Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5af9a6ff-6f56-46dc-9a75-ab6b4ef2a802","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A zenés szórakoztató show-ba olyan zenészeket hívna meg, akiket „a hőskorban ismert meg az ország”.","shortLead":"A zenés szórakoztató show-ba olyan zenészeket hívna meg, akiket „a hőskorban ismert meg az ország”.","id":"20250508_Ujrainditana-a-Daridot-Galambos-Lajos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5af9a6ff-6f56-46dc-9a75-ab6b4ef2a802.jpg","index":0,"item":"55b521bc-29a2-47c0-bf21-fa29291269ac","keywords":null,"link":"/elet/20250508_Ujrainditana-a-Daridot-Galambos-Lajos","timestamp":"2025. május. 08. 08:45","title":" Újraindítaná a Dáridót Galambos Lajos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38362479-f23c-4fdc-bc8c-491fbf43b0a1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A negatív környezet miatt elmaradnak a fejlesztések és a beruházások, sőt az sem kizárható, hogy a termelő vállalatok tömegesen kezdik elhagyni Magyarországot.","shortLead":"A negatív környezet miatt elmaradnak a fejlesztések és a beruházások, sőt az sem kizárható, hogy a termelő vállalatok...","id":"20250508_Elemzok-magyar-ipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38362479-f23c-4fdc-bc8c-491fbf43b0a1.jpg","index":0,"item":"21271e27-6af0-4252-9f84-466d48071445","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Elemzok-magyar-ipar","timestamp":"2025. május. 08. 11:14","title":"Elemzők szerint a magyar ipar még el sem érte a gödör alját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"edcb9963-1c60-436a-8985-0dab880342df","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Hosszú évek óta próbálták elérni szakértők és civil szervezetek, hogy több európai uniós tagállamhoz hasonlóan a magyar kormány is törölje el, vagy csökkentse a női higiéniai termékek áfáját. A menstruációs szegénység növekvő veszélyére eddig mégsem reagált a kormány. Most úgy tűnik, az „indokolatlan áremelések” és az infláció elleni harc miatt mégis fontos lett, hogy olcsóbbak legyenek a betétek és a tamponok.","shortLead":"Hosszú évek óta próbálták elérni szakértők és civil szervezetek, hogy több európai uniós tagállamhoz hasonlóan a magyar...","id":"20250509_menstruacios-szegenyseg-inflacio-betetek-tamponok-arcsokkentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/edcb9963-1c60-436a-8985-0dab880342df.jpg","index":0,"item":"b2810097-f0c3-4d87-917e-19ac815558b1","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_menstruacios-szegenyseg-inflacio-betetek-tamponok-arcsokkentes","timestamp":"2025. május. 09. 05:30","title":"A menstruációs szegénység nem létezett a számukra, de ha az infláció ellen harcol, a kormánynak máris fontos a női higiéniás termékek árcsökkentése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Brüsszel? Ukrajna? Németország? Netán a magyar kormány elhibázott gazdaságpolitikai intézkedései?","shortLead":"Brüsszel? Ukrajna? Németország? Netán a magyar kormány elhibázott gazdaságpolitikai intézkedései?","id":"20250508_Tippeljen-ki-a-felelos-a-magyar-ipar-sorvadozasaert-Nagy-Marton-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1.jpg","index":0,"item":"5ba7ccfd-cbe0-46b1-add7-3a93cfc1ba81","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Tippeljen-ki-a-felelos-a-magyar-ipar-sorvadozasaert-Nagy-Marton-szerint","timestamp":"2025. május. 08. 10:20","title":"Tippeljen, ki a felelős a magyar ipar sorvadozásáért Nagy Márton szerint!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc7298bc-9e64-4198-ae40-c2f956accf1c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az MNB legfrissebb, márciusi adatai alapján a bankok szó szerint öntötték a pénzt az ügyfeleknek, a személyi hitelek formájában kihelyezett összeg ugyanis átlépte a bűvös 90 milliárd forintot, ami óriási volument jelent a piacon.","shortLead":"Az MNB legfrissebb, márciusi adatai alapján a bankok szó szerint öntötték a pénzt az ügyfeleknek, a személyi hitelek...","id":"20250508_Ugy-veszik-fel-a-szemelyi-kolcsont-a-magyarok-mintha-nem-lenne-holnap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc7298bc-9e64-4198-ae40-c2f956accf1c.jpg","index":0,"item":"38d5665e-5049-470b-a723-9b436ba21ccf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Ugy-veszik-fel-a-szemelyi-kolcsont-a-magyarok-mintha-nem-lenne-holnap","timestamp":"2025. május. 08. 08:42","title":"Úgy veszik fel a személyi kölcsönt a magyarok, mintha nem lenne holnap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"181b6746-ed43-41f7-b418-0d139badc36e","c_author":"V.É.","category":"elet","description":"A természet legnagyobb történetmesélőjéből a világ lelkiismerete – egyesek talán azt is remélik, a világ megmentője – lett Sir David Attenborough. 99 éves korára elkészítette a szerinte legfontosabb filmjét is. ","shortLead":"A természet legnagyobb történetmesélőjéből a világ lelkiismerete – egyesek talán azt is remélik, a világ megmentője –...","id":"20250508_sir-david-attenborough-99-ocean","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/181b6746-ed43-41f7-b418-0d139badc36e.jpg","index":0,"item":"eecafac3-9efd-4948-af10-6930464a409a","keywords":null,"link":"/elet/20250508_sir-david-attenborough-99-ocean","timestamp":"2025. május. 08. 04:30","title":"Sir David Attenborough 99 évesen sem adja fel, hogy megmentse a bolygónkat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02e7dd84-95e8-4cde-bc11-0d175472d3c5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az új pápa pénteken tartotta meg első vatikáni miséjét, amelyen a hit hiányáról beszélt, és arról, hogy ez ellen sürgősen cselekednie kellene a katolikus egyháznak. ","shortLead":"Az új pápa pénteken tartotta meg első vatikáni miséjét, amelyen a hit hiányáról beszélt, és arról, hogy ez ellen...","id":"20250509_XIV-Leo-papa-vatikan-elso-mise-szent-peter-bazilika-roma-peru-amerika-prevost","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02e7dd84-95e8-4cde-bc11-0d175472d3c5.jpg","index":0,"item":"851fd256-c9d6-4792-86fa-ed9089601a36","keywords":null,"link":"/elet/20250509_XIV-Leo-papa-vatikan-elso-mise-szent-peter-bazilika-roma-peru-amerika-prevost","timestamp":"2025. május. 09. 18:59","title":"„Világítótorony a sötét éjszakákban” – mondta az egyházról XIV. Leó pápa első miséjén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f60ed95c-c0f4-4bab-8103-5eaefb6df2e8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Laponyi Zsolt az ügyfélkapun keresztül értesült az eljárásról.","shortLead":"Laponyi Zsolt az ügyfélkapun keresztül értesült az eljárásról.","id":"20250509_laponyi-zsolt-rendor-kdnp-fegyelmi-eljaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f60ed95c-c0f4-4bab-8103-5eaefb6df2e8.jpg","index":0,"item":"213e178a-e8a3-4bc8-ba06-5d50c5c1cd74","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_laponyi-zsolt-rendor-kdnp-fegyelmi-eljaras","timestamp":"2025. május. 09. 08:16","title":"Fegyelmi indult a rendőr ellen, aki nem akarta, hogy a KDNP-t reklámozzák a fényképével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétéves a Bubi: alapvetően bevált, de van még mit fejlődnie
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Két éve működik a Mol-Bubi közbringaprogram, megnéztük hát, mennyire nőtt hozzánk a rendszer, használhatóvá, szerethetővé vált-e, és legfőképpen: mennyit fejlődött, javítottak-e a hibákon.
Az első és legmeghatározóbb tapasztalata az embernek, amikor felül a Bubira, hogy még mindig nehézkes a tekerés, lassú haladás – ez a két évvel ezelőtti indulás óta nem lett egyszerűbb. A nehéz tekerés oka – magyarázta el a BKK – a tömör gumi, amelyet egyébként kiváló megbízhatósági ráta jellemez, ugyanis 100%-ban defektmentes és vandálbiztos. Eme pozitívumok ellenére azért vizsgálják, nem lenne-e érdemes áttérni a fújt gumira. A biciklik karbantartása nem 100%-os hatásfokú, előfordul, hogy menet közben kiderül, nem fog jól a fék, egyszer csak leesik a lánc, vagy esetleg még a szokásosnál is nehezebben tekerhető a bringa.
A Bubi a regisztrált ügyfeleknek a lejáró előfizetésről, megújítási ajánlatról semmilyen sms- vagy emailértesítést nem küld, másrészt a megújítás csak személyesen intézhető az ügyfélszolgálatnál, ami felesleges és időpazarló megoldás. A mobiltelefonos Bubi-alkalmazás viszont logikus és jól használható, egyből csekkolható rajta, hogy sikerült-e rendesen visszarakni a kerékpárt, ha a helyszínen nem volna egyértelmű a visszajelzés. Ha gondunk van, a telefonos BKK-ügyfélszolgálat kapcsolására néha kicsit sokat kell várni, elkelne a külön Bubi-forródrót.
Lefedettség
Két év alatt az állomások száma 76-ról 99-re nőtt, a kerékpárhelyeké pedig 1150-nel, mindezek főleg a belső kerületekben találhatók. De a belső kerületek Nagykörúton kívüli részein, elsősorban a VIII. és IX. kerületben még így is kevés dokkolót találunk, ahogy a belvárostól még bringázható távolságra eső, sűrűn lakott angyalföldi, zuglói, óbudai és kelenföldi lakosok is Bubi nélkül maradtak. A hegyvidéki kerületek is, itt a túlzottan egyoldalú használat jelentene logisztikai nehézséget, ugyanis mindenki csak a lejtőn lefelé használná a kerékpárt.
MTI / Kovács Tamás
A nagy egyetemi campusok többségének jó a lefedettsége, de pl. a Nagyvárad téren a SOTE és az éppen fejlesztés alatt álló Nemzeti Közszolgálati Egyetem környékén még mindig nincs állomás. És az irodaházakkal teli övezetek lefedettsége sem jó, ha pl. a Soroksári úti, Váci úti irodasáv (itt csak a Dózsa György útig találunk állomást), vagy a Kolosy tér – Flórián tér környékére járunk dolgozni, ezt nem tehetjük meg a közbringával (bár a Zsigmond téren már épül egy új állomás). A Corvin sétányon magántőke bevonásával valósult meg a Bubi-állomás, ezt a példát lehetne követni más plázák, esetleg irodaparkok esetében is.
A Margitszigetnek is csak a déli végén van dokkoló, az északi felére nem tudunk Bubival menni, és a Városliget belsejében vagy külső oldalán sem rakhatjuk le a bringát. A turisták által látogatott helyek többsége jól megközelíthető közbringával, a belvárosi szórakozóhelyek környékén például bőven találunk dokkolót, legtöbben pedig úgyis erre használják a rendszert. (Szerettük volna a BKK-t arról is megkérdezni, hogy hol tervez újabb állomásokat, de a cég erre egyszerűen nem válaszolt.)
Érthetőség
Bérleteseknek egyszerű a Bubi használata, de a rendszert nem ismerő felhasználónak – tehát pl. egy külföldinek – a dokkolónál kihelyezett tájékoztató, sőt a honlap tüzetes áttanulmányozása után sem derül ki egyértelműen, hogyan lehet egyszeri alkalommal kerékpárt kölcsönözni. Van, amelyik terminálnál lehet, de nem mindegyiknél. A napi bérlet díja 500 forint, bár ehhez zárolnak a számlán egy 25 ezer forintos letétet, amit aztán persze visszaadnak.
MTI / Kallos Bea
A BKK szerint a budapesti rendszer egyik nagy előnye, hogy a gyűjtőállomásokra korlátlan számú bringa lerakható, ezt külön kábellel végezhetjük el, odaköthetjük a dokkoló melletti extra támaszhoz vagy egy másik, lekötött bringához is. De érdekes módon ennek részletei mintha elsikkadnának, a honlapon szereplő piktogramról is lemaradtak, pedig ott van például az az érdekes momentum, hogy a lelakatolás után 10 másodperccel még nyomni kell egy OK gombot, különben a kölcsönzési fél óra leteltével számlázni kezd a rendszer.
Tarifarendszer
Az árak két éve nem változtak, legalábbis a 18 900 forintos éves bérlet kezdettől fogva megvehető promóciós áron, 12 000 Ft-ért, és az éves BKK-bérlet mellé is 50% kedvezmény jár. Már két éve lezajlott egy vita arról, hogy megéri-e olcsó használt kerékpárt venni a Bubi helyett: annak, aki a karbantartást, tárolást tudja vállalni, talán, egyébként nem drága a Bubi-bérlet, akár a benzinárakhoz, akár a BKK-havibérlet árához hasonlítjuk. Egy bérlettel egyszerre 4 kerékpárt is lehet kölcsönözni, tehát egész családok vagy baráti társaságok közt is megosztható a költsége. Nyugat-európai városokkal összehasonlítva ugyanakkor a Bubi a drágább, a barcelonai 14 500 forintos ár magasabb ugyan, mint a Bubi promóciós ára, de Berlinben 11 ezer, Brüsszelben 9600, Párizsban pedig 9000 forintba kerül egy éves bérlet, Madridban pedig ennél is olcsóbb, miközben a dimbes-dombos utak miatt ott elektromos kerékpárokat telepítettek.
MTI / Kovács Tamás
Lehetne viszont további kedvezményt adni havi BKK-bérlethez is, akár jelképes összegért, vagy ingyen is használni a közbringát a bérleteseknek. Sőt, akár a várhatóan nagy káoszt okozó metrópótlás idejére is ösztönözni lehetne a közbringahasználatot. Ezen a ponton a vártnál kevesebbet fejlődött a rendszer: viszonylag ritkák azok a felhasználók, akik tömegközlekedéssel, ne adj' isten autóval indulnak el, majd útközben Bubira váltanak. Pedig rövid távokon, más módokkal kombinálva lehet optimális a közbringa. Ezen a tarifakedvezmény mindenképp lendítene, és ebbe a MÁV-ot is be lehetne vonni, hiszen aki ingázik, a pályaudvartól valószínűleg már csak rövid távot tenne meg, és arra miért is váltana külön bérletet, ha az utat megtehetné kedvezményes vagy ingyenes Bubi-bérlettel is. Erre is vannak külföldi példák, például a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn maga is üzemeltet közbringarendszert.
Kapcsolódó infrastruktúra
Sok bringásbarát fejlesztés történt a program 2014-es bevezetése előtt, aztán Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató menesztésével a fejlesztések leálltak, a bringás felfestések elmaradtak az Üllői úton, a Kis- és Nagykörút között, a Podmaniczky utcában a Bajcsy-Zsilinszky út és a Teréz körút között, de a Baross utcában és a Dózsa György úton is. A Bartók Béla úton pedig a bringasávval együtt a járdaszélesítést és a virágágyások kihelyezésének tervét is lesöpörték az asztalról. A Mol-Bubi elterjedésének pedig ez lenne az egyik sarkalatos pontja, sokan csak akkor mernek a forgalomban bringázni, ha ezt egy őket védelmező infrastruktúrában tehetik.
BKK / Facebook
Összegzés
Pár éve még hitetlenkedve figyeltük, hogy közbringarendszert terveznek Budapesten, hiszen nem Berlin vagyunk, ki akarna több száz bicajt kitenni a pesti utcára, hogy aztán egyből szétlopják meg szétbarmolják azokat. Ehhez képest kiderült, hogy minden fenti kritikai észrevételünk ellenére a Bubi remek dolog, és két éve lényegében problémamentesen működik. Igaz, hogy inkább csak a belvárosi kerületekben jöhet szóba a használata, de hát tudni lehetett előre, hogy éppen ezeken a helyszíneken válthatja ki leghasznosabban a rövid autóutakat vagy buszozást.