Amíg a kollégák között baráti a viszony, és nincs közöttük rivalizálás, a nehézségeket meg tudják beszélni, a félreértéseket pedig azonnal tisztázzák – nem várják meg, míg vitává fajul - az sem jelenthet gondot, ha az egyik fél kellemetlen szokásával esetleg ellenérzést vált ki a másikból. Ellenkező esetben, amikor a kollegiális viszony amúgy sem felhőtlen, okkal merülhet fel a gondolat, hogy az egyik fél csak bosszantani akarja a másikat. Ilyenkor a feszültség mindenkire kihat, aki egy légtérben dolgozik a haragosokkal, hátrányosan befolyásolva a csapat hatékonyságát. Íme néhány bosszantó apróság, ami lavinát indíthat el!
Zavaró illatok, füstölgő kollégák © sxc.hu |
Étkezés az irodában
Zörög a chipses zacskó? Kétnapos heringfilé maradványa bűzölög az asztalodon? Ne lepődj meg, ha kollégáid szóvá teszik, hogy zavarja őket az ételszag, illetve az étkezéssel járó zaj. (Ennél rosszabb, ha nem szólnak egy szót sem, csak ferde szemmel néznek rád.) Ha nincs időd ebédelni, és munkahelyeden nincs konyha, ahová félrevonulhatsz, óhatatlanul is arra kényszerülsz, hogyaz irodában étkezz. Ilyenkor kérdezd meg a körülötted ülőket, hogy nem zavarja-e őket, ha bent fogyasztod el tízóraidat, ebédedet vagy a délutáni nassolnivalót.
Maximális hangerő
Hosszú telefonbeszélgetéseid, hangos eszmecseréid, vitáid zavarhatják azokat, akik egy helységben tartózkodnak veled, és munkájukra koncentrálnának. Alkalmazkodj hozzájuk! Beszélj halkan, magántelefonjaidat az irodán kívül bonyolítsd le, és ha nézeteltérésed van valakivel, távol a kollektívától, a társalgóban, esetleg munkaidő után, egy közeli kávézóban rendezd azt. A hangos megnyilvánulásokon kívül a folyamatos mormolás, halk diskurzus, érzelemnyilvánítás – ha munkaidőben mns-ezel, a visszafojtott kacagás, az üzenetek kommentálása - is ellenérzést válthat ki kollégáidból. Figyelj arra, hogy ne zavard a környezetedben dolgozókat, így joggal várhatod tőlük ugyanezt!
Vég nélküli megbeszélések, válasz mindenkinek
Ha egy egész csapat dolgozik a kezed alá, koordináld munkájukat, arra azonban figyelj, hogy ne hívj össze a kelleténél több értekezletet (a napi háromszori megbeszélés túlzás, hacsak nem dolgozol sepeciális - például pénzügyi - területen, ami eztmegkívánja). Ne egyeztess kényszeresen a kezed alá dolgozókkal, ne kényszerítsd őket arra, hogy elszámoljanak munkaidejükről. Ha túlságosan rájuk telepszel, nem ösztönzi majd őket semmi, hogy kiaknázzák képességeiket.
A kollégák számára az is fárasztó lehet, ha levelezésedbe mindenkit bevonsz, állandóan kör e-mailekkel bombázod őket. Ötleteidet, gondolataidat nem érdemes mindig mindenkivel megosztaniI
OkoskodásBizonyára minden közösségben akad valaki, aki „osztja az észt”, és mindent jobban tud másoknál. Ne te légy a cég okostojása, aki a kollégák agyára megy: szaglászik utánuk, kioktatja őket, és állandóan tudni akarja, hogy mi történik az irodában! Ha nem tudsz/nem értesz valamit, kérdezz, de arra figyelj, hogy ne zavarj másokat munka közben! Az okoskodáson kívül a pletyka is ellenérzést válthat ki kollégáidból. Tartózkodj a pletykától/ pletykálástól, ha érdekes vállalati híreket hallasz - aminek valóságalapja kérdéses - tartsd meg magadnak!
Hosszúra nyúlt cigi- és ebédszünetek
A legtöbb munkavállalónak (nem beszélve a főnökről, ha éppen látja, hogy az alkalmazottak nincsenek a helyükön) böki a csőrét, hogy egyes munkatársak hosszú tízpercekre, félórákra eltűnnek - cigarettaszünet címén, míg ők becsületesen dolgoznak. A hosszúra nyúlt ebédszüneteket, kávézásokat, beszélgetéseket érdemes mellőzni, a munkaidő utánra időzíteni, így nem merülhet föl a gyanú, hogy ellógod a munkaidőt.