A finanszírozási feltételek romlása miatt újabb intézménybezárások, összevonások, az osztály- és csoportlétszámok növelése várható a következő tanévtől is - prognosztizálta Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke az idei évi közoktatási kilátásokat összegezve.
Kerpen Gábor szerint finanszírozási szempontból a 2008-as év rosszabb volt, mint a 2007-es, de jobb, mint ami 2009-ben várható. Az egyes évekre vonatkozó költségvetési tételeket vizsgálva az látható, hogy a közoktatás alapját jelentő normatívák folyamatosan csökkennek, sőt 2009. szeptemberétől még az alapnormatíva is kevesebb lesz - fejtette ki. A szakszervezeti vezető ezért újabb intézménybezárásokra, - összevonásokra, osztály- és csoportlétszám-növelésekre számít.
Az érdekvédő az oktatási tárca statisztikai gyorsjelentéseire hivatkozva kitért arra is, hogy a 2008/2009-es tanévben négyezerrel kevesebb a főállású pedagógusok száma a közoktatási intézményekben, így nyilvánvalóan nagyobb az egy pedagógusra jutó diákok száma, különösen pedig az egy csoportra jutó gyermekeké.
Arató Gergely, az oktatási tárca államtitkára azt mondta, hogy a közoktatás finanszírozási helyzete javul idén, a normatívák enyhén növekednek. A költségvetési törvényben a normatívák teljes összege az eddigi 460 milliárd forintról 463 milliárd forintra nő. Az államtitkár azt elismerte, hogy az alapnormatívák és például a gyógypedagógiai normatíva csökken, ez azonban igen kismértékű csak.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a közszolgálati szakszervezetekkel kötött megállapodás alapján a 13.havi bért a központi büdzséből kompenzálják idén, s ez mintegy 35 milliárd forinttal növeli meg a közoktatási forrásokat. A fenntartók pozicíói így érdemben javulnak - mondta.
Arató Gergely összegzése szerint az idén a gazdasági válság ellenére sem romlik a közoktatás finanszírozása, sőt az Új Tudás Program által érintett területeken javulás várható.
Arra a felvetésre, hogy négyezerrel kevesebb főállású pedagógus van a közoktatási intézményekben, azt mondta, hogy a gyermekek létszáma is csökken, ez tehát nem jelenti feltétlenül az egy tanárra jutó diákok számának növekedését.