szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nyílt levelet írt az emberierőforrás-miniszternek a Szilágyi Erzsébet Gimnázium 49 tanára az iskolák államosítása miatt. A tanárok tiltakoznak a "nemzeti örökség elherdálása" ellen.

"Megdöbbenésünket és tiltakozásunkat fejezzük ki az iskolák visszaállamosításának következtében kialakult helyzettel kapcsolatban" – olvasható az Fn24.hu beszámolója szerint abban a Balog Zoltán emberierőforrás-miniszterhez írt nyílt levélben, melyet a Szilágyi Erzsébet Gimnázium 49 pedagógusa írt. A levélben felhívják a figyelmet arra, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) alá rendelt és az iskolákat irányítani hivatott tankerületek hivatali szervezete még nem épült ki.

"Sok helyen a tankerületi igazgató egymagában – infrastruktúra és munkatársak nélkül – próbál megküzdeni a feladatával, nem készültek el a működési szabályzatok, nincsenek kialakítva a feladat- és hatáskörök, a felmerülő problémákat nem tudják megoldani, a kérdésekre nem tudnak válaszolni. A tankerülethez tartozó összes iskolát egyetlen, helyismerettel nem rendelkező, egy távoli központból jelentésbekérésekkel irányítani próbáló tankerületi igazgató jogosult vezetni" - olvasható a levélben.

Kifogásolják, hogy míg az iskola, mint intézmény a KIK-hez tartozik, az épület önkormányzati működtetésű maradt – tehát egy "abszurd társbérlet lett az iskolából". Sérelmezik azt is, hogy az iskolák igazgatóit megfosztották munkáltatói és gazdálkodási jogosítványaiktól, "a központi akarat végrehajtó bábjaivá degradálták őket".

Levelükben azt is írják: nincs lehetőségük még arra sem, hogy váratlanul adódó helyzetekben felelősséggel, megfelelő jogosítványok birtokában járhassanak el, valamint "naponta alázzák meg őket újabb és újabb jelentések, listák és kimutatások bekérésével, teljesíthetetlen határidőkkel".

Azt írják, hogy a kormányzat nem mérte fel erejét és lehetőségeit, de jure végrehajtotta, ám de facto nem képes végrehajtani az állami irányítás alá vételt. A régi struktúrát fölszámolták, az új még nem létezik. A helyzet irracionális – szögezik le a pedagógusok, akik – "politikai szimpátiától és világnézeti hovatartozástól függetlenül" – aggódva, "kirekesztettként szemlélik az erőltetett iramú, homályos tartalmú és célú átalakítást".

Az aláírók tiltakoznak az ellen a gyakorlat ellen, hogy a kormányzat az érintettek bevonása, a velük való tényleges egyeztetések és tárgyalások nélkül, előkészítetlenül, "még saját szakértőinek véleményét is figyelmen kívül hagyva forgatja fel az iskolák életét".

A pedagógusok a cikk szerint követelik, hogy az iskolák igazgatóinak adják vissza cselekvési lehetőségüket, az iskola kiszámítható, nyugodt működésének biztosítását, a tanárok munkájának és szakértelmének megbecsülését, elismerését, a tankerületi igazgatók kinevezésének nyilvánosságát, és hogy ezekbe a kinevezésekbe legyen beleszólása az érintett intézményeknek és vezetőiknek. Valódi tárgyalásokat követelnek az igazgatókkal, a pedagógusokkal, a diákokkal, az oktatási szakemberekkel, a szülői, tanári és érdekvédelmi szervezetekkel.

A 49 szilágyis középiskolai tanár arra buzdítja az iskolákat, tantestületeket, középiskolákat, egyetemi hallgatókat, tanárokat, oktatókat, szülőket, szakmai és érdekvédelmi szervezeteket, hogy csatlakozzanak a tiltakozásokhoz és követelésekhez.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!