Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fdbe6638-48bc-4fe0-bdd8-a02f48a4f875","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a kiváló egészségi állapotnak örvendő Alfa Romeo Giulietta egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a kiváló egészségi állapotnak örvendő Alfa Romeo Giulietta egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250318_hihetetlen-de-48-ezer-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-44-eves-alfa-romeo-giulietta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdbe6638-48bc-4fe0-bdd8-a02f48a4f875.jpg","index":0,"item":"2bd961fc-58ab-4043-91c7-fc1205961cfe","keywords":null,"link":"/cegauto/20250318_hihetetlen-de-48-ezer-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-44-eves-alfa-romeo-giulietta","timestamp":"2025. március. 18. 07:59","title":"Hihetetlen, de alig 5 ezer kilométerrel vár új gazdára ez a 44 éves Alfa Romeo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e815867-51ca-40ab-ae42-9c63ff36e29a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Momentum által összehívott tüntetésen pár százan voltak, a tömeg elindult a Margit híd felé. ","shortLead":"A Momentum által összehívott tüntetésen pár százan voltak, a tömeg elindult a Margit híd felé. ","id":"20250318_kossuth-ter-tuntetes-pride-betiltas-momentum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e815867-51ca-40ab-ae42-9c63ff36e29a.jpg","index":0,"item":"4f2c2213-385b-44de-88f8-3a7ef06ca2ed","keywords":null,"link":"/itthon/20250318_kossuth-ter-tuntetes-pride-betiltas-momentum","timestamp":"2025. március. 18. 17:41","title":"„Nem félek, dühös vagyok” – a Kossuth téren tüntettek a Pride betiltása ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6ddc578-4743-4758-9085-73ecc2ded443","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Semisonic szerint a Trump-kormányzat „teljesen félreértelmezte” a Closing Time című dalukat, amelyet egy kitoloncolásról szóló videóhoz használtak fel. ","shortLead":"A Semisonic szerint a Trump-kormányzat „teljesen félreértelmezte” a Closing Time című dalukat, amelyet...","id":"20250319_semisonic-trump-zene-felhasznalas-tiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6ddc578-4743-4758-9085-73ecc2ded443.jpg","index":0,"item":"9b52cae5-77dc-4617-bc2b-d4047b5ddac5","keywords":null,"link":"/kultura/20250319_semisonic-trump-zene-felhasznalas-tiltas","timestamp":"2025. március. 19. 12:50","title":"Újabb zenekar tiltotta meg Trumpnak, hogy felhasználja a zenéjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05cfed4e-03da-46ec-9ee7-a152d01c5b12","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy évig vizsgálódtak a NAV nyomozói, hogy kiderítsék, pofátlan lopás vagy csupán parodisztikus stílusutánzat volt a Fidesz szatellitszervezetének plakátja a “dollárbaloldalról”.","shortLead":"Egy évig vizsgálódtak a NAV nyomozói, hogy kiderítsék, pofátlan lopás vagy csupán parodisztikus stílusutánzat volt...","id":"20250319_cof-plakat-nyomozas-dead-kennedys","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05cfed4e-03da-46ec-9ee7-a152d01c5b12.jpg","index":0,"item":"97bf6135-c136-4163-903e-c07d5283f55f","keywords":null,"link":"/itthon/20250319_cof-plakat-nyomozas-dead-kennedys","timestamp":"2025. március. 19. 12:14","title":"Kinyomozták: nem jogsértő, hogy a CÖF lenyúlta a Dead Kennedys fotóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed6b1bf7-f187-4834-94cd-d27be50f81bc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy év alatt nem hallgatták ki a férfit, pedig a rendőrség tájékoztatása szerint zajlik a nyomozás.","shortLead":"Egy év alatt nem hallgatták ki a férfit, pedig a rendőrség tájékoztatása szerint zajlik a nyomozás.","id":"20250318_allami-kituntetes-Jozsef-Attila-dij-mateszalka-tanar-molesztalas-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed6b1bf7-f187-4834-94cd-d27be50f81bc.jpg","index":0,"item":"a77ef474-146e-4d08-aaa4-fa8d548d84ba","keywords":null,"link":"/itthon/20250318_allami-kituntetes-Jozsef-Attila-dij-mateszalka-tanar-molesztalas-nyomozas","timestamp":"2025. március. 18. 08:04","title":"444: Állami kitüntetést kapott egy tanár, akivel szemben molesztálás miatt nyomoznak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e97afc1-eeb5-443c-a226-f1e6c5937da1","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A szakvezető szerint kemény lesz a törökök elleni isztambuli meccs, az pedig, hogy az előző három egymás elleni mérkőzést a magyar válogatott nyerte, csak a statisztikák szempontjából érdekes.","shortLead":"A szakvezető szerint kemény lesz a törökök elleni isztambuli meccs, az pedig, hogy az előző három egymás elleni...","id":"20250319_marco-rossi-labdarugas-magyar-valogatott-szovetsegi-kapitany-torokorszag-nemzetek-ligaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e97afc1-eeb5-443c-a226-f1e6c5937da1.jpg","index":0,"item":"b6fabc02-8a68-475a-ba65-0ecc52ee5359","keywords":null,"link":"/sport/20250319_marco-rossi-labdarugas-magyar-valogatott-szovetsegi-kapitany-torokorszag-nemzetek-ligaja","timestamp":"2025. március. 19. 12:51","title":"Marco Rossi komoly bejelentést tett a jövőjéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00c2f21d-e8f7-452b-9de9-6240346268c2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Szélesebb és enyhébb lejtésű lesz, mint a meglévő híd, amelyet az autópálya-koncessziós cég szerint mindenképpen el kell majd bontani az autópálya felújításakor.","shortLead":"Szélesebb és enyhébb lejtésű lesz, mint a meglévő híd, amelyet az autópálya-koncessziós cég szerint mindenképpen el...","id":"20250318_Uj-kerekparos-gyalogos-hid-velence-mkif-meszaros-lorinc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00c2f21d-e8f7-452b-9de9-6240346268c2.jpg","index":0,"item":"9a864611-bb84-4954-9e86-80a88d207987","keywords":null,"link":"/kkv/20250318_Uj-kerekparos-gyalogos-hid-velence-mkif-meszaros-lorinc","timestamp":"2025. március. 18. 12:35","title":"Új kerékpáros-gyalogos hidat építenek Mészáros Lőrincék az M7-es fölé Velencénél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4eb03e3c-7021-42a0-970a-187f71a3680a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem csoda, hogy egyre több helyen egyre nehezebb közlekedni.","shortLead":"Nem csoda, hogy egyre több helyen egyre nehezebb közlekedni.","id":"20250318_Tiz-ev-alatt-egymillioval-tobb-jarmu-az-utakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4eb03e3c-7021-42a0-970a-187f71a3680a.jpg","index":0,"item":"dc927685-5c6e-4d52-8510-bf7fd53a9cfa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250318_Tiz-ev-alatt-egymillioval-tobb-jarmu-az-utakon","timestamp":"2025. március. 18. 10:03","title":"Autódömping Magyarországon: tíz év alatt 1,1 millióval több kocsi az utakon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába nőttek a BKK bevételei az elmúlt években, nem biztos, hogy a budapesti városvezetés megengedheti magának azt a luxust, hogy a tömegközlekedés frontján folytassa a rezsiharcot. Az óvatoskodás azon is látszik, hogy nem mindenki élvezheti a csökkentett árú rezsi örömei, a cafetériaként bérletet adó cégek a régi árat fizethetik, amit még megfejelnek 16 százalék adóval. Bécs példája azt mutatja: az lenne a jó, ha mindenki éves bérletet venne, de ez még a csökkentett áron is több mint százezer forint.
„Amikor azt sem lehet tudni, hogy a BKV a hiteleit mikor tudja törleszteni, amikor nincs fedezete az eszközpark amortizációs költségeinek, és amikor nem képes a cég a 3-as metró tűrhetetlen állapotán javítani, akkor még a felvetés is vicc, hogy ennek a csökkentésnek bármilyen fedezete is lenne” – mondta a hvg.hu-nak Atkári János közgazdász, a Pénzügykutató Zrt. igazgatója, aki tíz éven át volt Demszky Gábor helyettese, majd Tarlós Istvánt segítette pénzügyi tanácsadóként a 2010-es választások után.
Atkári kritikáját a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki döntése váltotta ki, amely alapján jövőre nagyjából 10 százalékkal csökkennek a tömegközlekedési bérletek árai. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) honlapja a döntést „Rezsicsökkentés a budapesti tömegközlekedésben” szlogennel hirdeti, ami egyértelműen árulkodik arról, hogy a döntés mögött leginkább politikai megfontolások állnak: a 2014-es választások előtt a főváros vezetése sem maradhatott le az Országgyűlés mögött a rezsiharcban.
Fazekas István
A BKK szerint – ezt idézte csütörtökön Németh Szilárd képviselő, a Fidesz rezsicsökkentési biztosa – a bérletárak csökkentését az teszi lehetővé, hogy az elmúlt három évben jelentősen nőttek a jegybevételek, idén már 56 milliárd forintra számítanak. A jegybevétel ugyanakkor hagyományosan csak kisebb részét fedezi a tömegközlekedés költségeinek, a többit a fővárosi önkormányzatnak, illetve az államnak kell állnia, de utóbbi az elmúlt években látványosan elkezdett kivonulni ebből: az idei büdzsében és a jövő évi költségvetés tervezetében is mindössze 10 milliárd forint van elkülönítve erre a célra, miközben néhány éve még 32 milliárd volt.
Mennyibe fog ez nekünk kerülni?
Az eredeti javaslat csak a nyugdíjasokra vonatkozott, állítólag azért, mert egyre kevesebb ilyen bérlet fogyott. A javaslat kiterjesztését a hvg.hu információi szerint egyetlen éjszaka alatt döntötték el. Háttérszámításokat az általunk megkérdezett városházi politikusok nem láttak, a hvg.hu kérdéseire pedig a városháza egyelőre nem válaszolt. Ellenzéki képviselők durva becslések szerint az 56 milliárdos bevételből 5,6 milliárd eshet ki a rezsicsökkentéssel, amit részben kompenzálhat, hogy csökkenhet a bliccelők száma, így talán 3-3,5 milliárd forinttal lesz kevesebb bevétele a BKK-nak. Ez ugyan budapesti léptékekkel nem tűnik nagy összegnek, de a főváros általában is jóval kevesebb központi forrásra számíthat, mint korábban.
Városházi forrásból ugyanakkor úgy tudjuk, nagyjából 2,5 milliárd forint lenne a kiesés, ha az olcsóbb ár ellenére sem fogyna több bérlet. Ez annak köszönhető, hogy a csökkentés csak a magánszemélyekre vonatkozik, a béren kívüli juttatásként bérletet adó cégekre vagy intézményekre nem. A városházán állítólag úgy számolnak, 1-2 milliárd forint lehet a kiesés, de ha felpörög a bérletértékesítés, akár egymilliárd alá is mehet. A budapesti tömegközlekedés finanszírozási igénye egyébként 80 milliárd forint, amiből a kormány 10 milliárdot áll, a főváros idén 47 milliárdot adott, ha jövőre is lesz ennyi pénze, akkor 23, rezsicsökkentéssel együtt 24 milliárdot kell valahonnan előteremteni.
BKK
A főváros alapvetően nem szorulna támogatásra, ha nem vonnák el a bevételeit – mondta a hvg.hu-nak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Szerinte eddig minden kormány élt azzal a lehetőséggel, hogy a kelleténél több forrást vont el az önkormányzatoktól, amelyek így kénytelenek folyamatosan pluszpénzért kilincselni. Ez történt az elmúlt években is: lecsökkentették a tömegközlekedés költségvetési támogatását, de aztán különböző jogcímeken és feltételekkel mégis adtak kisebb-nagyobb összegeket, hogy ne dőljön össze a rendszer.
Tarlós István ugyan „2-3 havonta bejelenti, hogy megállapodott a kormánnyal” – mondta Atkári –, de valójában eddig még nem született olyan megállapodás, ami fenntartható módon megoldaná a tömegközlekedés finanszírozását. Az egykori tanácsadó szerint a BKV-nak csak a működésből eredő közvetlen pénzforgalmi hiánya (a szolgáltatások jelenlegi szintjének fenntartásához és a fejlesztéséhez szükséges pénz nélkül) bőven meghaladja azt a 4-5 milliárd forintot, amivel több lett a jegybevétel. Mivel nem látható a BKV finanszírozási problémáinak a megoldása, Atkári szerint minden bevételcsökkentés felelőtlenség, csak a választásokra tekintettel hozott politikai döntés.
Bécs felé, félúton
Dorner szerint ugyanakkor a bérletárcsökkentés minden problémája ellenére mégis egyfajta előrelépés. Eredetileg a főváros csak a nyugdíjasbérletek árát akarta csökkenteni, majd az utolsó pillanatban – állítólag a VEKE kritikáinak hatására is – terjesztette azt ki minden bérlettípusra. Az egyesület régóta szorgalmazza, hogy hozzá kell nyúlni a bérletárakhoz, ösztönözve, hogy minél többen vegyenek éves bérletet. Ez ugyanis javítja a cég likviditási helyzetét: tervezhető módon, év elején befolyna egy nagyobb összeg a cég számlájára, ami jelentősen megkönnyítené a gazdálkodást (emellett a jegyre nincs állami árkiegészítés, a nyugdíjas- és diákbérletre viszont van – a szerk.).
Bécsben tavaly május 1-től csökkentették az éves bérlet árát 449 euróról 365 euróra, vagyis napi egy euróért lehet használni a rendszert. Mivel egy havibérlet 47 euróba kerül, az egy utazásra jogosító jegy pedig 2 euróba, a bécsieket a rendszer arra ösztönzi, hogy éves bérletet vegyenek – a VEKE által idézett adatok szerint sikeresen: ma már 476 ezer bécsi polgárnak, a lakosság egyharmadának van éves bérlete. (Bécsben ugyanakkor a fizető utasok érdekeire hivatkozva 70-ről 100 euróra emelték a bliccelés miatt fizetendő bírságot, de ez is csak akkor érvényes, ha három napon belül befizetik.)
Jelenleg Budapesten 126 ezer forintba kerül egy éves bérlet, ami drágább, mint a nagyjából 110 ezer forintnak megfelelő összegbe kerülő bécsi bérlet. A csütörtöki döntés alapján Budapesten jövőre 114 ezer forint lesz az éves bérlet, vagyis nagyjából egy szintre kerül a két főváros. A bécsi tarifareform viszont annyiban különbözött a budapesti árcsökkentéstől, hogy ott nem változott a nyugdíjasbérlet ára (évi 224 euró, ha egyben kifizeti valaki), míg nálunk mindenféle bérletre alkalmazzák a nagyjából tízszázalékos csökkentést.
A budapesti árcsökkentésnek Dorner szerint az az egyik legnagyobb szépséghibája, hogy csak a magánszemélyekre vonatkozik, a dolgozóknak cafetériaként bérletet adó cégekre nem, azok a régi árat lesznek kénytelenek fizetni. Az igazán nagy dobás az lenne, ha 16 százalékos személyi jövedelemadó (szja) nélkül lehetne bérletet adni juttatásként a dolgozóknak – mondta Dorner, aki szerint ezzel jelentősen nőhetne az éves bérletek eladása. A cafetériaként adott bérletek ma kettős adóztatás alá esnek, hiszen egyrészt az szja-t kell kifizetni utánuk, másrészt minden bérlet árába be van építve 27 százalék áfa. Ennek csökkentése természetesen nem fővárosi hatáskör, hanem a kormánynak és a parlamentnek kellene dönteni róla.