Mindent megtett, hogy ne bosszantsa a Fideszt, mégis mennie kell

Működése hat éve alatt nemigen okozott kellemetlen perceket az őt ombudsmannak megválasztó kormánypártnak Székely László, a kormányfő mégis biztosabb embert akart.

Mindent megtett, hogy ne bosszantsa a Fideszt, mégis mennie kell

„Ha egy ombudsman lemond, annak az a súlyos üzenete is van, hogy ellehetetlenült az alapjogok védelmének rendszere Magyarországon, de álláspontom szerint jelenleg nem ez a helyzet” – ezt akkor mondta Székely László ombudsman, amikor hivatalba lépése után egy évvel, 2014-ben a Fideszből a fejére koppintottak.

Történt ugyanis, hogy a Társaság a Szabadságjogokért beadványa nyomán, a józsefvárosi tűcsereprogram ügyében a  civileknek adott igazat. Az akkor még kerületi polgármesterként regnáló fideszes Kocsis Máté nem késlekedett Székely értésére adni, hogy nem tetszik nekik ez a hozzáállás. Ahogy fogalmazott: az ombudsmani hivatalba „befészkelte magát a droglobbi”. Székelyt raportra rendelték a Parlamentbe. Ezt követően tette az idézett kijelentést, de „fenyegetését” – bár oka bőven lett volna rá – később sem váltotta be.

S már nem is fogja. Hatéves mandátuma szeptemberben lejár, és ő annak ellenére sem kapott bizalmat az újrázásra, hogy a kezdeti „baki” után mindent megtett, hogy a belé vetett politikai bizalom többé ne inogjon meg. Míg a működése kezdetén olyan kényesebb ügyekben is megnyilvánult, mint a tankönyvmizéria, a menekültek jogai, az egyházügyi törvény módosítása vagy a Miskolcról száműzött romák diszkriminációja, idővel egyre óvatosabbá vált. Egyes területek vizsgálatát mintha tabunak jelölte volna ki az ombudsmani vizsgálódások szempontjából.

MTI / Kovács Tamás

Míg elődei állásfoglalásai gyakran az orbáni rendszer alapfilozófiájának részeit is érintették (például az AB hatáskörét), Székely munkájának középpontjában szinte kizárólag a hétköznapi sérelmek, bosszúságok orvoslása állt. Ami fontos ombudsmani feladat, de aligha elégséges olyan vészterhes időkben, amikor látványosan sérül a jogállamiság.

Az aktivista ombudsmannak már indulásakor sem mondható Székely a mandátuma második kétharmadában még a kezdeti alacsony lendületből is visszavett. Az alapvető jogok szabályozása és korlátozása kapcsán lezárt – már addig sem túl nagy számú – ombudsmani vizsgálatok megritkultak: 2014-ben még 13 ilyen ügye volt, a következő évben már csak 2–6; tavaly pedig 4. Míg elődje, Szabó Máté 2012-ben 299 jelentést, indítványt, állásfoglalást adott ki, ezek száma már Székely működésének első teljes évének a végére (2014) megfeleződött. Tavalyról már csak 116 e tárgyban született dokumentum lelhető fel a hivatal honlapján.

A mennyiségi mutatóknál is súlyosabb, az ombudsmani működés leértékelődését jelző mutató, hogy miközben a kormánypárt az átlagpolgárok számára szűkítette az Alkotmánybírósághoz fordulás lehetőségét – így alapvetően a mindenkori ombudsman hivatott ellátni a sérelmet szenvedettek „népképviseletét” a taláros testületnél –, Székely még annál is kevesebbszer fordult a Donáti utcai ítészekhez, mint elődje. Az ombudsmani rendszer 2012-es átalakítása, az új időszámítás óta (az addig önálló biztosok akkor váltak a „főombudsman” helyetteseivé) 65 ombudsmani beadvány került az AB elé, ám ennek döntő többségét még Székely elődje jegyezte. Szabó Máté a működése utolsó évében közel tízszer annyiszor élt az AB-hez fordulás eszközével, mint Székely a működése hat éve alatt. (Az igazsághoz tartozik, hogy Szabó akkor táltosodott meg, amikor kiderült, az ombudsmani intézmény a régi formájában megszűnik.)

Székely – aki az első Orbán-kormány idején a bős–nagymarosi vízlépcsőrendszer kormánybiztosaként dolgozott – már a hivatalba lépésekor leszögezte, hogy amit mások esetleg a hatalom iránti lojalitásaként értékelnek, az pusztán a szerep elfogadásából eredő különbséget takar. Mint mondta: ha kevesebbszer él majd az ombudsman legerősebb jogosítványaival, akkor az pusztán azért lesz, mert biztosra akar menni, s például az Alkotmánybíróságnál magasabb találati arányt akar elérni, mint elődei.

Tény, hogy abban a pár ügyben, ahol az AB-hez fordult, a testület – legalább részben – osztotta az aggályait. Így volt ez például a három csapás néven elhíresült törvény esetében (igaz, a lényeget – hogy a többszörös visszaesőkre szigorúbb büntetést lehessen kiszabni – a döntés nem érintette.)

Székely a prognózisa beteljesülését – hogy ha ritkábban él az állami szervek bírálatának eszközével, akkor majd komolyabban veszik, s ezzel növelheti az ombudsmani intézmény közéleti súlyát – lényegében maga akadályozta meg. Például azzal, hogy a nagyobb súlyú állásfoglalások helyett döntően közlemények formájában fogalmazta meg kritikáit. Ezt tette akkor is, amikor arra figyelmeztetett, hogy a gyerekeket nem szabad politikai eseményeken „biodíszletként” használni. De mulasztással is gyengítette az általa irányított intézmény súlyát, befolyását: nem indított átfogó vizsgálatot például olyan neuralgikus területeken, mint az oktatás vagy az egészségügy.

MTI / Soós Lajos

A mindenkori ombudsmanok egyik fontos fegyverével, a nyilvánosság erejével is csak korlátozottan élt. S feltartott kézzel vette tudomásul azt is, hogy a hivatalát száműzték belvárosi székházából. Az épületet ugyanis az új tárcavezető, Varga Judit által irányított igazságügyi minisztériumnak kellett átadni.

A történtek ellenére – ahogy azt Székely egyik elődje, Majtényi László nemrég az ÉS hasábjain megfogalmazta – az alapvető jogok biztosának hivatala még mai formájában is sokkal inkább hasonlít az igazi ombudsmani intézményhez, mint amennyire a mostani Alkotmánybíróság egy igazi alkotmánybírósághoz. Kérdés azonban, hogy ez így is marad-e.

A kormánytöbbség ugyanis nemrég Kozma Ákost, a Független Rendészeti Panasztestület elnökhelyettesét választotta meg az alapvető jogok biztosának. Kozma pedigréje alapján aligha várható, hogy ő majd bátran vállalja az országgyűlési biztosok klasszikus feladatát, és tüske lesz a hatalom körme alatt.

A szeptemberben hivatalba lépő új ombudsman már az első Orbán-kormányt is híven szolgálta (miniszteri kabinetfőnök volt az Igazságügyi Minisztériumban), majd a pénzügyi tárca főosztályvezetője lett, ahonnan a BM EU-integrációval foglalkozó hivatalának élére igazolt. Ő – mint hírlik – a munkássága középpontjába szintén az egyéni életsorsok alakulása szempontjából fontos területek problémáit szeretné helyezni, ám az is borítékolható, hogy Székely utódja sem fog mély vágást ejteni a NER páncélján.