HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?

A Route4U csapata egy évvel ezelőtt mutatta be kerekesszékes útvonaltervező mobilappját, amelynek promóciójában a nagysikerű Till Attila-film, a Tiszta szívvel gárdájának néhány tagja is részt vett. Utánajártunk, mi történt velük az elmúlt egy évben.

Szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt mutatták be azt a mobilapplikációt, amelyet az ötletgazdák friss, babakocsis élményei ihlettek, és amelyet Budapest akadálymentes útvonaltervezőjeként tesztelhettek a sajtó munkatársai és kerekesszékkel közlekedők. Az akkor még csak a főváros belső kerületeit felölelő alkalmazás színkódokkal jelezte, hol találhatnak akadálymentes, mérsékelten akadálymentes vagy egyáltalán nem akadálymentes helyeket a felhasználók. A helyek listáján túl azonban az igazi ötlet az app mögött az, hogy az azt letöltő felhasználók mobilja gyakorlatilag szenzorként működik, amely elküldi az alkalmazás mögött futó szervereknek, hol milyen útviszonyokkal találkozik a kerekesszékkel közlekedő. Mindez pedig lehetővé teszi, hogy ennek alapján – egy GPS navigáció működéséhez hasonlóan – kész útvonaltervet készítsen magának mindenki. Mivel ehhez hasonló app nem létezett korábban sehol a világon, komoly tervekkel és reményekkel indultak neki az ötletgazdák, nem titkolt célként megfogalmazva a nemzetközi terjeszkedést.

"Néhány hete írtunk alá szerződést egy pénzügyi és egy szakmai befektetővel" - mondja Székely Tamás, a Route4U csapatának marketingért felelős munkatársa, amikor arról kérdezzük, mi történt velük az applikáció tavaly szeptemberi bemutatása óta eltelt egy évben. A megegyezés eredményeképpen az Aquincum Inkubátor közel 200 ezer eurót fektet az ötletbe. Július végén megjelent iPhone-os alkalmazásuk is, amely már sokkal korszerűbb, mint a tavaly bemutatott androidos verzió volt. Aki letölti, azon túl, hogy változatos kategóriákra szűrve találhat információt például az akadálymentes vendéglátóhelyekről vagy szállodákról, most már egészen pontosan és személyre szabottan tervezheti meg az útvonalát.

Design Terminál

„Az app figyelembe veszi a felhasználó egyéni preferenciáit, be lehet állítani például, hogy egy padka felfelé 5 cm lehet, lefelé pedig akár 10 is, mert ez a magasság a konkrét személynek még nem okoz gondot. Arra is figyelünk, hogy egy útvonal esetében feltüntessük, a bal- vagy a jobboldali járda alkalmas kerekesszékes közlekedésre. Aki pedig névvel - vagyis Facebook profillal - vállalja a regisztrációt, az általa szolgáltatott információkért cserébe pontokat kap, amelyeknek a későbbiekben a közösségépítésben, a közösségi játékok szervezésében lesz majd szerepe" - mesél arról, hogyan fejlődött és bővült az alkalmazás egy év alatt.

A fejlesztésbe nemrég beszállt Virgo támogatásával pedig olyan szoftveres hátteret kaptak, amely sokkal több adat felvételére, tárolására és elemzésére teszi alkalmassá a rendszert. Ez a fejlesztés indokolt is volt, mert a külföldi piacra lépésnek és a profittermelésnek az egyik legfontosabb eleme a széleskörűen felhasználható adatbázis.

„Itthon és külföldön is egyelőre csak egy-egy város néhány frekventáltabb kerületében működik az alkalmazás, de azt szeretnénk, ha az így megszülető mintaprojektek a későbbi partnerek számára is meggyőzőek lennének” – mondja Székely Tamás. Ha ugyanis így lenne, akkor egyes városok vagy akár cégek is megrendelhetnék tőlük a terület feltérképezését, ami az ott élők vagy az utazók közlekedését teszi nagyságrendekkel kiszámíthatóbbá, szabadabbá. Ezen felül pedig az utakról és útvonalakról szóló adatok a város- és infrastruktúra-fejlesztés szempontjából is nagyon hasznosak lehetnek. Nem mellesleg az így begyűjtött információ is piacképes – nem csak a kerekesszékes fejlesztések szempontjából.

A marketingbüdzsénk minimális - válaszolja Tamás a kérdésre, hogyan jutnak el a felhasználókhoz és döntéshozókhoz, hogyan tudják népszerűsíteni a terméket. "A vevőket - például a városvezetőket - külföldön konferenciákon, szakmai, smart city kiállításokon érjük el. Abban, hogy az elmúlt időszakban több ilyen rendezvényen kiállítóként is meg tudtunk jelenni, a Design Termináltól és a Magyar Nemzeti Kereskedőháztól sok segítséget kaptunk. Magyarországon, bár itt is megjelentünk több kiállításon, az a tapasztalat, hogy inkább személyes kapcsolatokon és ajánlásokon keresztül tudtunk eljutni a döntéshozókhoz. A felhasználókat pedig leginkább a kerekesszékes szervezeteken, egyesületeken, civil csoportokon keresztül, illetve a közösségi média segítségével érjük el" - magyarázza.

Facebook/Route4u

A kérdésre, hogy az egy évvel ezelőtti sajtótájékoztatón is jelen lévő Till Attila, akinek kerekesszékes gengszterfilmje komoly sikereket aratott itthon és külföldön is, a segítségükre tudott-e lenni, azt mondja: "Tilla a 'barátunk', bár napi szinten nem dolgozunk együtt, de ha szükséges, kölcsönösen segítjük egymást. Fenyvesi Zoli, Till Attila filmjének főszereplője a kezdetektől követi a Route4U fejlődését. Legutóbb például az iPhone-os szoftverünk publikálás előtti béta verziójának a tesztelésében segített nekünk".

Bár itthon csak két városban vannak jelen egyelőre, a felhasználás sokrétűségét és a benne rejlő lehetőségeket jelzi, hogy az idei Sziget fesztiválon már használhatták az általuk készített akadálymentes appot a látogatók, a szervezők ugyanis felkérték őket arra, hogy készítsék el a Szigetre-szabott verziót. Bár, ahogy Székely Tamás fogalmazott, az applikáció elsődleges célcsoportját tekintve viszonylag szűk a felhasználóbázis, de a kerekesszékesek mellett a babakocsival közlekedők számára, sőt, a manapság még újdonságnak számító „cityboard”-osok vagy éppen a járdákon gördeszkázók, rollerezők vagy görkorizók számára is hasznos segítség lehet az alkalmazás.

A Route4U-t egy startup verseny, az 1776 Challenge Cup keretében már Tel-Avivban is bemutatták, ahonnan egészen a washingtoni döntőig jutott a csapat. A tengerentúli bemutatkozás mellett egy tel-avivi illetve egy portsmouth-i pilotprojektjük is van. „Amerikában az egyik döntéshozó azt mondta nekünk, azért is örülne egy ilyen alkalmazásnak, mert akkor az is rögtön kiderülne, ha valahol kátyú van a járdán, és lehetőségük lenne azonnal kijavítani” – hoz példát az adatok változatos felhasználásának lehetőségére. Egyelőre persze a legtöbb helyen kicsiben tesztelik a rendszert, tapasztalatok nélkül senki sem szeretne sokat költeni rá.

A fenti cikk a HVG Extra Business közreműködésével készült. Hasonló írásokat a magazin legfrissebb számában is olvashat, amely a hatékonyság, az időgazdálkodás és a fókuszálás témáját járja körbe. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg – akár a régebbi számokat is – a kiadónál! Ha tetszett a cikk, lájkolja a HVG Extra Business facebookos oldalát is.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Mit tegyünk, hogy ne legyen rémálom az utazás? - Kasszakulcs #36

Mit tegyünk, hogy ne legyen rémálom az utazás? - Kasszakulcs #36

Németország listázza a bunkereit, hogy támadás esetén menedéket találjanak a polgárai

Németország listázza a bunkereit, hogy támadás esetén menedéket találjanak a polgárai

Egyedül kószált egy kisgyerek Kazincbarcikán, a rendőrök segítettek rajta

Egyedül kószált egy kisgyerek Kazincbarcikán, a rendőrök segítettek rajta

Klímaváltozás: Hó helyett sár borítja a Mikulás otthonát

Klímaváltozás: Hó helyett sár borítja a Mikulás otthonát