Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Szerintük a feliratkozók elfogadták az adatkezelési tájékoztatást, és volt lehetőség leiratkozni.","shortLead":"Szerintük a feliratkozók elfogadták az adatkezelési tájékoztatást, és volt lehetőség leiratkozni.","id":"20250603_oltas-regisztracio-vakcinainfo-propaganda-kabinetiroda-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952.jpg","index":0,"item":"ad60e4c3-88b8-4d07-9546-c69d57d16889","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_oltas-regisztracio-vakcinainfo-propaganda-kabinetiroda-reakcio","timestamp":"2025. június. 03. 14:33","title":"Rogánék szerint az oltásra regisztrálók hozzájárultak ahhoz, hogy politikai propagandát kapjanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5e8ef6-f05e-4c2b-a5a6-e62a4aa949ab","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lengyel példából az derül ki, hogy egy autokratikus rendszert nem lehet eltakarítani a szokásos játékszabályok mentén mozogva. Más megoldások lehetnek – de azok pont olyan kihívásokkal járnának, mint Lengyelországban. Domány Andrást Kacskovics Mihály Béla kérdezte.","shortLead":"A lengyel példából az derül ki, hogy egy autokratikus rendszert nem lehet eltakarítani a szokásos játékszabályok mentén...","id":"20250604_Fulke-podcast-Domany-Andras-Lengyelorszag-Magyarorszag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5e8ef6-f05e-4c2b-a5a6-e62a4aa949ab.jpg","index":0,"item":"b1487db8-334d-4299-af70-77b6260d47e2","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Fulke-podcast-Domany-Andras-Lengyelorszag-Magyarorszag-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 18:02","title":"Lengyel példán látjuk: a NER-t nem lehet lebontani jogállami eszközökkel – Domány András a Fülkében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f5a38ea-cd5c-4213-ac5e-a9d9942dbaa2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nyertes út része a hangzatos nevű, Ausztria, Szlovénia, Horvátország és Szerbia vízi világát a bringásoknak bemutató Amazon of Europe kerékpáros útvonalnak. A győztesről közönségszavazatok döntöttek, szoros volt a verseny.","shortLead":"A nyertes út része a hangzatos nevű, Ausztria, Szlovénia, Horvátország és Szerbia vízi világát a bringásoknak bemutató...","id":"20250603_Megvan-az-Ev-Kerekparutja-Europa-Amazonasanal-lehet-rajta-tekerni-murakeresztur-kor-bringaut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f5a38ea-cd5c-4213-ac5e-a9d9942dbaa2.jpg","index":0,"item":"bb8a0c91-854d-49e2-830c-b18c308ceb81","keywords":null,"link":"/elet/20250603_Megvan-az-Ev-Kerekparutja-Europa-Amazonasanal-lehet-rajta-tekerni-murakeresztur-kor-bringaut","timestamp":"2025. június. 03. 15:59","title":"Megvan az Év Kerékpárútja: „Európa Amazonasánál” lehet rajta tekerni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab5a6c5f-59e2-42cc-8db8-bc3b09aa84f7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Folyamatosan zajlik a híd felújítása. ","shortLead":"Folyamatosan zajlik a híd felújítása. ","id":"20250603_Megsem-zarjak-le-egy-honapra-az-M8-as-Duna-hidjat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab5a6c5f-59e2-42cc-8db8-bc3b09aa84f7.jpg","index":0,"item":"3fcd944c-01ac-463b-a8a6-541f564d5117","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_Megsem-zarjak-le-egy-honapra-az-M8-as-Duna-hidjat","timestamp":"2025. június. 03. 08:03","title":"Mégsem zárják le egy hónapra teljesen az M8-as Duna-hídját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb0e2cbc-1a87-4995-9ec3-4bcd583ddec5","c_author":"SPAR","category":"brandchannel","description":"A gin és a belőle készülő koktélok vagy long drinkek hatalmas népszerűségnek örvendenek a világ minden táján, így itthon is. A nemzetközi és a hazai ginek palettája egyre szélesedik, legyen szó markánsan száraz, édesebb vagy épp fűszeres tételekről. De tényleg csak tonikkal érdemes? Kinek való a gin, és mit nyújtanak a hazai márkák? A Gin Market szervezőjével, a Grand Spirit tulajdonosával, Bárány Péterrel beszélgettünk.","shortLead":"A gin és a belőle készülő koktélok vagy long drinkek hatalmas népszerűségnek örvendenek a világ minden táján...","id":"20250603_SPAR-gin-market-budapest-barany-peter-kezmuves-gin-gasztro-fesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb0e2cbc-1a87-4995-9ec3-4bcd583ddec5.jpg","index":0,"item":"d6a9fa8f-a483-4ebf-b60a-9e2d76a69f9d","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250603_SPAR-gin-market-budapest-barany-peter-kezmuves-gin-gasztro-fesztival","timestamp":"2025. június. 03. 10:30","title":"Töretlen a népszerűsége és még messze a vége: így lett a gin a világ egyik legnépszerűbb itala","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SPAR Magyarország","c_partnerlogo":"9615d6e6-8d73-4e29-a76b-e36e534d9f8a","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7d66e88c-7d23-44ce-b22b-295122fb6179","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Plusz szép kis pénzbírság, mert a kocsi műszakija négy éve lejárt.","shortLead":"Plusz szép kis pénzbírság, mert a kocsi műszakija négy éve lejárt.","id":"20250603_driftelt-kombi-Lada-panelparkoloban-rendorseg-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d66e88c-7d23-44ce-b22b-295122fb6179.jpg","index":0,"item":"35416604-fac3-4f61-acd4-29109b01e63b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_driftelt-kombi-Lada-panelparkoloban-rendorseg-video","timestamp":"2025. június. 03. 08:23","title":"Videó: Nem értékelte a lakossági Lada-driftet a rendőrség – hat hónap eltiltás járt érte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2c8d9fe-6f09-4c40-a415-8c20d11179a3","c_author":"Szomolányi Katalin","category":"360","description":"Szabályok, elvárások, hitelfelvétel, konkurencia. Mióta megszületett az EU-s javaslatcsomag, újra meg újra eszünkbe juthat a mondás, hogy „a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve”.","shortLead":"Szabályok, elvárások, hitelfelvétel, konkurencia. Mióta megszületett az EU-s javaslatcsomag, újra meg újra eszünkbe...","id":"20250603_hvg-velemeny-esg-vallalatok-szomolanyi-katalin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2c8d9fe-6f09-4c40-a415-8c20d11179a3.jpg","index":0,"item":"2c47cab7-98e1-461e-9660-3f96f2a5386d","keywords":null,"link":"/360/20250603_hvg-velemeny-esg-vallalatok-szomolanyi-katalin","timestamp":"2025. június. 03. 18:30","title":"Ki-ki tegye fel a kérdést a saját cégével kapcsolatban: miért foglalkozik fenntarthatósággal?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","shortLead":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","id":"20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038.jpg","index":0,"item":"2e368657-e775-4521-9c95-96954fbf471b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","timestamp":"2025. június. 04. 15:48","title":"18 másodperc alatt feltölthető autóakku? Itt egy új rendszer, ami átírhatja a szabályokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
BKV-csőd: csak a források egyharmada körvonalazódik
szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A kormány és a főváros BKV-finanszírozásról zajló tárgyalásán egyelőre csak a szükséges pénzek egyharmadára találtak forrást - értesült a hvg.hu. A kabinet információink szerint nyitott az elektronikus jegyrendszer és a dugódíj bevezetésére, ám egyelőre elzárkózik az adóemeléstől és az új adók bevezetéséről. A főváros szerint viszont enélkül nem lesz meg a szükséges fedezet a BKV hosszú távú működtetésére.
Legutóbb egy hete ült tárgyalóasztalhoz a kormány és a főváros delegációja, hogy megtárgyalják a BKV hosszú távú finanszírozásának kérdését. Tarlós István főpolgármester az egyeztetéseket követően úgy nyilatkozott, hogy a kormány támogatja a főváros két javaslatát, ám ezeket nem kívánta megnevezni.
Elektronikus jegy és dugódíj jöhet
A hvg.hu értesülései szerint a kormány az elektronikus jegyrendszer és a dugódíj bevezetését támogatja. Ezek a javaslatok már számos alkalommal szóba kerültek, az elektronikus jegyrendszer bevezetésének konkrét határideje is van. A Fővárosi Közgyűlés január 25-i ülésén döntött a rendszer bevezetésének megkezdéséről. Eszerint a rendszer kiépítését 2013-tól kezdenék meg, és 2014-től kezdenék el a bérletek és a jegyek lecserélését a kártyákra. A jegykezelők cseréjére és a metrókapuk telepítésére 2015-ig kerülne sor. A rendszer megvalósításához mintegy 15 milliárd forintra van a fővárosnak szüksége, ezt az eredeti tervek szerint uniós forrásból vagy európai beruházási hitelből fedeznék.
A fejlesztés lényege, hogy a jövőben csak elektronikus kártyával lehetne a tömegközlekedési eszközöket igénybe venni. A kártyák számítógépen, telefonon, bankautomatán keresztül feltölthetők. Az alkalmi utasoknak minden utazás során egy jegy ára kerül a kártyáról levonásra, ami 60 perces utazást tesz lehetővé, illetve a bérletet is ilyen kártya váltja majd fel. A kártya közlekedésben való használatát egy központi rendszer ellenőrzi majd. A metróknál teljesen, a HÉV-eknél részben automatizált be- és kiléptető kapuk telepítését kívánja meg a rendszer, erre kerülhet sor 2015-ig, a második ütemben.
Elektronikus jegyrendszer válthatja a bérletet
Fülöp Máté
A dugódíj bevezetése szintén nem új keletű javaslat, már számos alkalommal szóba került, és a kormány elé beterjesztett, a Századvég Intézet által készített koncepcióba is bekerült. Ha ez megvalósul, várhatóan a Hungária körúton belüli területre belépőknek kellene fizetni. Tarlós István főpolgármester a hvg.hu-nak adott korábbi interjújában azt mondta: évi 9-10 milliárdos bevétele lehetne a fővárosnak a dugódíjból.
Az adóemeléstől egyelőre elzárkózik a kormány
Amennyiben az említett két javaslat megvalósul, az a BKV hosszú távú finanszírozásához szükséges összeg egyharmadát biztosíthatná – mondta a hvg.hu-nak a BKV anyagi helyzetét jól ismerő forrás. A fennmaradó kétharmad biztosításához további 50-60 milliárd forintos éves bevételre lenne szüksége a BKV-nak. A hvg.hu-nak nyilatkozó forrás szerint a kormány hosszú távon kihátrálna a BKV finanszírozása mögül. A főváros szerint viszont a cég fenntartása csak akkor megvalósítható, ha ehhez a kormány plusz bevételeket biztosít a főváros számára. Ettől az első tárgyalási fordulón a kormány információink szerint elzárkózott.
Tüttő Kata, az MSZP fővárosi frakcióvezető-helyettese korábban ezzel kapcsolatban azt mondta: az összes állami bevétel több mint egyharmada Budapestről származik, ez több mint 4000 milliárd forint. Az egy lakosra jutó átlagos adóbefizetés 3,5-szerese a vidékinek, a személyi jövedelemadó (szja) pedig kétszerese, ugyanakkor a fővárosban befizetett adóknak kevesebb mint a 10 százalékát kapja vissza Budapest.
A Napi Gazdaság szerint hétfőn az UniCredit Bank felé elindul az az 5 milliárd forint, amelyet a bank a BKV március 14-én lejárt hitele után követel. A tartozás átutalása azért rendkívül fontos, mert a közlekedési cég kölcsönei közül ez a tétel már eleve állami garanciavállalás mellett köttetett. Szerdán a KDB Bank 2 milliárdos követelése válik aktuálissá, az MKB 4,5 milliárdos hitele pedig a hét végén jár le. Amennyiben hétfőn mégsem utalnák az esedékes 5 milliárdos tételt, és sor kerülne az állami garancia lehívására, 54 milliárd forintos követelés válhat azonnal behajthatóvá.
A hvg.hu információi szerint a főpolgármester hétfő délután is még egyeztet a bankokkal. Mint azt egy vezető beosztású banki forrásunk mondta: a jelenlegi helyzetet a bankok egy ütközésig összenyomott rugóként élik meg, és a kipattanást, vagyis azt, hogy előfordulhat nemfizetés, már reálisan számításba veszik. "Ha egyszer valamelyik bank úgy dönt: nem nyel le több békát, őrült versenyfutás indul majd azért, hogy mindenki a lehető leghamarabb a pénzéhez jusson, és ne az ő állami garanciás hitele legyen az, amit már nem tudnak majd kifizetni"- mondta a hvg.hu-nak a szakember.
Eközben a kormányban
Kormányközeli források ugyanakkor jelenleg is azt állítják: április végéig már biztosan megtalálták a gyógyírt a BKV-hitelek okozta sebre - vagyis a mintegy 30 milliárd forintnyi hiteltartozás kiegyenlítésére -, illetve, hogy a megállapodásban nyolc bankkal egyeztettek már. Azt nem tudni, hogy mely bankokról van szó, de ha az év végéig lejáró BKV-hiteleket nyújtó nyolc pénzintézetről, akkor elvileg az egész évet ki lehetne pipálni. Akkor viszont már csak az a kérdés, hogy hétfőn egész nap miről tárgyalnak szigorúan zárt ajtók mögött, ami miatt egyetlen érintettet sem lehetett napközben utolérni.
A kormány szerdai döntése április végéig megmenti ugyan a BKV-t a csődtől, a hosszú távú megoldás ugyanakkor még várat magára. A fővárosnak meg kell alkotnia, a kormánynak pedig el kell fogadnia a közlekedési koncepciót, illetve tartani kell azt a megállapodást, hogy minden állami forint mellé ugyanannyit letesz az önkormányzat is.
A kormány eddig nem jelezett vissza a fővárosnak a BKV finanszírozási tervéről. A hvg.hu úgy értesült: új elemeket a főváros nem vonultatott fel, csupán a régóta elhangzó javaslatokat gyűjtötte ismét össze. Új adó bevezetése és a buszüzemeltetés kiszervezése hozhatna megoldást. A kormány keze is meg van kötve, az IMF nem fogadná el a hitelek állami átvállalását.
A BKV fizetésképtelensége az államcsődig is elvezethet - mondta a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában. Dorner Lajos emlékeztetett: március 19-ig van idejük a döntéshozóknak dűlőre jutni a bankokkal, akkor jár le az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.
A Napi Gazdaság szerint hétfőn az UniCredit Bank felé elindul az az 5 milliárd forint, amelyet a bank a BKV március 14-én lejárt hitele után követel. A tartozás átutalása azért rendkívül fontos, mert a közlekedési cég kölcsönei közül ez a tétel már eleve állami garanciavállalás mellett köttetett.
A főpolgármester szerint karnyújtásnyira van a kormány és a főváros tárgyalódelegációja közötti megállapodás a BKV ügyében. Tarlós István két helyettesével, Bagdy Gáborral és György Istvánnal, valamint a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjével, Németh Zoltánnal együtt - kedden egyeztetett a kormány képviselőivel.
A hvg.hu úgy értesült, hogy a kormány mai ülésén a BKV megsegítéséről döntött. Részletek egyelőre nem ismertek. A fővárost szorítja az idő, mivel 19-én lejár az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.