
Ki az a Pegasussal megfigyelt, DK-közeli médiavállalkozó, akinek a cégéhez több pénz folyt be a kampányban, mint Márki-Zay mozgalmához?
Kerüli a nyilvánosságot a korábban a Pegasus kémszoftverrel is megfigyelt ellenzéki médiavállalkozó, a DK-frakcióval is tízmilliókra szerződő Páva Zoltán, akinek a cégéhez a titkosszolgálatok szerint a kampányidőszakban több külföldi pénz áramlott, mint Márki-Zay Péter mozgalmához összesen.
Egy friss, 2052-ig szóló titkosítás alól feloldott és szerdán közzétett titkosszolgálati elemzés szerint az Action for Democracy (AD) mellett egy titokzatos svájci alapítványtól további csaknem 900 millió forint érkezett a kampányidőszakban az ellenzéki hírportált, az Ez a lényeget üzemeltető céghez, Páva Zoltán vállalkozásához.
A most nyilvánosságra hozott – az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottságának január 20-i ülésén ismertetett – titkosszolgálati jelentés megállapítja, hogy a külföldről érkezett támogatás „a magyar választások befolyásolását szolgálta”, és „ez Magyarország szuverenitásának megsértését jelenti, egyúttal felveti a vonatkozó magyar jogszabályok megsértésének gyanúját is.” Részletek:
Itt a titkosítás alól feloldott újabb "dollárbaloldal"-jelentés: találtak még egymilliárdot és egy svájci alapítványt
Tovább bogozták a titkosszolgálatok és nyomozó hatóságok az ellenzék tavalyi kampányának külföldi pénzügyi támogatásait, és arra jutottak, hogy egy svájci alapítványon keresztül e célra, de már nem közvetlenül a Márki-Zay-féle MMM-hez további 900 millió forint körüli összeg érkezett.
Kétmilliárdos támogatás egyetlen cégnek
Ha igaz a Rogán Antal miniszter felügyelete alá rendelt szuper-titkosszolgálat, a Nemzeti Információs Központ (NIK) legújabb összegzésének következtetése, miszerint ezt, a több mint 887 millió forintot is az ellenzéki összefogás és Márki-Zay Péter miniszterelnök-jelölt kampányára költötték,
az azt jelenti, hogy a Páva Zoltán vezette és tulajdonolta Oraculum 2020 Kft. összesen 1 970 369 542 forint külföldi pénzhez jutott a kampányidőszakban: 1,08 milliárdhoz az Action for Democracy-tól, és 887 millióhoz a meg nem nevezett svájci alapítványtól.
Ez, az összesen 1,97 milliárd forint pedig több, mint amennyi külföldi pénz Márki-Zay Péter-féle Mindenki Magyarországa Mozgalomhoz áramlott, és ami miatt hónapok óta „dollárbaloldalazik” a Fidesz és a kormány. Vajon mit tudhat ez a kft., illetve Páva Zoltán, hogy ennyi támogatást kapott?
A hvg.hu konkrét kérdéseivel kerestük Páva Zoltánt, próbáltuk elérni telefonon, felvettük vele a kapcsolatot SMS-ben, elküldtük neki kérdéseinket a Facebookon és a cége által kapcsolattartásra használt hivatalos e-mail-címre is, de cikkünk megjelenéséig semmilyen visszajelzést nem kaptunk.
Megfigyelték, miután a DK-val szerződött
A Páva Zoltán név sokaknak onnan lehet ismerős, hogy ezen a néven az MSZP-nek volt egy ismert politikusa, Páva Zoltán, aki 1998 és 2010 között Komló polgármestere, 1994 és 2010 között pedig a párt országgyűlési képviselője is volt. Páva azóta visszavonult a politikától, de a külföldi kampánytámogatással érintett céget vezető és tulajdonló azonos nevű személy az ő fia.
Az ifjabb Páva Zoltán legutóbb azzal került be a hírekbe, hogy 2021-ben őt is megfigyelték a Pegasus kémszoftverrel. A Direkt36 nyomán a hvg.hu is írt róla, hogy Páva okostelefonját 2021. március 16-án törték fel a Pegasussal – aznap, mikor a parlamenti honlapra felkerült, hogy egy hozzá köthető cég, az EagleEye-Marketing Kft. szerződést kötött a DK-val médiás tanácsadásra.
Aznap kezdték figyelni Páva Zoltánt a Pegasusszal, amikor kiderült, hogy szerződése van Gyurcsányékkal
A médiatulajdonos szignózta az EagleEye-Marketing Kft. szerződését a DK parlamenti frakciójával, másnap már az Origó is írt róla.
Ez a DK-s frakciószerződés felkeltette a kormánypropaganda figyelmét is. A szerződési adatok feltöltésének másnapján, március 17-én cikket közölt róla az Origo, hangsúlyozva, hogy a cégvezető Páva Zoltán a kormánykritikus Ezalenyeg.hu kiadója is. Valóban, a hírportált Páva másik cége, a titkosszolgálati anyagban is szereplő Oraculum 2020 Kft. adja ki.
Mi a lényeg? – a kampány hívta életre
Az Ez a lényeg egy 2019 szeptember közepén indult hírportál, amelynek bejelentkező cikke annak idején így írt a portál céljairól: „a magyar emberekben van igény a progresszív hangra, csak a Fidesz mindent elkövet, hogy megfossza őket ettől. Mi viszont arra vállalkozunk, hogy változtassunk ezen az apokaliptikus helyzeten.”
Az induláskor, ami egybeesett a 2019-es önkormányzati választások kampányhajrájával, azt is írta magáról a portál: „Természetesen nem véletlen, hogy az EzaLényeg.hu éppen egy választási kampányban indul útjára. Ebben az időszakban még fontosabb, hogy megmutassuk az embereknek az igazságot: azt, amit a Fidesz el akar előlük titkolni.”
A portál azóta is aktív, és ahogy ígérte, sokat foglalkozik nemcsak országos, hanem helyi ügyekkel. Ezt mutatja az is, hogy a jelenleg 23 ezer követővel bíró központi Facebook oldaluk mellett 75 (!) aloldaluk is van a közösségi platformon, Bajától Szegeden át Sopronig, valamint Budapesten belüli városrészekig, de ezek kevés, jellemzően ezer körüli követővel bírnak.

Az összességében 2 milliárdos, a titkosszolgálatok értékelése szerint az ellenzéki kampányt segítő külföldi támogatás nyomát keresve arra is hiába vártunk választ eddig Páva Zoltán tulajdonos-ügyvezetőtől, hogy bár a kampányban láthatóan sokat hirdette az Ez a lényeg saját tartalmait, cikkeit a Facebookon, de vajon erre tényleg elköltöttek milliárdos nagyságrendű forrást?
A Facebookon nyilvánosan elérhető, ám nem mindig pontos hirdetési statisztikákból az látszik, hogy valóban sokat költenek hirdetésre. A főoldal és aloldalai a fennállásuk óta, 2019 óta mostanáig csak Budapestet megcélozva 2,09 milliárdot költöttek a Facebookon, Pest megyében további 1,03 milliárdot, és a megyékben is elment egyenként 300–500 millió közötti összeg. A csaknem 4 éves időintervallumon belül külön a 2022-es parlamenti választás kampányának adatai azonban nem könnyen azonosíthatók.
Két saját vállalkozás, terjedelmes cégháló
A Telkiben élő, 44 éves Páva Zoltán tehát, mint fentebb említettük, több cégben is érdekelt. Az összesen mintegy 2 milliárdos, a kampányidőszakban érkezett külföldi pénz címzettje, a hírportált is kiadó Oraculum 2020 Kft.-t nem sokkal az Ez a lényeg indulása előtt, 2019 augusztusában jegyezték be, és azóta is Páva az ügyvezetője, valamint az egyedüli, kizárólagos tulajdonosa is.
Az Oraculum 2020 négy hónapos működés után 2019-et 206 milliós nettó árbevétel mellett 21 milliós adózott eredménnyel zárta. A mérlegadatok szerint a 2020-as éve még jobb volt: 263 milliós nettó árbevétel mellett több mint megduplázta a profitját, ami így 51 millió fölötti volt. A cég 2021-ben viszont jelentősen több, 667 milliós árbevétel mellett is csak 2,6 milliós eredményt ért el.

A másik, 2020 őszén alakult cégben, a DK-val szerződött EagleEye-Marketing Kft.-ben Páva Zoltán csak ügyvezető, a tulajdonos pedig Molnár István. A vállalkozás 2020-ban nettó 59 milliós árbevétel mellett 18 milliós profitot termelt, tavaly pedig már 262 milliós árbevételt és 55 milliós nyereséget tudott felmutatni. Tavaly októberben a cég egy rövid ideig végrehajtási eljárás alatt is áll, amit a NAV indított.
Az Országgyűlés hivatalának honlapján elérhető szerződéses adatok alapján egyébként az EagleEye-Marketing Kft. kezdettől a DK-frakció „beszállítója”: először 2021 januárjában kötött vele a képviselőcsoport szerződést 43 millió forint értékben, aztán 2021 júliusában szintén 43 millió, majd 2022 januárjában 28 millió, 2022 májusában 14 millió, végül 2022 júliusában újabb 43 millió forint értékben szerződtek. Vagyis
két év alatt 171 milliót költött el a Páva vezette cégnél a DK-frakció.
Pávának a tulajdonában nem csak a svájci pénzzel támogatott Oraculum 2020 Kft van. Felerészben tulajdonosa ugyanis az 1993 óta létező Medich-Technic & Advising Kereskedelmi és Szolgáltató Bt.-nek, aminek ő a beltagja, egy családtagja a kültagja, de ez a cég tetszhalott: az utóbbi két évben bevétele nem volt, és évi 160 ezer forint körüli veszteséget termelt.
Páva neve más cégekben is felbukkan: ügyvezetője az utóbbi években százmilliós forgalmat bonyolító, de veszteséges Interplakát Kft.-nek, és egy másik reklámcégnek, a Hungaroplakát Kft.-nek is, ami 2021-ben 1,1 milliárdos árbevétel mellett 61 milliós nyereséget termelt.
Ez utóbbi cég tulajdonosa a Hajdú Vagyonkezelő Kft., amelynek szintén Páva az ügyvezetője, és amelynek az utóbbi 3 évben forgalma nem, csak minimális vesztesége volt. Páva az ügyvezetője továbbá az MPS Consulting Kft.-nek is, ami 2021-et 300 milliós nettó árbevétel mellett 20 milliós pluszban zárta.
Frissítés 2023.01.27.:
Eredeti cikkünkben azt írtuk, hogy EagleEye-Marketing Kft. tavaly október óta NAV-végrehajtás alatt áll. Cikkünk megjelenése után azonban Páva Zoltán jelezte, hogy a valóban megindított végrehajtási eljárás időközben lezárult, mindössze rövid ideig volt érvényben, így már nem hatályos. A cikket ennek megfelelően javítottuk.