Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2868a9ae-6d9a-4776-bd19-9017dc487c99","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyáltalán nem biztos, hogy egy weboldalon elhelyezett, túlságosan figyelemfelkeltőre beállított banner sokáig hatékony, ugyanis az agy egy idő után már nem foglalkozik vele, zavaró tényezőként szűri ki. Egy nemzetközi kutatócsoport közelmúltbeli tanulmánya érdekes betekintést nyújt abba, hogyan alkalmazkodik az emberi agy a vizuális környezet gyakori zavaraihoz.","shortLead":"Egyáltalán nem biztos, hogy egy weboldalon elhelyezett, túlságosan figyelemfelkeltőre beállított banner sokáig...","id":"20250511_zavaro-vizualis-ingerek-kiszurese-emberi-agy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2868a9ae-6d9a-4776-bd19-9017dc487c99.jpg","index":0,"item":"a4060bc8-efbf-42db-9c87-2953fc2ae572","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_zavaro-vizualis-ingerek-kiszurese-emberi-agy","timestamp":"2025. május. 11. 16:03","title":"Villogó hirdetés a neten? Színes reklám az út mellett? Van az ember agyának egy csodálatos képessége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd52897b-1574-43d3-ac84-b654df9a89ed","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Kiscsillag alapítója elárulta azt is, mit gondol Majkáról és a Csurran, cseppen-ről.","shortLead":"A Kiscsillag alapítója elárulta azt is, mit gondol Majkáról és a Csurran, cseppen-ről.","id":"20250510_Lovasi-Andras-Magyar-Peter-Majka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd52897b-1574-43d3-ac84-b654df9a89ed.jpg","index":0,"item":"cc3f71d6-c348-4e19-bcfe-052b6fb1c106","keywords":null,"link":"/kultura/20250510_Lovasi-Andras-Magyar-Peter-Majka","timestamp":"2025. május. 10. 12:52","title":"Lovasi András: Magyar Péter üzenete sokkal közelebb áll hozzám, mint Orbán Viktoré","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28a26336-64a4-4760-a3e7-2cff054a15fa","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"Tévhit, hogy az otthon okosítása drága: néhány tízezer forinttal már el lehet indulni, a teljes rendszer aztán később egyedi igények alapján apránként felépíthető. Szakember nem szükséges, csak egy kis tervezés. Teszten a Meross kütyüi.","shortLead":"Tévhit, hogy az otthon okosítása drága: néhány tízezer forinttal már el lehet indulni, a teljes rendszer aztán később...","id":"20250511_olcso-okosotthon-rendszer-meross-hub-jelenletszenzor-ora-homero-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28a26336-64a4-4760-a3e7-2cff054a15fa.jpg","index":0,"item":"3c344fa8-cd6b-4bf1-8fe7-628b5bb274e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_olcso-okosotthon-rendszer-meross-hub-jelenletszenzor-ora-homero-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 11. 20:03","title":"20 ezer forinttal van értelme beszállni a lakásokosításba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0998aeb6-4160-48ac-87ec-77fc47153600","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A május közepén tervezett hongkongi tőzsdére lépést úgy alakítanák, hogy amerikai belföldi befektetők ne vehessenek az értékpapírból, egyben mentesíti a céget bizonyos amerikai szabályozási kötelezettségek alól.","shortLead":"A május közepén tervezett hongkongi tőzsdére lépést úgy alakítanák, hogy amerikai belföldi befektetők ne vehessenek...","id":"20250511_A-CATL-korlatozza-hogy-mely-amerikai-cegek-vasarolhatnak-a-reszvenyeibol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0998aeb6-4160-48ac-87ec-77fc47153600.jpg","index":0,"item":"f561c05b-f645-4270-a064-955d793a0d5e","keywords":null,"link":"/kkv/20250511_A-CATL-korlatozza-hogy-mely-amerikai-cegek-vasarolhatnak-a-reszvenyeibol","timestamp":"2025. május. 11. 12:42","title":"A CATL korlátozza, hogy mely amerikai cégek vásárolhatnak a részvényeiből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f33a15a4-9af0-4309-ab2f-8739cf357d3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Skót kutatók egy emberi döntéseket szimuláló mesterséges intelligenciát fejlesztenek. A pszichológiára építő rendszertől azt várják, sokféle területen hatékony lehet.","shortLead":"Skót kutatók egy emberi döntéseket szimuláló mesterséges intelligenciát fejlesztenek. A pszichológiára építő...","id":"20250511_mesterseges-intelligencia-emberi-viselkedes-modellezese-pszochologia-mentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f33a15a4-9af0-4309-ab2f-8739cf357d3f.jpg","index":0,"item":"df36c6e4-34bb-4a87-a222-799e864b33e8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_mesterseges-intelligencia-emberi-viselkedes-modellezese-pszochologia-mentes","timestamp":"2025. május. 11. 08:03","title":"Eltévedt, eltűnt emberek helyébe képzeli magát egy új mesterséges intelligencia, így találja meg őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ab9e6d8-959e-4a05-a889-e9d967c12be5","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Greg Abel örökli meg Warren Buffet székét a Berkshire Hathaway élén. Honnan jött, mit tett le eddig az asztalra, és mekkora feladatot kapott most a nyakába? Portré.","shortLead":"Greg Abel örökli meg Warren Buffet székét a Berkshire Hathaway élén. Honnan jött, mit tett le eddig az asztalra, és...","id":"20250510_Greg-Abel-portre-Warren-Buffett-Berkshire-Hathaway-jeghoki-350-milliard-dollar-keszpenz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ab9e6d8-959e-4a05-a889-e9d967c12be5.jpg","index":0,"item":"cc660dab-3be4-4da9-bdd9-fb9f762eb449","keywords":null,"link":"/360/20250510_Greg-Abel-portre-Warren-Buffett-Berkshire-Hathaway-jeghoki-350-milliard-dollar-keszpenz","timestamp":"2025. május. 10. 16:30","title":"Az átlagos, dolgos jéghokirajongó apuka, akire most rászakadt 350 milliárd dollár készpénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1526844-dc5c-4e3c-ace2-b88a34d63417","c_author":"Lackfi János","category":"360","description":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Lackfi Jánosnak most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: mentalitásháború, záróakkord, odafigyelés, koppanás, szinodalitás.","shortLead":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg...","id":"20250511_az-en-hetem-Lackfi-Janossal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1526844-dc5c-4e3c-ace2-b88a34d63417.jpg","index":0,"item":"6790d112-f225-4447-84a2-d968b63ed755","keywords":null,"link":"/360/20250511_az-en-hetem-Lackfi-Janossal","timestamp":"2025. május. 11. 17:30","title":"Tetovált Ágica és a ferdeszájú: az én hetem Lackfi Jánossal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket többé, hogy magukra vonják Amerika haragját – írja állásfoglalásában az osztrák lap.","shortLead":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket...","id":"20250511_Die-Presse-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d.jpg","index":0,"item":"f6e3ff57-2929-422b-b207-9b04e9c6b57a","keywords":null,"link":"/360/20250511_Die-Presse-lapszemle","timestamp":"2025. május. 11. 09:00","title":"Die Presse-vezércikk: Jöhetnek a Trump- és Putyin-utánzók, Orbán is köztük lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hamarosan végez a NER-korszak első diákgenerációja: szerdán kezdték el az utolsó iskolaévüket azok, akik Orbán Viktor 2010-ben kezdődő kétharmados kormányzása alatt kezdtek el tanulni. Diákokat és tanárokat kérdeztünk arról, milyen szerepet kapott az eltelt 11 tanévben a politika az iskolai életben. Úgy tűnik, hogy a NER-en belül semmilyen téma nem lehet a NER-en kívüli, még az iskola sem.
Szerdán kezdték el utolsó tanévüket azok a diákok, akik 2010-ben kerültek iskolába, így hamarosan elballag az a generáció, amelyet az első naptól kezdve a Nemzeti Együttműködés Rendszerében készítettek fel az életre az akkor még közoktatásinak, mára már köznevelésinek nevezett intézmények.
A második Orbán-kormány 2010-es hivatalba lépését követően mindent felforgató oktatási reform ment végbe a Klik kialakításától a szakközépiskolai rendszer és a tankönyvek egységesítésén át az új Nemzeti Alaptanterv kidolgozásáig. A hvg.hu által megkérdezett diákok és tanárok viszont nemcsak ezek hatásait érzékelték, hanem azt is, hogy a politika beszivárgott a mindennapjaikba, szakmai és morális akadályokat állítva a jövő elé.
MTI / Vasvári Tamás
A politika mindenbe beleszól, még abba is, hogy ne legyen politizálás
„Az elmúlt 10-12 évet megelőzően a tanáriban egyáltalán nem beszélgettünk politikáról. Ma már szinte nem telik el úgy nap, hogy ne kerülne szóba, jó esetben csak a kollégák között” – mondja egy budapesti nyolcosztályos gimnázium egyik osztályfőnőke.
A tanár szerint különböző politikai narratívák és strukturális átalakítások következtében a pedagógusokban erősödött a szorongás. A pedagógusportfóliók, vagyis az új szakmai minősítési rendszer visszarendelte a rajtvonalhoz őket, függetlenül attól, hogy milyen tapasztalatuk van. Az egykori Klik, a mai Klebelsberg Központ által fenntartott iskolákat a tanár értékelése szerint gyakorlatilag bármikor kézi vezérlésre állíthatják, beavatkozva az iskolai mindennapokba, igazgatók kinevezésébe. Ezt erősítette meg nekünk egy szolnoki gimnázium osztályfőnöke is: bár a politika maga mindenbe beleszól,
az állami intézményekben a tanárok kötelesek a tanórákon és szakmai fórumokon is kézzel-lábbal küzdeni a politikai véleménynyilvánítás minden formája ellen, különben bajba kerülhetnek.
Persze a gyakorlatban, ahogy a diákok is beszámolnak róla, ez nem mindig sikerül.
AFP / Frederick Florin
Pedig a gyerekeket, pláne ahogy egyre idősebbek lesznek, jobban foglalkoztatja a politika, az iskolában pedig leginkább az ő jövőjüket formáló oktatási reformok. A szolnoki tanárnő szerint, amit a pedagógusok látnak, az eljut a diákokhoz is: úgy érzi, 2010 óta a minőségi oktatás módszeres lebontása folyik, a gyerekek pedig a saját bőrükön tapasztalják mindezt. Egyre kevesebb a jó pedagógus, és ők is gyakran vállalnak szakközépiskolai állásokat magasabb fizetésért. Ha nem is „veszítik el” az egyetemre készülő tanulókat, a tanárnő szerint felvetődik a kérdés:
ha mind a kormányzati kommunikáció, mind a bérezés azt sugallja, hogy szakmát szerezni fontosabb a tudás bővítésénél, akkor mi motiváljon valakit a továbbtanulásra?
Úgy látja, csökkent a tanári szakma megbecsülése, pedagógusnak lenni pedig már nem dicsőség; nem fakad semmilyen elismerés abból, hogy ők „a tudás őrzői”.
A budapesti gimnázium tanára is úgy véli, folyamatos támadások érik a minőségi oktatást, és mind az oktatók, mind a diákok csak passzívan vesznek részt a folyamatban. Az állandó „egyszerűsítésnek” pedig ára van, ami már most látszik a kompetenciamérésekben, PISA-tesztekben, és egyéb felmérésekben, ahol jócskán az EU-átlag mögött kullogunk – állítja.
A lapunknak nyilatkozó pedagógus azt mondja, számára ennél is nagyobb szakmai kihívás, hogy az időnként gyűlölködő politikai légkörben hogyan mutassa be a tanulóknak az érett vitakultúrát és a nyitottság fontosságát. A nem az állam által felügyelt intézményben tanító pedagógus szerint az iskolai politizálás egy ilyen légkörben egyszerűen elkerülhetetlen, és ugyan a tanárok feladata, hogy objektívan közelítsék meg a gyerekek által felhozott kérdéseket, nagyon fontos leckét tud adni egy-egy tantermi vita a másik elfogadásáról.
Túry Gergely
Bár úgy érzi, a diákoknak sok lehetőséget nyit a tájékozódásra az internet, sokakhoz csak nagyon szűrt információk jutnak el. „Éppen ezért veszélyes, ha egy tankönyv, vagy egy tanár egyféleképpen akarja elmagyarázni a dolgokat. Ha valaki tanul és utánanéz a kérdéseinek, kinyílik előtte a világ – ha viszont valamelyik irányba tolják őket, tele lesznek gyűlölettel.”
„Egyre többet érintette a mi életünket, ami a parlamentben történt”
Ahogy a tanárok, úgy a nekünk nyilatkozó, idén végzős diákok is szinte egyhangúlag úgy érezték:
a politika konkrétan beférkőzött az iskola falai közé, és aktívan alakította a közösségi és oktatási élményeiket.
Egy első kerületi gimnázium tanulója a hvg.hu-nak azt mondta, úgy érezte, egy adott ponton túl azok is a bőrükön érezték a politikát, akiket nem érdekelt, ugyanis ha más nem, egyes tanórákon is előkerültek közéleti témák. „Persze, ez leginkább a gimnáziumi években volt jellemző, és ott is inkább történelemórákon” – tette hozzá. Hasonlóról mesélt az a nyíregyházi tanuló is, aki szerint nem volt ritka, hogy egyes történelmi eseményekre jelenkori példákkal reflektáltak. Volt, ahol elhangzott, hogy egyes reformkori demokratikus vívmányok mára teljesen leépültek, a 20. század, és főleg annak második felének vizsgálatakor pedig rendre előkerültek párhuzamok a múlt és a jelen politikai rendszerei között.
Ami viszont különösen aggasztó, hogy a diákság szintjén is felvetődtek az olyan, strukturális problémák, amelyek az oktatás általános helyzetét jellemezték. Egy belvárosi tanuló szerint romlott a tankönyvek minősége, nem zárkózott fel a felsőoktatás a nemzetközi élvonalhoz, és aki jót akar magának szakmailag, az inkább külföldre pályázik. Más megszólalókhoz hasonlóan ő is úgy véli, rendkívül fontos szerep jut ilyen helyzetben a tanároknak, hiszen szinte csak az ő kezükben maradt bármilyen eszköz arra, hogy a diákokból kihozzák a bennük rejlő lehetőségeket. A pedagógusok panaszai egyébként eljutottak a diáksághoz: többen is kifejtették, hogy a magukat a politikától távol tartó tanárok is felszólaltak, ha azt érezték, „már a hivatásukban korlátozzák őket” az olyan döntések, mint például a kerettantervek átrajzolása. Ez még tanórán is előkerült, és nem mi hoztuk fel – mondta egy nem állami fenntartású budai gimnázium tanulója.
Túry Gergely
A hvg.hu-nak nyilatkozó diákok közül volt, aki azt mondta, ők is érzékelték a tanárok korábban említett félelmeit: az állami iskolákban nyilvánvaló volt a politikai véleménynyilvánítás tilalma, de még a nem állami fenntartású gimnáziumokban is felütötte a fejét az öncenzúra. Egy másik budapesti tanuló – aki állítása szerint egy nagyon nyitott szellemiségű iskolába jár – például kiemelte, hogy miután állami pénzt kaptak a műemléknek nyilvánított iskolaépület felújítására, az igazgatóság kimondva-kimondatlanul arra sarkallta a diákokat, hogy ne vegyenek részt az iskola nevével egyes tüntetéseken, inkább igyekezzenek az iskola hírnevét csak tanulmányi eredményeikkel öregbíteni.
Mindezek ellenére voltak ügyek, amelyek komolyan megérintették a diákságot: többen felelevenítették, hogy a 2018-as választások másnapján nagyon erősen ott lebegett a politikai feszültség, de a CEU- és az SZFE-ügy, valamint a politikusbotrányok egyaránt megjelentek a politika iránt kevésbé érdeklődő diákok látókörében is. Szünetekben, illetve ahogy egyikük fogalmaz, az olyan „köztes terekben”, mint a táborok és osztálykirándulások, nagyobb körben is beszélgettek erről, de osztályfőnöki órákon is volt, hogy feljött az aktuálpolitika – ilyenkor a tanárok általában hátraléptek, és amíg kulturált maradt a vita, engedték a diákokat beszélni. Azt pedig szinte minden megszólalónk megemlítette, hogy
a koronavírus-járvány alatti távoktatással és a nyitások-zárások kérdésével konkrétan kiszolgáltatottá válták a politikának a mindennapjaik.
Többen is azt mesélték, hogy az iskolát érintő kérdések Zoom-konferenciákon át húzódó vitákat nyitottak meg, osztályfőnökeik pedig gyakorta hagyták is, hogy ezek a kulturált keretek között, de lefussanak. „Nyilván hangzottak el politikusok nevei is, ez elkerülhetetlen. A lényeg az volt, hogy a végére jussunk, mi lehetne jó megoldás ahelyett, amit a politika csinál az oktatással a járvány alatt” – mondta egy fővárosi gimnazista. Ő úgy látta, hogy a második-harmadik hullámban már egyre többen szerettek volna nyitni és visszatérni az iskolapadba a diákok közül, de senki nem kérdezte meg őket erről. Ennek tudtak hangot adni egy-egy online találkozón.
AFP
Az online tér egyébként a járványon kívül is fontos szerepet játszott. A diákok azért is találkoztak többet a politikával, mert a közösségi médián óhatatlanul szembejöttek velük bizonyos vélemények és álláspontok, ezeket pedig élőben is megbeszélték egymással. A budapesti tanuló szerint pedig – bár igyekeztek semlegesek maradni a tanteremben – azzal, hogy a legtöbb tanárukkal Facebook-ismerősök lettek, beleláttak a személyes életükbe, sokszor a politikai hovatartozásukat is megismerték.
Egyik megszólalónk kitért arra is, hogy a közélet teljes átpolitizáltságának voltak mellékhatásai is. A végzős fiatal azt mondja, találkozott olyan helyzetekkel, amikor a politika által az iskolára erőltetett fojtogató kereteket a tanárok igyekeztek észszerűbbé formálni (például megkerülve a heti öt tornaóra parancsát), és ilyenkor a diákok úgy érezték, hogy amit a kormány mond, arra fittyet hányhatnak. Ez a szellemiség tűnt annak a fősodornak, amelyhez könnyű volt csatlakozni; sokan politikai meggyőződés nélkül vettek részt beszélgetésekben, vagy akár tüntetéseken. „Ez sokat elárul arról, hogy az iskolai közeg és a politika között nem csak egyirányú a hatás” – teszi hozzá.
Az egyre kevesebb tanárért egyre nagyobb harc folyik a magyar iskolákban. A szakképzésben például kevesebb munkáért több fizetést kaphat ugyanaz a pedagógus, mint egy Emmi-iskolában, így egyre nagyobb eséllyel csábítják át a technikumok a gimnáziumoktól őket. Az igazgatók pedig nem értik, hogy az állam miért fizet többet az egyik minisztériumon keresztül ugyanazért a munkáért, mint egy másik minisztériumon keresztül.
Mit tanultunk a karanténoktatásból az elmúlt másfél évben? Milyen kérdésekkel lehet felcsigázni a diákok érdeklődését a tananyag iránt? Mit viszünk magunkkal a digitális oktatás tapasztalataiból a jövőre nézve? Többek között ezeket a kérdéseket feszegették szakemberek az iskolakezdés küszöbén a Telenor HiperSuli programjának kerekasztal-beszélgetésén.