Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"04adb43f-736f-4f05-a89a-49022b49795c","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Követhetetlen, hogy mit csinálnak a vámokkal az amerikaiak – mondta az EUrologusnak Magyar Levente, aki ennek ellenére az Európai Bizottságot tette felelőssé a magyar gazdaságot különösen sújtó autóipari vámokért.","shortLead":"Követhetetlen, hogy mit csinálnak a vámokkal az amerikaiak – mondta az EUrologusnak Magyar Levente, aki ennek ellenére...","id":"20250515_vamok_trump_autoipar_magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04adb43f-736f-4f05-a89a-49022b49795c.jpg","index":0,"item":"069b0a24-aec1-4a53-817a-0615aa03a661","keywords":null,"link":"/eurologus/20250515_vamok_trump_autoipar_magyarorszag","timestamp":"2025. május. 15. 17:36","title":"Az amerikai vámpolitika követhetetlen – mondta Magyar Levente külügyi államtitkár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b160acdc-a022-4753-9a27-da84b1fa3635","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Magyarország kiváló kereskedelmi kapcsolatokat ápol Kínával, egy ilyen kérés „vörös vonal” lenne Magyarország és az USA kapcsolatában.","shortLead":"Magyarország kiváló kereskedelmi kapcsolatokat ápol Kínával, egy ilyen kérés „vörös vonal” lenne Magyarország és az USA...","id":"20250515_A-kormany-Trump-kedveert-sem-szakitana-meg-kapcsolatait-Kinaval","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b160acdc-a022-4753-9a27-da84b1fa3635.jpg","index":0,"item":"aa3d7785-6cdc-401f-9293-43bcb2155288","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250515_A-kormany-Trump-kedveert-sem-szakitana-meg-kapcsolatait-Kinaval","timestamp":"2025. május. 15. 14:44","title":"Az Orbán-kormány Trump kedvéért sem szakítaná meg kapcsolatait Kínával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e5f4895-6141-4aa0-a72e-07630602cd27","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nap kérdése: miért borotválják le a férfiak a szempillájukat?","shortLead":"A nap kérdése: miért borotválják le a férfiak a szempillájukat?","id":"20250516_szempilla-borotvalas-trend","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e5f4895-6141-4aa0-a72e-07630602cd27.jpg","index":0,"item":"8c9c3842-c0b2-4fa3-8539-85a9dea0cc12","keywords":null,"link":"/elet/20250516_szempilla-borotvalas-trend","timestamp":"2025. május. 16. 05:01","title":"A szemöldökborotválás már a múlt, új bizarr divattrend terjed a férfiak között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7fbbcbe-95c0-4df0-9c51-7a7dd6124dec","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Grand Prix pálya 12-es kanyarja mostantól a kínai márka nevét viseli. ","shortLead":"A Grand Prix pálya 12-es kanyarja mostantól a kínai márka nevét viseli. ","id":"20250515_megvettek-Nurburgring-kanyar-Xiaomi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7fbbcbe-95c0-4df0-9c51-7a7dd6124dec.jpg","index":0,"item":"09a82a92-5709-432c-80c8-a2b6578c4598","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_megvettek-Nurburgring-kanyar-Xiaomi","timestamp":"2025. május. 15. 14:35","title":"Annyira nyomul a Xiaomi az autóiparban, hogy megvették a Nürburgring egyik kanyarját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Meglepő mechanizmust fedeztek fel magyar kutatók: a kezelés során az emlőráksejtek „zombi” állapotba kerülve túlélik a kemoterápiát, elkerülve ezzel az immunrendszer támadását, később újra aktiválódnak, és újjáépítik a daganatot.","shortLead":"Meglepő mechanizmust fedeztek fel magyar kutatók: a kezelés során az emlőráksejtek „zombi” állapotba kerülve túlélik...","id":"20250515_mellrak-rakos-sejtek-kemoterapia-tuleles-ujabb-daganat-felfedezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80.jpg","index":0,"item":"d1ef1174-ab4e-4baf-8292-220af77bb160","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_mellrak-rakos-sejtek-kemoterapia-tuleles-ujabb-daganat-felfedezes","timestamp":"2025. május. 15. 12:33","title":"„Zombiként” élik túl a rákos sejtek a kemoterápiát, majd újabb daganatot okoznak – fedezték fel magyar kutatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6315327-806e-44b2-b6b6-77296fe30b99","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Valamennyi sajtószabadság mindig marad, mert mindig lesznek magyar emberek, akik azzal foglalkoznak, hogy leírják az igazságot – hangzott el öt szerkesztőség rendhagyó, közös adásában.","shortLead":"Valamennyi sajtószabadság mindig marad, mert mindig lesznek magyar emberek, akik azzal foglalkoznak, hogy leírják...","id":"20250514_fidesz-torvenyjavaslat-foszerkesztok-kozos-adas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6315327-806e-44b2-b6b6-77296fe30b99.jpg","index":0,"item":"5005efd5-7b1a-4e5f-8df5-e82bba89b85e","keywords":null,"link":"/kultura/20250514_fidesz-torvenyjavaslat-foszerkesztok-kozos-adas","timestamp":"2025. május. 14. 20:52","title":"Főszerkesztők a Fidesz törvényjavaslatáról: Mi vagyunk azok, akik igazán átláthatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c23e64-cb27-4825-977d-94503f5d86c8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sallai Nórának ugyan elsőbbséget kellett volna adnia, de a másik jármű a megengedettnél sokkal gyorsabban haladt. ","shortLead":"Sallai Nórának ugyan elsőbbséget kellett volna adnia, de a másik jármű a megengedettnél sokkal gyorsabban haladt. ","id":"20250515_Fordulat-Sallai-Nora-baleseteben-a-rendorseg-szerint-nem-a-szineszno-volt-a-hibas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c23e64-cb27-4825-977d-94503f5d86c8.jpg","index":0,"item":"29638479-d0d9-45cf-bad2-31c7e5252de9","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Fordulat-Sallai-Nora-baleseteben-a-rendorseg-szerint-nem-a-szineszno-volt-a-hibas","timestamp":"2025. május. 15. 07:37","title":"Fordulat Sallai Nóra balesetében: az ügyészség szerint nem a színésznő volt a hibás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a0b3bc6-2fe5-45b4-a3d3-7daad3bd48ec","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az nem derült ki, hogy mennyire kiélezett pályáztatás előzte meg a megbízást.","shortLead":"Az nem derült ki, hogy mennyire kiélezett pályáztatás előzte meg a megbízást.","id":"20250516_Meszaros-Lorinc-autopalyakezeloje-8-milliardert-adott-munkat-Meszaros-Lorinc-cegenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a0b3bc6-2fe5-45b4-a3d3-7daad3bd48ec.jpg","index":0,"item":"4b442cd5-81f0-4796-a9b1-2000857b9c1a","keywords":null,"link":"/kkv/20250516_Meszaros-Lorinc-autopalyakezeloje-8-milliardert-adott-munkat-Meszaros-Lorinc-cegenek","timestamp":"2025. május. 16. 12:09","title":"Mészáros Lőrinc autópálya-kezelője 8 milliárdért adott munkát Mészáros Lőrinc cégének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Feljelentés: több dolgozó áramütést szenvedett Ferihegyen
szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?
Egy év alatt négy dolgozó szenvedett áramütést a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér területén. A Malév GH Zrt. menedzsmentjének mégis az a legnagyobb gondja – a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet vezetői szerint –, hogy emiatt az érdekvédők feljelentést tettek. Az egyik balesetet szenvedett dolgozó a cég belső viszonyaira hivatkozva visszavonta a hvg.hu-nak névvel vállalt nyilatkozatát.
„A repülőgépek külső áramforrással való ellátása során a járatkiszolgálási koordinátorok az elektromos kábelt csatlakoztatják a gépre. Az áramforrás egy aknában található, ahonnan a kezelő kézzel húzza ki a kábelt és csatlakoztatja a gépre.” Ennek során, a sérült kábel miatt szenvedtek balestet a Malév Ground Handling (Malév GH) Zrt. alkalmazottai – szerepel abban a szerkesztőségünk birtokába került javaslatban, amelyet „a repülőgépek kiszolgálása közben bekövetkező áramütéses balesetek elkerülésére” dolgoztak ki.
A szerencsére nem végzetes kimenetelű balesetek 2010. augusztus 23-án, 2011. március 30-án, július 28-án és augusztus 8-án történtek. A repülőtéri alkalmazottak egyik érdekvédelmi szervezete, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) nem hagyta annyiban a dolgot, és a munkavédelmi kivizsgálások mellett külön bejelentéseket tett a Malév GH Zrt. vezetésének, illetve feljelentést tett a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságon (RRI) is. „A nyomozásról tavaly október végén azt közölték velünk - mondta a hvg.hu-nak Csorba Attila, a LESZ elnöke -, hogy az ügyben igazságügyi villamosbiztonsági szakértőt rendeltek ki, és amíg a szakértői vélemény elkészül, felfüggesztik az eljárást.”
Zsugorfóliával javított sérült kábel
A négy áramütést szenvedett dolgozó közül a hvg.hu-nak egyiküket sikerült szóra bírnia, de később, a munkahelyi viszonyokra hivatkozva, ő is visszavonta nyilatkozatát. A baleseteket – úgy tudjuk – az okozta, hogy a nagyfeszültségű kábel sérült volt. Ehhez hozzájárult – mint azt a hvg-hu-nak állították –, hogy a munkáltató nem biztosított a munkavállalóknak megfelelő munkavédelmi kesztyűt, csupán kertészkedéshez használatos szövetből készült kézvédővel látták el őket.
A reptéri kiszolgáló személyzet a rossz munkafeltételekre panaszkodik
Túry Gergely
Az egyik áramütést szenvedett dolgozó – a LESZ közlése alapján – az esetét kivizsgáló munkavédelmi bizottságnak arról számolt be, hogy az áramforrások használatáról semmilyen hivatalos képzést nem kapott írásban, a munkát mások elmondása alapján végezte. A vizsgálatról készült, a hvg.hu-hoz került feljegyzés szerint, a Budapest Airport Zrt. (BA Zrt.) a javítás során a hibás kábelt nem cserélte ki, hanem „egy zsugorfóliával és valami ragacsos anyaggal látta el. Mobil áramforrást lehetne ott használni, de a Malév GH Zrt. nem teszi ezt magától, bár ezt állítólag a csoportvezető és a szakszervezet is kérte.” Ha hivatalosan kérik, akkor „visz oda ilyen eszközt a berendezést kezelő csoport”.
A munkaügyi hivatal
A Malév GH Zrt-től 2010-ben és 2011-ben egy, három napon túl gyógyuló áramütéses balesetről érkezett bejelentés az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőség közép-magyarországi szervezetéhez még 2010 őszén – közölte a munkaügyi szervezet jogutódja, a Nemzeti Munkaügyi Hivatal. A baleset ügyében vizsgálatot nem folytattak, így nem szabtak ki munkavédelmi bírságot, és más hatóságok felé történő bejelentés nem történt.
A negyedik baleset után - értesüléseink szerint - munkavédelmi oktatást tartottak a dolgozóknak. A történtekkel kapcsolatban egyébként a felelősség kérdésének megállapítását bonyolítja, hogy a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. a nagyfeszültségű áramot tartalmazó kábelek tulajdonosa, azokat viszont a kiszolgáló cégek, így köztük a Malév GH használja.
A munkáltató mindent megtesz
A Malév GH részéről a hvg.hu-val azt közölték, hogy mivel „az ügyben a LESZ feljelentést tett és jelenleg is folyik a nyomozás, nem áll módjukban nyilatkozni az eset részleteiről. A cég munkavállalói képzettek a Budapest Airport által karbantartott úgynevezett telepített földi áramforrások kezelésében és a megfelelő munkavédelmi felszereléssel rendelkeznek. A Malév GH Zrt. partnereivel közösen mindent megtesz a munkavédelem maximális biztosítása érdekében” - írták.
A LESZ elnöke szerint a munkáltató velük szemben más hozzáállást tanúsított, amikor az áramütéses baleseteket szóba hozták és kérték a munkavédelmi feltételek javítását. „Úgy éreztük, hogy nem vették komolyan a jelzéseinket, és hogy a menedzsmentet az érdekelte igazán, mint a megbeszéléseken megbotránkozásukat jelezve felvetették, hogy eljárást indítottunk az RRI-nél, holott szerintünk emberek életével ilyen veszélyes munkaterületen nem lehet játszani” – hangsúlyozta a szakszervezetis. Csorba Attila azt is megemlítette, hogy a Malév GH vezetősége az elmúlt évek során többször megígérte a munkavédelmi fejlesztéseket, de „vállalásaikkal a mai napig adósok maradtak”. Ez a téma egyébként a szakszervezet és a cégvezetés közötti folyamatos egyeztetések egyik fő pontja is.
A reptéri rendőri igazgatóság nem válaszolt kérdéseinkre.
Budapest Airport: a dolgozók tehetnek róla
A budapesti repülőtér 2-es terminálján a 70-es és a 74-es számú repülőgép-állóhelyeinek kábelaknáiról van szó. Ezeket 2010-ig a Malév Ground Handling, utána pedig a Budapest Airport tartotta karban. Ezek azok a kábelcsatlakozók, amelyeken keresztül a földi kiszolgálásra megállított gépek egy többszörösen szigetelt kábelkötegen keresztül kapják az elektromos áramot a fedélzeti rendszerek, a műszerek, a klíma, a fűtés stb. működtetéséhez.
A Budapest Airport, amióta átvette az elektromos aknák karbantartását megfelelő oktatást szervezett és folyamatosan oktatja a Malév GH érintett dolgozóit a kábelek és a kábelakna üzemeltetéséről. Az utolsó ilyen oktatás 2011. március 11.-én volt. A Malév GH dolgozói az oktatással együtt minden szükséges dokumentációt is megkaptak.
Az áramütéses balesetek oka a Budapest Airport által elvégzett műszaki- és munkavédelmi vizsgálat szerint az, hogy az érintett dolgozók nem tartják be az üzemeltetési eljárásban előírt szabályokat. Közérthetően: a többszörösen szigetelt, fémhálós erősítésű kábelekre a repülőgéphez történt csatlakoztatás után visszaejtik a súlyos acélfedelet (ami egyébként egy jármű, de akár egy repülőgép orrfutójának a súlyát is el kell, hogy viselje). A folyamatos, és nem előírásos használat miatt a többszörös szigetelés megsérülhet, elnyíródik és pl. esős időben vagy fémrészekkel érintkezve áramütést okozhat.
A Budapest Airport három ilyen esetről tud, ezek sorrendben 2010 aug. 23-án; 2011 márc. 30-án; 2011 júl. 28.-án történtek. Minden esetet kivizsgáltunk és egyúttal vizsgálódott az ügyben az munkaügyi felügyelőség is. Ismereteink szerint az áramütéshez az vezetett, hogy a Malév GH-s dolgozók sorozatosan megsértették a technológiai előírásokat.
A Budapest Airport mérnökei az esetek hatására megvizsgálták és átalakították a teherbíró kábelaknák belső szerkezetét úgy, hogy a Malév GH dolgozói semmilyen körülmények között ne tudják ráejteni a nehéz acélfedelet a kábelre és ezzel eltörni annak szigetelését. A változtatásról készült fotókat mellékeltem. Az átalakítás óta nem érkezett jelentés áramütéses esetről.”
Sajnálatosnak tartom, hogy a www.hvg.hu a telefonos jelzésem ellenére nem várt a cikk publikálásával és így meglehetősen egyoldalú írást jelentetett meg eddig az ügyben. Kérem, hogy a fent leírtakat változtatás nélkül, keretes írásban csatolják. (A hvg.hu kedden délelőtt kereste meg a Budapest Airportot, a választ szerdán öt órakor kaptuk meg - a szerk.)
Júniusban rekordszámú, több mint 800 ezer utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, és a teljes nyári forgalom is rekordot dönthet, mert a légitársaságok minden eddiginél több résidőt foglaltak - közölte a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.
Kezdetét vette a Budapest Airport önkéntes zajszigetelési programjának negyedik, Budapest XVII. kerületét érintő szakasza - tudatta Zrt. közleményben. A repülőteret üzemeltető cég kezdeményezése hozzávetőleg százötven ingatlant érint, a program tervezett összköltsége megközelíti a 30 millió forintot.
Idén az első öt hónapban rekordszámú, 3,1 millió utas fordult meg a Liszt Ferenc repülőtéren, ez több mint 13 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakának utasforgalmát – olvasható a repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) honlapján.