Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2bb89848-df11-416e-9067-1d0774be4cda","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Közös megegyezéssel azonnali távozásra késztetik a dolgozókat az SK Innovation komáromi és iváncsai akkugyáraiban a beszámolók szerint. Tömeges elbocsátásnak néz ki, de nem akarják, hogy jogilag is annak minősüljön, a hazainduló távozókat már a céges buszra sem engedik fel.","shortLead":"Közös megegyezéssel azonnali távozásra késztetik a dolgozókat az SK Innovation komáromi és iváncsai akkugyáraiban...","id":"20250307_elbocsatas-leepites-kirugas-akkugyar-sk-innovation-komarom-ivancsa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bb89848-df11-416e-9067-1d0774be4cda.jpg","index":0,"item":"7aeca958-69a9-4df4-aeff-cdd2ad7b82f3","keywords":null,"link":"/kkv/20250307_elbocsatas-leepites-kirugas-akkugyar-sk-innovation-komarom-ivancsa","timestamp":"2025. március. 07. 11:44","title":"„Halálsoron érzik magukat” az SK akkugyárainak dolgozói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da5a3479-e639-41d9-b6f0-d7cdd1c7d308","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hivatalosan egyelőre nincsen gyanúsított. ","shortLead":"Hivatalosan egyelőre nincsen gyanúsított. ","id":"20250308_Nemi-eroszak-gyanuja-miatt-nyomoznak-a-fogyatekosokat-ellato-intezetben-Gacsalyon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da5a3479-e639-41d9-b6f0-d7cdd1c7d308.jpg","index":0,"item":"e9836d26-33da-4330-aa00-0c911843966a","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Nemi-eroszak-gyanuja-miatt-nyomoznak-a-fogyatekosokat-ellato-intezetben-Gacsalyon","timestamp":"2025. március. 08. 20:32","title":"RTL: Nemi erőszak gyanúja miatt nyomoznak egy gacsályi bentlakásos intézetében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1f9d3ce-d1b0-4feb-bf5f-9bed584f2592","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Trump hajlik rá, hogy az oroszokkal szoros kapcsolatot ápoló Magyarországra küldje az amerikai katonákat – írja a brit lap.","shortLead":"Trump hajlik rá, hogy az oroszokkal szoros kapcsolatot ápoló Magyarországra küldje az amerikai katonákat – írja...","id":"20250308_Trump-amerikai-csapatokat-vonhat-ki-Nemetorszagbol-Magyarorszagra-kuldheti-oket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1f9d3ce-d1b0-4feb-bf5f-9bed584f2592.jpg","index":0,"item":"4a31df68-8113-4757-8ad2-dcc895b893d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Trump-amerikai-csapatokat-vonhat-ki-Nemetorszagbol-Magyarorszagra-kuldheti-oket","timestamp":"2025. március. 08. 10:10","title":"Telegraph: Donald Trump amerikai csapatokat vonhat ki Németországból, Magyarországra küldheti őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes. Amerikai kutatók tesztelő eszköze ezúttal a Nintendo közkedvelt Super Mario Bros. játéka volt.","shortLead":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes...","id":"20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc.jpg","index":0,"item":"2aaa186b-92e2-4a0d-b64e-31806eedb3d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 08. 20:03","title":"Meg kell mutatnia, mit tud? Akkor játsszon kicsit a Marióval a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42f0152b-e530-4e22-a049-9a9efd9f2fc7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ehhez persze egy új platform is kell az autókban. ","shortLead":"Ehhez persze egy új platform is kell az autókban. ","id":"20250307_Jon-a-BYD-uj-platformja-ami-5-perc-alatt-300-kilometert-tud","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42f0152b-e530-4e22-a049-9a9efd9f2fc7.jpg","index":0,"item":"1e523a8c-c4a3-43cd-a7b5-5fe905761f5a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250307_Jon-a-BYD-uj-platformja-ami-5-perc-alatt-300-kilometert-tud","timestamp":"2025. március. 07. 08:46","title":"5 perc, 300 km: új szintre emeli az autótöltést a BYD","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Jogutód nélkül megszűnt a Medigast Kft., amit nem milliárdos férjének köszönhet, és amiből nem is gazdagodott meg.","shortLead":"Jogutód nélkül megszűnt a Medigast Kft., amit nem milliárdos férjének köszönhet, és amiből nem is gazdagodott meg.","id":"20250307_varkonyi-andrea-medigast-kft-kkv-vallalkozas-felszamolas-cegtorles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6.jpg","index":0,"item":"fdf8d5bc-393f-4f86-b73f-fe00db7c1d5f","keywords":null,"link":"/kkv/20250307_varkonyi-andrea-medigast-kft-kkv-vallalkozas-felszamolas-cegtorles","timestamp":"2025. március. 07. 09:11","title":"Törölték Várkonyi Andrea régebbi cégét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e148e9db-14b7-4121-ab2d-b91dd61d670a","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Személyi sérülés nem történt, közvetlen veszély nem keletkezett, a tartálykocsikból kerozin nem jutott ki.","shortLead":"Személyi sérülés nem történt, közvetlen veszély nem keletkezett, a tartálykocsikból kerozin nem jutott ki.","id":"20250307_kisiklott-tehervonat-kerozin-xviii-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e148e9db-14b7-4121-ab2d-b91dd61d670a.jpg","index":0,"item":"78b5441a-7775-4a44-81b2-237c6499ae99","keywords":null,"link":"/itthon/20250307_kisiklott-tehervonat-kerozin-xviii-kerulet","timestamp":"2025. március. 07. 10:26","title":"Kisiklott egy kerozint szállító tehervonat a XVIII. kerületben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"353eb302-e6f3-4682-8f8a-42cdfed25a05","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Néhány youtuber épített egy egyedi repülőt, majd rászerelt a hátára egy 3D-nyomtatót. A szerkezet közel egy percen át repült, és 30 méteres magasságot is elért, de a landolás már nem sikerült. ","shortLead":"Néhány youtuber épített egy egyedi repülőt, majd rászerelt a hátára egy 3D-nyomtatót. A szerkezet közel egy percen át...","id":"20250307_repulo-3d-nyomtato-flite-test-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/353eb302-e6f3-4682-8f8a-42cdfed25a05.jpg","index":0,"item":"6392f96d-a6e8-4f15-b5dd-7ab63902b214","keywords":null,"link":"/tudomany/20250307_repulo-3d-nyomtato-flite-test-video","timestamp":"2025. március. 07. 16:03","title":"Mégis mi szükség lenne egy repülő 3D-nyomtatóra? Igazából mindegy is, már megcsinálták – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hátrányos helyzetű diákok egyharmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba azokon a helyeken, ahol vannak tanodák. Ahol nincsenek, ennél is rosszabb lehet a helyzet. A távoktatás sikerességéhez nemcsak az eszközök hiányoznak, de a diákoknak sem tere, sem módszertana nincs az önálló tanulásra, szüleik pedig nem tudnak nekik hatékonyan segíteni – derül ki egy friss kutatásból.
A tanodák becslése szerint a hozzájuk is járó diákoknak átlagosan csupán kétharmada tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba. Ez azért rossz hír, mert azokon a településeken, ahol tanoda sincs, még rosszabb lehet ez az arány. Az elszomorító adatokkal egy frissen publikált kutatás szolgált, amihez 48 tanodát, 35 roma közösségi szervezetet és 45 borsodi és szabolcsi szülőt kérdeztek meg vegyesen kistelepüléseken és a fővárosban.
kellően számosak és széleskörűek egy kép megrajzolásához, és képesek megmutatni a szülők tapasztalatait is.
A kutatás megállapításai összecsengenek azzal, amit a hvg.hu tapasztalt pár napja Balástyán, ahol az eszközhiány mellett az adományba kapott technika kezelése is gondot okozott, és volt szülő, aki jelezte: saját nyolc általánosával nem képes a gyerekével otthon tanulni.
Hiányzik az önálló tanulás módszertana – ezt látják a tanodák
Minden ötödik tanoda-pedagógusnak az volt a benyomása, hogy alig elérhető a telefonos vagy online segítség az iskolában a tanulók számára. Általános és kézenfekvő – korábbi felmérésekben is jelzett – probléma az eszköz-, és internetkapcsolat hiánya, de ezen felül azonosítottak továbbiakat is:
a diákok jelentős részénél nemcsak az önálló tanulás tere hiányzik, hanem a módszertana is;
a válaszolók kétharmada szerint a gyerekek nem tudják önállóan értelmezni a feladatokat;
a minden negyedik válaszoló szerint hiányoznak a digitális kompetenciák;
minden ötödik tanoda azonosította nehézségként a személyes kapcsolattartás hiányát.
Nem tudjuk motiválttá tenni a gyerekeket. (…) A nyomon követés a legnagyobb probléma és a motiváció [fenntartása].
A tanodák jelentős része komoly szerepet kellett vállaljon a családok oktatáson túli támogatásában: a legnagyobb igény az információnyújtásra (79%) és az informatikai eszközök beszerzésére (73%) mutatkozott. Az eszközök beszerzésében kétharmaduk csak kis mértékben, vagy egyáltalán nem tudott segíteni.
A digitális tanrendnek pozitív hatásai is voltak: tucatnyi tanoda számolt be arról, hogy megerősödött a kapcsolatuk a gyerekekkel, keresik őket, igénylik a támogatásukat. A tanodák többsége szerint fontos lenne a megfelelő digitális eszközök és internetkapcsolat biztosítása, és a családokra nehezedő terhek enyhítése:
Annak beismerése, hogy a hátrányos helyzetű családokban nem könnyen megoldható az átállás. Ne járjon következményekkel (egyes, bukás stb.), ha a gyerek nem tud úgy teljesíteni, mint a középosztálybeli társai. Nem a szülőknek kéne leadni az iskolai anyagot otthon a gyerekeknek, hanem a tanároknak.
Kevés iskola segít – a közösségi szervezetek tapasztalatai
Hiányoznak a digitális eszközök és szolgáltatások, jelezte 21 roma közösségi szervezet a 35-ből, ráadásul hiába van eszköz, ha
a nagy családok esetében a gyerekeknek egymásra kell várniuk, hogy nekiállhassanak a feladott tananyagnak;
a szülők pedig digitális tudás híján nem tudnak segíteni a gyerekeknek (ezt majdnem második szervezet jelezte).
a szülők 90 százalékának – főleg az édesanyáknak –, nagyon megterhelő a gyerekek otthoni tanulásának segítése a mindennapi teendők mellett.
Jellemző, hogy az érintett települések iskolái sem segítenek mindig abban, hogy a gyerekek mindegyikének legyen digitális eszköze: a szervezetek közül mindössze hárman jelezték, hogy az iskola tett valamit ez ügyben. Hat szervezet közül egy állította, hogy a lemaradó diákokkal pedig nincs kapcsolatuk a pedagógusoknak.
Az iskolák és a települések túlnyomó többsége a válaszok alapján nem volt igazán kíváncsi arra, milyen eszközökre lett volna szüksége a hátrányos helyzetű családoknak: a megkeresettek 37 százaléka szerint az iskola vagy az önkormányzat meg sem kérdezte ezt, többen pedig nem tudtak erre a kérdésre válaszolni.
Akadtak ugyanakkor rugalmas megoldások is: mint az ebéddel kijuttatott fénymásolt anyagok és feladatlapok, amiket aztán a szülők a portán adhatnak le.
A szervezetek szerint a helyzeten a közösségi internethasználattal, illetve az eszközök biztosításával lehetne javítani, többen javasolták a szülők és a diákok szisztematikus felkészítését a digitális eszközhasználatra.
Sok javaslat már a diákok lemaradásának pótlását érintette, vajon tudnak-e majd erre rugalmasan reagálni az iskolák, volt, aki szerint augusztusban kellene egyéni fejlesztést tartani a lemaradóknak, mások szerint legalább heti 3 óra külön fejlesztésre vagy iskolai integrációs programra volna szükség az iskolákban,
a digitális oktatás csak egy tünet, amit most észlelünk.
Megszakadt a kapcsolat – a szülők tapasztalatai
A szülők körében végzett kutatás szerint a családok negyede nem rendelkezett semmilyen eszközzel az online tanuláshoz, ők papír alapon kapták meg a feladatokat.
Több helyen hetente egyszer küldtek anyagokat, rengeteg feladattal, a gyerekek pedig hamar érdektelenné váltak. Ezek a szülők úgy látták:
megszakadt a kapcsolatuk az iskolával.
Akiknek van megfelelő eszközük, többnyire arról számoltak be, hogy az osztályfőnökkel ugyan folyamatos a kapcsolat, de a szaktanárok eltűntek az életükből.
Ötből négy szülő szerint sokkal nehezebb a gyermekeket otthon lekötni. Több a vita a gyermekkel, többet kell fegyelmezni, több a konfliktus.
A mindennapokat a bezártság mellett megnehezíti, hogy a megkérdezettek 80%-a elvesztette a munkahelyét.
Sok a feladat, a tanárok más-más platformot preferálnak, a lógós diákok még lógósabbak, az oktatókra több munka hárul. A távoktatás még a jól ellátott fővárosi iskolákban sem zökkenőmentes. Ott pedig, ahol a hó vége felé eladják az okostelefont, hatványozottak a problémák. Sok helyen képtelenség lesz végigvinni a tanévet, pláne úgy, hogy minden ötödik diák kimaradhat az online oktatásból.
HIÁNYOZTOK – jelenik meg az üzenet üresen kongó iskolák ablakában, miközben a valóságban egyenesen a családok nappalijába költöztünk. Hogyan lesz a virtuális jelenlét, a virtuális kapcsolattartás élhető és megerősítő minden érintett számára? Röviden úgy, ha megtanulunk egy kicsit gondolkodni egymás fejével, érezni egymás szívével. Pont, mint a valós kontaktuson alapuló kapcsolatban. Vélemény.