Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. január. 18. 15:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7d2f302a-7161-4e3d-9106-f0b82c1955bc","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Hurráoptimista és erősen kritikus – sőt, személyeskedő, fenyegető – hangulat jellemezte az indiai téli nyaralásáról hazatért Orbán Viktor péntek reggeli rádióinterjúját. Rogán Antal szankciós listára kerülése egy mondatot ért, annál több szó esett a Washington–Brüsszel-tengelyről, a Soros-hálózatról és hogy 2025 a középosztály megerősödésének éve lesz.","shortLead":"Hurráoptimista és erősen kritikus – sőt, személyeskedő, fenyegető – hangulat jellemezte az indiai téli nyaralásáról...","id":"20250117_Orban-Brusszel-Soros-Ukrajna-radiointerju-kossuth-Trump-gazdasag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d2f302a-7161-4e3d-9106-f0b82c1955bc.jpg","index":0,"item":"a88a77c8-a401-4d24-99b2-a8803171a7b1","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_Orban-Brusszel-Soros-Ukrajna-radiointerju-kossuth-Trump-gazdasag-ebx","timestamp":"2025. január. 17. 12:36","title":"Orbán úgy kipihente magát Indiában, hogy hazatérve kiosztotta a fél világot Brüsszeltől Soroson át Ukrajnáig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7091f9c8-b532-461d-9ad7-6b34610e4545","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A menekültügyi szabályok be nem tartása miatt született elmarasztaló ítélet végre nem hajtása miatt kapták, de ez csak a legújabb részlet.","shortLead":"A menekültügyi szabályok be nem tartása miatt született elmarasztaló ítélet végre nem hajtása miatt kapták, de ez csak...","id":"20250117_menekultugyi-birsag-orban-kormany-europai-bizottsag-fizetesi-felszolitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7091f9c8-b532-461d-9ad7-6b34610e4545.jpg","index":0,"item":"0ebd9147-0d81-48f6-a853-ddc82d11e81b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_menekultugyi-birsag-orban-kormany-europai-bizottsag-fizetesi-felszolitas","timestamp":"2025. január. 17. 11:20","title":"60 millió eurós bírságról jött az újabb fizetési felszólítás a kormánynak ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de93a570-4a9d-4864-ace7-6e6fa8bbd8df","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Duolingo adatai szerint a tavalyi év azonos időszakához képest a napokban 216 százalékkal nőtt meg azon amerikai felhasználók száma, akik mandarinul kezdtek el tanulni.","shortLead":"A Duolingo adatai szerint a tavalyi év azonos időszakához képest a napokban 216 százalékkal nőtt meg azon amerikai...","id":"20250117_tiktok-betiltasa-amerika-duolingo-mandarin-nyelv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de93a570-4a9d-4864-ace7-6e6fa8bbd8df.jpg","index":0,"item":"90a370cf-4658-442c-bedb-3334b84742f2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_tiktok-betiltasa-amerika-duolingo-mandarin-nyelv","timestamp":"2025. január. 17. 11:03","title":"Kilőtt a Duolingón a mandarinul tanulók száma a TikTok betiltási határideje miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af03a323-0d15-4bb2-9d21-c29f7c51104b","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Ha meg akarod tanulni, tanítsd! Egyebek mellett ez is szerepel Steven Bartlett brit befektetési és marketingszakember alapelvei között. Az üzletemberként és podcast-házigazdaként is világhírű vállalkozó gondolatai hasznosak lehetnek azoknak is, akik önmagukon akarnak változtatni.","shortLead":"Ha meg akarod tanulni, tanítsd! Egyebek mellett ez is szerepel Steven Bartlett brit befektetési és marketingszakember...","id":"20250117_Valtozni-szeretnenk-Tanulasra-buzdit-egy-milliardos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af03a323-0d15-4bb2-9d21-c29f7c51104b.jpg","index":0,"item":"0735019c-603b-4d6a-a604-8cc1b38cc365","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250117_Valtozni-szeretnenk-Tanulasra-buzdit-egy-milliardos","timestamp":"2025. január. 17. 08:37","title":"Változni szeretnénk? Tanulásra buzdít egy milliárdos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90cd7b60-6d25-45cf-8235-5575d9131695","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Duster nagy testvérében található a Dacia valaha készült legerősebb motorja.","shortLead":"A Duster nagy testvérében található a Dacia valaha készült legerősebb motorja.","id":"20250117_a-legdragabb-es-legnagyobb-dacia-bearaztak-az-uj-bigstert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90cd7b60-6d25-45cf-8235-5575d9131695.jpg","index":0,"item":"0d6ca9f9-8503-4359-b6a3-c72cd2ebb52c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250117_a-legdragabb-es-legnagyobb-dacia-bearaztak-az-uj-bigstert","timestamp":"2025. január. 17. 06:41","title":"A legdrágább és legnagyobb Dacia: beárazták az új Bigstert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38737fb7-039b-454a-9366-f9e164622e30","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Világszerte tarolnak az újgenerációs vezetők, a technokraták, liberálisok visszaszorulnak. De mi lesz, ha az újak nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket? ","shortLead":"Világszerte tarolnak az újgenerációs vezetők, a technokraták, liberálisok visszaszorulnak. De mi lesz, ha az újak nem...","id":"20250118_bloomberg-szemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38737fb7-039b-454a-9366-f9e164622e30.jpg","index":0,"item":"13b2fdec-ecdd-47d6-ab26-e1cd389ddb21","keywords":null,"link":"/360/20250118_bloomberg-szemle","timestamp":"2025. január. 18. 09:00","title":"Bloomberg: Vajon mit tesznek a populistákkal az emberek, ha rájönnek, hogy egyszerű válaszaik nem működnek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fd6a459-8bbe-4f2f-b7ac-7fbaf1aa57c5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerinte az elektromos autók piacán nem kínálati, sokkal inkább keresleti problémák vannak. ","shortLead":"Szerinte az elektromos autók piacán nem kínálati, sokkal inkább keresleti problémák vannak. ","id":"20250117_Mercedes-vezer-CO2-kvota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fd6a459-8bbe-4f2f-b7ac-7fbaf1aa57c5.jpg","index":0,"item":"03604fe4-431b-4da0-8c4a-24d4daf429e2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250117_Mercedes-vezer-CO2-kvota","timestamp":"2025. január. 17. 08:08","title":"A Mercedes vezére, a legnagyobb európai autós lobbi elnöke szerint újra kell tárgyalni a CO2-kvótákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hatóság szerint nem zavaró egy Országház hosszúságú mélygarázs a Liget alatt
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Nem lesz országhatárokon túlnyúló következménye, ezért nem kell hatásvizsgálatot végezni a Dózsa György úti mélygarázs építése előtt – áll az illetékes kormányhivatal határozatában. A 800 járművet befogadó létesítmény tehát nem okoz majd számottevő környezeti terhelést. Még jó, hogy a környék lakóit nem kérdezték meg.
Mit gondolnak: egy 263 méter hosszú, 34 méter széles, 21 méter mély épületnek van jelentős környezeti hatása, ha egyszer befejezik a föld alatti építését? Annyi segítséget adunk, hogy az Országház épülete mindössze 5 méterrel hosszabb, ekkora tömböt képzeljenek el a mélyben. 9000 négyzetméteren, közel egy hektáron terül el. Nos, a Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási hivatala szerint nincs környezeti hatása egy ekkora épületnek. Ezért ilyen irányú vizsgálat elvégzése sem szükséges, áll a június 1-jén kelt határozatban.
A fővárosi Dózsa György útra tervezett, egyszerre 800 autó, 71 motorkerékpár és 90 bicikli befogadására alkalmas mélygarázsról mondta tehát ki a hivatal, hogy nem kell környezeti hatásvizsgálatot elvégezni. "A döntés fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtandó", aki mégis megtámadná, az fizessen 125 ezer forintot.
Kellett a döntéshez a kreativitás. A szabályok alapján a 300 parkolóhelynél nagyobb garázsok, parkolóházak, mélygarázsak létesítésekor kötelező lenne hatásvizsgálatot elvégezni. A Liget-beruházást azonban kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a kormány, a járási hivatal pedig annyit állapított meg: országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatás nem várható. Tehát akkor lehetne hatásvizsgálat készítését elrendelni, ha a mélygarázs tömege kihatna a Duna vízhozamára, vagy szeizmikus mozgást okozna a szomszédságban. Hogy a Városligetet, a Dózsa György úti épületeket és a környék lakóit hogyan érinti a dolog, az nem kapott szerepet.
Napur Architect Kft.
A hivatal állítja, figyelembe vette a vizsgálódása közben érkezett aggályokat. Nem lesz számottevő talajvízszint-emelkedés, és zajterhelés-növekedés sem. A mélygarázst egy évig fogják építeni, reggel 6 és este 22 óra között – de az építési zajterhelés sem fogja túllépni a határértéket. A beruházó ugyanis majd intézkedik a zajcsökkentésről. És most jön az igazán érdekes: "Amennyiben az intézkedések ellenére sem tarthatóak a követelmények (...) a kivitelező kérheti a környezetvédelmi hatóságtól a zajterhelési határértékek betartása alóli felmentést."
A közlekedési zaj növekedését sem tartja problematikusnak a hatóság, de mégis az út kopórétegének megváltoztatását tartja szükségesnek, amitől az aszfalt garantálja a csendet. Egyébként "jelentős környezeti hatás nem várható". Hasonló a helyzet az építkezés idején a légszennyezéssel: lesz ugyan por, és időszakosan átlépi a nitrogén-dioxid mennyisége a határértéket az építési területen kívül is, de mivel nem fog mindig minden munkagép működni, ezért a hatóság szerint nincs ok az aggodalomra. A működő parkoló által kiszivattyúzott károsanyag-kibocsátás sem okoz a határétéknél nagyobb növekedést.
Az építkezés nem érint védett területet, az építési terület mesterségesen burkolt, fákat nem kell kivágni. A mélygarázs "kármentesítéssel érintett területet nem érint", magyarul nincs olyan hely a környezetében, amit kármentesíteni kéne. A Széchenyi Fürdő kútjait nem érintik a munkálatok, azok jóval mélyebben vannak, sok száz méter vastag vízzáró réteg alatt helyezkednek el.
A határozatból kiderül az is, hogy a Széchényi Fürdő közvetlen környezetének megszűnt a műemléki védelme, mert nem felelt meg a műemlékké nyilvánítás céljának áll az Építésvédelmi és Örökségvédelmi Osztály szakvéleményében.