Marhákat tilos szállítani olyan hőségben, mint ami a BKV-buszokon van

Marhákat tilos szállítani olyan hőségben, mint ami a BKV-buszokon van

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Saját méréseik és a bejelentések alapján az egyik közlekedési egyesület 40 fok közeli hőmérsékleteket is rögzített az elvileg klimatizált fővárosi járatokon. Állítják, hogy sokszor hiába jelentik a klíma hibáját, másnapra sem javítják meg.

A másodfokú hőségriasztás ellenére több mint 300 BKV-buszon nem működik a klímaberendezés, ami a BKV légkondicionálóval felszerelt buszainak több mint harmadát jelenti – közölte hétfőn a Közlekedő Tömeg Egyesület. Ezt saját, hőmérővel végzett helyszíni ellenőrzéseikre és az általuk üzemeltetett hibabejelentő felület, a Tudatos Közlekedő adataira alapozzák.

Az egyesület két nagy forgalmú dél-pesti vonalon végzett műszeres mérést, és 40 fokhoz közeli meleget is tapasztalt a járatokon. A mérés időtartama alatt a külső hőmérséklet 32°C volt, így a BKK közszolgáltatási szerződésben foglalt előírásai alapján a járműveket 26 fokra kellett volna hűteni.

A Széll Kálmán térről induló 4-es, 6-os villamospótlón is végeztek műszeres mérést, itt volt, hogy meg is haladta a 40 fokot a hőmérséklet.

A hibabejelentőn keresztül az utasok a BKK és az egyesület részére jelezhetik, ha a buszon, amin éppen utaznak, nem működik a klíma. Az idei évben eddig összesen 381 BKV-busz légkondicionáló berendezésére érkezett panasz, a járművek jelentős részét pedig már több utas is bejelentette, egymástól függetlenül. A legtöbb panasz az 5-ös, 7-es, 9-es, 4-es, 6-os, 200E, 136E, 194M, 223M, 32-es és 21-es vonalakon közlekedő buszokra érkezett.

Szarvasmarhát tilos lenne ilyen melegben szállítani

Forróbb napokon akár 50 hibás klímára vonatkozó bejelentés is érkezik a Tudatos Közlekedőre, ezeket az egyesület 24 órán belül továbbítja a BKK részére. A felhasználók panaszainak valódiságát az egyesület tagjai rendszeresen ellenőrzik helyszíni mérésekkel, melyek során azt állapították meg, hogy a bejelentések szinte maradéktalanul megfelelnek a valóságnak.

A szervezet szerint azonban a BKV láthatóan nem törődik a bejelentésekkel, a hibabejelentő felületükön ugyanis rendszeresen érkeznek újabb bejelentések ugyanazon járművekre, tavaly óta pedig semmit sem javult a helyzet. Az egyesület tagjai előző héten több alkalommal végeztek méréseket, és nem egyszer 35 fok feletti fülledt hőséget tapasztaltak a buszok fedélzetén.

Viszonyításképpen azt hozzák fel, hogy az EU vonatkozó rendelet szerint ekkora melegben szarvasmarhákat például már tilos lenne szállítani, melynek megszegéséért súlyos büntetés járhatna.

Balesetveszélyes is

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ekkora melegben, másodfokú hőségriadó idején a közlekedők jelentős egészségügyi kockázatnak vannak kitéve, ezt pedig csak tovább növeli a buszok fülledt, forró levegője. De nemcsak az utasok, hanem a buszvezetők számára is veszélyes ez, hiszen nekik gyakran egész nap elviselhetetlen melegben kell dolgozniuk. Ez csökkent koncentrációhoz, a figyelem tompulásához, és akár balesetveszélyes helyzetekhez is vezethet.

A BKV szerint a klímaberendezések napközben romlanak el, ezért van hőség az autóbuszokon. Az egyesület szerint ez nem fedi a valóságot: számos buszról rendszeresen kapnak panaszbejelentéseket az utasoktól, mely azt bizonyítja, hogy esténként jellemzően meg sem javítják a járművek klímáit. A BKV továbbá azzal mentegetőzik, hogy az elromlott klímaberendezéssel rendelkező buszokat azonnal lecserélik egy másikra, ám a Közlekedő Tömeg szerint ez szinte sosem történik meg.

Az egyesület szerint emiatt sokan az autózást választhatják a tömegközlekedés helyett, ezzel tovább növelve a városban amúgy is jelentős légszennyezést és a dugókat, hiszen forró járműveken senki sem utazik szívesen. A buszvezetők nem megfelelő munkakörülményei továbbá veszélyeztetik az egyébként is elégtelen utánpótlást, hiszen egyáltalán nem vonzó munkalehetőség egész nap 35-40 fokban vezetni.

 

Hozzászólások