Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c0e0289e-ff39-4b95-a915-0d24e0332643","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Nagyon gyorsan és nagyon drasztikusan romlott meg Elon Musk és Donald Trump kapcsolata, a tűzpiros autó eladása is ennek kapcsán merült fel.","shortLead":"Nagyon gyorsan és nagyon drasztikusan romlott meg Elon Musk és Donald Trump kapcsolata, a tűzpiros autó eladása is...","id":"20250606_Donald-Trump-eladna-a-Teslajat-Elon-Musk-DOGE","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0e0289e-ff39-4b95-a915-0d24e0332643.jpg","index":0,"item":"fe08bc9b-065f-47fa-a503-8df3682655b0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_Donald-Trump-eladna-a-Teslajat-Elon-Musk-DOGE","timestamp":"2025. június. 06. 17:10","title":"Trump annyira megharagudott Muskra, hogy már a Tesláját is eladná","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8d37c1d-a977-472e-aed6-212ce59d39b2","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Kikukázta az európai autómárkák némelyikét a nemzetgazdasági miniszter, aki túlzottnak tartja a magyar ipar függőségét a német piactól. Kitart viszont – legalábbis a választásokig – a két számjegyű béremelések, az ár- és árrésstopok mellett, kerül, amibe kerül. Nagy Mártont azért komoly jóstehetségnek nem érdemes tartani, az elmúlt években elhangzott prognózisait rendre felülírta az élet.","shortLead":"Kikukázta az európai autómárkák némelyikét a nemzetgazdasági miniszter, aki túlzottnak tartja a magyar ipar függőségét...","id":"20250608_hvg-akciohoskodes-nagy-marton-gazdasagpolitika-gdp-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8d37c1d-a977-472e-aed6-212ce59d39b2.jpg","index":0,"item":"d1d43847-5f76-4459-bb88-e00fff193660","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-akciohoskodes-nagy-marton-gazdasagpolitika-gdp-orban","timestamp":"2025. június. 08. 12:30","title":"Hiába cáfolják a számok, Orbán hisz az akcióhőssé előléptetett Nagy Mártonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96cbade3-a14b-4a15-9ef2-336421855f28","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A cél az, hogy ez felkerüljön a betegtájékoztatóra is.","shortLead":"A cél az, hogy ez felkerüljön a betegtájékoztatóra is.","id":"20250606_ozempic-lehetseges-ritka-szovodmeny-europai-gogyszerugynokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96cbade3-a14b-4a15-9ef2-336421855f28.jpg","index":0,"item":"60bec5a8-97ff-4be0-8672-eabe9c89f8d3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_ozempic-lehetseges-ritka-szovodmeny-europai-gogyszerugynokseg","timestamp":"2025. június. 06. 17:02","title":"Az Európai Gyógyszerügynökség szerint ritka esetben látásvesztéshez vezethet az Ozempic használata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be586fb1-66df-4524-84fa-22efb0aff5cf","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az egészséget figyelő viselhető eszközök sorába érkezett egy újabb megoldás, ezúttal talpbetét formájában. Az újdonság egészségkövetést ígér a személy járása alapján, ez a biomechanikai folyamat ugyanis éppen olyan egyedi, mint az ujjlenyomat.","shortLead":"Az egészséget figyelő viselhető eszközök sorába érkezett egy újabb megoldás, ezúttal talpbetét formájában. Az újdonság...","id":"20250607_hvg-egeszsegfigyelo-talpbetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be586fb1-66df-4524-84fa-22efb0aff5cf.jpg","index":0,"item":"35a8385b-fc50-49c1-8a2b-ef83b6008dd6","keywords":null,"link":"/360/20250607_hvg-egeszsegfigyelo-talpbetet","timestamp":"2025. június. 07. 10:45","title":"Valós időben mutat ki egy sor betegséget az új talpbetét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08233205-fe3c-4cb6-b2d5-329368c88337","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Tartui Egyetem mérnökeinek megoldása segítheti a városokat a jövőben, hogy racionalizálják a tömegközlekedést, de a tengeri élővilágot is könnyebb lehet megfigyelni vele.","shortLead":"A Tartui Egyetem mérnökeinek megoldása segítheti a városokat a jövőben, hogy racionalizálják a tömegközlekedést, de...","id":"20250606_hasznalt-okostelefon-ujrahasznositas-mobil-adatkozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08233205-fe3c-4cb6-b2d5-329368c88337.jpg","index":0,"item":"69e55137-f30f-4f81-a473-75003bd5e75b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_hasznalt-okostelefon-ujrahasznositas-mobil-adatkozpont","timestamp":"2025. június. 06. 18:03","title":"3200 forintból épült új adatközpont, csak négy használt telefon kellett hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy fake posztban azt állítják, romákat küldene az ukrán frontra. A politikus több helyen is jelezte, hogy ilyet soha nem mondott, csak roma közösségeket próbálják a Tisza ellen fordítani.","shortLead":"Egy fake posztban azt állítják, romákat küldene az ukrán frontra. A politikus több helyen is jelezte, hogy ilyet soha...","id":"20250607_Kamuvideo-terjed-az-interneten-Kulja-Andrasrol-a-Tisza-EP-kepviselojerol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481.jpg","index":0,"item":"7e9ef13b-ad32-41ae-b178-28cef66111c6","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Kamuvideo-terjed-az-interneten-Kulja-Andrasrol-a-Tisza-EP-kepviselojerol","timestamp":"2025. június. 07. 18:05","title":"Kamuvideó terjed az interneten Kulja Andrásról, a Tisza EP-képviselőjéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c3d9321-bead-4cd0-98bc-e5e052621a3a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nőgyűlölő influenszer majdnem 150 ezer forintnak megfelelő bírsággal megúszta, de a jogosítványát is bevonták négy hónapra.","shortLead":"A nőgyűlölő influenszer majdnem 150 ezer forintnak megfelelő bírsággal megúszta, de a jogosítványát is bevonták négy...","id":"20250607_Andrew-Tate-ketszazzal-hajtott-el-az-otvenes-tabla-mellett-egy-roman-faluban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c3d9321-bead-4cd0-98bc-e5e052621a3a.jpg","index":0,"item":"1d247b0c-c337-40c1-a37c-2e190cf0f613","keywords":null,"link":"/elet/20250607_Andrew-Tate-ketszazzal-hajtott-el-az-otvenes-tabla-mellett-egy-roman-faluban","timestamp":"2025. június. 07. 20:56","title":"Andrew Tate kétszázzal hajtott el az ötvenes tábla mellett egy román faluban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"894d0ddb-7127-4a85-8c82-bcea08716fe0","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"A magyar irodalmi élet két és fél évszázadát tekinti át „helyreigazító” tanulmánygyűjteményében a 85 esztendős Nyerges András író, akinek „kellemetlenkedő” írásaiból még az is kiderül, miben értett egyet Lukács György marxista filozófus és Prohászka Ottokár nemzetvédő püspök.","shortLead":"A magyar irodalmi élet két és fél évszázadát tekinti át „helyreigazító” tanulmánygyűjteményében a 85 esztendős Nyerges...","id":"20250608_hvg-irodalomtortenet-nyerges-andras-a-tortenet-lathato-fele-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/894d0ddb-7127-4a85-8c82-bcea08716fe0.jpg","index":0,"item":"fe76ada6-8e6c-4f73-8ccf-10bc7d6af154","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-irodalomtortenet-nyerges-andras-a-tortenet-lathato-fele-konyv","timestamp":"2025. június. 08. 14:30","title":"„Istenkáromló oknyomozásokkal” teszi helyre több száz év magyar irodalmi életét Nyerges András","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába nőttek a BKK bevételei az elmúlt években, nem biztos, hogy a budapesti városvezetés megengedheti magának azt a luxust, hogy a tömegközlekedés frontján folytassa a rezsiharcot. Az óvatoskodás azon is látszik, hogy nem mindenki élvezheti a csökkentett árú rezsi örömei, a cafetériaként bérletet adó cégek a régi árat fizethetik, amit még megfejelnek 16 százalék adóval. Bécs példája azt mutatja: az lenne a jó, ha mindenki éves bérletet venne, de ez még a csökkentett áron is több mint százezer forint.
„Amikor azt sem lehet tudni, hogy a BKV a hiteleit mikor tudja törleszteni, amikor nincs fedezete az eszközpark amortizációs költségeinek, és amikor nem képes a cég a 3-as metró tűrhetetlen állapotán javítani, akkor még a felvetés is vicc, hogy ennek a csökkentésnek bármilyen fedezete is lenne” – mondta a hvg.hu-nak Atkári János közgazdász, a Pénzügykutató Zrt. igazgatója, aki tíz éven át volt Demszky Gábor helyettese, majd Tarlós Istvánt segítette pénzügyi tanácsadóként a 2010-es választások után.
Atkári kritikáját a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki döntése váltotta ki, amely alapján jövőre nagyjából 10 százalékkal csökkennek a tömegközlekedési bérletek árai. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) honlapja a döntést „Rezsicsökkentés a budapesti tömegközlekedésben” szlogennel hirdeti, ami egyértelműen árulkodik arról, hogy a döntés mögött leginkább politikai megfontolások állnak: a 2014-es választások előtt a főváros vezetése sem maradhatott le az Országgyűlés mögött a rezsiharcban.
Fazekas István
A BKK szerint – ezt idézte csütörtökön Németh Szilárd képviselő, a Fidesz rezsicsökkentési biztosa – a bérletárak csökkentését az teszi lehetővé, hogy az elmúlt három évben jelentősen nőttek a jegybevételek, idén már 56 milliárd forintra számítanak. A jegybevétel ugyanakkor hagyományosan csak kisebb részét fedezi a tömegközlekedés költségeinek, a többit a fővárosi önkormányzatnak, illetve az államnak kell állnia, de utóbbi az elmúlt években látványosan elkezdett kivonulni ebből: az idei büdzsében és a jövő évi költségvetés tervezetében is mindössze 10 milliárd forint van elkülönítve erre a célra, miközben néhány éve még 32 milliárd volt.
Mennyibe fog ez nekünk kerülni?
Az eredeti javaslat csak a nyugdíjasokra vonatkozott, állítólag azért, mert egyre kevesebb ilyen bérlet fogyott. A javaslat kiterjesztését a hvg.hu információi szerint egyetlen éjszaka alatt döntötték el. Háttérszámításokat az általunk megkérdezett városházi politikusok nem láttak, a hvg.hu kérdéseire pedig a városháza egyelőre nem válaszolt. Ellenzéki képviselők durva becslések szerint az 56 milliárdos bevételből 5,6 milliárd eshet ki a rezsicsökkentéssel, amit részben kompenzálhat, hogy csökkenhet a bliccelők száma, így talán 3-3,5 milliárd forinttal lesz kevesebb bevétele a BKK-nak. Ez ugyan budapesti léptékekkel nem tűnik nagy összegnek, de a főváros általában is jóval kevesebb központi forrásra számíthat, mint korábban.
Városházi forrásból ugyanakkor úgy tudjuk, nagyjából 2,5 milliárd forint lenne a kiesés, ha az olcsóbb ár ellenére sem fogyna több bérlet. Ez annak köszönhető, hogy a csökkentés csak a magánszemélyekre vonatkozik, a béren kívüli juttatásként bérletet adó cégekre vagy intézményekre nem. A városházán állítólag úgy számolnak, 1-2 milliárd forint lehet a kiesés, de ha felpörög a bérletértékesítés, akár egymilliárd alá is mehet. A budapesti tömegközlekedés finanszírozási igénye egyébként 80 milliárd forint, amiből a kormány 10 milliárdot áll, a főváros idén 47 milliárdot adott, ha jövőre is lesz ennyi pénze, akkor 23, rezsicsökkentéssel együtt 24 milliárdot kell valahonnan előteremteni.
BKK
A főváros alapvetően nem szorulna támogatásra, ha nem vonnák el a bevételeit – mondta a hvg.hu-nak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Szerinte eddig minden kormány élt azzal a lehetőséggel, hogy a kelleténél több forrást vont el az önkormányzatoktól, amelyek így kénytelenek folyamatosan pluszpénzért kilincselni. Ez történt az elmúlt években is: lecsökkentették a tömegközlekedés költségvetési támogatását, de aztán különböző jogcímeken és feltételekkel mégis adtak kisebb-nagyobb összegeket, hogy ne dőljön össze a rendszer.
Tarlós István ugyan „2-3 havonta bejelenti, hogy megállapodott a kormánnyal” – mondta Atkári –, de valójában eddig még nem született olyan megállapodás, ami fenntartható módon megoldaná a tömegközlekedés finanszírozását. Az egykori tanácsadó szerint a BKV-nak csak a működésből eredő közvetlen pénzforgalmi hiánya (a szolgáltatások jelenlegi szintjének fenntartásához és a fejlesztéséhez szükséges pénz nélkül) bőven meghaladja azt a 4-5 milliárd forintot, amivel több lett a jegybevétel. Mivel nem látható a BKV finanszírozási problémáinak a megoldása, Atkári szerint minden bevételcsökkentés felelőtlenség, csak a választásokra tekintettel hozott politikai döntés.
Bécs felé, félúton
Dorner szerint ugyanakkor a bérletárcsökkentés minden problémája ellenére mégis egyfajta előrelépés. Eredetileg a főváros csak a nyugdíjasbérletek árát akarta csökkenteni, majd az utolsó pillanatban – állítólag a VEKE kritikáinak hatására is – terjesztette azt ki minden bérlettípusra. Az egyesület régóta szorgalmazza, hogy hozzá kell nyúlni a bérletárakhoz, ösztönözve, hogy minél többen vegyenek éves bérletet. Ez ugyanis javítja a cég likviditási helyzetét: tervezhető módon, év elején befolyna egy nagyobb összeg a cég számlájára, ami jelentősen megkönnyítené a gazdálkodást (emellett a jegyre nincs állami árkiegészítés, a nyugdíjas- és diákbérletre viszont van – a szerk.).
Bécsben tavaly május 1-től csökkentették az éves bérlet árát 449 euróról 365 euróra, vagyis napi egy euróért lehet használni a rendszert. Mivel egy havibérlet 47 euróba kerül, az egy utazásra jogosító jegy pedig 2 euróba, a bécsieket a rendszer arra ösztönzi, hogy éves bérletet vegyenek – a VEKE által idézett adatok szerint sikeresen: ma már 476 ezer bécsi polgárnak, a lakosság egyharmadának van éves bérlete. (Bécsben ugyanakkor a fizető utasok érdekeire hivatkozva 70-ről 100 euróra emelték a bliccelés miatt fizetendő bírságot, de ez is csak akkor érvényes, ha három napon belül befizetik.)
Jelenleg Budapesten 126 ezer forintba kerül egy éves bérlet, ami drágább, mint a nagyjából 110 ezer forintnak megfelelő összegbe kerülő bécsi bérlet. A csütörtöki döntés alapján Budapesten jövőre 114 ezer forint lesz az éves bérlet, vagyis nagyjából egy szintre kerül a két főváros. A bécsi tarifareform viszont annyiban különbözött a budapesti árcsökkentéstől, hogy ott nem változott a nyugdíjasbérlet ára (évi 224 euró, ha egyben kifizeti valaki), míg nálunk mindenféle bérletre alkalmazzák a nagyjából tízszázalékos csökkentést.
A budapesti árcsökkentésnek Dorner szerint az az egyik legnagyobb szépséghibája, hogy csak a magánszemélyekre vonatkozik, a dolgozóknak cafetériaként bérletet adó cégekre nem, azok a régi árat lesznek kénytelenek fizetni. Az igazán nagy dobás az lenne, ha 16 százalékos személyi jövedelemadó (szja) nélkül lehetne bérletet adni juttatásként a dolgozóknak – mondta Dorner, aki szerint ezzel jelentősen nőhetne az éves bérletek eladása. A cafetériaként adott bérletek ma kettős adóztatás alá esnek, hiszen egyrészt az szja-t kell kifizetni utánuk, másrészt minden bérlet árába be van építve 27 százalék áfa. Ennek csökkentése természetesen nem fővárosi hatáskör, hanem a kormánynak és a parlamentnek kellene dönteni róla.