Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"eeb8d098-77d2-4819-8255-d6f37849534f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"2023 óta szedi áldozatait az Akira zsarolóvírus, és a mögötte állók már számos vállalattól szedtek be pénzt az adatok visszaállítása fejében. Voltak már kísérletek a megfékezésére, de ezeket túlélte. Most viszont emberére talált: egy indonéz programozó sikeresen feltörte a többplatformos zsarolóprogramot. Eljárását a megzsaroltak is használhatják.","shortLead":"2023 óta szedi áldozatait az Akira zsarolóvírus, és a mögötte állók már számos vállalattól szedtek be pénzt az adatok...","id":"20250329_akira-zsarolovirus-feltorese-felho","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeb8d098-77d2-4819-8255-d6f37849534f.jpg","index":0,"item":"19cac686-4b29-4ef1-841c-2a88023a66c7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250329_akira-zsarolovirus-feltorese-felho","timestamp":"2025. március. 29. 20:03","title":"Most sokan felsóhajthatnak: kifogtak a veszélyes zsarolóvíruson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de16db47-02c6-4960-9834-bc9bc8c4fae7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ennek a különleges Porsche 911-esnek az erőforrása egykoron Alain Prost F1-autójában teljesített szolgálatot.","shortLead":"Ennek a különleges Porsche 911-esnek az erőforrása egykoron Alain Prost F1-autójában teljesített szolgálatot.","id":"20250330_legendas-f1-motor-hajtja-ezt-a-kozuti-porsche-911","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de16db47-02c6-4960-9834-bc9bc8c4fae7.jpg","index":0,"item":"f2408a7b-4268-4ea4-aeb4-2979597182ae","keywords":null,"link":"/cegauto/20250330_legendas-f1-motor-hajtja-ezt-a-kozuti-porsche-911","timestamp":"2025. március. 30. 07:21","title":"Legendás F1-motor hajtja ezt a közúti Porschét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c27f5f2b-a940-4c39-be64-e9b64f049188","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kifogyott az üzemanyagból a Gaia űrtávcső, így a küldetés irányítói szabályozott keretek között nyugdíjazták az űreszközt. A tudományos hatása azonban biztosan túl fogja élni a szerkezetet.","shortLead":"Kifogyott az üzemanyagból a Gaia űrtávcső, így a küldetés irányítói szabályozott keretek között nyugdíjazták...","id":"20250330_europai-urugynokseg-gaia-urtavcso-leallas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c27f5f2b-a940-4c39-be64-e9b64f049188.jpg","index":0,"item":"be40a40d-4784-493e-ba99-b644880aa9d1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_europai-urugynokseg-gaia-urtavcso-leallas-urkutatas","timestamp":"2025. március. 30. 22:03","title":"Ennyi volt: kifogyott az üzemanyag, végleg leállt az az európai űrtávcső, amelyik feltérképezte a galaxist","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a39565f-a07d-4e65-94e0-4dc93f2657c7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Legalább 1700 ember vesztette életét a pénteki földrengésben, ami 7,7-es erősséggel rázta meg Mianmart. A túlélők utáni kutatást jelenleg is folytatják.","shortLead":"Legalább 1700 ember vesztette életét a pénteki földrengésben, ami 7,7-es erősséggel rázta meg Mianmart. A túlélők utáni...","id":"20250330_mianmar-foldrenges-tulelok-kereses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a39565f-a07d-4e65-94e0-4dc93f2657c7.jpg","index":0,"item":"9b1f2fd9-b248-4842-929f-dc27e6e834b5","keywords":null,"link":"/vilag/20250330_mianmar-foldrenges-tulelok-kereses","timestamp":"2025. március. 30. 19:12","title":"Újabb négy embert mentettek ki a romok alól Mianmarban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d62f090-34f5-4c46-ba11-7e262e42be39","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az utasokat pótlóbusz helyett ismét a vonat szállítja.","shortLead":"Az utasokat pótlóbusz helyett ismét a vonat szállítja.","id":"20250330_mav-bombariado-vonatkozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d62f090-34f5-4c46-ba11-7e262e42be39.jpg","index":0,"item":"28cb812c-41d6-4022-af0c-f722a8e8dfa3","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_mav-bombariado-vonatkozlekedes","timestamp":"2025. március. 30. 20:43","title":"Véget ért a bombariadó, újra járnak a vonatok Érd és Pusztaszabolcs között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af0083cb-1cd7-42c9-b660-187f3354131e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jön a veszteségmentes zenehallgatás az AirPods Max fejhallgatóra. Igaz, akad azért néhány megkötés.","shortLead":"Jön a veszteségmentes zenehallgatás az AirPods Max fejhallgatóra. Igaz, akad azért néhány megkötés.","id":"20250330_apple-airpods-max-frissites-vesztesegmentes-zenehallgatas-usb-c-ios-184","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af0083cb-1cd7-42c9-b660-187f3354131e.jpg","index":0,"item":"2106b6ce-1efb-4d88-a114-eb328774019f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_apple-airpods-max-frissites-vesztesegmentes-zenehallgatas-usb-c-ios-184","timestamp":"2025. március. 30. 14:03","title":"Ilyen is ritkán van: ingyen kap jelentős frissítést az Apple méregdrága fejhallgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58a10363-32a0-44e3-88ad-6154c6c3b413","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Számtalan kép illetve háromdimenziós modell is az érdeklődők rendelkezésére áll az újonnan indult kormányzati honlapon.","shortLead":"Számtalan kép illetve háromdimenziós modell is az érdeklődők rendelkezésére áll az újonnan indult kormányzati honlapon.","id":"20250329_Interaktiv-terkepen-bongeszhetok-a-magyar-muemlekek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58a10363-32a0-44e3-88ad-6154c6c3b413.jpg","index":0,"item":"4c69aece-592d-41e1-8960-52a9a6709149","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250329_Interaktiv-terkepen-bongeszhetok-a-magyar-muemlekek","timestamp":"2025. március. 29. 21:16","title":"Interaktív térképen böngészhetők a magyar műemlékek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e1c50d9-eff1-42f8-a916-bb1d4c35998b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Csúnyán elfajult egy közlekedési vita Cegléden.","shortLead":"Csúnyán elfajult egy közlekedési vita Cegléden.","id":"20250329_A-rossz-minosegu-jarda-helyett-az-utat-valasztotta-papriaspray-vel-fujtak-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e1c50d9-eff1-42f8-a916-bb1d4c35998b.jpg","index":0,"item":"5713a92c-f017-478d-82bd-9e38b7dc8ede","keywords":null,"link":"/itthon/20250329_A-rossz-minosegu-jarda-helyett-az-utat-valasztotta-papriaspray-vel-fujtak-le","timestamp":"2025. március. 29. 17:28","title":"A rossz minőségű járda helyett az utat választotta, paprikaspray-vel fújták le a kisgyerekes apát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Százból csak három ember elégedett a vasúti járműflottával, a magyarok 35 százaléka szerint viszont „nagyon aggasztó” a műszaki állapot, ami azonnali beavatkozást igényel – derül ki egy friss kutatásból. A mellékvonalak bezárása az emberek 41 százalékának okoz kisebb-nagyobb gondot.
A megkérdezettek többsége hallott az augusztus 1-től érvényes vasúti mellékvonal-bezárásokról és arról, hogy az itt közlekedő motorvonatokat a tíz, alacsony kihasználtságú vonalon „vonathelyettesítő autóbuszos kiszolgálás” váltja fel, és a válaszadók 59 százaléka nem érzi úgy, hogy ez különösebb kihívás elé állítaná őket – derült ki az Opinio piackutatónak a hvg.hu által megismert friss felméréséből.
Néhány esetben hosszabb lesz busszal a menetidő, mint a leálló vasúttal - ismerte el a MÁV-Volán csoport, amely viszont azzal vigasztalja az utasokat, hogy a buszok napraforgómezők mellett haladnak majd, és bár kerékpárt nem lehet felvinni rájuk, lesz rajtuk USB-töltő.
A hvg.hu is írt róla, hogy bár a legutóbb Gulyás Gergely miniszter a túl sok közpénzt felemésztő MÁV és Volán párhuzamosságok szükségtelenségével igyekezett magyarázni a lépést, valójában se a MÁV-Volán csoport, se a közszolgáltatás megrendelője, a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium nem ezzel indokolt, hanem az érintett vasúti járműflotta állapotával.
A tíz, augusztustól Volánbusszal kiváltandó vasúti mellékvonalból kettőnél is lassabb lesz az ígéretek ellenére a vonatnál a busz, de az egyiknél, a Dombóvár-Komló viszonylaton egy expressz buszjárattal próbálnak ezen javítani - árulta el a friss tervet a hvg.hu-nak Gulyás Gergely miniszter.
Ezért is kérdezett rá az Opinio a mobilapplikációján, 1380 fős, a 16-59 éves korosztályra országosan reprezentatív mintán július 25-28 között végzett felmérésében a MÁV-járműállomány megítélésére. A válaszadók nagy többsége szerint ezzel nincs minden rendben, és csak 3 százalék válaszolt úgy, hogy megfelelőnek találja és elégedett a vasúti járműflottával. Íme a válaszok:
Hogyan értékeled az MÁV járműállományának jelenlegi helyzetét és műszaki állapotát?
Nagyon aggasztónak találom és sürgős javításra lenne szükség 35%
Aggasztónak találom, de nem gondolom, hogy kritikus lenne 27%
Elfogadhatónak találom, de van még javítanivaló 16%
Nem indult fényesen a nap a vasútnál, a mellékvonalak bezárása után is küszködnek azzal, hogy el tudjanak indítani vonatokat. A bezárást követő hajnalban és reggel szinte semmi nem jött össze.
Noha a mellékvonal-bezárásokat a MÁV-Volán csoport közlése szerint „a jármű- és személyzethiány indokolja”, tudható, hogy ezek alacsony kihasználtságú szárnyvonalak voltak. A VEKE szakmai civil szervezet szerint a fizető utasok száma vonatonként általában tíz alatt volt, jellemzően 2-7 között. Az Opinio arra is rákérdezett, hogy mennyien használják a vasúti mellékvonalakat.
Persze ez az alábbi adat csalóka lehet, hiszen az Opinio a 16-59 éves korosztályt érte csak el, a nyugdíjasokat már nem, ráadásul a hivatalos statisztikákban sem szerepelnek mondjuk a 65 év felettiek, akik koruk okán ingyen utaznak a MÁV (és a Volán) járművein, de őket „nem fizető utasként” már nem is tudja mérni a MÁV. Ahogy például a vármegyebérlettel utazókat sem.
Az Opinio válaszadóinak 26 százaléka egyáltalán nem utazik vasúti mellékvonalon, a többség (41%) ritkán, évente csak néhányszor. A válaszolók kevesebb mint ötöde (18%) havonta 1-2 alkalommal, fele ennyien (9%) havonta többször is utaznak szárnyvonalon. Az itt rendszeresen, naponta vagy egy héten többször utazók aránya csak 5 százalék.
Alacsony kihasználtságú vasúti mellékvonalakat zár be augusztustól a kormány - az az Orbán-kabinet, amelyik ugyanezért „vasútrombolást" kiáltva hibáztatta ellenzékből a baloldali kormányokat, majd kampányígéretté tette a vonalak visszanyitását. Kormányra kerülve többel így is tett - most éppen ezek közül maga zár be újra hármat.
A többséget nem is zavarja az Opinio felmérésének adatai szerint az állandó buszos vonatpótlás. Az emberek 42 százaléka válaszolta, hogy ez „egyáltalán nem érdekelne, mivel nem használom ezeket a vonalakat”. Az ilyen helyzethez „könnyen alkalmazkodók” aránya 17 százalék. 25 százaléknak már „némi nehézséget okozna” a vonatok buszos pótlása, és
16 százalék azok aránya, akiket nagyon negatívan érintené, számukra „jelentős problémát okozna”, ha a MÁV leállítaná vagy buszokkal helyettesítené a mellékvonalakat.
Mivel a nyári főszezon menetrendje van érvényben a MÁV-nál, egy aktuális témát, a hűtést is vizsgálta az Opinio. A válaszadók 38 százaléka utazott olyan vonaton, „amiben nem volt klíma és nagyon meleg volt”, 4 százalékuk panaszkodott arra, hogy ha volt klíma, akkor túl hideg volt, 28 százalék számolt be mindkét rossz tapasztalatáról, 8 százalék egyikről sem.
Miért kellett tíz vasútvonalat bezárni? Meddig bírja a MÁV járműparkja az erőn felüli teljesítményt? Miért csak látványpolitikát folytatott a Fidesz a vasúton? Lesz-e valaha repülőalternatíva a vonat nemzetközi szinten? Közéleti podcastunkban utánajártunk, honnan erednek a MÁV problémái és mit okoz az életképes vasút hiánya a magyar társadalomban.