58","title":"Akkora a kórházak tartozása, hogy szeptember óta nem fizettek a beszállítóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50516b17-07cf-4eec-a810-6660b0ac4b30","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Alfa Romeo 33 Stradale a gyakorlatban is bizonyítja rátermettségét.","shortLead":"Az Alfa Romeo 33 Stradale a gyakorlatban is bizonyítja rátermettségét.","id":"20241128_igy-szaguld-333-kmh-val-a-meregdraga-uj-alfa-romeo-33-stradale-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50516b17-07cf-4eec-a810-6660b0ac4b30.jpg","index":0,"item":"8a1effe9-8abf-4307-b3be-293122eec01b","keywords":null,"link":"/cegauto/20241128_igy-szaguld-333-kmh-val-a-meregdraga-uj-alfa-romeo-33-stradale-video","timestamp":"2024. november. 28. 06:41","title":"Így száguld 333 km/h-val a méregdrága új Alfa Romeo – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1213929f-96aa-450d-8ca7-ff5ee13314b6","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Hétköznap csak két órán át lehet majd alkoholt venni a Vologdai területen. Fél éve van a lakosságnak felkészülni az új szabályokra.","shortLead":"Hétköznap csak két órán át lehet majd alkoholt venni a Vologdai területen. Fél éve van a lakosságnak felkészülni az új...","id":"20241128_alkohol-arusitas-oroszorszag-vologda-terulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1213929f-96aa-450d-8ca7-ff5ee13314b6.jpg","index":0,"item":"a22a5999-0073-4dd0-bc49-83ea83c47a86","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_alkohol-arusitas-oroszorszag-vologda-terulet","timestamp":"2024. november. 28. 17:49","title":"Drasztikusan korlátozzák az alkohol árusítását Oroszország egy részén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Még az idén kétfordulós nemzetközi ötletpályázatot ír ki a főváros a budapesti Duna-partok, valamint a város és a folyó kapcsolatának újragondolására. A pályázat része a Duna Stratégiához kapcsolódó városfejlesztési koncepciónak. A tervezett fejlesztésekre a főváros a későbbiekben uniós forrásokat venne igénybe.
A közgyűlés már 2010-ben döntött a nemzetközi tervpályázat kiírásáról, amelyre csaknem 100 millió forintot el is különített. A pályázatot végül nem írták ki, bár – mint azt a most tárgyalt előterjesztés megjegyzi – szakmailag indokolt és időszerű is, mivel 2014 és 2020 között Budapest uniós forrásokra lesz jogosult, elsősorban az EU által elfogadott Duna Stratégiának köszönhetően.
A korábban „Duna Partraszállás” elnevezésű, immár a „Dunánk partjai Budapesten” címet viselő pályázat célja a Dunának mint Budapest legfontosabb szervező erejének revitalizációja, a folyóhoz kapcsolódó területek és struktúrák fejlesztésének tervezése. A városvezetés reményei szerint a pályázat eredményeképpen Budapest végre rendelkezhet saját Duna-programmal, ezzel is erősítve saját regionális központi szerepét.
Bánkuti András
Hutiray Gyula városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes, az előterjesztés jegyzője elmondta: az ötletpályázat kiírása tulajdonképpen a folytatása a közgyűlés által augusztus végén jóváhagyott programnak, amely alapvetően a Dunának mint közlekedési folyosónak a fejlesztését tűzte ki céljául.
Paradigmaváltás
Somfai Ágnes LMP-s képviselő a vitában elmondta: pártja támogatja a kétfordulós ötletpályázat kiírását: ezzel egy nyílt, átlátható folyamat veszi kezdetét. „Reméljük, hogy eljutunk egy paradigmaváltásig, és idővel megvalósulhat a pesti alsó rakpart lezárása is” – jelentette ki a képviselő, aki egyben javasolta, hogy a pályázat lebonyolításába a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) mellett vonják be az építész szakmát is.
Az LMP képviselőjének kezdeményezéséhez csatlakozott Bánsághi Tamás szocialista képviselő is; szerinte érthetetlen, hogy ha a fővárosnak van egy városfejlesztési részvénytársasága, illetve egy urbanisztikai kutatóközpontja – a Studio Metropolitana –, akkor miért kizárólag a közlekedési központ bonyolítja le a pályázatot. Hutiray erre reagálva közölte: a kiírók és a lebonyolító is körültekintően jár majd el a pályázat során.
A megfelelő előkészítést követően a főváros és a Budapesti Építész Kamara még az idén kiírja a városszerkezeti és városépítési ötletpályázatot, a pályaműveket 2012 júniusának végéig kell benyújtani. A második fordulóba jutott 15 pályázó versenyez majd az első öt helyért, ennek a határideje 2013. január 15. Mindegyik szakaszt konzultációs időszak követ, majd a terveket a zsűrizés után hozzák nyilvánosságra.
Bánkuti András
Óriási erőforrás
A 2013-ban záruló város- és régiófejlesztési tervezési időszakban Budapestnek kiemelt figyelmet kell fordítania a Dunával és térségével kapcsolatos feladatokra – hívta fel a figyelmet a dokumentumban Hutiray Gyula. Mint írja: Budapest fejlődésének újraszervezését mind Budán, mind Pesten a Duna felől kell megkezdeni.
„Budapest óriási erőforrása ez a folyó. A harmonikus együttlét igényén túl fel kell ismerni az ebben rejlő lehetőségeket, azt, hogy a főváros atmoszférája akkor válik különlegessé (adottságainak megfelelővé), ha jövőbeni változásainak kiindulópontja e bővizű folyó és annak partjai” – olvasható az előterjesztésben. Ehhez az kell, hogy a rakpartok ne csupán a közlekedés helyszínei legyenek, hanem a városi lét alkotói.
A tervezett fejlesztésekkel lehetővé kell tenni, hogy a város hozzáférhessen a Dunához, a part menti városszerkezeti elemeket meg kell tisztítani és oda kell vezetni a vízhez, továbbá újra kell gondolni a part menti közúti közlekedést, a közösségi közlekedést, valamint a vízi közlekedést. A tervek szerint több területet visszaadnának a gyalogosoknak, „ily módon a város összeszövődhet a Duna partjai között is”.
Budapest vezetésének célja, hogy a területek felhasználásának újragondolása már a most kiírt ötletpályázat eredményeinek figyelembe vételével valósuljon meg. Jelenleg is készül Budapest új városfejlesztési koncepciója, amelyben a Duna-menti fejlesztések ugyancsak prioritást élveznek majd. A főváros városépítészeti, építészeti és funkcionális szempontból is jobban kihasználná a partokat – értelemszerűen a győztes tervek alapján.
Közlekedési, turisztikai és urbanisztikai szempontból is fontos lenne, hogy Budapest végre kezdjen valamit a Dunával és a hónap elején műemlékké nyilvánított rakpartjaival. A magyar főváros pénteken csatlakozott a folyó menti városok kiáltványához, ez azonban még csak amolyan szándéknyilatkozat. A cél a kikötők fejlesztése és a vízi tömegközlekedés megteremtése.
Több a kérdés, mint a válasz a budapesti Római-part árvízvédelmével kapcsolatban. A főváros vezetése mindenesetre megtette az első lépést a gátépítés felé. A probléma összetett: meg kell őrizni a Római természetes vízi kapcsolatát, ugyanakkor a part menti ingatlanokat is meg kellene védeni, ha már hagyták őket felépíteni.
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.