Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"34bbe0a1-732b-4e88-bf92-cf5b32b377b1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A hitelminősítő szerint jövőre pöröghet fel a magyar gazdasági növekedés.","shortLead":"A hitelminősítő szerint jövőre pöröghet fel a magyar gazdasági növekedés.","id":"20250607_Fitch-Egy-szazalek-sem-lesz-a-gazdasagi-novekedes-Magyarorszagon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34bbe0a1-732b-4e88-bf92-cf5b32b377b1.jpg","index":0,"item":"78cfed00-013a-418b-98aa-07c1c6a10261","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250607_Fitch-Egy-szazalek-sem-lesz-a-gazdasagi-novekedes-Magyarorszagon-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 07:03","title":"Fitch: Egy százalék sem lesz a gazdasági növekedés Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08233205-fe3c-4cb6-b2d5-329368c88337","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Tartui Egyetem mérnökeinek megoldása segítheti a városokat a jövőben, hogy racionalizálják a tömegközlekedést, de a tengeri élővilágot is könnyebb lehet megfigyelni vele.","shortLead":"A Tartui Egyetem mérnökeinek megoldása segítheti a városokat a jövőben, hogy racionalizálják a tömegközlekedést, de...","id":"20250606_hasznalt-okostelefon-ujrahasznositas-mobil-adatkozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08233205-fe3c-4cb6-b2d5-329368c88337.jpg","index":0,"item":"69e55137-f30f-4f81-a473-75003bd5e75b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_hasznalt-okostelefon-ujrahasznositas-mobil-adatkozpont","timestamp":"2025. június. 06. 18:03","title":"3200 forintból épült új adatközpont, csak négy használt telefon kellett hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45585b50-8f06-4436-b64f-a5f52a52439c","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A nyár első teljes hétvégéje hőséggel indít, vasárnap azonban egy átvonuló hidegfront felfrissíti majd a levegőt. ","shortLead":"A nyár első teljes hétvégéje hőséggel indít, vasárnap azonban egy átvonuló hidegfront felfrissíti majd a levegőt. ","id":"20250607_Szombaton-meg-marad-a-kanikula-de-a-vasarnap-lehulest-hoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45585b50-8f06-4436-b64f-a5f52a52439c.jpg","index":0,"item":"8c745297-e7e2-4808-b75e-d8b58bbe15d6","keywords":null,"link":"/zhvg/20250607_Szombaton-meg-marad-a-kanikula-de-a-vasarnap-lehulest-hoz","timestamp":"2025. június. 07. 08:32","title":"Szombaton még marad a kánikula, de a vasárnap lehülést hoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e436bb0-66aa-4942-9450-eb6e5fe09446","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az egyik légibázist már korábban is támadták. ","shortLead":"Az egyik légibázist már korábban is támadták. ","id":"20250606_az-ukran-erok-csapast-mertek-ket-orosz-repterre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e436bb0-66aa-4942-9450-eb6e5fe09446.jpg","index":0,"item":"3e36ba1d-91a3-4b18-9607-b5902467f010","keywords":null,"link":"/vilag/20250606_az-ukran-erok-csapast-mertek-ket-orosz-repterre","timestamp":"2025. június. 06. 17:12","title":"Az ukránok újabb csapást mértek két orosz légibázisra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af8b2ae7-1693-4bab-ba54-475ee087e94b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók számítása szerint legalább 6500 olyan kráter van a Holdon, amelyben van annyi nemesfém, hogy érdemes lenne elkezdeni kibányászni.","shortLead":"Amerikai kutatók számítása szerint legalább 6500 olyan kráter van a Holdon, amelyben van annyi nemesfém, hogy érdemes...","id":"20250607_hold-nemesfem-banyaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af8b2ae7-1693-4bab-ba54-475ee087e94b.jpg","index":0,"item":"d953e21b-17af-4927-965a-5c2d193e0009","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_hold-nemesfem-banyaszat","timestamp":"2025. június. 07. 12:03","title":"Oda fognak menni érte: 1 000 000 000 000 dollárnyi nemesfém rejtőzhet a Holdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokkal egyszerűbb lehet hamarosan a Windowson futó valamennyi program és szolgáltatás frissítése, miután a Microsoft szeretne mindent egységesíteni a Windows Update égisze alatt.","shortLead":"Sokkal egyszerűbb lehet hamarosan a Windowson futó valamennyi program és szolgáltatás frissítése, miután a Microsoft...","id":"20250607_microsoft-windows-update-frissitesek-minden-alkalmazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"9aa20761-213e-44b9-b109-5cdb9b9ee9f4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_microsoft-windows-update-frissitesek-minden-alkalmazas","timestamp":"2025. június. 07. 08:03","title":"Gyökeresen átalakul a Windows alapszolgáltatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89086758-5b54-4258-bbf7-254141a3b0ca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fontos felhívást tett közzé a Yettel: a személyes- és banki adataira pályáznak a csalók, mutatjuk, mire figyeljen.","shortLead":"Fontos felhívást tett közzé a Yettel: a személyes- és banki adataira pályáznak a csalók, mutatjuk, mire figyeljen.","id":"20250606_yettel-figyelmeztetes-csalas-sms-atveres-szemelyes-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89086758-5b54-4258-bbf7-254141a3b0ca.jpg","index":0,"item":"926bf107-c730-4804-86c2-762cfd9d3751","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_yettel-figyelmeztetes-csalas-sms-atveres-szemelyes-adatok","timestamp":"2025. június. 06. 14:33","title":"Figyelmeztetést küldött ki a Yettel: ha kapott ilyen SMS-t, azonnal törölje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hegyi Zsolt szerint sorompóhiba okozta a problémát a szakaszon, amelyet 10 éve újítottak fel.","shortLead":"Hegyi Zsolt szerint sorompóhiba okozta a problémát a szakaszon, amelyet 10 éve újítottak fel.","id":"20250607_azonnali-vizsgalatot-rendelt-el-a-MAV-vezer-miutan-osszeomlott-a-balatoni-vonal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2.jpg","index":0,"item":"b06ccd60-4cf9-4fcd-b41d-595daacf66cf","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_azonnali-vizsgalatot-rendelt-el-a-MAV-vezer-miutan-osszeomlott-a-balatoni-vonal","timestamp":"2025. június. 07. 15:04","title":"„Nem elfogadható” – azonnali vizsgálatot rendelt el a MÁV-vezér, miután összeomlott a balatoni vasútvonal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Feljelentés: több dolgozó áramütést szenvedett Ferihegyen
szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?
Egy év alatt négy dolgozó szenvedett áramütést a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér területén. A Malév GH Zrt. menedzsmentjének mégis az a legnagyobb gondja – a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet vezetői szerint –, hogy emiatt az érdekvédők feljelentést tettek. Az egyik balesetet szenvedett dolgozó a cég belső viszonyaira hivatkozva visszavonta a hvg.hu-nak névvel vállalt nyilatkozatát.
„A repülőgépek külső áramforrással való ellátása során a járatkiszolgálási koordinátorok az elektromos kábelt csatlakoztatják a gépre. Az áramforrás egy aknában található, ahonnan a kezelő kézzel húzza ki a kábelt és csatlakoztatja a gépre.” Ennek során, a sérült kábel miatt szenvedtek balestet a Malév Ground Handling (Malév GH) Zrt. alkalmazottai – szerepel abban a szerkesztőségünk birtokába került javaslatban, amelyet „a repülőgépek kiszolgálása közben bekövetkező áramütéses balesetek elkerülésére” dolgoztak ki.
A szerencsére nem végzetes kimenetelű balesetek 2010. augusztus 23-án, 2011. március 30-án, július 28-án és augusztus 8-án történtek. A repülőtéri alkalmazottak egyik érdekvédelmi szervezete, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) nem hagyta annyiban a dolgot, és a munkavédelmi kivizsgálások mellett külön bejelentéseket tett a Malév GH Zrt. vezetésének, illetve feljelentést tett a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságon (RRI) is. „A nyomozásról tavaly október végén azt közölték velünk - mondta a hvg.hu-nak Csorba Attila, a LESZ elnöke -, hogy az ügyben igazságügyi villamosbiztonsági szakértőt rendeltek ki, és amíg a szakértői vélemény elkészül, felfüggesztik az eljárást.”
Zsugorfóliával javított sérült kábel
A négy áramütést szenvedett dolgozó közül a hvg.hu-nak egyiküket sikerült szóra bírnia, de később, a munkahelyi viszonyokra hivatkozva, ő is visszavonta nyilatkozatát. A baleseteket – úgy tudjuk – az okozta, hogy a nagyfeszültségű kábel sérült volt. Ehhez hozzájárult – mint azt a hvg-hu-nak állították –, hogy a munkáltató nem biztosított a munkavállalóknak megfelelő munkavédelmi kesztyűt, csupán kertészkedéshez használatos szövetből készült kézvédővel látták el őket.
A reptéri kiszolgáló személyzet a rossz munkafeltételekre panaszkodik
Túry Gergely
Az egyik áramütést szenvedett dolgozó – a LESZ közlése alapján – az esetét kivizsgáló munkavédelmi bizottságnak arról számolt be, hogy az áramforrások használatáról semmilyen hivatalos képzést nem kapott írásban, a munkát mások elmondása alapján végezte. A vizsgálatról készült, a hvg.hu-hoz került feljegyzés szerint, a Budapest Airport Zrt. (BA Zrt.) a javítás során a hibás kábelt nem cserélte ki, hanem „egy zsugorfóliával és valami ragacsos anyaggal látta el. Mobil áramforrást lehetne ott használni, de a Malév GH Zrt. nem teszi ezt magától, bár ezt állítólag a csoportvezető és a szakszervezet is kérte.” Ha hivatalosan kérik, akkor „visz oda ilyen eszközt a berendezést kezelő csoport”.
A munkaügyi hivatal
A Malév GH Zrt-től 2010-ben és 2011-ben egy, három napon túl gyógyuló áramütéses balesetről érkezett bejelentés az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőség közép-magyarországi szervezetéhez még 2010 őszén – közölte a munkaügyi szervezet jogutódja, a Nemzeti Munkaügyi Hivatal. A baleset ügyében vizsgálatot nem folytattak, így nem szabtak ki munkavédelmi bírságot, és más hatóságok felé történő bejelentés nem történt.
A negyedik baleset után - értesüléseink szerint - munkavédelmi oktatást tartottak a dolgozóknak. A történtekkel kapcsolatban egyébként a felelősség kérdésének megállapítását bonyolítja, hogy a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. a nagyfeszültségű áramot tartalmazó kábelek tulajdonosa, azokat viszont a kiszolgáló cégek, így köztük a Malév GH használja.
A munkáltató mindent megtesz
A Malév GH részéről a hvg.hu-val azt közölték, hogy mivel „az ügyben a LESZ feljelentést tett és jelenleg is folyik a nyomozás, nem áll módjukban nyilatkozni az eset részleteiről. A cég munkavállalói képzettek a Budapest Airport által karbantartott úgynevezett telepített földi áramforrások kezelésében és a megfelelő munkavédelmi felszereléssel rendelkeznek. A Malév GH Zrt. partnereivel közösen mindent megtesz a munkavédelem maximális biztosítása érdekében” - írták.
A LESZ elnöke szerint a munkáltató velük szemben más hozzáállást tanúsított, amikor az áramütéses baleseteket szóba hozták és kérték a munkavédelmi feltételek javítását. „Úgy éreztük, hogy nem vették komolyan a jelzéseinket, és hogy a menedzsmentet az érdekelte igazán, mint a megbeszéléseken megbotránkozásukat jelezve felvetették, hogy eljárást indítottunk az RRI-nél, holott szerintünk emberek életével ilyen veszélyes munkaterületen nem lehet játszani” – hangsúlyozta a szakszervezetis. Csorba Attila azt is megemlítette, hogy a Malév GH vezetősége az elmúlt évek során többször megígérte a munkavédelmi fejlesztéseket, de „vállalásaikkal a mai napig adósok maradtak”. Ez a téma egyébként a szakszervezet és a cégvezetés közötti folyamatos egyeztetések egyik fő pontja is.
A reptéri rendőri igazgatóság nem válaszolt kérdéseinkre.
Budapest Airport: a dolgozók tehetnek róla
A budapesti repülőtér 2-es terminálján a 70-es és a 74-es számú repülőgép-állóhelyeinek kábelaknáiról van szó. Ezeket 2010-ig a Malév Ground Handling, utána pedig a Budapest Airport tartotta karban. Ezek azok a kábelcsatlakozók, amelyeken keresztül a földi kiszolgálásra megállított gépek egy többszörösen szigetelt kábelkötegen keresztül kapják az elektromos áramot a fedélzeti rendszerek, a műszerek, a klíma, a fűtés stb. működtetéséhez.
A Budapest Airport, amióta átvette az elektromos aknák karbantartását megfelelő oktatást szervezett és folyamatosan oktatja a Malév GH érintett dolgozóit a kábelek és a kábelakna üzemeltetéséről. Az utolsó ilyen oktatás 2011. március 11.-én volt. A Malév GH dolgozói az oktatással együtt minden szükséges dokumentációt is megkaptak.
Az áramütéses balesetek oka a Budapest Airport által elvégzett műszaki- és munkavédelmi vizsgálat szerint az, hogy az érintett dolgozók nem tartják be az üzemeltetési eljárásban előírt szabályokat. Közérthetően: a többszörösen szigetelt, fémhálós erősítésű kábelekre a repülőgéphez történt csatlakoztatás után visszaejtik a súlyos acélfedelet (ami egyébként egy jármű, de akár egy repülőgép orrfutójának a súlyát is el kell, hogy viselje). A folyamatos, és nem előírásos használat miatt a többszörös szigetelés megsérülhet, elnyíródik és pl. esős időben vagy fémrészekkel érintkezve áramütést okozhat.
A Budapest Airport három ilyen esetről tud, ezek sorrendben 2010 aug. 23-án; 2011 márc. 30-án; 2011 júl. 28.-án történtek. Minden esetet kivizsgáltunk és egyúttal vizsgálódott az ügyben az munkaügyi felügyelőség is. Ismereteink szerint az áramütéshez az vezetett, hogy a Malév GH-s dolgozók sorozatosan megsértették a technológiai előírásokat.
A Budapest Airport mérnökei az esetek hatására megvizsgálták és átalakították a teherbíró kábelaknák belső szerkezetét úgy, hogy a Malév GH dolgozói semmilyen körülmények között ne tudják ráejteni a nehéz acélfedelet a kábelre és ezzel eltörni annak szigetelését. A változtatásról készült fotókat mellékeltem. Az átalakítás óta nem érkezett jelentés áramütéses esetről.”
Sajnálatosnak tartom, hogy a www.hvg.hu a telefonos jelzésem ellenére nem várt a cikk publikálásával és így meglehetősen egyoldalú írást jelentetett meg eddig az ügyben. Kérem, hogy a fent leírtakat változtatás nélkül, keretes írásban csatolják. (A hvg.hu kedden délelőtt kereste meg a Budapest Airportot, a választ szerdán öt órakor kaptuk meg - a szerk.)
Júniusban rekordszámú, több mint 800 ezer utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, és a teljes nyári forgalom is rekordot dönthet, mert a légitársaságok minden eddiginél több résidőt foglaltak - közölte a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.
Kezdetét vette a Budapest Airport önkéntes zajszigetelési programjának negyedik, Budapest XVII. kerületét érintő szakasza - tudatta Zrt. közleményben. A repülőteret üzemeltető cég kezdeményezése hozzávetőleg százötven ingatlant érint, a program tervezett összköltsége megközelíti a 30 millió forintot.
Idén az első öt hónapban rekordszámú, 3,1 millió utas fordult meg a Liszt Ferenc repülőtéren, ez több mint 13 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakának utasforgalmát – olvasható a repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) honlapján.