Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk évezredek óta foglalkoztatja az embereket, és néhány kérdésre még a mai napig nem talált magyarázatot a tudomány. Cikkünkben annak járunk utána, mi is történik pontosan a testünkben, miközben alszunk.","shortLead":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk...","id":"20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee.jpg","index":0,"item":"eb887787-f59d-436f-b3a7-799055c01ab8","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","timestamp":"2025. március. 03. 07:30","title":"Az alvás rejtélyei, avagy mi történik alvás közben a testünkkel?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"92f05ea7-0d10-4943-82f1-5bd617e4d3ea","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Aggasztó megállapításokra jutott egy friss vizsgálat, a tűzmentes illatosított viasztermékek lehet, hogy károsabbak is a hagyományos illatgyertyáknál.","shortLead":"Aggasztó megállapításokra jutott egy friss vizsgálat, a tűzmentes illatosított viasztermékek lehet, hogy károsabbak is...","id":"20250304_olvasztott-viasz-illatositok-veszelyes-illoanyagok-nanoreszecskek-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92f05ea7-0d10-4943-82f1-5bd617e4d3ea.jpg","index":0,"item":"6e4bb7f7-4a9f-4e81-b7d0-35515ba34e60","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_olvasztott-viasz-illatositok-veszelyes-illoanyagok-nanoreszecskek-kutatas","timestamp":"2025. március. 04. 08:03","title":"Milyen illatosítót használ? Találtak egyet, ami olyan veszélyes lehet, mintha dízelfüstöt lélegezne be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b483626-2b99-44c8-9e30-3ab52abdb4a5","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az MWC 2025 kiállításon fotóztuk körbe a rendfenntartásra szánt új elektromos pick-upot.","shortLead":"Az MWC 2025 kiállításon fotóztuk körbe a rendfenntartásra szánt új elektromos pick-upot.","id":"20250304_szolgal-es-ved-megneztuk-a-villogos-szirenas-legujabb-tesla-cybertruckot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b483626-2b99-44c8-9e30-3ab52abdb4a5.jpg","index":0,"item":"a28343aa-4182-4d36-bd5e-30956d4647c9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250304_szolgal-es-ved-megneztuk-a-villogos-szirenas-legujabb-tesla-cybertruckot","timestamp":"2025. március. 04. 08:11","title":"Szolgál és véd: megnéztük a villogós-szirénás legújabb Tesla Cybertruckot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf955000-93c6-475c-a972-5e6c5e4600a2","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az intézkedés sajtóértesülések szerint Pete Hegseth védelmi minisztertől származik, a tárca egyelőre nem kommentálta az ügyet.","shortLead":"Az intézkedés sajtóértesülések szerint Pete Hegseth védelmi minisztertől származik, a tárca egyelőre nem kommentálta...","id":"20250303_usa-oroszorszag-kiberhadmuvelet-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf955000-93c6-475c-a972-5e6c5e4600a2.jpg","index":0,"item":"7c3f9c09-d016-4fb6-8546-23265e89ef57","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_usa-oroszorszag-kiberhadmuvelet-felfuggesztes","timestamp":"2025. március. 03. 09:58","title":"Az Egyesült Államok felfüggeszti a kiberhadműveleteit Oroszországgal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbadbfc2-8c69-40a7-b785-d243bce0c641","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volvo testvérmárkája, a Lynk & Co immár harmadik modelljét vezeti be az öreg kontinensen.","shortLead":"A Volvo testvérmárkája, a Lynk & Co immár harmadik modelljét vezeti be az öreg kontinensen.","id":"20250304_ime-europa-elso-200-kilometeres-hatotavu-plugin-hibridje-lynk-co-08","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbadbfc2-8c69-40a7-b785-d243bce0c641.jpg","index":0,"item":"2e508986-ed6d-4be4-a0fb-00cda33bcf89","keywords":null,"link":"/cegauto/20250304_ime-europa-elso-200-kilometeres-hatotavu-plugin-hibridje-lynk-co-08","timestamp":"2025. március. 04. 07:21","title":"Íme Európa első 200 kilométeres hatótávú plugin hibridje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7035f8a0-fc19-4d2e-a637-e4c1580fc0bb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerdán már 18 fok is lehet.","shortLead":"Szerdán már 18 fok is lehet.","id":"20250304_Vegre-tenyleg-itt-a-tavasz-napsutes-es-tovabbi-melegedes-jon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7035f8a0-fc19-4d2e-a637-e4c1580fc0bb.jpg","index":0,"item":"40d1dea2-66a7-436f-8d8a-74729e9def99","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_Vegre-tenyleg-itt-a-tavasz-napsutes-es-tovabbi-melegedes-jon","timestamp":"2025. március. 04. 08:21","title":"Végre tényleg itt a tavasz: napsütés és további melegedés jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a507b69a-662a-4b39-97d4-8e4282fa881d","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Látványosan felpörgött a lakossági hitelezés, a cégek viszont még óvatosak – derül ki az Erste 2024-es jelentéséből. A bank 132 milliárd forint profitot hozott össze.","shortLead":"Látványosan felpörgött a lakossági hitelezés, a cégek viszont még óvatosak – derül ki az Erste 2024-es jelentéséből...","id":"20250303_Erste-hitel-nyereseg-ado-bank-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a507b69a-662a-4b39-97d4-8e4282fa881d.jpg","index":0,"item":"c8382ff0-303d-42be-92cb-9c4a600be120","keywords":null,"link":"/kkv/20250303_Erste-hitel-nyereseg-ado-bank-vasarlas","timestamp":"2025. március. 03. 11:00","title":"Erste: Sokkal több lakáshitelt és személyi kölcsönt vesznek fel a magyarok, rengeteg pénzt költenek külföldi webshopoknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ad320a3-f1a7-48f5-8409-011ebe27e4b9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Reuters szerint Donald Trump kedd esti kongresszusi beszédében be akarja jelenteni a megállapodás megkötését, így adminisztrációja azon ügyködik, hogy az USA és Ukrajna addigra aláírja az egyezményt az ásványkincsekről.","shortLead":"A Reuters szerint Donald Trump kedd esti kongresszusi beszédében be akarja jelenteni a megállapodás megkötését...","id":"20250304_usa-ukrajna-ritkafoldfem-megallapodas-donald-trump-volodimir-zelenszkij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ad320a3-f1a7-48f5-8409-011ebe27e4b9.jpg","index":0,"item":"c98e50c7-1217-463b-821f-6f9f86882ee4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250304_usa-ukrajna-ritkafoldfem-megallapodas-donald-trump-volodimir-zelenszkij","timestamp":"2025. március. 04. 20:47","title":"Még kedden megszülethet az ásványkincs-megállapodás Ukrajna és az USA között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Havonta több tízmillió forinttal csökkenthetné a BKV a már így is méregdrága 4-es metró építési költségeit, ám egy közbeszerzési vita miatt képtelen szerződni az alacsonyabb árat ígérő céggel. A közbeszerzés eredményét az a vesztes pályázó támadta meg, melynek tulajdonosai érdekeltek lehetnek abban, hogy a munkát 2006 óta végző cég szerződését újra és újra meghosszabbítsák. A most vitatkozó felek pár hónappal ezelőtt még együtt pályázták meg a munkát, és több mint háromszor annyit kértek, mint amennyiért végül a konzorcium egyik tagja most szerződne.
Hetvenötmillió forintot takaríthatna meg havonta januártól a főváros közlekedési cége, ha aláírhatná a szerződést a beruházás szakmai felügyeletére pályázó céggel, a Metróber Kft-vel. Ezt a munkát, az úgynevezett mérnöki teendőket eddig az Eurometro Kft. végezte, melynek júniusban lejárt a szerződése, viszont egy jogvita miatt a felek egyelőre a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) előtt csatáznak, ami elodázza az Eurometro-Metróber váltást.
A Dél-Budát és Rákospalotát összekötő M4-es metróvonal építése 2006-ban indult el és a tervezett bekerülési költség azóta több mint a duplájára növekedett. Az előkészítés során 2004-ben az összköltségeket még 264,4 milliárdra tervezték, ám ez évről évre nőtt, 2009-ben már 533 milliárddal számolt a főváros. Viszont a teljes, 12,7 kilométer hosszúságú vonalból jelenleg az Etele tér – Baross tér közötti 7,4 kilométeres, 10 állomást tartalmazó pályaszakasz épül, melynek költsége 366 milliárd forint, amelyhez az Európai Unió 181 milliárd forint hozzájárulást ad. A támogatásért cserébe az EU-nak ígért megtérülési számok (így az utasszám, a rövidebb menetidő, annak forintosított haszna) a teljes szakaszra vonatkoznak, igaz, határidőt a teljes vonal megépítésére Magyarország nem ígért.
A mérnöki feladatkör az egész metróépítés szempontjából kulcsfontosságú: a feladatot ellátó cég hagyja jóvá a munkákat, ennek megfelelően befolyásolni tudja a beruházás végösszegét is.
Jól időzített támadás?
Az Eurometro piaci értesüléseink szerint jelenleg havi 120 millióért végzi az úgynevezett mérnök tevékenységet, a Metróber viszont – a KDB-re beadott költségszámításai szerint – ennél olcsóbban, 45 millió forintért vállalta a munkát. Az Eurometro vállalkozói díját a BKV-n belül működő DBR Metró Projekt Igazgatóság megerősítette a hvg.hu-nak. Tájékoztatásuk alapján a "BKV Zrt. és az Eurometro Kft. között 2006. június 27. napján létrejött szerződés alapján a BKV a mai napig 7,79 milliárd forintot plusz áfát fizetett ki" a kft. részére mérnöki feladatok ellátásáért, a metróvonal előkészítéséért és a nemzetközi mérnökszövetség által kidolgozott szerződéses feltételek (FIDIC) alkalmazásáért. A DBR nyilatkozata szerint: a cég megbízási díja jelenleg havi nettó 120 millió forint, amihez még hozzájön az áfa.
Az Eurometro Kft. szerződése idén június 30-án lejárt. A közlekedési társaság a tevékenység végzésére idén júniusban új közbeszerzési eljárást írt ki, a tender azonban eredménytelen lett. Mivel a munkának mennie kellett, meghosszabbították az Eurometro Kft. szerződését idén év végéig, és ezzel együtt szeptember 12-én ismét pályázatot hirdettek.
A 2012. december 14-től 2018 év végig szóló tenderen hárman indultak, a pályázók egyike az Eurometro Kft. anyacége, az Eurout Kft. volt. A társaság 1,9 milliárd forintos ajánlatot tett a közbeszerzésen. Ennél alacsonyabb árat, 1,75 milliárd forintot kínált az M4 Mérnök konzorcium és még kisebb, 1,63 milliárdos összegre tett javaslatot a Metróber Kft. A BKV számára az utóbbi volt a lehető legjobb ajánlat, így ki is hirdették győztesnek a céget. Egyelőre viszont nem történt meg a váltás, az Eurout ugyanis megtámadta a közbeszerzés eredményét, a felek pedig a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt vitáznak. A munkát addig is folytathatja az Eurout leánya, a drágábban dolgozó Eurometro.
Mindenki mindenki ellen
A hvg.hu-nak adott nyilatkozata szerint az Eurout Kft. nem tekinti lezártnak az eljárást és úgy véli, annak nincs nyertese sem. A cég kérelmét december 11-én tárgyalta először a KDB. Az Eurout azzal érvelt, hogy jogsértő volt a BKV kiírása, mert a pályázati dokumentációban ellentmondásosan jelölte meg, milyen mérnöki munkából – az általánosból vagy a nemzetközi standard (FIDIC) szerintiből – származó árbevételt kell igazolni. Az Eurout szerint az ellentmondást a BKV-nak kellett volna feloldania, de ez nem történt meg időben.
Épül a metró - de ki felügyeli?
Fazekas István
A bizottsághoz forduló vállalkozás szerint a közlekedési társaság nem jelezte azt, hogy a projekt fővárosi, kormányzati és európai uniós finanszírozásának lejárta után, 2015. július 31-étől nem biztosított a beruházás fedezte. Ezzel szemben a BKV illetékesei a DKB előtt kifejtették, hogy a metróépítés fedezete, mintegy 77 milliárd forint biztosított, amiről rövidesen megállapodást ír alá a magyar állam, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a Budapesti Önkormányzat. A BKV szerint egyébként már a pályázat beadásakor jelezhette volna a közbeszerzést utólag megtámadó Eurout, hogy ellentmondásokat észlelt a kiírásban, ám ezt mégsem tette meg.
Szintén értetlenségét fejezte ki az Eurout beadványával kapcsolatban a Metróber is, amely egyelőre elesett a megbízástól. A nyertes szerint nemcsak az Eurout által felhozott érvek megalapozatlanok, és nincs eltérés a pályázati felhívásban, illetve az ajánlatkérési dokumentációban megjelölt mérnöki tevékenység között. Hozzátették, az Eurout ráadásul ki is csúszott a határidőből a jogorvoslati kérelmével. Metróber képviselője a döntőbizottság előtt arra is figyelmeztetett, az Euroutnak minden információ a birtokában volt, hiszen a cég leányvállalata - mint írtuk - a korábbi mérnök, az Eurometro, a vezetői körük azonos, ezért a lejáró szerződésről, és a BKV által kiírt tenderről mindent tudhattak.
A BKV issza meg a levét
A december 11-i ülésen a döntőbizottság még egyik félnek sem adott igazat és újabb igazolásokat kért be a BKV-tól és az Eurobertől. Mivel nem tudni, mennyi idő alatt születik meg a határozat, ezért a főváros közlekedési társasága azt kérte, engedélyezzék számára a szerződéskötést, ami a cég szerint "nemzetgazdasági szempontból" is fontos lenne, ezt viszont a KDB elutasította.
A kialakult helyzetről a BKV részéről azt nyilatkozták a hvg.hu-nak, hogy a szerződéskötési engedély elutasítását tudomásul vették. "A társaságnak gondoskodnia kell a 2012. december 31-e utáni időszak során a mérnöki munkáinak ellátásáról, mivel a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt folyamatban lévő jogorvoslati eljárás miatt várhatóan idén nem kerülhet sor a szerződéskötésre". Mivel ahhoz a döntőbizottság nem járult hozzá, szerződéskötés elmaradása miatt a feladatokat továbbra is az Eurometro látja el. Így ez a vállalkozás ebben az értelemben jól jön ki a vita elhúzódásából.
A Metróber számításai szerint a BKV-nak mintegy kétszázmillió forinttal kell többet kiadnia. Az valószínű, hogy ha a KDB az Eurout kérelmének helyt adva megsemmisíti az eljárást, akkor a BKV-nak új közbeszerzési pályázatot kell kiírnia. Mire azt elbírálják, és újra nyertest hirdetnek, hónapok telhetnek el.
A DBR egyébként a hvg.hu-nak – a 120 milliós összeget elismerve – azt írta, a két cég árait helytelen összehasonlítani, mert a beruházás hátralévő időszakára jutó mérnöki díját "egyösszegű átalánydíjként kellett meghatározni, mely díjnak havi összege előre nem határozható meg, tekintettel arra, hogy a díj a kivitelezés előrehaladásával arányosan illetné meg a mérnököt”. Viszont azt nem cáfolta, hogy átlagban 45 millióért végezné a munkát a nyertes. (Arra később visszatérünk, hogy a Metróber miért tudott kisebb árat mondani, mint az Eurometro az építkezés hátralévő idejében.)
Társakból ellenségek
Míg a KDB előtt most szembe került az Eurout és a Metróber, néhány hónappal ezelőtt még közösen indultak azon a tenderen, amit végül a BKV fújt le. Sőt, akkor a Metróber sem kínálta még ilyen olcsón a szolgáltatásait. Az Eurout válaszlevelében egyenesen azt írta, "a cégek között hatékony a partneri és együttműködési viszony", mert a Metróber Kft.-vel több munkán dolgoznak jelenleg is együtt.
Müller Judit
A júniusban meghirdetett közbeszerzésen még konzorciumban indultak. Az Eurout a hvg.hu-nak adott tájékoztatása szerint az árat a konzorciumi tagok együttesen határozták meg. A Közbeszerzési Értesítőben (KE) az eljárásról megjelent tájékoztató szerint a BKV 1,5 milliárdot szánt 2018-ig erre a munkára, de az egyedül pályázó konzorcium 5,5 milliárdért vállalta volna a munkát. A KE-ben megjelent tájékoztató szerint a tender azért lett eredménytelen, mert a kiírónak nem volt fedezete ekkora összegre. A következő kiíráson győző Metróber még így is 100 millió forinttal a júliusi kiírásban szereplő összeg fölé ment.
A következő években azért is indokolt lenne az alacsonyabb ár, mert a 4-es metró építési folyamata fejnehéz volt: a munkák jelentés részét már az első hat évben elvégezték, így a következő időszakban már kevesebb feladat várna a mérnökre. Értesüléseink szerint a BKV azért utasította el a konzorcium ajánlatát, mert indokolatlannak tartotta, hogy 5,5 milliárdot fizessen akkor, amikor a mérnöki munkák hetven százalékára 7,7 milliárd forint feletti összeget fizetett ki.
Befejezték az új metró vágányainak építését, Így az önkrományzat szerint tartható marad a 2014 első félévére tervezett utasforgalmi próbaüzem. A vágányépítési munkákra 2008 október végén kötöttek szerződést 13,5 milliárdos keretösszeggel.
A szovjet Ev-metrószerelvény után péntekre virradó éjjel az Alstom járművével is kipróbálta a 4-es metró pályájának egy szakaszát a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) - közölte a központ pénteken a Facebook-oldalán.
Péntek éjjel megérkezik Budapestre az Alstom cég első, a 4-es metróvonalra szánt szerelvényének utolsó két kocsija - értesült az MTI. A szerelvény első két kocsija péntekre virradóan már megérkezett Budapestre, a másik két kocsit az éjjeli órákban szállítják le a Fehér úti járműtelepre.
Építészeti tervpályázatot írt ki az őrmezői metróvégállomás új intermodális csomópontjának terveire a Budapesti Közlekedési Központ. A tervek szerint Magyarországon elsőként készül olyan buszpályaudvar, ahol részben közvetlenül az épületből a buszba nyíló ajtókkal, részben fedett peronokon érhetők el a helyi és helyközi autóbuszok.
Füstpróbát tart kedd délutántól a 4-es metró Bocskai úti állomásának belső építője, ez 20 ezer köbméter fehér, nem mérgező füst kibocsátásával jár - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság kedden.
Az idei évet tekintve 2,6 ezer milliárd forint plusz kiadást jelentene, ha Magyarország a GDP-je 5 százalékát védelmi kiadásokra fordítaná, ahogy Donald Trump követeli.