szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A szervezet szerint a törvény súlyos csapást mér a magyar közéletre, mivel közvetlenül lesz képes személyek és szervezetek életét, gazdálkodását, tevékenységét befolyásolni. Most tételesen összegyűjtik, hogy milyen jogi problémák merülnek fel a törvénytervezettel.

Az Ügyvédkör, a jogászok egy szakmai egyesülete is reagált az benyújtott arra a törvényjavaslatra, mely felhatalmazza a Szuverenitásvédelmi Hivatalt (SzuHi), hogy a kormány listájára terjesszen fel külföldről pénzt kapó szervezeteket, majd szankcionálja azokat.

A kormány új törvényjavaslata kivégez minden szervezetet, amely közügyekkel foglalkozik – percről percre Orbánék Putyintól lopott tervéről

Kedd éjszaka benyújtották az átláthatósági törvényt, amely szerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal állítana össze egy listát azokról a szervezetekről, amelyek szerintük veszélyeztetik az ország szuverenitását és befolyásolni próbálják a közéletet. A közélet átláthatóságáról című törvényjavaslat alapján komoly korlátozásokat és büntetéseket vezetnének be olyan szervezetek ellen, amelyekről úgy ítélik meg, hogy azok külföldről is kapnak támogatást.

Meglátásuk szerint a jogszabálytervezet számos olyan szubjektív elemet tartalmaz, amely az alkalmazása során súlyos károkat okozhat a magyar közéletben, ellehetetlenítheti olyan szervezetek munkáját, akiket a kormány befolyásoló szervezetnek minősít.

Szuverenitásvédelmi inkvizíció
Marabu

Tisztázzák, hogy a SzuHi átláthatatlan és szabályozatlan tematika alapján minősít, és a kormány dönt. Felhívják rá a figyelmet, hogy akit befolyásoló szervezetnek minősítenek, azt jegyzékbe veszik, a vezető tisztségviselőit, alapítóit és felügyelőbizottsági tagjait kiemelt közszereplőnek minősítik mint irányítókat, és vagyonnyilatkozat tételére kötelezik.

Meglátásuk szerint ezzel lényegesen bővül a kiemelt közszereplők köre, és el fogja lehetetleníteni az érintett alapítványok, egyesületek vagy gazdasági társaságok irányítóinak a magán- és üzleti életét.

Benyújtották a törvényjavaslatot, amivel keményen megbüntetnék a bármilyen külföldi támogatást kapó szervezeteket

A javaslat alapján a Szuverenitásvédelmi Hivatalnak listáznia kellene érintett szervezeteket, akiktől megvonnák az adó 1%-ot, és az elfogadott támogatás összegének huszonötszörösét fizettetnék ki velük bírságként.

Szakmai állásfoglalásuk szerint „a kiterjesztés súlyosan sérti az érintett személyek alapvető jogait”.

„Vajon ki fog a továbbiakban irányító szerepet vállalni a minősített szervezetekben?” – teszik fel a kérdést.

Teljesíthetetlen feltételnek minősítik a támogatók részéről megkövetelt, két tanúval vagy ügyvédi ellenjegyzéssel ellátott teljes bizonyító erejű okirat nyújtását, mely – lévén nincs megjelölve értékhatár – minden értékű támogatásra vonatkozik.

A nyomon követésre a jogszabály szinte teljes felügyeletet ír elő a pénzintézetek részére, amelyről a NAV-ot értesíteniük kell. Szerintük ez oda fog vezetni, hogy a pénzintézetek nem fogják tudni eldönteni, hogy mely fizetési műveletek eshetnek engedélykötelesség alá, ezért várhatóan mindent jelenteni fognak a NAV-nak.

Azt is kiemelik, hogy a NAV definiálatlan szempontok szerint dönt majd a tranzakció engedélyezéséről, vizsgálatáról, amely akár hat hónapig is eltarthat. A megbélyegzett szervezetek gazdasági tevékenysége bármikor, szinte szabályozatlanul akadályozható vagy akár meg is szüntethető – állítják.

„A jogszabálytervezet nincs összhangban az Alaptörvénnyel és számos egyéb, a szervezetekre vonatkozó jogszabállyal” – írja a szervezet.

Az Ügyvédkör azt is tételesen kifejti, hogy milyen jogi problémákat látnak a törvényjavaslatban:

  • Az ellenőrzés túlterjeszkedik a közigazgatási eljárás törvényben rögzített kereteken, mivel a hatóság tanú pozícióba helyezi az eljárás alá vont személyeket.
  • Kötelezheti őket akár a védett adatok átadása kapcsán úgy, hogy magának kell bizonyítékokkal alátámasztania vallomása tényállításainak valódiságát, ami nem biztosítja azokat az eljárási garanciákat, amelyek más eljárásban mindenkit megilletnek. „Mindez súlyosan sérti a személyek védelemhez való jogát.”
  • A helyszíni ellenőrzés kutatást, motozást, lefoglalást jelent, ami a büntető törvénykönyvből ismert, nem pedig a közigazgatási eljárástokból. Autókat, lakásokat, irodákat kutathatnak át és iratokat, számítógépeket, telefonokat vizsgálhatnak meg – bármit, ahol bizonyíték lelhető fel.
  • A kormány döntése ellen nincs jogorvoslat, kizárólag a NAV határozataival szemben lehet a Kúriához fordulni, nem a megszokott közigazgatási bíróságokhoz. A Kúria nem változtathatja meg a NAV döntését, így ezúton nem sok mindent lehet tenni.
  • „A Kúria mint a legfőbb igazságszolgáltatási szerv közvetlen bevonása önmagában is atipikus, a döntés megváltoztatásának kizárása pedig egyenesen példátlan.” A kormány számos érzékeny döntési területet helyezett a Kúria kezébe, amelynek elsődleges oka lehet, hogy megfossza az alsóbb fokú bíróságokat a független döntéshozataltól és az Európai Unió Bíróságához való fordulás lehetőségétől. Ez sérti a személyek hatékony jogorvoslathoz való jogát.

Emlékszik még arra, amikor Orbán azt mondta, hogy „mi sohasem vetemednénk arra, hogy elhallgattassuk azokat, akik nem értenek egyet velünk”?

Úgy látszik, ez már elmúlt, hiszen az éjjel azonban benyújtották azt a törvényjavaslatot, amelynek pontosan ez a célja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!