Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A rendőrség egyelőre nem minősítette terrorcselekménynek az esetet.","shortLead":"A rendőrség egyelőre nem minősítette terrorcselekménynek az esetet.","id":"20250210_irorszag-dublin-keses-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93.jpg","index":0,"item":"3a74c22f-60e2-45d4-9162-9023499cb0a8","keywords":null,"link":"/vilag/20250210_irorszag-dublin-keses-tamadas","timestamp":"2025. február. 10. 05:19","title":"Három embert megsebesített egy késes támadó Dublinban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f1a53b3-a04f-4f2b-bc6e-185af231f0d0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Megvan, hogy hol ad Orbán Viktor iránymutatást a kormánypártok képviselőinek.","shortLead":"Megvan, hogy hol ad Orbán Viktor iránymutatást a kormánypártok képviselőinek.","id":"20250210_balatonfured-fidesz-kdnp-kihelyezett-frakcioules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f1a53b3-a04f-4f2b-bc6e-185af231f0d0.jpg","index":0,"item":"29908889-9028-48d4-b626-1eb28645456d","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_balatonfured-fidesz-kdnp-kihelyezett-frakcioules","timestamp":"2025. február. 10. 14:20","title":"A szokásos helyre vonul el a Fidesz–KDNP februárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5f9d7ee-2daf-40ef-8160-65f17a2318f2","c_author":"Balla István","category":"360","description":"A Pázmány Péter Katolikus Egyetem most induló gazdálkodási és menedzsmentképzését áthatja majd a katolikus szellemiség, de egyben meg kell felelnie a sztenderd szakmai követelményeknek is – mondja Botos Máté dékán. Interjú.","shortLead":"A Pázmány Péter Katolikus Egyetem most induló gazdálkodási és menedzsmentképzését áthatja majd a katolikus szellemiség...","id":"20250210_hvg-botos-mate-pazmany-peter-egyetem-dekan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5f9d7ee-2daf-40ef-8160-65f17a2318f2.jpg","index":0,"item":"71a4df14-22ed-4560-822c-5372f9b26ecc","keywords":null,"link":"/360/20250210_hvg-botos-mate-pazmany-peter-egyetem-dekan","timestamp":"2025. február. 10. 17:40","title":"Katolikus szellemiségű gazdaságtudományi képzéssel rukkol elő a Pázmány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79db7061-f0cf-4ebf-a94d-76b331a37d10","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A külügyminiszter az „évszázad lehetőségéről” ír.","shortLead":"A külügyminiszter az „évszázad lehetőségéről” ír.","id":"20250210_szijjarto-peter-vasuti-kocsik-egyiptom-gyartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79db7061-f0cf-4ebf-a94d-76b331a37d10.jpg","index":0,"item":"d8cb7824-e7dd-447e-9d50-5ded3978abb4","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_szijjarto-peter-vasuti-kocsik-egyiptom-gyartas","timestamp":"2025. február. 10. 09:57","title":"Szijjártó: Ezer már el is készült a vasúti kocsikból, amiket Egyiptomnak gyártunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fa9912a-77ce-4d9d-87de-82618320a5d0","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos vámot jelentett be minden, az Egyesült Államokba érkező acél- és alumíniumtermékre. Az Európai Bizottság elnöke válaszlépéseket ígért.","shortLead":"Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos vámot jelentett be minden, az Egyesült Államokba érkező acél- és...","id":"20250211_vam_kereskedelem_trump_eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fa9912a-77ce-4d9d-87de-82618320a5d0.jpg","index":0,"item":"e808a5dc-ad81-4126-8655-3eb999f80a01","keywords":null,"link":"/eurologus/20250211_vam_kereskedelem_trump_eu","timestamp":"2025. február. 11. 09:49","title":"Brüsszel ellenintézkedéseket ígér az amerikai vámokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3ed513e-545d-4a55-9cbf-6c71808cbd1f","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Regionális háborúval fenyegetnek a kelet-kongói harcok, melyek a több évtizedes tuszi–hutu ellentétben gyökereznek. A térség rendkívül gazdag fontos fémekben, ami élezheti a konfliktust.","shortLead":"Regionális háborúval fenyegetnek a kelet-kongói harcok, melyek a több évtizedes tuszi–hutu ellentétben gyökereznek...","id":"20250210_keletkongoi-haboru-tuszihutu-viszaly-asvanykincsek-nem-allnak-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3ed513e-545d-4a55-9cbf-6c71808cbd1f.jpg","index":0,"item":"30b7bd67-8f55-47c8-a9bc-20e5ac288f2a","keywords":null,"link":"/360/20250210_keletkongoi-haboru-tuszihutu-viszaly-asvanykincsek-nem-allnak-le","timestamp":"2025. február. 10. 15:30","title":"A Nyugat szigorral és némi pénzmegvonással megállíthatná a kelet-kongói mészárlást, Obamának egyszer már sikerült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kormány alá tartozó központi költségvetés 166 milliárd forintos hiányt hozott össze, miközben az első hónap még pluszos szokott lenni. Az adóbevételek 12,5 százalékkal nőttek.","shortLead":"A kormány alá tartozó központi költségvetés 166 milliárd forintos hiányt hozott össze, miközben az első hónap még...","id":"20250210_Szokatlan-koltsegvetesi-hiannyal-indul-Nagy-Marton-penzugyminisztersege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"0fdad54a-0692-4990-9e76-a1f7b180a80e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_Szokatlan-koltsegvetesi-hiannyal-indul-Nagy-Marton-penzugyminisztersege","timestamp":"2025. február. 10. 11:48","title":"Szokatlan költségvetési hiánnyal indul Nagy Márton pénzügyminisztersége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18087d61-e5f1-4a34-9c58-f185e1b9020f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Kárpátok karavánja. ","shortLead":"A Kárpátok karavánja. ","id":"20250211_Ilyen-lehetne-egy-Dacia-lakoauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18087d61-e5f1-4a34-9c58-f185e1b9020f.jpg","index":0,"item":"b69d61c4-25c3-49b3-9ddd-9a93022c785f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250211_Ilyen-lehetne-egy-Dacia-lakoauto","timestamp":"2025. február. 11. 08:45","title":"Ilyen lehetne egy Dacia lakóautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Ez nem légierő, ez légi erőlködés” – Hullanak a vadászgépek
szerző:
Szekeres Szabolcs
Tetszett a cikk?
Sorra esnek le a Magyar Légierő gépei, az elmúlt igen rövid időszakban három „repesemény” is történt, szerencsére egyik sem végződött tragédiával, bár két esetben súlyosan sérültek a pilóták. A balesetek okai egyelőre nem nyilvánosak, vannak, akik szerint a honvédség leplezni kívánja az esetek részleteit. A hvg.hu – katonai forrásokból – izgalmas részletekhez jutott hozzá.
Május közepén a csehországi Čáslav katonai repülőtéren érte baleset a kecskeméti repülőbázis kétüléses Gripen vadászgépét, leszállás közben túlfutott a leszállópályán, és a fűre érve többször megpördült, majd – a fényképek tanúsága szerint – kettétört, a gép „orra” elveszett. A fedélzeten tartózkodó két pilóta katapultált, sértetlenül élték túl a balesetet.
A hivatalos vizsgálatok eredménye azóta sem ismert, bár a katonai vezetés azt sugallja, fékhiba miatt történt a baj. Ezt is csak óvatosan, hiszen a kivizsgálásban részt vett a svéd gyártó is, akinek nem feltétlen ez a véleménye.
A pilóták így tudják
Katonai forrásból úgy értesültünk, hogy a csehországi baleset oka úgynevezett repüléstechnikai hiba, mely gyakorlatilag pilótahibát jelent. Lapunknak név nélkül nyilatkozó katonai pilóták elmondták, hogy a légi bázis parancsnoka által vezetett repülőgépen – mint az összes többi Gripenen – a hajtóműnek kétféle alapjárata létezik, az egyik a „légi alapjárat”, a másik a földi. A kettő között az a különbség, hogy a légi alapjárat hagy egy bizonyos tolóerőt a repülőgép hajtóművén, épp annyit, hogy az a levegőben tudjon maradni. A földi alapjárat pedig ténylegesen lecsökkenti a hajtómű teljesítményét annyira, hogy az már tolóerőt nem fejt ki. A kecskeméti vadászhajózók szerint parancsnokuk balesetét az okozhatta, hogy leszállás közben nem a földi, hanem csak a légi alapjáratra húzta vissza a hajtómű vezérlőkart, így a gépet tolta még a hajtóműve, és ez ellehetetlenítette a fékezést.
MTI / EPA
De feltehetően nem ez az egyetlen ok, mely a balesetet okozta. Szintén repüléstechnikai hiba, hogy a gép parancsnoka „hosszúra szállt”, azaz nem a leszállópálya elején, az ún. „touchdown zone”-ban ért földet a géppel, hanem valahol a pálya közepén, így nem maradt elegendő hely lelassítani a nagy sebességgel földet érő harci gépet. Ehhez járult hozzá a cseh katonai reptér sajátos kifutópályája, melynek eleje és a vége egy-egy dombon van, a közepe viszont egy mélyedésben, mondhatni egy völgyben. Amikor a pilóták letették a gépet, akkor a völgybe érkeztek, és az előttük lévő dombtól nem látták, mennyi helyük is van még. A dombtetőre érve észlelték csak, hogy elfogyott a hely, a gép nem fog megállni a pálya végéig, így a gépelhagyás mellett döntöttek, és katapultáltak.
Nem csukódott a futó
Alig egy hónappal a csehországi baleset után a kecskeméti harcászati repülőtéren is katapultált egy Gripen pilótája. Ő sem a levegőben kényszerült elhagyni a gépet, hanem már leszállás után, a kifutópályán húzta meg a katapultkioldót. Ez esetben a gép orrfutója okozta a vészhelyzetet, rendellenes módon akarta azt becsukni az automatika, így előbb zárta be a rendszer a futómű helyének fedlapját, mintsem behúzta volna a kereket.
A pilóta a repülőgépet igyekezett menteni, mikor úgy döntött, nem a levegőben katapultál, hanem a meghibásodott orrfutóval megkísérli letenni a gépet. Előbb több mint egy órán át fogyasztotta a gép üzemanyagát, hogy a legkevesebb gyúlékony anyaggal érjen földet, majd csak ezután fordult rá a leszálló irányra. A hosszú idő alatt számtalan kísérletet tett a hiba kijavítására, mely annak ellenére sem sikerült, hogy ehhez komoly segítséget kapott a földről is.
Bár Kádár Sándor őrnagy lapunknak nem nyilatkozott, ám hozzá közel álló forrásból megtudtuk, hogy mi vezetett a katapultáláshoz. A meghibásodással küzdő gép pilótája eldöntötte, hogy ha a hasra szállás után a gép egyenesen csúszik a pályán, és nem sodródik semerre, akkor nem katapultál. Azonban tudta, hogy erre nagyon kevés esély van. A gyakorlat az, hogy a nagy sebességgel sodródó, a hasán csúszó gép valamerre kitör, és akkor megjósolni sem lehet a végkimenetelt. Az alábbi videón egy ugyanilyen típusú vadászgép hasonló balesete látható, melyet a kecskeméti pilóta is nagyon jól ismert. Pont e videó hatására döntött a katapultálás mellett, amikor gépe balra kitört a felszállópályán.
A svéd pilóta balesete, amit Kádár is ismert:
Ekkor azonban egy újabb szerencsétlen fordulatot vett a landolási folyamat, ami végül kórházba juttatta az őrnagyot. A katapult sem működött ugyanis az előírtak szerint. A vadászgépek katapultrendszere úgy működik, hogy amikor a pilóta elindítja a folyamatot, elsőként a kabintető robban le a feje fölül, hogy szabaddá váljon az út. Ezzel közel egy időben működésbe lép végtagok behúzásáért felelős rendszer (leegyszerűsítve: bovdenek behúzzák a pilóta kezeit, és lábait az üléshez), hogy a hatalmas sebességgel elinduló katapultszékkel akadálytalanul el tudja hagyni a kabint.
Az ejtőernyő nyílása előtt azonban a rendszernek el kell vágnia ezeket a bovdeneket, hogy a katapultszék leváljon a pilótáról. Ebben az esetben ez a művelet nem sikerült, a pilóta nem tudott megszabadulni a csaknem százkilós üléstől, az a jobb karján lógott a földet érésig. A fennakadt ülés hatalmas veszélybe sodorta a pilótát: a mentőernyő legfeljebb 100 kg súlyú pilótára van tervezve, és így is nagy, 5-6 m/másodperc sebességgel ér földet. Most azonban a pilótán lógott a mázsás ülés is, aminek köszönhetően a földetérési sebesség lényegesen megnőtt. Csak súlyosbította a helyzetet, hogy a pilóta ráesett az alatta lógó ülésre a földet érés pillanatában, ami végül a medence- és gerincsérüléseit is okozta.
Jól látszik, hogy a katapultülés nem oldott le a szerencsétlenül járt pilótáról:
Mindezekről hivatalos honvédségi forrás – ezidáig – nem számolt be, sokak szerint a HM igyekszik elhallgatni a balesetek okait. Nincs hivatalos információ a harmadik, szolnoki repülőbaleset okairól sem, amikor egy JAK-52-es kiképző repülőgép kadét pilótája égett meg leszállás közben, miután kigyulladt a gép motorja.
Hende Csaba honvédelmi miniszter értetlenségének adott hangot az esettel kapcsolatban, hiszen állítása szerint a növendék pilóta egy vészhelyzeti elemet gyakorolt, az úgynevezett álló motoros leszállást, és ilyenkor – mint a miniszter állítja – a repülőgép motorja ki van kapcsolva. Hihető magyarázat lehet ez a laikusok számára, ám a repüléshez csak egy picit is értő ember ezt megmosolyogja. Repülőképzésben köztudott, hogy működő motort semmilyen esetben sem állít le pilóta, az álló motoros leszállást úgy gyakorolják, hogy a gázkart alapra húzzák le, ezzel a motor teljesítményét elveszik annyira, hogy a gép csak vitorlázzon, így ha szükséges, bármikor ismét gázt adhat a pilóta.
Nem dicsérik
Lapunk több, katonai repüléssel foglalkozó szakemberrel beszélt, akik egyöntetűen arról számoltak be, hogy a vadászpilótáknak nagyon kevés az repülési idejük. Míg egy kereskedelmi utasszállító kapitánya egy hónapban 80-100 órát is simán repül, egy vadászpilóta nagyjából egész évben tölt ennyit a levegőben. Úgy tudjuk, hogy a kecskeméti légi bázis dandárparancsnoka, aki repüléstechnikai hiba miatt katapultált, májusig mindössze nyolc órát repült az évben.
Stiller Ákos
Arról, hogy bármi is megváltozna a magyar Gripen-flotta hetedének elvesztése miatt, a megkérdezett forrásaink nem tudtak beszámolni, érzésük szerint próbálják az ügyeket elhallgatni. Nem lehet tudni semmi konkrétumot a meglévő Gripenek repült óráiról, az élettartamukról és úgy általában a hadrafoghatóságukról. Az biztos, hogy azon kívül, hogy szépnek nevezték a Gripeneket, sokkal több pozitívumot szakértőink nem mondtak róla. Volt, aki Váry Gyula egykori MIG 29-es pilóta örökbecsű mondatát idézte, miszerint az még mindig jellemző, hogy "ez nem légierő, hanem légi erőlködés".
Az biztos, hogy a 2001-es vadászgéptender idején a katonai vezetés kikérte mind a műszaki, mind a hajózó személyzet véleményét, ők milyen gépeket szeretnének a kezük alatt tudni. Mivel sok típust ki is tudtak próbálni, volt összehasonlítási alapjuk. Valamennyien az F-16 típusra szavaztak, de senkit nem érdekelt a véleményük. Az Orbán-kormány 2001-ben döntött 14 JAS A/B Gripen-gép lízingeléséről, melyet a Medgyessy–Gyurcsány-kormányok idején tettek NATO-kompatibilissé – a lízing ára 2012-es áron 340 milliárd forint volt.